Мета: - здійснити теоретичний аналіз наукових джерел з питань особливостей життєвого та творчого шляху людини;
- дати характеристику юності як стадії життєвого шляху;
- теоретично обгрунтувати сутність і зміст процесу професійного самовизначення старшокласників;
- вивчити уявлення старшокласників про своє майбутнє за допомогою вивчення життєвих планів, ціннісних орієнтацій та вивчення їх професійних намірів;
- порівняти життєві плани десятикласників та одинадцятикласників.
- здійснити теоретичний аналіз наукових джерел з питань особливостей життєвого та творчого шляху людини; - дати характеристику юності як стадії життєвого шляху; - теоретично обгрунтувати сутність і зміст процесу професійного самовизначення старшокласників; - вивчити уявлення старшокласників про своє майбутнє за допомогою вивчення життєвих планів, ціннісних орієнтацій та вивчення їх професійних намірів; - порівняти життєві плани десятикласників та одинадцятикласників.
Бюлер серед ним виділених етапів життєвого шляху вказує на I етап (від 16—20 до 25—30 років), коли здійснюється пошук самого себе, супутника життя. У мріях, сподіваннях намічається ескіз подальшого руху. Вибір головних життєвих цілей, потяг до справжніх, великих учинків супроводжуються драматичним пошуком, самовипробуваннями у різних видах діяльності. Творчий шлях починається з перших життєвих вражень, які виявляють інтереси, уподобання дитини. І саме юність є віком творчих мрій, коли зростаюча особистість у своїх фантазіях стисло переживає свій потенційний, можливий творчий шлях.
Юнацький вік характеризується розвитком свідомості, періодом пошуку власного Я, відкриттям свого внутрішнього світу, формуванням особистісної ідентичності, ставленням адекватного, усвідомленого уявлення про себе, структуруються ціннісні орієнтації, виробляється світогляд, становлення особистості майбутнього сім’янина, проявлення професійних інтересів старшокласників.(Кон И.С.)
А.Є.Климов виділяє основні фактори, що визначають професійний вибір: - позиція старших, родини; - позиція однолітків; - позиція шкільного педагогічного колективу( учителі, класні керівники і т.д.); - особисті професійні та життєві плани; - здібності та їх прояви; - домагання на суспільне визнання; - інформованість про ті або інші професійні діяльності; - схильності.
Вивчення особистості в юнацькому віці направлена на професійну орієнтацію та професійний відбір старшокласників. У роботі використовуються наступні методики: Методика-твір для старшокласників “Моє уявлення про своє майбутнє” Методика вивчення духовних цінностей у старшокласників“ Здійснення бажань” Методика-опитувальник “Вивчення професійних намірів старшокласників”
11-класників найбільше хвилює невпевненість, страх перед майбутнім, проблема у виборі професії, не помилитись, зробити правильний вибір. Найважливіші цінності - здоров’я близьких людей, створення сім’ї , цікава та корисна професія, хороша робота, гарні знання, як запорука успіху, хороші віддані друзі, мати в житті ціль та мету, бути творчим, творити добро та стати гарними людьми.
По-перше, творчий шлях починається з перших життєвих вражень, які виявляють інтереси, уподобання дитини. І саме юність є віком творчих мрій. По-друге, юнацький вік характеризується розвитком свідомості, періодом пошуку власного Я, відкриттям свого внутрішнього світу. По-третє,виразнішого характеру набувають професійні інтереси старшокласників. По-четверте,професійне самовизначення має свої етапи. По-п’яте,професійне самовизначення розглядається як процес , що охоплює весь період професійної діяльності особистості. По-шосте,визначення найближчих цілей 11-класників відрізняються від вибору 10-класників визначеністю. По-сьоме,ціннісні орієнтації старшокласників Найважливіші цінності- здоров’я, здоров’я близьких людей, створення сім’ї цікава та корисна професія, хороша робота, гарні знання, як запорука успіху; хороші віддані друзі, мати в житті ціль та мету, бути творчим , творити добро та стати гарними людьми. Хотілося б , щоб духовність стала на вищий щабель у старшокласників По-восьме,головними для кожної професії старшокласники вважають,що необхідні знання, вміння, навички; Готуючи себе до вибраної професії старшокласники розвиваючи спеціальні якості, необхідні для вибраної професії; Найбільший вплив на вибір професії мають батьки, а потім вчителі та друзі.