Психологічний тренінг для педагогів
Тема: Налагодження соціально – психологічного мікроклімату в колективі.
Мета: Тренінг спрямований на згуртування педагогічного колективу; розвиток комунікативних навичок, емоційної стійкості, впевненості в собі, доброзичливого ставлення один до одного. Виконуючи вправи тренінгу, педагоги вчаться розуміти один одного. Тренінг мотивує педагогів до самовдосконалення, рефлексії, оволодіння механізмами комунікативної компетентності.
Завдання тренінгу:
- формування сприятливого психологічного клімату;
- знаходження подібностей в учасників групи для поліпшення взаємодії між ними;
- згуртування групи;
- усвідомлення кожним учасником своєї ролі, функції у групі;
- підвищити комунікативні навички педагогів, вміння працювати в команді;
- підвищити настрій на успіх, щастя, добро .
Обладнання: стікери, кольорові олівці, бумага формату А-4, кіндер сюрпризи, картки на кожного учасника, коробка, манка, магнітофон, релаксаційна музика, роздруковані пам’ятки.
Хід тренінгу:
. Привітання
З гарним настроєм хто прийшов – махніть рукою,
Хто чує мене – кивніть головою,
Хто бачить мене - прошу оком моргнути,
Хто любить дітей - ті підводяться тихо,
Хто найвеселіший - ви всім усміхніться.
Хто ввічливий - сусідові злегка вклоніться.
Правила роботи в групі:
1.Приходити вчасно. Це правило допомагає не лише на тренінгах. Обговоріть,
як почувається той, хто спізнюється на урок чи важливу зустріч, і той, хто чекає на нього.
2.Бути лаконічним — висловлюватись стисло.
3.Говорити по черзі — не перебивати, уважно слухати інших.
4.Бути доброзичливими — ставитися доброзичливо до інших учасників, поважати їхні почуття.
5.Зберігати таємниці — не обговорювати за межами групи тих моментів
особистого життя, які стали відомі на тренінгу.
6.«Тут і тепер» — зосередитися на тому, що учасники думають і відчувають у даний момент, а не взагалі й колись.
7.Говорити від себе — і на тренінгах, і в житті треба уникати висловлювань на зразок: «Більшість людей вважає...», «Ніхто не зрозуміє...», а використовувати «Я-повідомлення» чи посилатися на автора думки: «Я думаю...», «Мої батьки кажуть...»
8.Бути толерантними — не критикувати поважати право учасників мати погляди, відмінні від поглядів інших.
9.Вміти слухати і чути.
10.Посміхатися.
Озвучення результатів діагностики педагогів за тестом «Пульсар» - вивчення психологічного мікроклімату в колективі.
Очікування:
Вправа «Золота рибка»
Мета: визначити очікування та сподівання вчителів від роботи на семінарському занятті.
В казках золота рибка завжди виконує бажання, і пропонує кожному учасникові написати свої очікування (не більше трьох), озвучити їх та прикріпити стікери з написами в луски на малюнку.
Психолог:
Шановні колеги! Сьогодні ми поговоримо з Вами про психологічний клімат колективу, а так само про важливість згуртованості колективу.
Психологічний клімат - це міжособистісні відносини, типові для трудового колективу, які визначають його основний настрій.
В одному кліматі рослина може розквітнути, в іншому - зачахнути. Те ж саме можна сказати і про психологічний клімат: в одних умовах люди відчувають себе некомфортно, прагнуть покинути колектив, проводять в ньому менше часу, їх особистісний ріст сповільнюється, в інших - колектив функціонує оптимально і його члени отримують можливість максимально повно реалізувати свій потенціал.
Будівництво психологічного клімату, згуртованості колективу - це найважливіша справа не тільки адміністрації, але і кожного члена колективу.
Клімат називають сприятливим, якщо в колективі панує атмосфера доброзичливості, турботи про кожного, довіри і вимогливості. Якщо члени колективу готові до роботи, виявляють творчість і досягають високої якості, працюючи без контролю і несучи відповідальність за справу. Якщо в колективі кожен захищений, відчуває причетність до всього, що відбувається і активно вступає в спілкування.
Вправа «Чим ми схожі»
Учасники сидять на стільцях по колу. Тренер запрошує в центр кола одного з учасників, підкреслюючи його подібність до себе за якоюсь більш чи менш узагальненою ознакою (однаковий колір волосся чи очей, жителі одного села, району,країни), вибраний учасник виходить в центр кола своєю чергою запрошує вийти наступного учасника. Вправа триває поки всі учасники опиняться в центрі кола. Тренер підкреслює, що всі учасники подібні, тобто вони колектив.
Вправа. «Мій настрій»
Мета вправи: вираження настрою
Завдання: намалювати свій настрій на даний момент
Інструкція: " На аркуші формату А - 4 зобразити свій настрій.
Влаштуємо виставку наших настроїв, подаруємо сусідові тільки гарний настрій, супроводжуючи подарунок такими словами: «Я дарую тобі мій гарний настрій...», а далі хай буде ваше ласкаве слово, звернення, яке зазвичай адресується вашим близьким і коханим.
Аналіз вправи:
1. Що вам сподобалося в цій вправі?
2. Які емоції ви відчували при даруванні та одержанні «настрою» у вигляді малюнка?
Психолог. Жив мудрець, який знав усе. Це багато кому не подобалося. Так, один добродій захотів довести, що мудрець знає не все. Затиснувши в долонях метелика, він запитав: «Скажи, мудрецю, який метелик у мене в руках: мертвий чи живий?». А сам думає: «Якщо скаже живий - я стисну кулак і метелик загине, а скаже мертвий – випущу метелика». Мудрець подумавши, відповів: «Усе в твоїх руках».
Обговорення: У наших руках можливість створити в колективі таку атмосферу, за якої всі почуватимуться «як удома», де пануватимуть психологічний комфорт, любов і прийняття.
Вправа «Цікава історія»
Необхідно мати папір і олівець для кожного гравця. Міні-команди повинні скласти історію, залучивши свою фантазію. Кожен гравець на картці пише якесь слово, що спало на думку. Це може бути іменник, дієслово, прикметник, прислівник. Картки слід скласти, помістити в коробку і перемішати. Кожен учасник витягує картку, але не дивиться, що на ній написано. Групи діляться на команди по четверо осіб у кожній. Тепер членам команди слід об'єднатися й скласти історію так, щоб у ній були використані всі слова з карток. Обсяг тексту – приблизно одна, або пів сторінки.
Готовим історіям слід придумати назву й подати їх у письмовому вигляді (30 хв). Після цього команди збираються разом і зачитують свої історії. Наприкінці гри треба підбити підсумки: які слова було важко включити в розповідь? Яким був настрій у команді під час роботи?
Психолог. Настав час трохи відпочити
Вправа «Ланцюги»
Педагоги встають в коло, закривають очі і протягують перед собою праву руку. Зіткнувшись, руки сціплюються. Далі участники витягують ліві руки і знову шукають собі партнера. Ведучий слідкує за тим, щоб кожний держав руки двох людей. Участники відкривають очі. Вони повинні розпутаться, не розжимаючи рук (дозволяється тільки зміна положення кисті). В результаті, або створюється коло , або декілька зціплених кружків із людей.
Аналіз вправи:
Чим вам сподобалась ця вправа?
Що ви відчули, виконуючи цю вправу?
Які труднощі визвала у вас ця вправа?
А зараз пропоную вам один з методів арт-терапії, манкотерапія, який допоможе визначитись, як ви справляєтеся зі своїми труднощами, проблемами, конфліктними ситуаціями.
Учасники працюють в парах, один розставляє 3 фігури (з кіндер сюрпризів, можуть бути інші фігури, маленькі іграшки) , на манковому полі, інший з заплющеними очима повинен відшукати ці фігури за допомогою двох пальців, потім міняються місцями.
Аналіз: як швидко ви знайдете фігури, так і в житті вирішуєте свої проблеми.
Обговорення: чи складно було виконувати цю вправу, які емоції визвала у вас ця вправа?
Вправа «Джерело»
Пропоную вам сісти зручно, розслабитися і закрити очі. Під фонограму «Вода» (збірник мелодій для релаксації) провідний спокійно і чітко промовляє текст:
«Уявіть, що ви йдете по стежці в лісі, насолоджуючись співом птахів. Крізь спів птахів ваш слух привертає шум води, що ллється. Ви йдете на цей звук і виходите на джерело, що б'є з гранітної скелі. Ви бачите, як його чиста вода виблискує в променях сонця, чуєте його плескіт в навколишній тиші. Ви переймаєтеся відчуттям цього особливого місця, де все набагато чистіше і ясніше, ніж зазвичай.
Почніть пити воду, відчуваючи, як у вас проникає її доброчинна енергія.
Тепер встаньте під джерело, нехай вода ллється на вас. Уявіть, що вона здатна протікати крізь кожну вашу клітину. Уявіть також, що вона протікає крізь незліченні відтінки ваших почуттів і емоцій, що вона протікає крізь ваш інтелект.
Відчуйте, що вода вимиває з вас весь той психологічний негатив, який неминуче накопичується день за днем - розчарування, засмучення, турботи, всякого роду думки.
Поступово ви відчуваєте, як чистота цього джерела стає вашою чистотою, а його енергія - вашою енергією.
Нарешті, уявіть, що ви і є це джерело, в якому все можливо, і життя якого постійно оновлюється ».
Після закінчення вправи учасникам пропонується поступово відкрити очі. Можна порадити використовувати цю вправу, приймаючи душ.
Рефлексія: Зараз я Вас попрошу поділитися своїми емоціями, враженнями від проведеного тренінгу і скажіть, будь ласка, свої побажання по колу, чи справдилися ваші очікування.
Психолог. Щоб сила думки працювала на вас, потрібно розвивати позитивне ставлення до життя. У вас має переважати внутрішнє психологічне налаштування на успіх.
Ось лише кілька порад, які допоможуть розвинути силу вашого позитивного мислення:
1) завжди використовуйте тільки позитивні слова і в думках, і під час розмови, наприклад: “я можу”, “я здатний”, “це можливо”, “я зможу це зробити”;
2) пропускайте у свою підсвідомість тільки відчуття сили, щастя та успіху;
3) ігноруйте негативні думки, замінюючи їх оптимістичними;
4) перш, ніж почати будь-яку справу, чітко передбачайте у своїй свідомості її успішний результат;
5) щоденно читайте щось натхненне та життєствердне;
6) більше посміхайтеся, це допоможе мислити позитивно;
7) дивіться фільми, які допомагають відчувати себе щасливим;
8) скоротіть час перегляду новин і читання газет, де йдеться про негативні явища;
9) асоціюйте себе з людьми, які мислять позитивно;
10) завжди сидіть і ходіть з прямою спиною, це зміцнить впевненість у собі і наповнить внутрішньою силою.
Керуючись запропонованими порадами, ви привчите свій розум думати позитивно і ігнорувати будь-який негатив.
Дякую усім за активну участь. До нових зустрічей!!!
Практичний психолог
Балашова С.М.
ЗДО №7 «Джерельце» м.Каховка
Поради психолога, які допоможуть розвинути силу вашого позитивного мислення:
1) завжди використовуйте тільки позитивні слова і в думках, і під час розмови, наприклад: “я можу”, “я здатний”, “це можливо”, “я зможу це зробити”;
2) пропускайте у свою підсвідомість тільки відчуття сили, щастя та успіху;
3) ігноруйте негативні думки, замінюючи їх оптимістичними;
4) перш, ніж почати будь-яку справу, чітко передбачайте у своїй свідомості її успішний результат;
5) щоденно читайте щось натхненне та життєствердне;
6) більше посміхайтеся, це допоможе мислити позитивно;
7) дивіться фільми, які допомагають відчувати себе щасливим;
8) скоротіть час перегляду новин і читання газет, де йдеться про негативні явища;
9) асоціюйте себе з людьми, які мислять позитивно;
10) завжди сидіть і ходіть з прямою спиною, це зміцнить впевненість у собі і наповнить внутрішньою силою.
Поради психолога, які допоможуть розвинути силу вашого позитивного мислення:
1) завжди використовуйте тільки позитивні слова і в думках, і під час розмови, наприклад: “я можу”, “я здатний”, “це можливо”, “я зможу це зробити”;
2) пропускайте у свою підсвідомість тільки відчуття сили, щастя та успіху;
3) ігноруйте негативні думки, замінюючи їх оптимістичними;
4) перш, ніж почати будь-яку справу, чітко передбачайте у своїй свідомості її успішний результат;
5) щоденно читайте щось натхненне та життєствердне;
6) більше посміхайтеся, це допоможе мислити позитивно;
7) дивіться фільми, які допомагають відчувати себе щасливим;
8) скоротіть час перегляду новин і читання газет, де йдеться про негативні явища;
9) асоціюйте себе з людьми, які мислять позитивно;
10) завжди сидіть і ходіть з прямою спиною, це зміцнить впевненість у собі і наповнить внутрішньою силою.