ФАЗА 1 («стан замороження», «шоковий стан»)Коли? – під час травматичної події, чи відразу після перенесеного стресу Що з дитиною? – відчуття холоду, спітнілість, дитина тремтить. Допомога*забрати дитину з місця подій*дати можливість зігрітись (одіяло, теплий одяг, слабкий теплий солодкий чай) *дайте відчути дитині свою присутність (підтримуюча розмова, доброзичливий фізичний контакт) *не демонструйте свою тривогу, хвилювання в присутності дитини*дбайте про комфорт дитини (відсутність відчуття безпеки і комфорту в цій фазі є загрозливим чинником для виживання)
ФАЗА 2 (збудження)Коли? – від кількох хвилин до кількох годин після подій, що викликали порушення Що з дитиною? – фізичне та психічне збудження (дитина може плакати, безпідставно сміятись, бігати, кричати, не відпускати Вас ні на крок…)Допомога* дайте дитині відчувати себе в безпеці*не залишайте дитину саму*намагайтесь «витримати» будь яку, навіть нестерпнішу поведінку дитини*в своїх діях намагайтесь дотримуватись темпу поведінки дитини ( разом рухайтесь з дитиною, розмовляйте виразно, мова гучна з поступовим зниженням гучності, що дає можливість вгамовувати рухову активність. (будьте провідником і керманичем поведінки дитини) * дбайте про безпеку дитини (поведінка є загрозливою для нещасних випадків) * дозволяйте дитині плакати, чіплятись за Вас*втішайте дитину, завжди будьте поруч*зберігайте спокій Застереження**жодних вимог**жодних аргументів**жодних докорів**вгамуйте свій страх і не демонструйте його дітям
ФАЗА 3 (заперечення, уникання)Коли? – години – дні після події Що з дитиною? – дитина зменшує свою активність, заперечує подію,що спричинила порушення, не хоче про це говорити, робить вигляд що нічого не чує, ховається. Спостерігається порушення сну, підвищена вразливість, дратівливість, злість на оточуючих та на себе. Досить часто в дитини є страх. Деякі діти постійно грають в одну і ту ж гру (це нормальна поведінка дитини, яку можна контролювати). Підставою звернутись за допомогою психолога є «застрягання» на грі в травматичну подію»Допомога* у дитини є нагальна потреба в спокої* при можливості, чергуйте періоди дозованих розмов про подію з періодами свідомого уникання такого спілкування (будьте обережні, надмірно наполягаючи згадувати подію, Ви можете поглибити уникаючу поведінку, що може викликати навіть вороже ставлення до Вас). * якщо уникаюча поведінка триває понад тиждень, звертайтесь за допомогою до психотравматерапевта (травматерапевта).
ФАЗА 4 ( аналітична )Коли? – години – дні після події Що з дитиною? – прагнення зрозуміти те, що трапилось. «Критичний аналіз» травматичних подій (пошук правди та змісту того що сталося, прагнення «передбачити» наслідки подій у майбутньому, «змінене» бачення себе та світу. Усвідомлення того, що «життя розділилось» на «до» і «після». Дитина переживає жахливий досвід, відтворюючи його в іграх, і в цих же іграх намагається знайти вихід.Інколи можусь виникати питання про сенс життя, страждання, про їх причини та наслідки (ЗАСТЕРЕЖЕННЯ: така поведінка дитини повинна насторожити дорослих, адже ця поведінка може викликати суіцидальні наміри).
ФАЗА ( опрацювання проблеми)Коли? – дні – тижні після події Що з дитиною? – відсутність симптомів. Згадуючи про травматичну подію, вже не виникає «травматичне навантаження». Дитина спокійно може про це розповідати і її більше не переповнюють негативні почуття з минулих травматичних подій. В дитини не залишається негативних переконань про себе та про світ.
Програми підвищення фахового рівня педагогічних працівників (булінг)курс «Безпечна і дружня до дитини школа» (http://scfs.multycourse.com.ua/ua/)навчальний модуль «Основи формування соціальної і здоров’язбережувальної компетентності учнів» (https://is.gd/d6 ZHyj) тренінг «Вчимося жити разом» (https://is.gd/v. KHYI3)модуль «Методика компетентісного навчання заінтегрованим курсом «Я досліджую світ» https://is.gd/Poqn6 X) онлайн-курси «Основи здоров’язбережної компетентності» (http://multycourse.com.ua/ua) «Освіта на основі життєвих навичок» (http://dlse.multycourse.com.ua/ua/)