Психологічна просвіта батьків учнів середньої ланки «Як підвищити навчальну успішність підлітків»

Про матеріал

Матеріал психологічної просвіти має на меті ознайомити батьків учнів середньої ланки з результатами діагностики особливостей навчальної мотивації учнів, надати рекомендації стосовно підвищення успішності підлітків у навчанні.

ПЛАН

1.Вступ.

2.Мотивація як рушійна сила навчальної діяльності.

3.Мотиви навчальної діяльності (за Б. Пашнєвим).

4.Результати діагностики особливостей мотивації учнів 8-го класу.

5.Домашні завдання – як важлива умова підвищення навчальної успішності школярів.

6.Перегляд відео Дискусійного клубу Полтави на тему: «Чи потрібно школярам задавати домашні завдання?»

7.Як підвищити мотивацію дітей до навчання. Поради для батьків.

8.Виконуємо домашні завдання з радістю. Поради для батьків.

Примітка: виступ супроводжується презентацією.

Перегляд файлу

Психологічна просвіта

батьків учнів середньої ланки

«Як підвищити навчальну успішність підлітків»

 

Підготувала практичний психолог

Лавківської ЗОШ І-ІІ ступенів

Лалакулич Марина Михайлівна

 

 

Людина, що не знає нічого, може навчитися,

справа тільки в тому, щоб запалити

в ній бажання вчитися

Д. Дідро

 

 

 

ПЛАН

 

  1. Вступ.
  2. Мотивація як  рушійна сила  навчальної  діяльності.
  3. Мотиви навчальної діяльності (за Б. Пашнєвим).
  4. Результати діагностики особливостей мотивації учнів 8-го класу.
  5. Домашні завдання – як важлива умова підвищення навчальної успішності школярів.
  6. Перегляд відео Дискусійного клубу Полтави на тему: «Чи потрібно школярам задавати домашні завдання?»
  7. Як підвищити мотивацію дітей до навчання. Поради для батьків.
  8. Виконуємо домашні завдання з радістю. Поради для батьків.

 

  1. Вступ

Навчання є однією з конфліктних тем між батьками та дітьми. На жаль, у наші дні підліток і навчання – не завжди сумісні. Адже в підлітковий період школяра мало цікавить навчальна діяльність: отримання оцінок і слідування зразкам.  Дитина шукає інші способи задовольнити пізнавальний інтерес: за допомогою інтернету, старших друзів. Завдання батьків допомогти зрозуміти підлітку сенс і важливість навчання.

Більшість батьків стикається з тим, що підліток відмовляється робити уроки. Складається враження, що дитині не цікаво вчитися або вона лінується. Дорослі починають лякати нащадка жахливими наслідками – перспективою поганої роботи і невлаштованості у дорослому житті. Не знаючи, як і чим допомогти підлітку вчитися, дорослі кажуть, що йому доведеться працювати двірником або технічкою. Це помилкова поведінка, так як виробляє у підлітка впевненість у тому, що він навряд чи досягне чогось у житті.               Тому на сьогодні дуже актуальною є тема успішного навчання учнів.

 

  1. Мотивація як  рушійна сила  навчальної  діяльності

Основними умовами успішного навчання є висока навчальна мотивація, а також систематична підготовка до уроків.

Так, мотивація є важливою умовою успішного навчання. Що ж таке мотивація? Мотивація –  це інтереси, потреби, прагнення, емоції, переконання, ідеали, установки, які спонукають учня до діяльності. Мотивація сприяє появі в учня навчальної ініціативи й любові до навчання, спонукає його діяти з максимальною енергією в різних навчальних ситуаціях. З мотивацією пов’язаний мотив – це спрямованість учня на те, заради чого необхідно вчитись і те, що саме спонукає його до навчання.

 

  1. Мотиви навчальної діяльності (за Б. Пашнєвим)

Б. К. Пашнєв виділяє такі мотиви навчальної діяльності:

  1. Мотив зовнішнього примусу, уникання покарання. Дитину спонукає до навчання бажання уникнути покарання за невиконані завдання.
  2. Соціально-орієнтований мотив обов’язку й відповідальності. Особистість спонукає до навчання бажання мати знання, щоб приносити користь людям.
  3. Пізнавальний мотив. Бажання мислити, пізнавати нове, невідоме, розв’язувати складні завдання характеризують школяра, для якого провідним мотивом, який стимулює вчитися, є пізнавальний мотив.
  4. Мотив престижу. Цей мотив спонукає до навчання бажання бути серед найкращих учнів.
  5. Мотив матеріального добробуту. Особистість спонукає до навчальної діяльності бажання мати в майбутньому хорошу професію, хороші матеріальні умови
  6. Мотив отримання інформації. Бажання бути грамотною, ерудованою людиною властиве для учня, якого стимулює до засвоєння знань мотив отримання інформації.
  7. Мотив досягнення успіху. Дитина навчається, щоб будь-яку роботу виконувати якнайкраще.
  8. Мотив орієнтації на соціально залежну поведінку. Учня спонукає до навчання бажання, щоб інші не думали про нього погано, щоб не бути гіршим за інших.

 

  1. Результати діагностики особливостей мотивації учнів 8-го класу.

З метою визначити, що ж саме найбільше спонукає дітей вчитися, тобто який мотив є провідний для кожного учня 8-го класу було проведено дослідження за методикою вивчення мотивів навчальної діяльності учнів (Б. Пашнєв). В дослідженні взяло участь 17 учнів, з них 10 дівчаток та 7 хлопчиків.

Отже, ми отримали наступні результати.

Діаграма 1

Отже, для більшості досліджуваних учнів, а саме для 11, що складає 65% від всіх респондентів, провідним мотивом є мотив матеріального добробуту, що полягає в тому, що підлітків більше спонукає до навчання бажання мати в майбутньому професію, хороші матеріальні умови. Тобто, учні сподіваються, що отримані знання в школі, допоможуть якісно оволодіти професією, за допомогою якої вони отримають хороші матеріальні умови в дорослому житті.

Як видно з діаграми, в зовсім незначної частини учнів, а саме в 3 (18%), провідним мотивом виступає соціально зорієнтований мотив обов’язку й відповідальності. Це означає, що цих учнів спонукає до навчання бажання мати знання, щоб приносити користь людям.

Для такої ж кількості, тобто для 3 (18%) учнів, мотив досягнення успіху є провідним. І це означає, що для них основною причиною вчитися є бажання різну роботу виконувати якнайкраще, тобто досягати успіху в будь-якій сфері.

2 школярів, тобто 12% навчаються здебільшого через те, що намагається уникнути покарання через невиконані завдання. Для них провідним мотивом є мотив зовнішнього примусу, уникнення покарання.

Також для 2 (12%) учнів мотив орієнтації на соціально залежну поведінку є вирішальним у їхній навчальній діяльності. Ці підлітки навчаються, готуються до уроків через те, щоб не бути гіршими за інших, щоб інші не думали про них погано.

Для нікого з учнів класу не є провідними пізнавальний мотив, який полягає в тому, щоб отримувати знання для того, щоб пізнавати нове, невідоме, вчитися розв’язувати складні завдання; мотив престижу, що означає прагнення бути кращим серед учнів та мотив отримання інформації, який виступає тут в ролі бажання бути грамотною, ерудованою людиною.

Щодо того, як різні мотиви здійснюють вплив на навчальну діяльність учнів, можна визначити, підрахувавши бали, які набрали різні мотиви шляхом опитування учнів. Тобто яке місце по важливості займає місце кожний з мотивів.

Таблиця 2

Мотиви

Заг. к-ть балів

Сер. значення у %

Зовнішній примус

43

36

Мотив обов’язку і відповідальності

65

55

Пізнавальний мотив

60

50

Мотив престижу

37

31

Мотив матер. добробуту

102

86

Мотив отримання інформації

48

40

Мотив досягнення успіху

71

60

Орієнтація на соц.залежну поведінку

44

37

 

Діаграма 2

Таким чином, як і передбачається, для більшості учнів провідним мотивом є мотив матеріального добробуту, що набрав за кількістю балів 86%. Далі за важливістю для учнів йде мотив досягнення успіху (60%). Потім учнів стимулює до навчання мотив обов’язку і відповідальності (55%). Наступне місце посідає пізнавальний мотив (50%). Після пізнавального учні важливим для навчання визнають отримання інформації (40%). Спередостанні місця посідають мотиви зовнішнього примусу (36%), орієнтації на соціально залежну поведінку (37%). Останнє місце як стимул до отримання знань займає мотив престижу (31%).

За іншою методикою «Спрямованість на оцінку або на отримання знань» (Е. Ільїн, Н. Курдюкова) було визначено, на що спрямована навчальна діяльність учнів – більше на отримання знань, чи більше на отримання оцінки. В досліджені взяло участь 15 учнів, з них 10 дівчаток, Було отримано такі результати.

Таблиця 3. Співвідношення мотивації на одержання знань та мотивації на одержання оцінки

 

Високий

Середній

Низький

К-ть

%

К-ть

%

К-ть

%

Мотивація на одержання знань

2

15

11

85

0

0

Мотивація на одержання оцінки

0

0

11

85

2

15

 

Діаграма 4. Співвідношення мотивації на одержання знань та мотивації на одержання оцінки

Отже, високий рівень мотивації на одержання знань виявлено в 2 учнів, що складає 15%. Ці учні мають здебільшого пізнавальний мотив, що проявляється у прагненні здобути знання, оволодіти певними навичками, стати ерудованими та кмітливими.  Середній рівень мотивації на отримання знань в решти 11 учнів, що складає 85% і означає те, що ці учні спрямовані на отримання знань, але поряд зі знаннями для них так само важливою виступає оцінка. Низького рівня мотивації до отримання знань не виявлено, що свідчить про те, що досліджувані учні усвідомлюють пріоритетність все таки отриманих в навчальному закладі знань, а не оцінок.              

 

  1. Домашні завдання – як важлива умова підвищення навчальної успішності школярів.

Мабуть, всі погодяться, що домашні завдання сприяють підвищенню навчальній успішності учнів. Адже воно передбачає самостійне засвоєння вивченого матеріалу, закріплення нової теми, творча робота, розвиток власних умінь, здібностей та багато іншого. Часто діти, особливо підлітки вважають, що домашні завдання не дають користі, а лише перешкоджають «повноцінно насолоджуватися життям» (сидіти в інтернеті, дивитися фільми тощо). Але ми, дорослі, як батьки та педагоги, звичайно, більше схиляємося до думки, що все ж таки ДЗ допомагають підвищувати навчальну успішність учнів

Пропоную переглянути дискусію, яка стосується якраз саме цієї теми, тобто теми «Чи потрібно школярам задавати домашні завдання?»

 

  1. Перегляд відео Дискусійного клубу Полтави на тему: «Чи потрібно школярам задавати домашні завдання?»

Кожен зробить висновок сам для себе. В ДКП зробили наступний: Роблячи домашні завдання дитина навчається самостійній роботі. Це додаткова можливість для батьків взяти участь у навчальному процесі дитини, відчути єдність з дитиною. Нарешті, це можливість для дитини зрозуміти, що немає чіткої грані між навчанням, роботою, відпочинком. Одне плавно перетікає в інше і може одночасно бути і тим, і тим, і тим. Але ж за все слід платити. Більше часу витрачаєш на навчання — менше залишиться на інші справи. Менше для того, щоби просто відпочити, менше для дитячих забав, менше для захоплень. Зрештою, непрямо знижується мотивація: віднавчався у встановлений час — далі відпочиваєш. А як немає мотиву (відпочинку), то й навчатися у встановлений шкільний час стає не в радість.

 

  1. Як підвищити мотивацію дітей до навчання. Поради для батьків.

Переходимо власне до основного завдання нашої зустрічі – як же підвищити успішність учнів, як більше зацікавити підлітків навчальним процесом. Ось кілька важливих правил, за допомогою яких можна це зробити.

  1. Кожній дитині потрібна підтримка близьких. Тому батькам варто хвалити не тільки результати виконаної роботи, а й докладені до цього зусилля.
  2. Хваліть дитину за своєчасне і якісне виконання домашнього завдання.
  3. Не порівнюйте її вміння з умінням інших дітей.
  4. Лаяти підлітка за найменшу помилку – погана ідея. Якщо ви будете на нього кричати, він емоційно дистанціюється від вас і на знак протесту припинить прислухатися до ваших порад.
  5. Не ставте відразу ж високих очікувань. Часто саме високі очікування стримують підлітка, чинять на нього тиск і викликають занепокоєння.
  6. Навчіть підлітка ставити собі маленькі цілі й досягати їх. Як тільки підліток досяг поставленої мети, він відразу ж повинен перейти до наступної. Досягнення маленьких цілей навчить досягати бажаного в майбутньому.
  7. Переконайтеся, що навчання не заважає іншим творчим заняттям підлітка. Простежте за тим, щоб він приділяв час своїм хобі.
  8. Винагороди за наполегливість у навчанні.

 

  1. Виконуємо домашні завдання з радістю. Поради для батьків.

Іншим важливим моментом підвищення навчальної успішності є в виконання домашнього завдання, яке  дуже часто перетворюється на щоденну каторгу. До чого тільки не вдаються батьки, щоб заохотити свого школяра до виконання уроків – і просять, і вмовляють, і сваряться. Зрештою, після виснажливої боротьби з батьками діти неохоче виконують завдання. Тому давайте розглянемо ще декілька правил, які допоможуть батькам «вмовити» підлітка виконувати домашнє завдання.

  1. Спробуйте зрозуміти, чому підліток не хоче виконувати домашнє завдання. Для цього існує багато причин. Він повністю поглинений якимось іншим заняттям? Він планує піти гуляти з друзями? Або він зараз не може відірватися від відеоігри? Що б то не було, знання причини – кращий спосіб їй протистояти. Пам'ятайте, що виховання підлітка будується на довірі. Створіть ситуацію, при якій ви будете довіряти підлітку, але в разі обману відповідальність повинна повністю лягає тільки на нього.
  2. Враховуйте емоційний стан дитини. Страх погано щось зробити веде до того, що людина вирішує не робити взагалі нічого. Якщо головними причинами невиконання домашньої роботи є не лінь і не розваги, тоді варто спробувати поговорити з дитиною відверто про те, що відбувається в її житті.
  3. Принесіть підлітку його портфель. Підлітки ліниві по природі. Їм може бути набагато важче взятися за домашню роботу, якщо рюкзак в іншій кімнаті, а їм добре на дивані. Іноді вони можуть просто забути про домашнє завдання, якщо нагадування про нього немає перед очима.
  4. Постійно нагадуйте про домашню роботу. Підлітки зазвичай втомлюються після довгого дня й не хочуть робити уроки. Тому батькам недостатньо просто нагадувати дитині про це. Сядьте разом з підлітком і допоможіть йому спланувати свою роботу. Виділіть завдання, які здадуться дитині найбільш складними.
  5. Обговоріть наслідки. Якщо підліток планує погуляти з друзями, не змушуйте його спочатку зробити домашню роботу. Просто попередьте, що якщо він не виконає поставлене завдання за оцінками, то не зможе гуляти тиждень. Дозвольте їм піти, але попередивши про наслідки.
  6. Використовуйте техніки позитивного настрою. Намагайтеся бути позитивним. Якщо підліток прийшов до вас і розповідає щось жахливе, наприклад, невдачі на підсумковій контрольній або що-небудь подібне, поставтеся з розумінням. Адже йому знадобилося не мало хоробрості, щоб зібратися з духом і розповісти. Тому, чим спокійніше ви поставитеся, тим більше ймовірність, що підліток прийде до вас обговорити свої проблеми ще раз.
  7. Змусьте підлітка почати. Це не так просто, як здається на перший погляд. Замість того, щоб говорити «іди роби домашню роботу», приведіть підлітка на робоче місце і сядьте поруч. Не здавайтеся і не йдіть. Просто сидіть поруч, поки він не відкриє зошит або ноутбук і не почне працювати. Простежте, що він справді взявся за роботу. Як тільки він включився у виконання домашнього завдання, ви можете піти і дати йому можливість продовжити.
  8.  Відстежуйте історію роботи з комп’ютером. Якщо підліток працює на комп'ютері, переконайтеся, що він займається тим, чим треба. Крім того, можна встановити батьківський контроль та інші обмеження на доступ в інтернет.
  9. Не прискіпуйтесь і не тисніть. Це змушує підлітків чинити опір ще більше. Як вже було сказано вище, будьте добрими і наполегливими. Дані засоби більш ефективні, ніж крики і читання лекцій. Наприклад, влаштуйте спільний мозковий штурм. Підлітки більш схильні дотримуватися план, у складанні якого вони брали участь.
  10.                    Трохи хитрощів. Якщо підлітку просто не подобається предмет, переконайте його, що зробите все за нього, якщо він принесе вам домашню роботу. Примусьте його принести домашнє завдання на диван, де ви можете сісти вдвох і разом попрацювати. Спробуйте визначити глибину розуміння предмета підлітком, а потім за допомогою невеликої хитрості змусьте зробити все самостійно. Скажіть, що вам потрібно відійти на кілька хвилин. Перед тим як піти, попросіть зробити поки одну-дві задачки самостійно.
  11.                    Укладайте угоду. Якщо на підлітка виявляється тиск з боку однолітків, наприклад, щоб він пішов гуляти з друзями, дозвольте йому. Домовтеся, що незалежно від того, у скільки підліток повернеться додому, домашня робота на завтра все одно повинна бути зроблена. Укладіть угоду і складіть план дій. Більшість підлітків будуть намагатися зробити все на відмінно не для того, щоб не розчарувати вас, а щоб мати можливість погуляти з друзями.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Demianenko Vitalina
    Дуже дякую! Матеріал корисний та цікавий.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
25 січня 2018
Переглядів
3562
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку