Шановні колеги та батьки!
Рекомендую для роботи з дітками звичайними та для дітей, що мають особливі потреби серію посібників "Гімнастика для мозку" (автор Олена Кудря)
Книга являє собою збірку ефективних методик, які допомагають розвинути інтелектуальні здібності дитини, гармонізують роботу обох півкуль головного мозку, налаштовуючи його на злагоджену співпрацю.
Переглянути можна детально на сайті http://note.marlet.com.ua/
Замовити можна за номером тел. 068-46-86-929
Мозок - “найдорожчий орган” людського тіла. Його функції включають обробку сенсорної інформації, що надходить від органів чуття, планування, прийняття рішень, координацію, управління рухами, позитивні і негативні емоції, увагу, пам'ять.
Кожна півкуля мозку відповідає за певне завдання.
Ліва півкуля головного мозку відповідає за:
- Мовні здібності. Це мова, здатність до читання, письмо, пам’ять.- Логіку й аналіз. Аналіз фактів, розпізнання чисел і математичних символів.
- Ліва півкуля здатна розуміти тільки буквальний зміст слів.
- Інформація обробляється лівою півкулею послідовно по етапах.
- Контроль за рухами правої половини тіла.
Права півкуля головного мозку відповідає за:
- Інтуїцію
- Обробку інформації, яка виражається не в словах, а в символах і образах.
- Просторову орієнтацію
- Музичні здібності, здатність сприймати музику- Розуміння метафори.
- Уяву
- Здатності до образотворчого мистецтва.
- Контролює рух лівої половини тіла.
Чому дитина, яка з нетерпінням чекає зустрічі із школою, з часом розчаровується в ній і втрачає інтерес до навчання? Як уникнути цього?
У наш час мабуть усі знають, що у більшості людей домінуючою є ліва півкуля головного мозку. На цю більшість і орієнтоване навчання в нашій культурі.
Саме звідси у багатьох дітей можуть бути проблеми з навчанням у школі. На жаль, люди здебільшого ігнорують незліченні можливості, що криються в правій половині мозку.
Вченими було доведено, що систематичність цілеспрямована робота з розвитку дрібної моторики рук допомагає подолати різні недоліки і відхилення в психофізичній сфері дитини. Розвиток рухів пальців рук тісно пов´язаний з мовною функцією. Тому так важливо розвинути моторику обох рук. Це наштовхнуло автора на створення даного робочого зошита для дітей 7-10 років.
Мета роботи з зошитом—налаштувати півкулі головного мозку на гармонійну, узгоджену співпрацю. Цього можливо досягти, якщо давати обом півкулям одне спільне завдання. Такою роботою для них буде одночасне створення малюнка та написання елементів букв обома руками.
Що отримує дитина працюючи з зошитом?
1. Поліпшується загальний психофізичний стан. Це оцінювалося суб´єктивно - з реакції заспокоєння, поліпшення настрою і сприйняття нового матеріалу після виконання вправ з зошита, у повній тиші.
2. Активізується права півкуля - помітно не тільки по хорошій роботі лівої руки, але і по тому, що слухачі не відстежують часові рамки вправи і не відчувають, скільки часу пройшло з початку роботи над завданням.
3. Швидко і істотно підвищується тонко-чуттєве сприйняття.
4. Ліва (у лівшів - права) рука стає більш “робочою” , ніж до виконання вправ.
5. Симетрування роботи мозку позитивно позначається на функціонуванні всіх органів і систем, так як симетрія - властивість живого. Отже, чим більше симетрії, тим менше втрат життєвої енергії. Коли ліва півкуля набагато активніше правої, кровообіг в лівій половині мозку теж активніше, ніж у правій.
А оскільки від роботи мозку залежить весь організм, то такий нерівномірний кровообіг позначиться на функціонуванні і дихальної, і травної, і інших систем. Це означає, що робота з зошитом, активізуючи узгоджену діяльність обох півкуль мозку, може дати загальний оздоровчий ефект.
3 4 |
Як працювати з вправами:
Метою даної вправи є налаштування півкуль головного мозку на гармонійну, узгоджену співпрацю через одночасне створення малюнка та обведення ліній обома руками.
Дитина бере в обидві руки по олівцю та одночасно двома руками обводить по пунктирних лініях малюнок. Не слід вимагати від дитини ідеально рівних ліній. Головне те, що працюють дві руки одночасно.
Після обведення контурів, малюнок треба розфарбувати обома руками. Доцільно запропонувати дитині домалювати малюнок вигаданими елементами.
Наступне завдання виконується аналогічно. По контуру обома руками одночасно обводяться лінії, елементи літер.
Таблиця Шульте являє собою таблицю, в якій хаотичним чином розміщені послідовно числа від 1 до 25, від 1 до 36 та 49.
Суть роботи з таблицями Шульте полягає у швидкому послідовному знаходженні всіх чисел, розташованих в таблиці.
Таблиці застосовуються для розвитку темпу сприйняття інформації. Постійна робота з таблицями Шульте допомагає розширити периферичний зір. Широке поле зору скорочує час пошуку інформаційних частин тексту. Також за рахунок роботи з такими таблицями зростає швидкість зоровопошукових рухів, що є важливою складовою навички швидкого читання.
* Відстань від таблиці до очей має бути такою ж, як і при читанні книги, тобто приблизно 30-40 см.
* Перед початком роботи з таблицею погляд фіксується в її центрі і більше не зрушується.
* Знаходити числа потрібно в зростаючому порядку від 1 до 25, без пропусків, з максимальною швидкістю, бажано не промовляючи числа ні про себе, ні вголос.
* У міру розвитку навички переходять до таблиць 6x6, 7x7 з кількістю чисел 36 та 49.
Суть Струп тестів у наступному: пропонуються поєднання назв основних кольорів, де значення слова і колір шрифту не співпадають. Потрібно швидко читати про себе слова і називати вголос колір шрифту. Тобто: написано жовтим «синій», а сказати треба «жовтий».
Сприйняття нами кольору і тексту відбувається по-особливому, різними відділами півкуль, і регулярна робота зі Струп тестами відмінно розвиває навички сприйняття, увагу та здатність концентруватися. Вправу слід виконувати на швидкість.
Мета вправи - розвиток логічного мислення та уваги. Дитині пропонується розшифрувати слово і записати відповідь. Вправа виконується на швидкість. Якщо слово не виходить розшифрувати, слід залишити його і виконувати наступні завдання. За невирішене завдання додається 5 секунд до кінцевого результату.
Завдання бажано починати і виконувати в один і той же час. Заняття повинні проводитися у гарному настрої і носити ігровий характер.
Перед виконанням вправ слід виконати гімнастику для мозку, подану нижче, протягом 5-7 хв.
Ігри та вправи на розвиток правої півкулі мозку 1. Вправи на візуалізацію.
Ви часто подорожуєте і не знаєте, чим можна зайняти свою дитину під час нудної поїздки? Посадіть дитину поряд з собою і запропонуйте трохи пофантазувати.
5 6 |
Давай закриємо очі і уявімо білий аркуш паперу, на якому великими літерами написано твоє ім'я. Уяви, що букви стали синіми... А тепер - червоними, а тепер - зеленими. Хай будуть зеленими, але аркуш паперу раптом почав рожевим, а тепер - жовтим.
А тепер прислухайся: хтось кличе тебе по імені. Вгадай, чий це голос, але нікому не кажи, сиди тихенько. Уяви, що твоє ім'я хтось наспівує, а навколо грає музика. Давай послухаємо!
А зараз ми доторкнулося до твого імені. Яке воно на дотик? М'яке? Тепле? Пухнасте?
Тепер ми будемо пробувати твоє ім'я на смак. Воно солодке? А може бути, з кислинкою? Холодне, як морозиво, або тепле?
Ми дізналися, що наше ім'я може мати колір, смак, запах і навіть бути якимось на дотик. А тепер відкриємо оченята. Але гра ще не закінчено. Попросіть дитину розповісти про своє ім'я, про те, що вона бачила, чула і відчувала. Трохи допоможіть їй.
Розповідь закінчено. Беремо олівці і просимо намалювати ім'я.
Дитина може малювати все, що захоче, головне, щоб малюнок відображав образ імені. Нехай дитина прикрасить малюнок, використовує як можна більше квітів. Але не затягуйте це заняття. Важливо закінчити малювати в строго відведений час. Тут вже ви самі думайте, скільки відвести на малювання - повільному малюкові потрібно хвилин двадцять, а хтось намалює все і за п'ять хвилин.
Малюнок готовий. Нехай малюк пояснить, що означають ті чи інші деталі, що він намагався намалювати. Якщо йому складно це зробити - допоможіть: "Що це намальовано? А це? А чому ти намалював саме це?" Суть гри зрозуміла. Ми провели дитини по всім відчуттям: зір, смак, нюх, змусили включитися в діяльність і уява, і мова. Таким чином, всі зони мозку мали взяти участь у грі.
Лівою рукою беремося за кінчик носа, а правою - за протилежне вухо, тобто ліве. Одночасно відпустіть вухо і ніс, хлопніть в долоні і змініть положення рук так, щоб вже права трималася за кінчик носа, а ліва - за протилежне, тобто праве вухо.
По черзі і дуже швидко перебираємо пальці рук, поєднуючи в кільце з великим пальцем вказівний, середній, безіменний, мізинець. Спочатку можна кожною рукою окремо, потім одночасно двома руками.
Дитині показують три положення руки на площині столу, послідовно змінюють один одного. Долоню на площині, долоня, стиснута в кулак, долоня ребром на площині столу, розпрямленні долоню на площині столу.
При засвоєнні програми або при ускладненнях у виконанні педагог пропонує дитині допомагати собі командами ( «кулак - ребро - долоня»), вимовленими вголос або про себе.
7 8
9 10
Малюємо лівою рукою |
Малюємо правою рукою |
11 12
Тренуємо увагу Знайди числа від 1 до 40
13 14
Струп-Тест |
Назви колір, яким написано слово |
||
ЖОВТИЙ ЧЕРВОНИЙ СИНІЙ ЖОВТИЙ ЧЕРВОНИЙ СИНІЙ ЖОВТИЙ ЧЕРВОНИЙ СИНІЙ ЧЕРВОНИЙ ЖОВТИЙ СИНІЙ |
ЖОВТИЙ ЖОВТИЙ СИНІЙ ЧЕРВОНИЙ ЖОВТИЙ ЧЕРВОНИЙ СИНІЙ ЧЕРВОНИЙ СИНІЙ ЖОВТИЙ ЧЕРВОНИЙ СИНІЙ |
ЖОВТИЙ ЧЕРВОНИЙ СИНІЙ ЧЕРВОНИЙ ЖОВТИЙ СИНІЙ ЧЕРВОНИЙ СИНІЙ ЖОВТИЙ ЧЕРВОНИЙ СИНІЙ ЖОВТИЙ |
ЧЕРВОНИЙ СИНІЙ ЧЕРВОНИЙ ЖОВТИЙ СИНІЙ ЖОВТИЙ ЧЕРВОНИЙ ЖОВТИЙ ЧЕРВОНИЙ ЖОВТИЙ СИНІЙ ЖОВТИЙ |
15 |
|
|
16 |
Анаграми Склади та запиши слово
КИБ
НВІ АВШ
УВЖ
АГЗ
ТСО
ХАУ
АДХ
ІМД
ИДМ
АДВ
УБД
ИВЖ
УЖК
17 18
99 100
Малюємо лівою рукою |
Малюємо правою рукою |
101 102
Тренуємо увагу Знайди числа від 1 до 50
103 104
Струп-Тест |
Назви колір, яким написано слово |
||
ЖОВТИЙ СИНІЙ ЧЕРВОНИЙ ЧОРНИЙ ЗЕЛЕНИЙ ЖОВТИЙ ЗЕЛЕНИЙ ФІОЛЕТОВИЙ ЧОРНИЙ СИНІЙ ЧЕРВОНИЙ ФІОЛЕТОВИЙ |
СИНІЙ ЗЕЛЕНИЙ ЖОВТИЙ ФІОЛЕТОВИЙ ЧЕРВОНИЙ ЧОРНИЙ СИНІЙ ЖОВТИЙ ЗЕЛЕНИЙ ЧЕРВОНИЙ ФІОЛЕТОВИЙ ЧОРНИЙ |
ЗЕЛЕНИЙ ЧЕРВОНИЙ СИНІЙ ФІОЛЕТОВИЙ ЖОВТИЙ ЧЕРВОНИЙ ЧОРНИЙ СИНІЙ ЗЕЛЕНИЙ ФІОЛЕТОВИЙ ЖОВТИЙ ЧОРНИЙ |
ЧЕРВОНИЙ ЗЕЛЕНИЙ СИНІЙ ЖОВТИЙ ФІОЛЕТОВИЙ ЧОРНИЙ ЗЕЛЕНИЙ СИНІЙ ЧЕРВОНИЙ ЧОРНИЙ ЖОВТИЙ ФІОЛЕТОВИЙ |
105 |
|
|
106 |
Анаграми Склади та запиши слово
ИЛЖІ
АМЯК
ОЛСЬ
ЮДЛИ
АМАМ ОКСА
УКМА ІСМТО ИЛМО
ИМША ОДАМ
ЕЖМА ЕНБО
ОГНА
107 108
169 170
Малюємо лівою рукою |
Малюємо правою рукою |
171 172
Тренуємо увагу Знайди числа від 1 до 50
173 174
Струп-Тест |
Назви колір, яким написано слово |
||
ЧОРНИЙ СИНІЙ ЧОРНИЙ ФІОЛЕТОВИЙ ЧЕРВОНИЙ ЖОВТИЙ СИНІЙ ЗЕЛЕНИЙ ЧОРНИЙ СИНІЙ ЗЕЛЕНИЙ ЧЕРВОНИЙ |
ЖОВТИЙ ФІОЛЕТОВИЙ ЧОРНИЙ СИНІЙ ЗЕЛЕНИЙ ЧЕРВОНИЙ ЖОВТИЙ ФІОЛЕТОВИЙ ЗЕЛЕНИЙ ЧЕРВОНИЙ ЖОВТИЙ ФІОЛЕТОВИЙ |
ЖОВТИЙ СИНІЙ ЗЕЛЕНИЙ ЧОРНИЙ СИНІЙ ЗЕЛЕНИЙ ЧЕРВОНИЙ ЖОВТИЙ ФІОЛЕТОВИЙ ЧОРНИЙ СИНІЙ ЗЕЛЕНИЙ |
ЧЕРВОНИЙ ЖОВТИЙ ФІОЛЕТОВИЙ ЗЕЛЕНИЙ ЧЕРВОНИЙ ЖОВТИЙ ФІОЛЕТОВИЙ ЧОРНИЙ СИНІЙ ЧОРНИЙ ФІОЛЕТОВИЙ ЧЕРВОНИЙ |
175 |
|
|
176 |
Анаграми Склади та запиши слово
АШЧКА
ОЖКЛА ЕНЬУЧ
ТАПАР
РТАКА
ЛИВАС
ЙМАКА
ХНЯКУ
РЕДЕВО
ШЛАКО ТІСНА
РОКОВА
ДИЛЮНА
177 178