Психологічний семінар-практикум "Профілактика професійної деформації педагогів засобами арт-терапії"

Про матеріал
Збереження психічного здоров'я – в наш час найактуальніша проблема. Професія вчителя в усі часи вважалася такою, яка має досить багато стресогенних факторів і ризиків втратити психічне здоров'я, розчаруватися в роботі, в собі, отримати психосоматичні захворювання. Для ефективної роботи, збереження психічного здоров'я вчителю важливо відновити свій психоенергетичний потенціал, позбутися страхів, розчарування, пом’якшити вплив стресових ситуацій. Даний тренінг розроблений спеціально для педагогічних працівників
Перегляд файлу

Психологічний  семінар-практикум

( Слайд 1)

Організаційні засади.

Тема: Профілактика  професійної деформації педагогів засобами арт-терапії

Актуальність: Збереження психічного здоров'я – в наш час найактуальніша проблема. Професія вчителя в усі часи вважалася такою, яка має досить багато стресогенних факторів і ризиків втратити психічне здоров'я, розчаруватися в роботі, в собі, отримати психосоматичні захворювання. Для ефективної роботи, збереження психічного здоров'я вчителю важливо відновити свій психоенергетичний потенціал, позбутися страхів, розчарування, пом’якшити вплив стресових ситуацій. Даний тренінг розроблений спеціально для педагогічних працівників. Він допоможе зберегти психічне здоров'я вчителя та попередить несприятливі емоційні стани : стрес, депресію, тривожністьТренінг направлений на попередження професійних деформацій усвідомлення наявності проблемних зон в особистісній і професійній сферах. Мотивує педагогів до самовдосконалення, рефлексії, оволодіння  методикою арт-терапії, як засобу зняття емоційної напруги, зміцнення психоемоційного здоров’я педагогів.

Мета:підвищення рівня компетентності вчителів з питань збереження та зміцнення  їхнього   психоемоційного здоров’я, попередження професійних деформацій,  підтримка у формуванні психологічного захисту від стресу,  удосконаленнянавичок спілкування та взаємодії

Сприяти:

  • психоемоційному  зростанню педагогів,
  •  розкриттю свого життєтворчого потенціалу;
  • розвитку творчої уяви та діяльності;
  • активізації знань з теоретичних основ питання;
  • визначенню нових цілей педагогічної діяльності задля підвищення професійного рівня;
  • стимулювати бажання підвищувати свій професійний рівень, впроваджувати інноваційні технології;
  • розвитку дружнього,творчого, працездатного колективу.

Основними завданнями  семінару є:

  • збереження та зміцнення психоемоційного здоров’я учасників семінару;
  • поглиблення знань  про зміст  і сутність поняття  арт-терапія
  • розглянути основні види арт-терапії
  • опанування  методики арт-терапії
  •  закріплення вміння працювати в групі;
  • розвиток навичок активного слухання, ефективної взаємодії;
  • зняти емоційну напругу

 

Цільова аудиторія: вчителі школи

Ресурсне забезпечення : проектор, комп'ютер, презентація, скотч,  фарби, папір, пісок, малюнки, ножиці, клей.

Форма спілкування :білінгвальна

Тривалість:1,5- 2 год

Ведучийзаступник  директора з навчально-виховної роботи  Хотєнкова О.М

Модератори груп:

Чеботарьова Л.Б – бібліотекар школи,локація «Бібліотерапія»

Жукова К.П. – вчитель образотворчого мистецтва,локація«Ізотерапія»

Касумова О.В. – вчитель зарубіжної літератури, курсу «Мистетво», локація«Колаж»

Хотєнкова О.М. – заступник  директора з навчально-виховної роботи ,локація

C:\Documents and Settings\Елена\Рабочий стол\depositphotos_140624672-stock-illustration-new-year-balls-with-shadow.jpg«Пісочна терапія»

 

Перебіг семінару

Обери новорічну кульку (слайд  2 Уривок з мультфільму «Маша і ведмідь»))

об’єднання в групи за кольором обраної новорічної кульки

(слайд 3)

І.  Вправа  «Привітаннябез слів»  (уривок з фільму «Слуга народу 2»  )

 

Мета:створення позитивного настрою, неформальне спілкування педагогів

Завдання:Кожний учасник вітається з членами групи невербально, це може бути контактно чи безконтактно

Очікуваний результат:педагоги емоційнорозслабляються, стають більш розкутими

Тайминг: 2-3хвилини

 

ІІ. Мотивування учасників семінару:

 

Ведучий: Шановні колеги, наближається улюблене свято, правильно, Новий рік. Це не тільки ялинка та святковий стіл, це зустріч в колі родини, з друзями, подарунки ,  це ще й відпочинок, так збігається в нашій професії, що це закінчення семестру, це втома після напруженої праці протягом семестру. Втома вчителя , перш за все, емоційна, яка здатна викликати стресові стани  та привести до професійної деформації. О проблемах професійного вигоряння ми говорили з вами у 2014 році, сьогодні ми продовжимо роботу над цією темою в іншому ракурсі, і так темою нашого семінару є: «Профілактика    професійної деформації педагогів засобами арт-терапії» ( слайд 4 )

Тайминг: 3-5хвилини

 

ІІІ. Очікування

Вправа « Новорічний чобіток» ( слайд  5)

Мета:допомогти учасникам тренінгу усвідомити особисті очікування від заняття, виконавши самоаналіз рівня обізнаності з даного питання. Тренеру скоректувати план роботи, ураховуючи реальні потреби учасників

Завдання:Учасники приклеюють стікери у формі подарунків під чобітками , які мають назви:

очікування від себе

очікування від групи

очікування від тренінгу

Учасники висловлюються про свої почуття, мотивацію, очікування від тренінгу.

Очікуваний результат: учасники усвідомлюють особисті очікування

Тайминг: 3-5хвилини

Ведучій нагадує про правила роботи в групі: (слайд  6)

Орієнтовані правила роботи в групі  :

  • Спілкуватися за принципом «тут і тепер»;
  • конфіденційність;
  • мобільні на «вібро»;
  • говорити від власного імені;
  • активність;
  • оцінювати факти, а не людину;
  • щирість та чесність, відповідальність за свої слова та вчинки.

 

ІV.  Вправа  «Рецепт гарного дня» ( слайд 7 уривок з фільму «Іронія долі»)

Мета:налаштування на продуктивну працю, оригінальність мислення, створенняатмосфери відвертості та співпраці, зняття напруження,  спонукання до спілкування учасників

Завдання: Групи створюють рецепт гарного тренінгового дня. Рецепт повинен відповідати канонам рецепту блюд ( інгредієнти, вага, особливості обробки блюда тощо). Колеги, не забуваємо про свято, отже починаємо працювати.

Очікуваний результат:учасники  готові до роботи та спілкування

Тайминг :7- 10хвилини

 

V. Теорія питання

Вправа « Слухати – розуміти - взаємодіяти » ( активне слухання) ( слайд  8)

Мета:сприяти активізації знань учасників з теоретичних основ питання, поглибити  знання про зміст  і сутність поняття інновація; розглянути основні освітні  інновації,  їх  класифікацію; ознайомитися з нормативними   документами  розвитку  інноваційної  діяльності  в школі; розглянути  інноваційні технології в педагогіці та психології їх сутність та різновиди ; розвиток навичок активного слухання, ефективного спілкування;

Завдання: сприймати інформацію, робити нотатки, фіксувати питання для обговорення

Очікуваний результат:поглиблення знань  про зміст  і сутність поняття арт-терапія, розглянути основні  види арт-терапії,  опанування  методики арт-терапії,

інноваційні технології, збереження та зміцнення психоемоційного здоров’я учасників семінару.

Тайминг :10-12хвилини

 

Ведучий Хотєнкова О.М:

1. Історія розвитку та особливості використання арт-терапії.

 

Не всі в нашому світі можливо виразити за допомогою слів. І, навіть коли слова бувають доречні, не завжди у людини є здатністьописати той чи інший предмет,подія, почуття красиво ...( слайд 9)

Перші паростки арт-терапії – лікування людської душі засобами мистецтва (образотворчого, музичного, хореографічного чи сценічного) – можна знайти ще за часів існування первісної людини

Проте цілеспрямоване лікування за допомогою мистецтва – феномен відносно новий.

Вперше термін арт-терапія (аrt-thеrару дослівно означає «терапія мистецтвом») був застосований британським художником Андріаном Хілом у 1938 році під час опису своєї роботи з туберкульозними хворими (тоді група художників і психіатрів США та Великобританії якраз зацікавилась можливістю використання мистецтва з терапевтичною метою). Невдовзі, під час Другої світової війни перебуваючи у санаторії, А. Хіл від нудьги почав малювати – виявилося, що на папір можна було перенести всі ті страхи та почуття, які переповнювали його з перших днів перебування на фронті. Це спонукало інших хворих теж взятися за пензлі, і незабаром словосполучення «арт-терапія» стало вживатися стосовно будь-яких видів занять мистецтвом, що проводилися в лі­карнях і центрах психічного здоров'я.

Завдання арт-терапії (слайд 10)

  •      виявлення психологічних проблем;
  •      можливість випустити, відпрацювати агресію і негативні емоції;
  •      посилення ефективності психотерапевтичного лікування;
  •      розвиток творчих здібностей;
  •      підвищення самооцінки;
  •      допомога у встановленні соціальних контактів;
  •      концентрація на власних почуттях і відчуттях;
  •      розвиток самоконтролю.

 

Арт-терапія застосовується: (слайд 11)

  • при психологічних травмах; втратах;
  • кризових станах;
  • всередині  колективу  і  міжособистістних   конфліктах;
  • постстрессових, невротичних та психосоматичних розладах;
  • при вікових  кризах;
  • розвитку креативності;
  • за розвитком  цілісності  особистості.

 

Майже кожна людина (незалежно від свого віку, культурного досвіду чи соціального статусу) може брати участь в арт-терапевтичній роботі. Арт-терапія не вимагає особливих здібностей до мистецької діяльності або спеціальних художніх навичок. Кожен, будучи дитиною, малював, ліпив і грав, тож арт-терапевтичні техніки практично не мають обмежень у використанні. Немає підстав і для протипоказань щодо участі певних груп людей чи дітей в арт-терапевтичному процесі.

Арт-терапія існує в індивідуальному і групо­вому варіанті

 

2.Види арт-терапії (слайд 12)

Перед тим як перейти безпосередньо до опису арт-терапевтичних технік, що з успіхом можуть використовуватися у навчально-виховному процесі сучасного закладу освіти, підсумуємо, що, на відміну від занять образотворчим мистецтвом (спеціально організованої діяльності з навчання малювання чи рукоділля), арт-терапевтичні заняття мають спонтанний характер, а наявність художніх талантів чи спеціальної підготовки не відіграє значущої ролі. 

(слайд 13)

Музикотерапія це система психоматичної корекції здоров'я за допомогою музично-акустичних впливів. Музика викликає різні терапевтичні ефекти. Її використовують для впливу на самопочуття людини. Розрізняють групову та індивідуальну музикотерапію. Сеанс проводиться як в положенні сидячи, так і лежачи.

(слайд 14)

Бібліотерапія Спеціальний корекційний вплив  на людину за допомогою читання спеціально підібраної літератури з метою нормалізації або оптимізації його психічного стану. Бібліотерапія спрямована на формування особистості читача. Книги - потужний  інструмент, яким  можливо впливати на: мислення дітей, людей; на їх характер; формування їх поведінки; допомоги у вирішенні проблем.

(слайд 15)

Ізотерапія   дає можливість:

  • вихід внутрішнім конфліктам;
  • допомагає зрозуміти власні почуття і    переживання;
  •  сприяє підвищенню самооцінки;
  •  допомагає в розвитку творчих здібностей.

(слайд 16)

Колаж (від фр.collage наклеювання) технічний прийом в образотворчому мистецтві, що полягає в наклеюванні на підкладку предметів і матеріалів, що відрізняються від основи за кольором і фактурою. Матеріалом для створення колажів є:  газети, глянцеві журнали, природні матеріали, різні предмети. Колажування дає можливість розкрити потенційні можливості людини, передбачає велику ступінь свободи, є безболісним методом роботи з особистістю, спирається на позитивні емоційні переживання, пов'язані з процесом творчості

(слайд 17)

Пісочна терапія - це спосіб спілкування зі світом і самим собою; спосіб зняття внутрішнього напруження, втілення його на несвідомо-символічному рівні, що підвищує впевненість в собі і відкриває нові шляхи розвитку.

В основу пісочної терапії лежать : створення вільного і захищеного простору, в якому дитина або дорослий може виражати і досліджувати свій світ;  картина на піску може бути зрозуміла як тривимірне зображення   якого-небудь аспекту душевного стану .

(слайд 18)

Маскотерапія - відомий метод психологічної роботи, заснований на перекладі глибинних комплексів і проблем  людини в неживу матерію маски.                                                                 «Особа» - це проекція нашого психологічного стану та настрою. При більш детальному розгляді, це проекція всього нашого тіла, а так само нашого минулого і сьогодення. Щоб змінити своє життя, достатньо просто познайомитися зі своєю маскою! При цьому позбавлення від звичних, стереотипних ролей створить можливість звільнитися від непотрібного і змінити своє життя.

(слайд 19)

Драматерапія .

Включає в себе театральні постановки на різну тематику сприятливо впливають на пам'ять, волю, уяву, почуття, увагу, мислення. Вони допомагають розвинути логіку, володіти своїм тілом і не соромитись його, звільнитись від внутрішніх затисків, втілити через гру нездійснені ідеї і мрії. Мова йде не про підготовку до професійної акторської кар'єри, але про перевірку дій безліч міжособистісних взаємодій: я і товариші, я-інший, я і батьки, сильний і слабкий, ворог і друг

Кінотерапія- один з напрямків арт-терапії. Фільм -це метафора, де можна побачити відображенняпевної життєвої ситуації. Щоб допомогти людині , сюжет фільму має бути схожим із життєвою ситуацією, в яку потрапила людина, і запропонувати вихід з неї.

Орігамі- створення фігур з паперу.

  (слайд 20)

3. Педагогічна арт-терапія Арт-терапія в останні роки набула педагогічне спрямування. У школі вона виконує наступні функції: виховна, корекційна, психотерапевтична, даігностіческая та розвиваюча

  •      Пасивна арт-терапія:використання вже існуючих творів мистецтва шляхом їх аналізу та інтерпретації школярем. У навчально-виховному процесі можна викристовувати картини відомих художників на різних предметах, а саме: на читанні при переказі оповідань, на уроках української мови для написання творів і переказів. Внаслідок роботи з картинами відбувається активізація уяви і мислення дітей, збагачення їхніх емоційної сфери, поглиблення світогляду учнів тощо.
  •      Активна арт-терапія:спонукання учнів до самостійної  творчості
  •      Одночасне використання пасивної і активної арт-терапії Наприклад, під час розгляду картини відомого художника вчитель може запропонувати школярам домалювати те, що знаходиться за межами картини.

Акцентування ролі самого вчителя  у процесі залучення дитини до творчості.

Дуже важливими є взаємостосунки вчителя   класів, який виконує роль психотерапевта, і   школяра. Вчитель навчає своїх вихованців обмірковувати, порівнювати й оцінювати твори мистецтва, допомагає зрозуміти і знайти себе.

Структура арт-терапевтичного заняття повинна складатися з наступних етапів:

  1.               Налаштування на роботу («розігрів»).
  2.               Активізація різних чуттєвих сфер (зорової, слухової, смакової, нюхової, тактильної, кінетичної) та актуалізація візуальних, аудіальних і кінестетичних образів (як варіант — застосування елементів медитації у поєднанні із музичним супроводом).
  3.               Індивідуальна творча робота.
  4.               Етап вербалізації.
  5.               Заключний етап – рефлексивний аналіз.

У процесі групової арт-терапевтичної роботи для педагога є важливою не лише взаємодія учасників групи, але й їхня індивідуальна творчість, що впливає на динаміку загального процесу; тут поєднується прагнення вихованців до злиття з групою і збереження групової ідентичності з потребою в незалежності та зміцненні індивідуальності.

(слайд 21)

  Умови підбору технік і прийомів створення зображень

1.Техніки і прийоми повинні підбиратися за принципом простоти й ефектності.   Людина не повинна відчувати труднощі при створенні зображення за допомогою пропонованої техніки. Її дії повинні бути цікавими, оригінальними, приємними

2. Цікавими і привабливими мають бути і процес створення зображення, і результат. Обидві складові в рівній мірі цінні для дитини, і це відповідає природі дитячого малювання, є його особливістю.

3. Образотворчі техніки та способи повинні бути нетрадиційними

 

Висновок: (слайд 22)

Ми вивчаємо дітей, намагаємося їх зрозуміти, але забуваємо про себе. Ми надаємо перевагу розробкам нових методик, впровадженню їх у практику, але при цьому забуваємо, що самі створюємо ідеологію часу і методи виховання молоді. Ми скаржимося, що нове покоління втрачає духовність і виникає генерація молодих людей, байдужа до почуттів інших. Еталоном нової людини стає людина з холодним інтелектом, комунікативно розкута і емоційно толерантна. Спокій, глузд і емоційна стриманість допомагають людині вижити, ствердитися в цьому світі і навіть знайти радість від існування. Доброта, чутливість набувають іншого значення – слабкості, невпевненості особистості в своїх силах.   Сьогодні ми маємо людину, яка живе у напіввіртуальній свідомості. Технічний прогрес продовжує змінювати наше життя, але нам ще повністю невідомо, які побічні ефекти він несе. Люди у великих містах менше спілкуються, стають більш одинокими, непотрібними один одному. Змінюється наше ставлення до світу і до інших народів, відбувається інтеграція культур, знищення духовності. Серед сучасних можливостей подальшого удосконалення виховних, терапевтичних, реабілітаційних технологій належна увага надається арт-терапії. Нетрадиційні напрями образотворчої діяльності сприяють психокорекції пізнавальних процесів, мотивації, підвищенню соціальної адаптації дитини. Крім того, вони є найбільш давньою та природною формою корекції емоційного стану, якою можна користуватися для зняття накопиченої психічної напруги, для того, щоб заспокоїтися чи просто зосередитись . Арт – терапія є найбільш давньою та природною формою корекції емоційного стану, якою можна користуватися для зняття накопиченої психічної напруги, для того, щоб заспокоїтися чи просто зосередитись . Творчість як дитини, так і дорослого, реалізована у процесі  арт-терапії дає можливість висловити та відтворити внутрішні почуття, переживання, сумніви, конфлікти та сподівання, у символічній формі переживши ще раз важливі події, адже спонтанна образотворча діяльність здатна виражати неусвідомлюваний зміст психічного життя. Вона звільняє себе від страхів і бар'єрів, від негативних емоцій, замкнутості і нестриманості.

Головна мета арт-терапії  – допомогти особі саморозкритися. 

 

VІ . Кава-брейк.  (слайд  23)

Ведучий Хотєнкова О.М: Шановні колеги, щоб наша робота була продуктивною, зробимо перерву, вип’ємо кави, зігріємось, обміняємось думками. Колеги, всі ми «родом» з дитинства, Новий рік для дитини це солодощі та мультики. Кінотерапія, мультерапія один з кращих засобів підняти свій настрій, покращити психоемоційний фон  ! 

 

 

VІІ.  Практична робота.Групова арт-терапія. (слайд 24)

VІІ.1  Групова арт-терапія. (слайд 25)

Локації:

C:\Documents and Settings\Елена\Рабочий стол\depositphotos_140624672-stock-illustration-new-year-balls-with-shadow.jpg

 Локація «Бібліотерапія», модератор групи Чеботарьова Л.Б

C:\Documents and Settings\Елена\Рабочий стол\depositphotos_140624672-stock-illustration-new-year-balls-with-shadow.jpg

C:\Documents and Settings\Елена\Рабочий стол\depositphotos_140624672-stock-illustration-new-year-balls-with-shadow.jpgЛокація«Ізотерапія», модератор групи Жукова К.П.

 

C:\Documents and Settings\Елена\Рабочий стол\depositphotos_140624672-stock-illustration-new-year-balls-with-shadow.jpgЛокація«Колаж», модератор групи Касумова О.В. 

 

    Локація«Пісочна терапія», модератор групи Хотєнкова О.М

 

Мета:дослідження особистісних особливостей, цінностей та уподобань учасників арт-терапевтичного процесу; організація творчої міжособистісної взаємодії, спрямованої на подальше згуртування колективу

Завдання:в межах запропонованих  технік арт-терапії учасники груп виконують завдання:

 

Локація «Бібліотерапія»

  • Вибрати книгу( з запропонованих), яка найбільше подобається
  • Написати які риси характеру подобаються в головних героях книги
  • За книгою і рисами характеру героїв визначається характеристика учасника 

 

Локація «Ізотерапія»

Створіть малюнок   на тему будь-якого свята.

  • Символи свят.
  • Колективний малюнок групи на тему свята.
  • Малювання святкової вітальної листівки.
  • Виготовлення прикрас для свята.
  • Створення святкових плакатів.
  •  Зображення святкових подарунків

Локація«Колаж»

Створіть колаж  на тему «Світ моїх захоплень»

Локація«Пісочна терапія»

Створити     малюнки на піску на тему «Здоровий спосіб життя вчителя» з подальшим створенням слайд-шоу.

Очікуваний результат:опанування  методики арт-терапії, закріплення вміння працювати в групі;розвиток навичок  ефективної взаємодії; зняти емоційну напругу

Тайминг :20- 25  хвилин

Загальна  музикотерапія

З метою створення розкріпаченої і приємної атмосфери в процес роботи додається музичний супровід ( музичні релаксаційні твори І. Штрауса).

VІІ.2   Шерінг ( вербальна рефлексія)( слайд 26)

Заключний етап - обговорення. У процесі колективної рефлексії кожен учасник вербалізує власні враження, наприклад, відповідаючи на питання:
  1. Що ти відчував, коли працював один, з групою, що відчуваєш зараз?
  2. Як працювала група? Кому належить ідея сюжету, назви?
  3. Як можна допомогти собі та іншим, в стані емоційного напруження  ?
  4.  Якого кольору твої почуття зараз?

  

VІІІ. Вправа "Кошик сміття" ( слайд 27)

 

Мета: звільнення від негативних почуттів та емоцій.

Завдання:Посеред кімнати  ведучий ставить символічний кошик  для сміття. Учасники мають можливість поміркувати, навіщо людині відро для сміття і чому його потрібно постійно звільняти.

Ведучий: "Уявіть собі життя без такого відра: коли сміття поступово заповнює кімнату, стає неможливо дихати, рухатися, люди починають хворіти. Те ж відбувається і з почуттями - у кожного з нас накопичуються не завжди потрібні, деструктивні почуття, наприклад, образа, страх.

Я пропоную всім викинути в сміттєве відро старі непотрібні образи, гнів, страх. Для цього на аркушах паперу напишіть ваші негативні почуття: "я ображаюся на ...", "я серджуся на ...", тощо ".Залиште все негативне у цьому році, це не потрібно вам у майбутньому!!!Пригадайте звичаї деяких народіввикидати все старе саме під Новий рік, збережемо традиції!

Після цього педагоги рвуть свої папірці на дрібні шматочки і викидають їх у кошик, де вони всі перемішуються і забираються.

Очікуваний результат:психоемоційне  зростання педагогів, учасники звільняються від негативних емоцій

ІХ. Рефлексія

Вправа « Новорічний чобіток» ( слайд 28)

Мета: забезпечити зворотній зв'язок щодо висловлених очікувань учасників

Завдання: Якщо ваші очікування виправдались, то прошу перенести цукерки в чобітки, якщо не справдились, залиште їх під чобітками.

Очікуваний результат: учасники усвідомлюють особисті очікування

 

 Вправа « Ялинка  »( слайд 29)

Мета:розвиток позитивного мислення, позитивних взаємовідносин, розвиток позитивної Я-концепції, зняття емоційного напруження.

Завдання: Шановні колеги, зима радує нас великою кількістю свят, а свята – це подарунки, тому я хочу , щоб кожний з вас отримав подарунок  та побажання на новий рік. Прошу вас підійти до нашої ялинки, обрати новорічну кульку та отримати побажання. Я створювала ці вітальні листівки для вас власноруч, вкладала  позитивні емоції в ці вітання.

Очікуваний результат: зняття емоційного напруження, позитивний настрій

 

 

Заключне слово. ( слайд 30)

 

Ведучий Хотєнкова О.М:

Дякую вам за увагу та співпрацю, сподіваюся  що наш семінар був для вас не тільки цікавим, але й корисним. Шановні колеги, від щирого серця вітаю вас зі святами! Сподіваюсь, що наступний рік «Свині» буде щедрим на мир, здоров'я, щастя та гроші, доброту й стабільність, творчість та натхнення! 

 

 

Інформаційні джерела:

 

  1. Алексеева М.Ю. "Практическоеприменениеэлементов арт-терапии в работе учителя". М., 2003.
  2. Аметова Л.А. "Формирование арт-терапевтическойкультурымладшихшкольников. Сам себе арт-терапевт". М., 2003.
  3. "Арт-терапия: Диалог: Россия-Великобритания" Сборник статей. Островитянин, 2008.
  4. "Арт-терапия". ред.-сост. А.И.Копытин. СПБ., 2001.
  5. Бетенски М. "Чтотывидишь? Новыеметоды арт-терапии". М., 2002.
  6. Богданович В. "Новейшая арт-терапия. О чеммолчатискусствоведы". ЗолотоеСечение, 2008.
  7. Будза А. "Арт-терапия: Йога внутреннего художника". Феникс, 2006.
  8. Будза А. "Эзотерическаяфотография. Дзэн и фото-арт-терапия". Феникс, 2007.
  9. Бурно М.Е. "Терапиятворческимсамовыражением". М., 1989.
  10. ВальдесОдриосола М. - "Арттерапия в работе с подростками. Психотерапевтическиевидыхудожественнойдеятельности." Методическоепособие. Владос, 2005.
  11. Вачков И.В. "Арт-терапия. Развитиесамопознания через психологическуюсказку". М.,2001.
  12. Ганим Барбара. "Исцеление через искусство". Минск, 2005.
  13. Дженингс С., Минде А. "Сны, маски и образы. Практикум по арт-терапии". М., 2003.
  14. "Диагностика в арт-терапии. Метод "Мандала" ред. А.И.Копытина. СПб., 2002.
  15. Дрешер Ю.Н. "Библиотерапия, теория и практика: учебноепособие". Профессия, 2007.
  16. Зинкевич-Евстигнеева Т.Д, Грабенко Т.М. "Практикум по креативнойтерапии". М.: ТЦ Сфера, 2003.
  17. Зинкевич-Евстигнеева Т.Д. "Путь к волшебству, Теория и практика арттерапии". СПб.: Златоуст, 2005.
  18. Зинкевич – Евстигнеева Т.Д. "Психотерапиязависимостей: Метод арт-терапии". СПб.: Речь 2002.
  19. Остер, Дж., Гоулд П. "Рисунок в психотерапии". М., 2000.
  20. Киселева М.В. "Арт-терепия в работе с детьми". СПб.: Речь, 2008.
  21. Кожохина С.К. "Растём и развиваемся с помощьюискусства". СПб.: Речь, 2006.
  22. Кокоренко В.Л. "Арт-технологии в подготовкеспециалистовпомогающихпрофессий". СПб.: Речь, 2005.
  23. Колошина Т., Тимошенко Г. "Марионетки в психотерапии". М., 2001.
  24. Копытин А.И., Корт Б. "Техникианалитической арт-терапии: исцеляющиепутешествия". СПб.: Речь, 2007.
  25. Копытин А.И. "Теория и практика арт-терапии". СПб., 2002.
  26. Копытин А.И. "Тест "Нарисуй историю". СПб.: Речь, 2003.
  27. Копытин А.И. "Системная арт-терапия". СПб.: Питер, 2001.
  28. Копытин А.И., Свистовская Е.Е. "Арт - терапиядетей и подростков". М.: Когито - Центр, 2007.
  29. Королева З. "Говорящий рисунок" (100 графическихтестов). 2006.
  30. Короп Илья. "ЗаконыРадости. Исцеление словом и музыкой" (+ CD). Открытый Мир, 2008.
  31. Короткова Л.Д. "Арт-терапия для дошкольников и младшегошкольноговозраста". СПб.: Речь -2001.
  32. Красный Ю.Е. "Арт - всегдатерапия". 2006.
  33. Кузьмина Е. Р. "Нарисуй мне о себе: практическаяпсихология для взрослых и детей". М.: Когелет. 2001.
  34. Лановой В.Е. "Метод "Напишитерассказ". Диагностика, терапия и прогноз". СПб.: Речь, 2006.
  35. Лебедева Л.Д. "Практика арт-терапии: подходы, диагностика". СПб.: Речь, 2003.
  36. Лебедева Л. Д. "Арт-терапия в педагогике" Педагогика, 2000.
  37. Малкиоди Кати "Палитра души. Преображающая сила искусства: путь к здоровью и благополучию". София, 2004.
  38. Мардер Л. "Цветной мир. Групповая арт-терапевтическаяработа с детьмидошкольного и младшегошкольноговозраста". Генезис, 2007.
  39. Медведева Е.А. Левченко И.Ю. Комиссарова Л.Н. Добровольская Т.А. "Арт-педагогика и арт-терапия в специальномобразовании". М.: Академия, 2001.
  40. Мэй Р. "Мужество творить: Очеркпсихологиитворчества". Инициатива 2001.
  41. Назарова Л. "Фольклорная арт-терапия". СПб.: Речь, 2002.
  42. Никитин В. "Пластикодрама: Новыенаправления в арт-терапии". М., 2003.
  43. НоррисСтефании. "Секретыцветотерапии". АСТ, Астрель, 2004.
  44. Гиппиус С.В. "Тренингразвитиякреативности. Гимнастикачувств". СПб., 2001.
  45. Копытин А.И. "Тест "Нарисуй историю". СПб., 2003.
  46. Погосова Н.М. "Погружение в сказку.Сказотерапевтическиепрограммы". СПб.: Речь, 2007.
  47. "Практикум по арт-терапии" Ред. А.И.Копытин. СПб., 2001.
  48. Пурнис Н.Е. "Арт-терапия. Аспектытрансперсональнойпсихологии". СПб.: Речь, 2008.
  49. Пурнис Н.Е. "Арт-терапия в развитииперсонала". СПб.: Речь, 2008.
  50. Радина Н.К. "Истории и сказки в психологическойпрактике". СПб.: Речь, 2006.
  51. Романова Е.С. "Графическиеметоды в практическойпсихологии". СПб., 2001.
  52. Рудестам К. "Групповаяпсихотерапия". СПб., 2000.
  53. Рыбакова С.Г. "Арт-терапия для детей с задержкойпсихическогоразвития". СПб.: Речь, 2007.
  54. Сельченок К.В. "Новейшаяцветопсихология". Харвест, 2007г.
  55. Скурат Г. "Детскийпсихологический театр. Развивающаяработа с детьми и подростками". СПб.: Речь, 2007.
  56. Сусанина И. "Введение в арт-терапию". Когито, 2007.
  57. Сучкова Н.О. "Арт-терапия в работе с детьмиизнеблагополучныхсемей". Сфера, 2008.
  58. Татаринцева А.Ю., Григорчук М.Ю. "Детские страхи. Куклотерапия в помощьдетям". СПб.: Речь, 2007г.
  59. Уильямс Х. "Говорящий" рисунок, иликакпознатьсвоеглубинное "Я". АСТ, 2007.
  60. Хайкин Р. Б. "Художественноетворчествоглазамиврача". М.: Наука, 1992.
  61. Хайкин Р. Б. "Арт-терапия". СПб: Наука, 1992.
  62. "Хрестоматия. Арт-терапия". под ред. А. И. Копытина. СПб.: Питер, 2001.
  63. Черемнова Е.Ю. "Танцетерапия. Танцевально-оздоровительные методики". Феникс, 2008.
  64. Шевченко М."Я рисую успех и здоровье!". Питер, 2007.

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
10 січня 2020
Переглядів
2959
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку