Заняття гуртка "Плетіння гачком". "Прийоми роботи гачком". Позашкільна освіта

Про матеріал

Розробка гурткового заняття на тему :« Прийоми роботи гачком. Повітряна петля. Ланцюжок .Стовпчик. «Рачий крок».

Технологія в'язання ." Для учителів з предмету технології та керівників гуртка з ужитково-прикладного мистецтва. Окрім розробки заняття, в додатках міститься матеріал з техніки безпеки, технологічні картки, ілюстративний матеріал.

Перегляд файлу

Розробка гурткового  заняття на тему :

« Прийоми роботи гачком.

Повітряна петля. Ланцюжок .

 Стовпчик. «Рачий крок».

 Технологія в’язання .

Виконання технологій: виготовлення панно з виноградним гроно

Тема : Прийоми роботи гачком: повітряна петля, ланцюжок, стовпчик без накида.  Технологія в’язання ; позначення на схемі.

Виконання технологій: виготовлення пано з виноградим гроно

Мета:  закріпити в учнів прийомами роботи гачком: повітряна петля, ланцюжок з повітряних петель, стовпчик, з’єднувальний півстовпчик, навчити виконувати прийом «рачий крок»; на основі повтореного та вивченого  виготовити пано з виноградним гроно; виховувати акуратність і точність під час виконання робіт з плетіння.

Очікувані результати: учні повинні

Знати

Вміти

1. Правила поведінки, правила ТБ

1. Виконувати правила поведінки  під час заняття, правила з ТБ при роботі з в’язальними гачками, ножицями,  швейними голками ,булавками.

2. Інструменти і матеріали

2. Правильно користуватися в’язальними гачками, швейними іглами, булавками, підбирати відповідні №№ гачків і ниток

3.  Основи матеріалознавства : класифікацію і характеристики волокон

3. Розрізняти нитки їз натуральних і хімічних волокон; вовняну та бавовняну нитки.

4. Основні прийоми в’язання гачком, техніку в’язання

4. Чітко виконувати основні прийоми: ведуча петля, повітряна петля, ланцюжок.

5. Основи кольорознавства

5. Гармонійно поєднувати кольори при виконанні виробу.

6. Способи виконання пано

6. Зв’язати ланцюжок, на основі нього виконати коло, в'язати кульку  прийомом стовпчик, використовуючи з’єднувальний півстовпчик, петлю підйому; зв’язати ланцюжок, на основі нього за схемою зв’язати листик, оздобити листик прийомом «рачий крок»

 

Обладнання : зразки з в’язання, готові вироби, які виконані старшими учнями, журнали з в’язання, інструкційні картки, демонстраційні картки, схеми,компьютор, слайд – шоу, пісня Б.Окуджави «Виноградную косточку в тёплую землю зарою», заготовка рамки з виноградної лози, макет виробу

Інструменти та матеріали : гачки різних розмірів, нитки, голки, ножиці, олівці, лінійки, клей, готові зразки кульки – виноградинки, листиків..

Основні поняття : повітряна петля, ланцюжок, стовпчик, з’єднувальний півстовпчик, «рачий крок»

Структура заняття

1. Організаційний момент  2 хв.                                                                 

2. Інтелектуальна зарядка    4 хв.                                                             

3. Мотивація навчальної та виконавчої діяльності                                10 хв.

3. Актуалізація опорних знань та вмінь гуртківців                       6  хв.

5. Весела зарядка         5 хв.

4. Вивчення нового матеріалу з практичним закріпленням :       60 хв.

    а). Повітряна петля.

    б). Схематичне позначення повітряної петлі.

    в). Ланцюжок.

    г). Схематичне позначення ланцюжка.

    r). Технологія виконання ланцюжка.

    д) Виконання на основі ланцюжка кульки та листика.

   е)Виконання стовпчика, з’єднувального півстовпчика

   ж) Творча перерва «Екскурсія на виставку незвичайного живопису»: знайомство з технологією роботи з піском : картини з піску (відео, слайд - шоу)

    з). Вивчення нового технологічного прийому : «рачий крок».

    і) Складання пано 40 хв

(Під час роботи – дві перерви : одна 20 хвилин, друга 15 хвилин після кожних 45 хвилин заняття)

5. Закріплення нових знань та вмінь учнів 8 хв.                                    

5. Рефлексія                               3 – 5хв.                                                            

6. Домашнє завдання     5 хв.                                                                        

Хід заняття

І.Організаційний момент.

ІІ.Інтелектуальна зарядка. «Загадкова торбинка»

(у торбинці різні фрукти, серед них гронка винограду. Діти (не дивлячись) по черзі занурюють руку у торбинку, вгадують фрукт, говорять, що можна приготувати з цього фрукта.)

Учитель.

  • Відгадайте загадку:
    Прикрашає літній сад

смачний, соковитий ...

(виноград).

  • Гронку бачить кожен рад -

окраса саду ...(виноград).

З торбинки дістають виноград, пригощають дітей

-Як ви думаєте, чому ми говоримо про виноград? Очікувані відповіді: Ми живемо в місцевості, де з давніх давен вирощують виноград, роблять з нього поживні соки, вино)

Викладач: Так, діти, і справді ми живемо у чудовій місцевості, залитої сонцем, і це сонце всмоктує в себе виноград, він насичується сонячним сяйвом і стає червоним, яскраво-зеленим, навіть ,чорним…

     Сьогодні ми з вами сплетемо виноградне гроно. Якого розміру та кольору воно буде в нас ? Якого розміру ми будемо плести ягідки ?

ІІІ.Мотивація навчальної та виконавчої діяльності.

  1. Перегляд картин художників світу, на яких зображено виноград (слайд - шоу)

ІV. Актуалізація опорних знань та вмінь гуртківців.

Бесіда:

1. Яку геометричну фігуру уявляє собою виноградинка? (кулька)

2. З чого починається плетіння кульки ?( з набору потрібної кількості повітряних петель і виконання з них кола)

3. Як називається основний прийом виконання кульки ? (стовпчик)

4. Як виконується розширення полотна і його звуження ? (з однієї петлі основання виплітається два стовпчика –це збільшення полотна, такий прийом виконується через стовпчик; зменшення полотна проводиться за рахунок виплітання двохстовпчиків з різного основання , але з однією вершиною )

5. Як вашому готовому виробу (кульці) придати естетичний виглад ? (треба фігурку кола заповнити наповнювачем)

6. Який матеріал може служити наповнювачем ? (синтепон, синтепух)

7. Чим ми будемо оздоблювати виноградне гроно ? (вусиками, листочками та маленькими гілочками, на яких тримається кожна виноградинка)

8. Як сплести вусики та гілочки ? (ланцюжок з повітряних петель потрібної довжини)

9. Підберіть кольори ниток та схеми для виконання виноградних листочків.

V.Повторення безпеки під час  роботи з гачками, спицями, голками, ножицями

2.  Прийоми роботи гачком.(Демонстрація гуртківців – інструкторів. Тренувальні вправи)

- Під час в’язання виріб тримають у лівій руці, а гачок – у правій на рівні плоскої частини стержня. У процесі роботи гачок має впиратися на подушечку середнього пальця правої руки. Кінець нитки перекидають через вказівний палець лівої руки до себе і притискують великим пальцем. Робоча нитка повинна проходити між долонею і рештою пальців лівої руки. Натяг нитки регулюють середнім і безіменним пальцями.

3.  Повітряна петля. Ланцюжок.

4. Стовпчик.

5. Читання схем.

VІ. Весела зарядка (виконується під музику)

VІІ. Виконання виробу  кооперативним методом. Гуртківці об’єднуються у дві групи: одна виконує кульки – виноградинки та вусики, друга – листочки.

ОПИС СПОСОБІВ ВЯЗАННЯ ОСНОВНИХ ЕЛЕМЕНТІВ

№ 1. НАПІВСТОВПЧИК (подвійна петля)

Гачок вводять у третю петлю ланцюжка, захоплюють нитку і протягують її відразу через петлю ланцюжка і петлю на гачку. Виходить напівстовпчик (подвійна петля). Напівстовпчиком користуються при замиканні кола ланцюжка повітряних петель, пров'язуючи разом першу петлю з кінця ланцюжка й останню, а при круговому в'язанні виробів для з'єднання наприкінці кола останньої петлі на гачку з першою і другою петлею підйому, а також на початку ряду при зменшенні візерунку стовпчиків без накиду.

№ 2. СТОВПЧИК БЕЗ НАКИДУ (ст.б/н)

Для зразка в'яжуть 10 повітряних петель.

1р. - 1 петля підйому; гачок вводять у третю петлю ланцюжка під дві нитки коси, підхоплюють нитку і протягують через петлю ланцюжка. На гачку дві петлі. Знову підхоплюють нитку і протягують через дві петлі. Усі наступні стовпчики ряду в'яжуть так само. Усі ряди зразка в'яжуть як перший .

Кожен ряд, зв'язаний гачком, утворить по верхньому краю косу. Коса складається з двох половинок напівпетель. Одна, зовнішня або задня, лежить назовні від людини, що в'яже, друга - внутрішня або передня, - до людини, що в'яже. Від того, яку напівпетлю нижнього ряду підхоплюють на гачок, залежать комбінації візерунків.

Увага: Відлік петель і стовпчиків ведеться від гачка ліворуч, а після ланцюжка - від його основи.

 

 Стовпчик без накиду: введіть гачок в другу повітряну петлю від гачка, підхопіть робочу нитку і витягніть петлю (рис.1). Знову підхопіть гачком нитку і протягніть її через дві петлі, що знаходяться на гачку (рис.2). Ведіть гачок у наступну повітряну петлю (рис.3).

№ 3. МІЦНИЙ СТОВПЧИК (напівстовпчик з накидом)

Для зразка в'яжуть 10 повітряних петель.

1р. - 2 петлі підйому, на гачок накидають нитку (накид) і вводять його в четверту петлю основи, підхоплюють нитку від клубка і протягують через петлю ланцюжка. На гачку три петлі. Знову підхоплюють нитку і протягують через три петлі. Виходить напівстовпчик з накидом. Усі наступні стовпчики в'яжуть так само. Усі ряди в'яжуть як перший.

Напівстовпчики з накидом найчастіше використовуються у візерунках круглих форм, а також для утворення країв виробів.

В'язання півстовпчика (глухої петлі).

Півстовпчик. Цей елемент в'язання використовують для утворення рівного і щільного краю виробу, для з'єднання першої й останньої петель ланцюжка при в'язанні по колу, а також для з'єднання різних в'язаних елементів.

Виконують півстовпчик так: гачок вводять в петлю ланцюжка, роблять накид і протягують нитку крізь обидві петлі на гачку (мал. 5)

Мал. 5. В'язання півстовпчика

 

В’яжемо кульку

  1.               Обмотати 2 рази навколо пальця лівої руки та в'язати в отримане кільце:
  2.               1-й ряд: 6 ст. б/н. Кожний рядок починати 1 повітряна петля замість 1-го ст. б/н і закінчувати 1 з’єднувальним ст. в початкову петлю підйому. Потягнути за нитку, затягнути кільце.
  3.               2-й ряд: 2 ст. б/н в кожну петлю попереднього ряду.
  4.               3-й ряд: 1 ст. б/н, 2 ст. б/н в наступну петлю, повторити от до 6 раз.
  5.               4-й та 5-й ряди: 1 ст. б/н в кожну петлю попереднього ряду.
  6.               6-й ряд: 2 ст. б/н, пропусти 1 петлю основи (попереднього ряду) , повторити от до 6 раз. Набити ватою кульку, потім продовжити в'язати.
  7.               7-й ряд: 1 ст. б/н, пропустити 1 петлю основи (попереднього ряду) , повторити от до 6 раз.
  8.               8-й ряд: 1 ст. б/н, пропустити 1 петлю основи (попереднього ряду).

Зменшування потрібно робити дуже щільно, щоб не залишалося дірочок у полотні (кульці).

  1.               Обірвати нитку та сховати її кінець, закриваючи при цьому дірочку в кінці кульки. Таким же чином потрібно робити всі виноградинки

VІІІ. Творча перерва «Екскурсія на виставку незвичайного живопису»: знайомство з технологією роботи з піском : картини з піску (відео, слайд - шоу)

 

ІХ. Вивчення нового технологічного прийому : «рачий крок».

Х. Практична робота: оздоблення листочків прийомом «рачий крок»

ХІ. Остаточна робота над проектом. Складання пано, закріплення його частин,обговорення назви виробу, практичного направлення, догляд за виробом.

ХІІ. Рефлексія. Метод «мікрофон»

  • Чого я сьогодні навчився (навчилась)?
  • Чи справдились мої очікування від заняття ?
  • Які ще вироби можна зробити з допомогою кульок та листиків ?

ХІІІ. Домашнє завдання: намалювати ескіз майбутньої роботи, виконаної з допомогою кульок чи листиків.

Додатки

Додаток 1. Вірші про виноград

 «Виноград»

В. Степанов

Что сказать про виноград?
То, что соком он богат,
То, что сок его волшебный,
Не простой он, а целебный. 

«Сладкий вкус винограда»

Грозди ягод на лианах лоза 
Нас встречают в теплых странах. 
Ягоды продолговаты, 
С кожицей зеленоватой. 
Вкус их – просто наслажденье, 
Слаще меда и варенья. 
Это сочный виноград, 
Угостить детей он рад.

«Виноград»

Светлана Суворова

Cреди полуденной жары
Висят воздушные шары
Гроздьями на ветке
У бабушки в беседке.
Вот - зеленые, как лист.
Вот - черней, чем трубочист.
А эти - темно-красные.
Какие же все разные!
Они висят и просят с крыш:
«Скорее съешь меня, малыш!»

Додаток 2.Тема винограду в живопису П.Рубенса

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3. Схеми

Додаток 4. Інструкції

В'язання по колу з центра

Гачком зручно вив'язувати мотиви будь-якої форми - круглої , квадратної , трикутної , шестикутної і т.д., починаючи роботу від центру. Форму мотивам задають різні кількості і місця розташування петель, що додаються, починаючи таке збільшення з другого кола.

Для початку в'яжуть ланцюжок з 3-8 петель і замикають їх в коло напівстовпчиком. Потім в залежності від того, які стовпчики будуть у першому колі, в'яжуть петлі підйому (якщо стовпчик без накиду - одна петля підйому, для стовпчиків з накидом - дві).

Пров'язавши перше коло стовпчиків без накиду, з'єднують останній стовпчик з петлею підйому напівстовпчиком. Друге коло: одна петля підйому, стовпчики без накиду. Для розширення другого кола через два стовпчики в'яжуть одну повітряну петлю або через один стовпчик пров'язують в одну петлю нижнього ряду (кола) два стовпчики. У кожнім колі останній стовпчик з'єднують з петлею підйому напівстовпчиком.

У третьому колі збільшення роблять через два стовпчики і т.д. Цим способом в'яжуть серветки, квадрати, зірочки, ґудзики, квіти. По колу з центра можна в'язати щільні візерунки, що складаються з комбінації різних стовпчиків і повітряних петель.

Центр мотиву також може бути і щільним , тобто в'язання починаємо "з слизької петлі". Це перша петля ланцюжка. Для початку роботи з мотивом її потрібно небагато розширити (розтягти), потім обв'язати стовпчиками потрібної висоти. Стежте за тим, щоб стовпчики выв'язувалися над двома нитками - ниткою петлі і початкового (вільного) кінчика клубка. Пров'язавши потрібну кількість стовпчиків, потягніть за цей кінчик, повністю закриваючи "слизьку" петлю. Наприкінці роботи початковий кінчик нитки закріпіть за допомогою голки.

Поради по виконання зразків.

- Усі навчальні зразки виконуйте тільки світлою вовняною пряжею середньої товщини.

- Відпрацювавши новий прийом , зразок розпустіть, намотуючи пряжу на дощечку, відпарте праскою через льняну тканину і використовуйте ці нитки знову.

- Для вивчення нових прийомів Вам буде потрібен невеликий клубок, це може бути і стара пряжа, але обов'язково добре підготовлена.

В'язання півстовпчика (глухої петлі).

Інструменти і матеріали: гачок, нитки, ножиці.

Півстовпчик. Цей елемент в'язання використовують для утворення рівного і щільного краю виробу, для з'єднання першої й останньої петель ланцюжка при в'язанні по колу, а також для з'єднання різних в'язаних елементів.

Виконують півстовпчик так: гачок вводять в петлю ланцюжка, роблять накид і протягують нитку крізь обидві петлі на гачку (мал. 5)

Мал. 5. В'язання півстовпчика

 

Стовпчик без накиду.

Стовпчик без накиду використовують для в'язання полотен щільними та ажурними узорами, а також різних мотивів (квіток, листочків тощо).

В'яжуть його так: вводять гачок в петлю ланцюжка, роблять накид і протягують нитку крізь петлю ланцюжка. Потім роблять ще один накид і протягують його крізь обидві петлі на гачку (мал. 2).

аб

в

Мал. 2. В'язання стовпчика без накиду

Волого-теплова обробка зразків та виробів.

Ви пров'язали перший зразок або простий виріб. Стовпчики і ряди в'язання по полотну можуть лежати не дуже рівно. Не поспішаєте засмучуватися. Правильно відпарте в'язання, це додасть йому закінчений, доглянутий вигляд . Вибираючи візерунок або розмір гачка для роботи, остаточне рішення приймайте, порівнюючи відпарені проби. Розрахунок деталей виконуйте по робочому зразку - це невеликий квадрат або прямокутник, пров'язаний робочою ниткою, правильно підібраним гачком і візерунком та ретельно відпарений . Готові деталі виробу перед з'єднанням теж потрібно обробити паром . Не рекомендую прасувати полотно, зв'язане гачком, незалежно від візерунка або матеріалу.

Обробляти паром можна тільки вироби з вовни або бавовно-льону, вироби з штучних волокон відпарюють холодним способом.

Як правильно виконати обробку паром в домашніх умовах?

Тільки об'ємні вироби - найчастіше це оздоблювальні елементи - оброблюють паром, що йде з носика киплячого чайника, і розправляють рукою. В інших випадках використовують праску і вологу льняну тканину. Саме льняну, тому що вона добре запобігає впливу високої температури на оброблювану деталь і, утримуючи достатню кількість вологи, дає гарну пару. Праску при цьому розігрівають до максимальної температури.

Вологою, злегка віджатою льняною тканиною накрийте зразок або деталь, покладені виворітною стороною вгору. Гарячою праскою водите над деталлю, майже не доторкаючись до тканини, утримуючи праску "у висячому положенні". Над кожною оброблюваною ділянкою проводите праскою кілька разів , не доводячи тканину до повного висихання.

Проби в'язання і деякі деталі можна обробляти без закріплення країв. Робочі зразки та окремі мотиви відпарюйте, просмикнувши тонкі панчішні спиці по краях. Після нетривалої обробки паром такого зразку, підніміть тканину і розправте в'язання, потягнувши за обидві протилежні спиці спочатку по ширині, потім по довжині. Знову відпарте. Знявши тканину, залишіть зразок до повного висихання.

Аналогічно відпарюйте і деталі виробів, але краї закріплюйте шпильками або набравши прямі ділянки деталей на спиці і тільки закруглені заколюють шпильками через 10-15 мм. Перед цим по контуру деталі швом "через край" прокладіть «сувору» нитку. Прикріплюючи деталь шпильками, вколюйте їх під стіжки нитки. Така обережність не зайва - це збереже край від деформації і можливих плям іржі.

Не можна закріплювати деталь по краю паперової викрійки. Перенесіть її контур олівцем на білу тканину. Колір олівця підберіть під колір пряжі. Якщо ви вирішили зайнятися в'язанням серйозно, виділіть для цієї роботи спеціальний шматок білої тканини, це може бути частина старого простирадла. Закінчивши обробку декількох деталей, прокип'ятіть цю тканину з підбілювачем.

Тканину з нанесеним контуром деталі вкладіть на підстилку для прасування, на неї прикріпіть деталь виворотною стороною вгору. Спочатку приколіть в основних робочих крапках викрійки, а потім по черзі прикріпіть всі лінії, розташовуючи шпильки не рідше 1-1,5 см. Відпарену деталь відколюйте тільки після повного висихання. Зверніть увагу на деталі, вив'язаними візерунками з великою кількістю повітряних петель, - вони потребують особливо ретельної волого-теплової обробки.

ГОЛОВНІ ПРАВИЛА

1. Набірний край складається з ланцюжка повітряних петель, що є основою усіх в'язаних виробів (нульовий ряд).

2. Перша петля від початку в'язання і остання, що знаходиться на гачку, у розрахунок набраних петель не входять.

3. Перед пров'язуванням нового ряду роботу повертають зліва направо.

4. З'єднання стовпчиків з основою або з попереднім рядом називається прикріпленням.

5. Вив'язування кожного наступного ряду починають з повітряних петель підйому. Їхня кількість відповідає висоті ряду.

Додаток  5

ПРАВИЛА БЕЗПЕЧНОЇ ПРАЦІ ТА САНІТАРНО-ГІГІЄНІЧНІ ВИМОГИ ПІД ЧАС В'ЯЗАННЯ ГАЧКОМ

  1.               Під час в'язання сидіти прямо, не напружуючись і не сутулячись; спиною опиратися на спинку стільця.
  2.               В'язання тримати на відстані 3О...35 см від очей.
  3.               Забезпечити достатнє освітлення робочого місця; світло має падати зліва.
  4.               Гачком працювати обережно, не розмахувати ним у повітрі і не підносити близько до обличчя.
  5.               Лікті під час роботи тримати опущеними.
  6.               Клубок ниток розмістити внизу у копійку чи коробці так, щоб нитка легко розмотувалася з клубка.
  7.               Після закінчення роботи гачок заховати у шкатулку.

Додаток № 6

Фізкультхвилинка

Раз! Два! Пострибали!

Три! Чотири! Зупинились!

Руки вліво, руки вправо,

руки вгору, руки вниз.

Всі тихесенько присіли,

потім знову піднялись.

І крутились, і вертілись, усміхались,

веселились й за науку знов взялись.

Фізкультхвилинка

Раз! Два! Всі присіли,

потім вгору піднялись.

Три! Чотири! Нахилились,

із струмочка гарно вмились.

П'ять! Шість! Всі веселі,

летимо на каруселі.

Сім! Вісім! В поїзд сіли,

ніжками затупотіли.

Дев'ять! Десять! Відпочили

і за парти дружно сіли.

Додаток №7  

Картка В’язання півстовпчика(глухої петлі)»

Номер з/п

Послідовність виконання

Графічне зображення

1

Зв'язати ланцюжок із 10 повітряних петель. Увести гачок у петлю ланцюжка, підхопити нитку і протягнути її через петлю ланцюжка

 

2

Повторити до кінця ланцюжка

3

Повернути в'язання, виконати петлю підйому. Пров'язати другий і наступний рядки півстовпчиків. Закріпити нитку

 

4

З’єднання глухою петлею

Інструкційна карта «В'язання стовпчика без накиду»

Номер з/п

Послідовність виконання

Графічне зображення

1

Зв'язати ланцюжок із 10 повітряних петель

2

Увести гачок у третю петлю від тієї, що розташована на гачку

3

Підхопити нитку і протягнути її через цю петлю ланцюжка

4

Підхопити нитку і протягнути її через дві петлі на гачку

5

Одержати стовпчик без накиду

6

Повторити п. 2—4 у кожну петлю ланцюжка

 

7

Пров'язати петлю підйому, по­вернути в'язання і в'язати другий і наступні рядки. (Кількість стовпчиків у кожному ряді має бути однаковою.)

 

8

Закріпити нитку

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Ярошевська Ольга Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Катруха Світлана Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Якушевська Єва Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 лютого 2018
Переглядів
3943
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку