Психологічний супровід молодого педагога закладу позашкільної освіти, розвивальне заняття з елементами тренінгу для педагогів зі стажем педагогічної роботи до 3 років
Психологічний супровід молодого педагога закладу позашкільної освіти
Навіть сто вчителів не зможуть допомогти тобі,
якщо ти сам не навчишся проявляти завзятість
і пред’являти до себе вимоги.
В. Сухомлинський
Розвивальне заняття з елементами тренінгу для молодих педагогів.
Професійна компетентність педагога
Мета: ознайомити молодих педагогів з особливостями професійної компетентності; формування навичок поведінки у ситуаціях стресу; розвивати навички партнерських стосунків і рефлексії, уміння розкрити своє сприймання ситуації, запобігти професійним деформаціям.
1. Вступ
Шановні молоді педагоги! Ми зібралися аби поговорити про особливості професійної діяльності педагогів. Зараз у Вас проходить період адаптації до свого фаху. Від результативності адаптації залежить зміцнення професійної мотивації, подальше професійне зростання й особистісне становлення й самоствердження. Допомогти успішно пройти період адаптації – мета нашого заняття.
2. Знайомство
Мета: познайомити учасників, створити умови для ефективної роботи.
Учасникам роздаються стікери, на яких треба написати своє ім’я та кредо , потім кожен учасник проводить презентацію своєї роботи.
3. Вправа «Берег очікувань»
Мета: визначити очікування учасників й одержати зворотній зв’язок.
Учасникам роздаються кораблики, на яких вони записують свої очікування від тренінгу. Потім кожен учасник зачитує свої очікування і прикріплює свій кораблик на плакаті із зображенням річки на березі «очікувань»
4. Правила роботи групи.
Мета: визначити правила, яких потрібно дотримуватися під час проведення тренінгу. Учасникам пропонується обговорити правила роботи групи під час тренінгу, та записати на плакаті.
5. Міні-лекція «Усі люди різні, і кожна людина унікальна»
Мета: ознайомити учасників із факторами, які впливають на сприйняття унікальності кожної людини.
Тренер акцентує увагу на тому, що заважає сприймати унікальність кожної людини:
6. Робота в групах «Розв’язання ситуацій»
Мета: навчитися розв’язувати конкретні ситуації із проблеми взаємодії педагога з адміністрацією. Учасники об’єднуються в три групи. Кожна група отримує завдання.
І група – придумати і показати ситуацію, пов’язану зі стереотипним ставленням адміністрації навчального закладу до молодих спеціалістів.
ІІ група – придумати і показати ситуацію, пов’язану з упередженим ставленням адміністрації навчального закладу до молодих спеціалістів.
ІІІ група - придумати і показати ситуацію, пов’язану з дискримінацією звичайних членів колективу.
Після презентацій ситуацій, потрібно обговорити їх та визначити оптимальні стратегії поведінки.
7. Мозковий штурм «Визначення власної темпераментної структури»
Мета: визначення власної темпераментної структури.
Обговорення включає досвід попередньої вправи:
8. Вправа у парах «Умій вимагати і відмовляти»
Мета: навчитися відповідно до алгоритму досягти виконання своєї вимоги.
Учасники об’єднуються у пари. Кожна пара виробляє ситуацію, в якій одна сторона домагається чогось, а інша – відмовляє. Один з учасників має відповідно до алгоритму досягти виконання своєї вимоги, а другий - відмовити.
Говорити потрібно від першої особи.
Алгоритм 1 (щоб вимагати)
Алгоритм 2 (щоб відмовити)
Аналогічно до алгоритму 1 відмова йде від першої особи (я, мені) з наростанням твердості та жорсткості відмови, зміст відмови потрібно підкріпити аргументацією.
Обговорення:
9. Вправа «Колесо життя»
Для того, щоб підвищити мотивацію активної участі під час заняття, педагогам пропонується побудувати так зване колесо життя. Вони отримують аркуші паперу формату А4 і малюють велике коло, поділіть коло на 8 рівних частин, кожен сектор підпишіть: екологічне, фізичне, емоційне, психологічне, соціальне, духовне, інтелектуальне, професійне.
Поставте на кожному секторі точки, які відповідають вираженості Вашого здоров’я таким чином, щоб біля центру розмістилася точка з найменшим ступенем вираженості, а біля великого кола – з найбільшим: духовне (неактивний - активний); інтелектуальне (самовдоволений - допитливий); емоційне (нестійкий - стійкий); фізичне (хворий - здоровий); психічне (не адаптивний - адаптивний); соціальне (самотній - товариський); професійне (незадоволений - задоволений); екологічне (марнотратний - ощадливий). З’єднайте ці точки.
Кожна зі спиць утримує наше колесо в рівновазі, кожна вимагає уваги. Нам необхідно рівномірно розвивати ці спиці, щоб прожити життя гармонійно.
Запитання для обговорення
Коментар психолога. Кожна зі «спиць» утримує наше колесо в рівновазі. Кожна вимагає нашої уваги. Нам необхідно постійно розвивати в собі якості, зазначені на спицях, рівномірно, щоб ми могли прожити життя гармонійно.
10. Підбиття підсумків
- Що для вас було найкориснішим?
- Що Вам сподобалося, а що не сподобалося?
- Чому навчилися?
- Чи здійснилися Ваші очікування?
Сподіваємось, що Ви сьогодні взяли багато інформації для себе. А зараз візьміть кожен свій кораблик надії і, якщо ваші очікування здійснилися, перепливіть через річку на берег «реалізованих сподівань», якщо очікування збулися частково, то пливіть річкою самостійного пошуку інформації, яка допоможе причалити до берега.