Психологічний тренінг для батьків “Арт-терапія в роботі з травмою”

Про матеріал
Тренінг розрахований для роботи з батьками за темою “Арт-терапія в роботі з травмою”
Перегляд файлу

Психологічний тренінг для батьків

“Арт-терапія в роботі з травмою”

I . Інформаційний блок

Арт-терапія (від англ. Art, мистецтво) - це вид психотерапії та психологічної корекції, заснований на мистецтві і творчості. У вузькому сенсі слова під арт-терапією зазвичай мається на увазі терапія образотворчим творчістю з метою впливу на психоемоційний стан.

Арт-терапія створює можливість як для занурення в хворобливі переживання, так і для актуалізації ресурсних станів, а також для трансформації та інтеграції досвіду. Багато авторів підкреслюють велику цінність використання арт-терапії (особливо в роботі з дітьми та підлітками), постраждалими від насильства, зокрема, сексуального насильства.

Завдяки перенесенню на образотворчу продукцію, символічний образ може виступати в якості «вмістилища» негативних емоцій - страху, роздратування, гніву, болю, провини та інших. Впливаючи потім на створений образ - намагаючись його знищити або змінити - клієнт може досягти певного контролю над негативними афектами.

 I.1. Техніка «Колаж. Генеральне прибирання"

Мета: визначити в якому актуальний емоційний стан, відслідковувати негативні емоційні стани, розкрити ресурс особистості, розвивати саморегуляцію, розвити фантазію та уяву.

Обладнання: газети, журнали, картинки.

Інструкція

Візьміть журнали. З журналів потрібно вибрати картинки, вирізати або вирвати їх і розкласти на три купки. Зліва буде купка сміття, по центру купка сарай або горище, і справа перебуває купка - сейф.

Аналіз:

               Все що нарвали в сейф, є підтримкою, ресурсом. Це те, з чим ми можемо працювати самостійно кожен день. Наклейте ці картинки на аркуш паперу і поставте на чільне місце. Якщо нам погано, засмучені, вони нам будуть допомагати. Подивилися, наповнилися, упокоїлися.

              Картинки в купці «горище» це те, що ми не відсортували, що не відібрали значуще для себе, і те, що віджило, але як і раніше займає нашу свідомість і підсвідомість. Цей матеріал потрібно попрацювати, перебрати. Можливо, деякі речі обтяжують нас, впливають на якість життя, прийняття рішень.

              Всі картинки, які знаходяться в купці «сміття», це те, що нас турбує, то, що ще болить і з цим матеріалом нам варто працювати з психотерапевтом.

II - Інформаційний блок

Психологічна травма, або психічна травма, - це шкода, завдана психічному здоров'ю людини в результаті інтенсивного впливу несприятливих факторів середовища або гостроемоціональних, стресових впливів на його психіку. Психологічна травма часто буває пов'язана з фізичною травмою, яка загрожує життю або порушує відчуття безпеки, які супроводжувалися сильними емоційними потрясіннями.
Психічною травмою (або емоційним стресом) називають не саму подію, а реакцію людини на цю подію, то, як свідомість реагує, як оцінює, і в залежності від цієї оцінки його переживання носять більш-менш інтенсивний характер. Будь-яка криза теж називається травмою. Що ж стосується дитячого віку, то тут зрівнюються події нормального дорослішання (наприклад, пішов в дитячий сад і переживає розлуку з мамою), порушення прихильності (наприклад, внаслідок тривалої госпіталізації), відкидання (мама не любила) і насильства (побиття дитини). Виходить, що травмою можна пояснити будь-яку подію людини, якщо вона супроводжується негативними переживаннями.

Можемо сказати, що робота з травмою вимагає крайньої обережності, м'якості і чуйності, але при цьому належної рішучості, щоб йти в хворобливі переживання, не залишаючись вічно в фазі розради і підтримки. Тому ми використовуємо методи арт-терапії.

II.1.- Техніка «Відбитки страху»

Мета: вити розпізнавати емоцію страху, відображати емоцію на папері.

Обладнання: 5-6 аркушів паперу А4, гуашеві фарби, пензлі.

«Задумайтесь зараз про свої страхи, вони є наслідками деяких травм. Відстежите і визначте, чого ви боїтеся найбільше і чому?

(Опишіть, подумки, свій страх, свою травму. Коли сталося травмування, ким? Прислухайтеся до своїх відчуттів)

Інструкція

Оберіть фарби трьох кольорів, які асоціюються зі страхом.

1. Зобразіть абстрактне зображення страху на одному з шести листочків. Це зображення повинно передавати ваше сприйняття страху. Фарба наноситься рясно. Потім, поки фарба ще сира, вам потрібно перший лист перевернути на другий чистий аркуш і створити від печаток.

2. Другий лист перевернути на третій і знову зробити відбиток. І так до дого моменту поки на аркуші не залишиться дуже маленький печаток. Так звана точка.

3. На аркуші з найменшим відбитком, використовуючи фарбу і інших кольорів зобразив те, що ви собі уявляєте. Увімкніть відбиток в створюваний малюнок.

4. Викладіть листи з першого листа з використанням великої кількості фарби до листа з мінімальним зображенням, зліва на право.

Аналіз:

1. Подумайте над символікою використаних кольорів і зображень. (Запишіть свої думки, відчуття)

2. Зверніть увагу на те, як інтенсивність кольорів першого і останнього листа поступово знижується. Як це може бать пов'язано з інтенсивністю страху. (Запишіть свої думки, відчуття)

3. Оберіть той від печаток, який відповідає виразу страху на сьогоднішній день.

4. Згадайте останній випадок, коли ви відчували це страх. Чи був ваш страх: адекватним ситуації, надмірним або недостатньо вираженим. (Коротко опишіть переживання, відчуття)

5. Що допомогло вам зменшити цей страх?

6. Подивіться на останній малюнок. Що вам допомогло зменшити свій страх або побороти його? Чи подобається ваш останній малюнок? Чому або чому? (Опишіть)

III - Інформаційний блок.

Арт-терапія добре допомагає відреагувати емоцію, прожити ті почуття, які людині складно проявити звичайним способом, наприклад: поговорити, описати, розплакатися, розсміятися. Травматичний досвід іноді не можна повноцінно описати словами. Тому ми використовуємо такі техніки як малювання, колаж, пісочницю, МАК тощо.

Дуже часто наша підсвідомість дає нам підказки через залучення в наше життя певних ситуацій, визначених людей, через інтуїтивні відчуття, сприйняття, сновидіння.

Використовуючи арт-терапевтичний метод - пісочницю, ми можемо м'яко стикнутися з нашою підсвідомістю.

III.1 - Техніка «Робота з сновидіннями»

Мета. Познайомитись з особистими внутрішніми емоціями, переживаннями, з’ясувати їх існування та функції, вчити сублімувати та знаходити ресурс.

Обладнання: Класична пісочниця, фігурки.

Інструкція

Пропоную вам згадати важливий для вас сон. Сон, який запам'ятався, схвилював, змусив задуматися, ніс або несе емоційне навантаження. Можливо, цей сон повторювався з якоїсь періодичністю.

Коротко запишіть його опис. Найважливіші моменти, основну ідею.

За допомогою фігурок покажіть сон в пісочниці. Розставляючи фігурки відстежуйте ваші почуття і емоції, які виникають.

Подивіться на свою пісочницю. Передає чи ілюстрація дух сну? (Пауза)

1. Виберіть три об'єкта в пісочниці і побудуйте монолог кожного (хто він, як тут з'явився, чому, що його турбує або турбує, чого йому хочеться?)

2. З цих трьох об'єктів виберіть два і побудуйте між ними діалог.

3. Подумайте, де у вашому житті мав місце бути цей діалог?

Коли готові ...

Подивіться на свою пісочницю. Передає чи ілюстрація дух сну? (Пауза)

4. Виберіть три об'єкта в пісочниці і побудуйте монолог кожного (хто він, як тут з'явився, чому, що його турбує або турбує, чого йому хочеться?)

5. З цих трьох об'єктів виберіть два і побудуйте між ними діалог.

6. Подумайте, де у вашому житті мав місце бути цей діалог?

Обговорення.

           Розкажіть про свої враження, відчуття, переживання, які виникли під час відтворення сну.

Ваші почуття і усвідомлення?

III.2 - Техніка на тілесні відчуття.

Мета: вчити відчувати своє тіло, його можливості та пружність, прислухатись до відчуттів в тілі, пропрацьовувати «заземленність»

Інструкція

            Просканувати  стан. Як воно відбивається в тілі? Відстежити, де тіло відгукується? Як можна назвати зміни в тілі: зажим, тяжкість, блок, дискомфорт, затискання?

Провидить вправи для заземлення, відчуття тіла, встановлення власних кордонів.

1. Потоптати на місці, пружини в колінах. Помацати своє тіло, промацати себе.

2. Руки на попереку, поза самопідтримки, «сісти в таз». Витягнути ногу, 10 раз обертаємо голеностоп (назовні, всередину). Витягнути ногу шкарпеток вперед. Відстежуємо емоції.

3. Потягнути вгору руки (розтяжки заспокоюють, роблять тіло «більше» щоб не потрапляти в паніку). Взяти себе за дельтоподібний м'яз (плече) тягнемо руку. Міняємо руку.

4. Руки в сторони. Повороти. Змальовуємо свій простір. Нахили з витягнутими руками. Відстежуємо емоції.

5. Поплескати себе. Відчути свої кордони.

IV. Інформаційний блок.

Життя як річка. Береги, напрямок, течія, глибина, живність. але, коли русло річки різко перегороджує дуже серйозне засмічення, валун або впало дерево, то це дуже перешкоджає або ускладнює функціонування і течію річки. Вода розхлюпується і створюється коливання води, піднімається хвиля. Річка може розливатися за межі берега, або перехлюпуватись через цю перешкоду. Після травми людина змінюється і стає не тим ким був раніше. Відповідно змінюються його реакції,

Можливості справлятися з ситуацією. Те місце, де впало дерево і є місцем надлому, тріщини, саме в цьому місці потрібно лікування. Терапія для того, що б встановити протягом річки, або адаптуватися так, що б вона отримала ресурс і знову почала існувати.

IV. 1. Техніка «Втрати і дари травми»

Мета: відслідковувати відчуття, емоції, переживання, вчити знаходити ресурс.

Інструкція: потрібно розділити колоду МАК на чотири частини.

1. Беремо карту з першої колоди, дивимося і відповідаємо на питання: «Що я втратила в результаті травмуючої ситуації?

2. Беремо карту з іншої колоди, дивимося і відповідаємо на питання: «Чим готова була б пожертвувати, від чого відмовитися, що-б уникнути цієї ситуації?

3. Беремо карту з черговою колоди, дивимося і відповідаємо на питання: «Що я придбала в результаті цієї травматичної ситуації?

4. Беремо карту з четвертої колоди і відповідаємо на питання: «Які нові навички, якості я відкрила в собі в процесі подолання ситуації, що травмує?

5. Обговорення.

V. Зворотній зв'язок

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Гавліцька Майя
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
24 лютого 2021
Переглядів
1955
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку