це не добір у профільні класи, а допомога учням в усвідомленому виборі того чи іншого профілю ( а вона може бути здійснена лише шляхом надання їм можливості вивчення широкого кола курсів, щоб максимально виявити здібності, які потрібні для того чи іншого напрямку діяльності). Допрофільну підготовку здійснюємо через поглиблене вивчення предмета, введення курсів за вибором, факультативи, предметні гуртки. Розширення уявлень про себе, свої здібності та можливості. Розвиток уміння співвідносити свої здібності з вимогами до певної професії. Розвиток рефлексії.
Обрати правильний профіль – справа досить не проста. Передусім необхідно добре знати нахили і здібності кожної дитини. Тому реалізація профільного навчання повинна здійснюватися з належною підтримкою психологічної служби, діагностики, конкретних рекомендацій. Для визначення інтересів особистості учнів 7, 9 класів в школі проводиться анкетування школярів та їх батьків. Виходячи з показників тестування, психолог робить висновок і дає рекомендації учням, вчителям та адміністрації щодо вибору профілю навчання.
Створення умов для диференціації та індивідуалізації навчання, врахування та забезпечення подальшого розвитку інтересів, нахилів та здібностей учнів у тій сфері діяльності, з якою у них пов’язаний вибір майбутньої професії. Профільне навчання - це один із видів диференціації навчання. Воно передбачає забезпечення наступності між загальною і фаховою освітою, допомагає професійному самовизначенню учнів і виконує функцію допрофесійної підготовки учнів.
яке реалізуються через виявлення нахилів і здібностей учнів, їх уподобань та можливостей; створення умов для навчання учнів відповідно до визначених профілів навчання. З цією метою проводиться діагностична робота, яка спрямована на визначення рис характеру, темпераменту, схильності, професійної спрямованості; анкетування учнів, батьків щодо вибору профілів навчання; консультативна робота, яка спрямована на розвиток необхідних якостей; просвітницька робота з класними керівниками, вчителями, яка передбачає проведення педагогічних занять для ознайомлення із психологічними особливостями учнів та методами формування професійного самовизначення.
Важливість профільного навчання для старшокласників важко переоцінити. Адже його мета – забезпечення соціального захисту молодої людини, а це значить, - слід зробити усе можливе, щоб випускник школи міг вступити в самостійне життя, маючи за плечима знання, вміння та навички, необхідні йому у майбутньому, чи навіть певну професію. І це, безумовно, відкриває нові можливості для старшокласників.
які мають переважаючу спрямованість у майбутнє, підходять швидкі, моторні та енергоємні види діяльності це такі профілі та професії, як проективно-конструкторський, технологічний, образотворчий, літературний(фантастика), управлінський, спортивний, менеджментський, виробничий, хореографічний, сільськогосподарський, економічний. Відповіді на перше питання:
- Домінуючою є часова спрямованість у сьогодення (“тут і тепер”), тому для них найбільш доцільні такі профілі навчання і професії, як транспортний, економічний, побутово-обслуговуючий, естетичний, театральний тощо. - Демонструють переважаючу спрямованість у минуле тому для них підходять такі профілі, як історичний, архівний, філософський, гуманітарний, природничонауковий ( індивідуальні, “кабінетні” різновиди наукових професій), компютерно - інформаційний, дизайнерський, мистецтвознавчий, народних ремесел тощо. - Адекватні, повільні, - Ще й мало енергомісткі види діяльності – індивідуальна природничонаукова, мистецтвознавча, народних ремесел тощо – та відповідні профілі навчання.
• Здатність витримати тривалу статичну напругу окремих груп м'язів. • Фізична сила • Уміння тривалий час концентрувати увагу і постійно перемикати її з одного об'єкту на іншій. • Хороша просторова уява для орієнтації у середині міста вночі або в умовах поганої видимості. • Швидка реакція на неочікувані ситуації, які виникають на дорогах. • Розвинене відчуття відповідальності, дисциплінованість,ємоційна стійкість.
Для успішної діяльності необхідні аналітичні здібності; творчий підхід до справи; товариськість; співчуття до людей; здатність до імпровізації; здатність до опанування іноземними мовами; якості лідера; комунікативні і організаторські навички; хороша пам'ять, увага; розвинена творча уява; висока емоційно-вольова стійкість; дипломатичність у спілкуванні; цілеспрямованість; готовність до роботи поза офісом; вміння прогнозувати. Медичні протипоказання Робота протипоказана людям з захворюваннями: серцево-судинної системи (гіпертонія, серцева недостатність та ін.); нервової системи (нав'язливі стани, зомління та ін.): порушення опорно-рухового апарату; виражені фізичні недоліки; дефекти мови.
Вимоги до індивідуальних особливостей фахівця Необхідні високий рівень уваги; математично-аналітичні здібності; оперативна пам'ять; схильність до роботи з числами; емоційна стійкість; прагнення підвищення професійного рівня; схильність до систематичної роботи з літературою; старанність; принциповість; охайність; зосередженість; наполегливість; терпіння; вимогливість; педантизм; відповідальність; організованість. Медичні протипоказання Робота протипоказана людям, які мають захворювання нервової системи; відхилення в психіці (надмірна підозрілість, високий рівень тривожності, збуджуваність); судинну дистонію з вираженими головними болями (гіпертонія, мігрень); виражені захворювання зору.
Відповідь на третє питання. Ознайомтесь з інформацією про світ професій і визначіть, що вас цікавить; Вивчіть самого себе, складіть уявлення про свої зацікавлення, здібності, нахили; Професію не слід вибирати “за компанією” з друзями; З’ясуй, чи немає у вас медичних протипоказань щодо обраної професії; З’ясуйте , чи має обрана вами професія попит на ринку праці.