Мета уроку: ознайомити дітей з позитивними та негативними рисами характеру людини. Вчити цінувати людину за її вчинки, за користь, яку вона приносить оточуючим. Прививати кращі риси характеру. Формувати в дітей сміливість, мудрість, доброту, терпіння, готовність долати перешкоди, щедрість, турботу про інших. Виховувати в учнів дбайливе ставлення до природи; показати нерозривний зв'язок людини з природою.
ПСИХОЛОГІЧНА РОЗМОВА З УЧНЯМИ 4 КЛАСУ
«РИСИ ХАРАКТЕРУ»
Мета уроку: ознайомити дітей з позитивними та негативними рисами характеру людини. Вчити цінувати людину за її вчинки, за користь, яку вона приносить оточуючим. Прививати кращі риси характеру. Формувати в дітей сміливість, мудрість, доброту, терпіння, готовність долати перешкоди, щедрість, турботу про інших. Виховувати в учнів дбайливе ставлення до природи; показати нерозривний зв'язок людини з природою.
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
Форма уроку: урок – бесіда.
Форми й методи роботи учнів на уроці: виконання гри – вистави, письмові роботи, формулювання самостійних висновків.
Матеріали: дошка, малюнки доброго чарівника, злого чаклуна, листи паперу на кожну дитину, ручки, маски: (дерева, мавпи, слоненя), запис класичної музики, картки зі словами-рисами характеру позитивні, негативні, крісло письменника.
Попередня робота: читання казки «Два чарівника» ознайомлення дітей – героїв вистави з сценарієм вистави.
ХІД УРОКУ
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП, МОТИВАЦІЙНИЙ АСПЕКТ
Психолог. Діти, ви не помічали, що люди не схожі одне на одного не лише зовні, але й звичками, емоційністю, вчинками. Ви вже читали багато казок і помітили, що казкові герої дуже відрізняються своїми вчинками, емоційністю: ведмідь – добрий, справедливий, лиса – хитра, вовк – злий. Ці відмінності пов’язані з характером, звичками, емоційністю, та й з вихованістю людини або казкового героя. Сьогодні на уроці ми з вами ближче ознайомимося з цими поняттями й наслідками прояву позитивних і негативних рис характеру й вчинків героїв.
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
БЕСІДА
Психолог. Характер людини проявляється в діях, вчинках. У кожної дії обов’язково є мета й мотив. Риси характеру є позитивні й частіше вони розвинені у доброї людини. Добра людина користується й високими мотивами – для чогось доброго це робить, тоді і вчинки будуть красивими. Вчинки такої людини приносять радість людям. Якщо мотив у людини низький, полягає у тому, щоб зробити щось погане для оточуючих , то й дії і вчинки і наслідки цих вчинків будуть поганими. Такі вчинки приносять всім роздратованість, злість, смуток.
Діти, а чому у казках добро завжди перемагає зло? Що саме допомагає добрим казковим героям перемогти злих персонажів? Мечі і щити (обладунки)? Мудрість і сміливість? Терпіння і доброта? А може добрі герої завжди перемагають тому,що вони думають не лише за себе, а й за тих хто потребує захисту?
Вправа «Допоможімо чарівникам».
На дошці малюнки чарівників: доброго і злого. У дітей на партах картки з риси характеру. Пропоную розмістити слова за сенсом позитивні риси характеру доброму чарівнику, негативні злому чаклуну.
Психолог. Діти пам’ятаєте ми з вами читали казку «Два чарівника»? Пропоную повернутися до цієї казки й проаналізувати головних героїв – чарівників.
Запитання і завдання до казки
Психолог. Діти а зараз уважно подивіться на коротеньку виставу що приготували вам однокласники.
Інсценування «Невиховане дерево»
Мавпа прибігла до слоненяти й поскаржилася:
Слоненя підійшло до кокосового дерева й сказало:
Письмова робота.
Учні пишуть твір на тему:
«Як би я був(ла) чарівником, то….»
Гра «Багаж у дорогу»
Один з класу стає спиною до класу. Ведучий говорить, що учасники гри повинні зібрати багаж тому, хто відправляється у дорогу. Але до «багажу» кладуть не речі (мило, рушник тощо), а особисті якості, які допоможуть у житті. Причому потрібно назвати ті якості, які справді є в цієї людини. І одночасно звучать слова, що означають якості, які варто залишити вдома, тому, що вони можуть нашкодити в дорозі.
Гра «Живі руки»
Діти сидячи за партами із заплющеними очима. Учасникам пропонується знайти руки одне одного:
В кінці гри спитати яку дію руками було відчувати найбільш комфортно.
Підсумки уроку. Діти ми з вами сьогодні прийшли до висновків, що людині притаманні позитивні риси характеру давайте перелічимо їх, (відповіді дітей) і негативні, (відповіді дітей). Якщо у людини яскраво виражені позитивні риси характеру вона добра, якщо негативні вона зла. А ви помітили, що під час вистави Слоненя сказав, що дерево не виховане. Виходить, що звички якщо вони негативні можна змінювати на позитивні виховуючи себе, можна стати ще добрішими, ще кращими, можна стати чарівною людиною, яка здатна повсюди робити добро! Пом’ятайте - це під силу кожному з вас. Треба тільки захотіти.
Література
________________________________________________________________
Туріщева Л.В. Психологічні тренінги для школярів. – Х.: Вид. група «Основа», 2011(Серія «Тренінги в педагогічній практиці»)
Інтегровані уроки із психології у початковій школі/ укладач Туріщева Л.В. – Х.: Вид. група «Основа», 2011 (Серія «Психологічна служба школи»)
Родинне виховання 32 уроки доброти/ О.Лопатіна, М. Скребцова - Х.: Вид. група «Основа», 2008
А.В. Руденко Ігри й казки котрі лікують – Х: Вид. група «Основа», 2017
(Серія «Для турботливих батьків».
Додаток 1.
Казка «ДВА ЧАРІВНИКА»
Дуже давно жили на світі два чарівника. Це було так давно, що вся земля була єдиним квітучим, дивним садом. І кожне дерево у цьому саду було готово прийняти і покачати на своїх гілках будь кого, хто попросить про це.
А трава була м’якенька, як килим. І все навколо було – як рідний дім. Так що не треба було шукати а ні їжу, а ні місце де можна було відпочити та поспати. Була можливість заснути будь де, під любим деревом, на любій галявинці саду. Можна було напитися з любого озера, або річки без шкоди для здоров’я, вода повсюди була чиста, як сльоза.
Стояли два чарівника під високим великим дубом і сперечалися.
Перший казав, що втомився від виду садів та дерев. Набридли йому трава, кущі та інша зелень навколо.
Т ф-у-у. Набридло. Можна спалити хоч половину цього саду й ніхто не замітить.
Злий колдун бажав продовжити, але дерево, під котрим вони стояли, раптово зашуміло вітками. Чарівники подумали, що це вітер, і тут зненацька пролунав голос:
На землю під ноги чарівників впали дві невеликих сухих гілочки. Підняли їх чарівники, кожен свою. В руках чарівників гілочки стали срібними. Це і були перші у світі «чарівні гілочки».
Добрий чарівник пішов по світу обережно. Він стежив за погодою в саду, дивився, щоб своєчасно шли дощі, а сонце світило і не більше, і не менше чим потрібно. Він беріг кожну живу істоту, кожну травинку, кожен кущик. Знов і знов змішував він фарби, щоб отримати нові кольори для росли. Створював нові форми для хмаринок.
Злий чаклун не любив квітів, не бажав щоб звірі і птахи в саду жили щасливо. В нього були інші плани. В першу чергу він створив темряву, і чорні тіні розлетілися на всі чотири сторони світу. Звірі і птахи від страху розбіглися від нього. Він дістав вогонь з землі. Він створив вулкани і лава, виривалася з них, заливала все навколо: траву, дерева, квіти. Всі жителі бігли з цих місць. Махнувши «чарівною гілочкою», злий чаклун створив вихрі й смерчі. Вони руйнували дерева, знищували усе живе і розносили по світу пісок.
Так йшли по світу два чарівника, але залишалося ще багато часу до їх зустрічі.
Звірі в пошуках укриття бігли до доброго чарівника і зі страхом розповідали, що відбувається на іншому кінці світу.
Добрий чарівник був дуже розумним. Він чітко знав, що не треба боятися.
Якщо ти добрий і мудрий, для тебе немає нічого неможливого. І того дня коли вони зустрілися знов він був готовий до бою.
Злий чаклун був дуже сильним. Він знищив кожен сантиметр землі і повільно підбирався до доброго чарівника. І коли за його спиною не залишилося нічого, крім пустелі, він спрямував свою гілочку на доброго чарівника.
І знов своєю гілочкою створив вихор з полум’я.
Добрий чарівник дістав власну гілочку, і з неї в різні боки посипався пісок.
Злий колдун спрямував на доброго чарівника великий смерч.
І хоч уся земля за спиною була чорною від вогню, злий чаклун помітив маленькі ростки, які пробивалися скрізь попіл.
Те, що вигадав добрий чарівник, було насінням і навіть дерево, квітка, кущ, що згинули відтепер могли народжуватися знов за допомогою насіння.
Вітер підіймав насіння й розносив їх по всій землі. І як не старався злий чаклун, ніколи йому не вдавалося знищити все живе. Він все більше злився і одного разу перетворився у звичайну тінь, яка і зараз літає по світу, але вже нічого не може поганого створити.
А добрий чарівник усе своє життя присвятив тому, щоб створити світ ще красивішим, і добрішим. В нього було дуже багато друзів. Навіть і зараз доброта чарівника розвіяна по всьому світу, як і ті насіння що він вигадав. І добро ніколи, ні хто не зупинить і не переможе. Так і пішло з тих давніх часів « добро завжди перемагає зло».