Мета: познайомити учасників з основними компонентами тренінгу. Формувати в учасників тренінгу навички ефективної взаємодії у команді, підвищувати самооцінку членів педагогічного колективу. Удосконалювати вміння конструктивного спілкування для створення єдиної команди. Здійснювати психопрофілактику психічного здоров'я педагогів, розвивати самоусвідомлення, саморефлексію, самоаналіз як необхідні складові здоров'я вчителів.
Укладач: Левченко Людмила Вікторівна
ТРЕНІНГ
Формування навичок ефективної взаємодії в педагогічному колективі та покращення психічного здоров’я вчителів.
Мета: познайомити учасників з основними компонентами тренінгу. Формувати в учасників тренінгу навички ефективної взаємодії у команді, підвищувати самооцінку членів педагогічного колективу. Удосконалювати вміння конструктивного спілкування для створення єдиної команди. Здійснювати психопрофілактику психічного здоров’я педагогів, розвивати самоусвідомлення, саморефлексію, самоаналіз як необхідні складові здоров’я вчителів.
Завдання:
Повідомлення про застосування під час тренінгу арттерапевтичних технік, як корисних та дієвих методик, що використовуються для покращення стану психічного та фізичного здоров’я:
1
ХІД ЗАНЯТТЯ
У актовій залі столи розташовані півколом , за столами вчителі сидячи виконують запропоновані тренером вправи № 1; 4; 5; 7
Ця вправа покликана навчити вчителів створювати міні - само презентації, позитивно сприймати себе як досвідченого фахівця, інтелігентну, гармонійну і творчу особистість.
Кожному учасникові пропонується назвати своє прізвище, ім’я, по батькові, а потім – свої позитивні якості, що починаються з літер власних ініціалів. Наприклад , Баранова Наталя Петрівна – бадьора, ніжна, працьовита. Усі представляються по колу.
Слово тренінг походить від латинського to train – «учити», «тренувати».
Тренінг – це багатофункціональний метод навмисних змін психологічних феноменів людини, групи людей з метою організації професійного й особистісного буття людини, це:
2
Ця вправа покликана вчити шляхом командної роботи швидше знаходити рішення важливих питань.
Проводиться дискусія з метою складання узагальненого списку якостей ,які записуються на плакаті. Кожен член групи може висловити свою думку, надаючи аргументи і приклади.
Лунає динамічна класична музика
Учасники тренінгу сідають колом на стільці обличчям у коло, за командою тренера виконують вправу.
Ця вправа покликана навчити швидше думати, сприяти стану внутрішньої мобілізації учасників.
Тренер пропонує учасникам стати в коло та уявити, що в його центрі розміщена баржа. Баржу потрібно завантажити. Під час навантаження кожен учасник повинен назвати три слова, які починаються на одну і ту саму букву, і кинути м’яча будь-кому іншому. Важливо не повторювати слова. Хто робить паузу або повторюється,той вибуває з гри.
Лунає класична музика
Ця вправа покликана допомогти ліпше пізнати одне одного, мотивувати до спільної роботи.
Учасники об’єднуються у групи по 6 осіб. Кожен учасник на аркуші обводить свою долоню і в середині малюнка пише своє ім’я. Потім передає свій аркуш по колу наступному учасникові, який на одному з пальців пише позитивну якість тієї людини, ім’я якої зазначене на малюнку.
Так робить кожен з учасників групи, поки листок не дійде до хазяїна. Тренер збирає малюнки і зачитує по черзі. Група повинна вгадати, про кого йде мова.
3
Повідомлення на тему: «Гнів віднімає у людини масу енергії» (15 хв.)
Якщо ви постійно конфліктуєте з однією і тією ж людиною, спитайте
себе: «Ну і що у цьому такого?», наступне питання вас вилікує: «А яке мені до цього діло?». Той ,хто вас постійно злить – керує вами.
Надайте відповідь на кожне питання (часто – 3 б., іноді – 2 б., рідко – 1)
15-18 балів: можливо ви постійно відчуваєте роздратування, життя здається безцільним і нецікавим. Поводячись безпомічним ви намагаєтесь впоратися з проблемами,витрачаючи масу життєвої енергії.
10-14балів: відчуваючи гнів ,ви рідко випускаєте його назовні. Це додатковий стрес для вашого енергетичного потенціалу.
0-9 балів: ви даєте волю своїм відчуттям ,позбавляючись гніву, і це не виснажує ваш організм.
Надійний засіб подолати свій гнів:
«Гнів - це реакція на відчуття несправедливості, яке при бажанні можливо ігнорувати, раціонально осмислити, перетворити на позитив, просто позбавитися, використовуючи будь-який засіб».
Ще один засіб позбавлення гніву – «медитація професійних спортсменів»: починайте описувати кожен свій рух так, як би ви пояснювали це сліпій людині: «Я іду по дорозі. Я глибоко дихаю. На жаль, цей автобус поїхав, залишивши мене. Але я помітив, яке сьогодні наді мною синє небо ….. 4
Лунає класична музика
Ця вправа покликана допомогти швидше адаптуватися до змін навколишнього середовища, сприяє розвитку комунікабельності, формуванню взаємоповаги.
Вчителям, які добре влаштувалися на своїх стільцях пропонується «подарувати своє місце іншому»: для цього потрібно пройтися залою і сісти на будь-яке місце. Слід запитати педагога, чи добре йому сидіти на іншому місці?
Лунає класична музика. Учасники тренінгу створюють 2 кола :внутрішнє і зовнішнє, діляться у пари і, тримаючи олівці, виконують вказівки тренера.
Ця вправа покликана навчити діяти злагоджено,стимулювати швидкість реакції.
Пропонується утримуючи між вказівними пальцями олівці виконати завдання тренера: розвести руки у сторони, підняти вгору, присісти, піднятися, відійти, підійти. Змінити пару (3 – 4 рази).
Лунає класична музика. Проводиться аромотерапія.
Учасники виконують завдання тренера:
Виведіть середній бал у відсотках. А тепер дайте відповідь ще на
такі питання:
Інтерпретація результатів тесту
90% і вище – ви граєте, щоб виграти (активна життєва позиція, участь і перемога в різних конкурсах, проектах, експериментах, активна самоосвіта, творчий підхід до будь-якої діяльності, розвинута потреба активно діяти
5
домагатися успіху).
75-89% - ви граєте, щоб не програти (чітко виконуєте інструкції, розпорядження, ретельно працюєте, одержуєте гарні результати, цікавитися інноваціями, іноді – якщо треба – берете участь в експериментальних програмах, розвиваєте критичне і творче мислення).
50-74% - ви просто граєте (рівень домагань у нормі або трохи занижений, керуєтеся принципом «сиди тихо» або «ми працюємо на стільки, на скільки
нам платять», активність потрібна в кардинальних змінах життєвих ситуацій).
0-49% - ви навіть і не починали грати (пасивна позиція, ви плавець за течією, любите перекладати проблеми на інших людей, життя вам здається монотонним і нецікавим, постійно прагнете до спокою, мотивація до
саморозвитку відсутня).
Питання для обговорення
Ви вважаєте цю вправу корисною для себе?
Що нового ви дізналися про себе?
Чи виникло бажання скорегувати свою життєву позицію?
Учасники тренінгу створюють 3 кола, у середину кожного стають добровольці. Лунає класична музика.
Ця вправа покликана навчити довіряти одне-одному, з повагою та обережно ставитися, нести відповідальність за кожного члена команди.
Учасники створюють коло, у середину виходить доброволець, складає руки на грудях, закриває очі і не зрушуючи ніг з вихідного положення, «падає» на руки партнерам. Дуже дбайливо учасники «колишуть», свого товариша, а він цілком їм довіряє. Бажано, щоб кожен учасник побував у колі.
Учасники тренінгу створюють коло, сідають на стільці обличчям на зовні, за командою тренера виконують вправу.
Лунає динамічна класична музика.
Ця вправа покликана стимулювати швидкість реакції, підвищувати рівень уваги.
6
Учасникам тренінгу пропонується сісти щільним колом на стільцях, покласти свої долоні на коліна сусідів. Спочатку пропонується поплескати руками по колінах послідовно по колу, не випереджаючи одне одного. Коли освоїли рухи, за сигналом по черзі кожен плеще долонею по колінам.
Учасники тренінгу створюють півколо, тренер пояснює умови виконання вправи. Лунає динамічна класична музика.
Ця вправа покликана зняти емоційне напруження.
Тренер пропонує всім учасникам тренінгу поділитися на трійки.
Пари стають обличчям одне до одного і, з’єднуючи руки над головою, створюють «дах» будинку. Третій учасник стає всередині будинку під «дахом»: він буде «хазяїном».
Учасники уважно слухають і виконують команди тренера:
Вправа повторюється кілька разів, команди лунають випадково, Хто залишається без «даху» над головою вибуває.
Вправу учасники тренінгу виконують сидячи за столами. Лунає класична музика.
Ця вправа покликана допомогти краще зрозуміти партнера ,навчити діяти злагоджено.
Тренер пропонує учасникам створити пари і розрахуватися на «перший – другий». Перші номери виходять з кімнати. Другі номери залишаються, одержують аркуші паперу формату А4 і слухають інструкцію: «Протягом
двох хвилин ви повинні намалювати будинок. Ви будете тримати в руці олівець. Ваш партнер через хвилину повернеться в аудиторію і допоможе вам, поклавши свою руку на вашу, у якій ви тримаєте олівець. Розмовляти
не дозволяється.
7
За моєю командою ви починаєте втілювати задумане в життя.»
Далі тренер виходить з аудиторії і проводить нараду для других номерів: «Протягом двох хвилин ви повинні намалювати дерево. Ваш партнер буде тримати в руці олівець. Вам потрібно, покласти свою руку на руку з олівцем партнера. Розмовляти не дозволяється. За моєю командою ви починаєте втілювати задумане в життя».
Після закінчення часу пари демонструють свої малюнки.
Питання для обговорення:
Проводиться світлокольоротерапія
Швидка антистресова допомога
8
Профілактика стресу
знаходять час для щоденного відпочинку, беруть додатковий вихідний для власного задоволення. Озброюють себе релаксаційною технікою.
Лунає класична музика.
Ця вправа покликана покращити емоційний мікроклімат у колективі, сприяє розвитку логічного мислення та комунікабельності.
Тренер пропонує кожному з учасників витягнути зі скриньки один зі складених аркушів паперу, розгорнути його, прочитати ім’я учасника тренінгу, яке написано на ньому, й нікому не говорити. З цього часу обрана людина стає «таємним другом» того, хто витяг її ім’я. Упродовж 2 тижнів, не виказуючи себе, надавати знаки уваги своєму другові; робити компліменти, допомагати в роботі, дарувати маленькі сувеніри, посміхатися. Підтримувати в складних ситуаціях тощо
Перегляд слайдів «Найчарівніші красоти світу».
Ця вправа покликана формуванню уваги, створенню відчуттів, та чуттєвих образів, необхідного психологічного або фізіологічного стану. Вчить регулюванню тонусу м’язів і управлінню ритму дихання.
9
Заключна частина (2 хв.)
Підбиття підсумків:
Чи виправдалися ваші очікування від тренінгу?
Що було для вас цікавим?
Які вправи викликали позитивні емоції?
Які вправи було виконувати важко? Чому?
Чи відбулися зміни у вашому внутрішньому світі?
Любіть себе, та не безмежно,
Не бійтесь правди, хоч яка гірка,
Робіть з любов’ю все, та обережно,
І не лякайтесь сліз, що як ріка.
10
Література
_______________________________________________________________
Стрес у педагогічній діяльності/ Калошин В.Ф., - Х.: Вид. група «Основа», 2008.
Ж. «Психолог» № 14 – 15 червень 2011
Ж. Практика управління закладом освіти № 12/2015
11