Психолого- педагогічні асекти адаптації учнів 5-го клосу (презентація)

Про матеріал
Основним завданням діяльності психолога є психологічний супровід діяльності навчального закладу. Основною метою психологічного супроводу навчально-виховного процесу в школі вважається підтримка комфортного освітнього середовища, яке сприяє найбільш повному розвитку інтелектуального, особистісного і творчого потенціалу суб’єктів освітнього процесу. Будь- які перехідні періоди життя і діяльності дітей мають свої специфічні проблеми, що потребують особливої уваги педагогів і шкільних психологів.
Перегляд файлу

Психолого-педагогічні аспекти адаптації учнів 5 –го класу

Людина, її життя, честь і здоров’я, честь і гідність,

                  недоторканість і безпека визнаються в Україні

                                     найвищою соціальною цінністю»

                                                                                  Конституція України

     Психолог у своїй діяльності керується Конституцією України, декларацією прав людини, Конвенцією про права дитини, Законом України "Про освіту", чинним законодавством України та положенням про психологічну службу системи освіти України.

     Основним завданням діяльності психолога є психологічний супровід діяльності навчального закладу. Основною метою психологічного супроводу навчально-виховного процесу в школі вважається підтримка комфортного освітнього середовища, яке сприяє найбільш повному розвитку інтелектуального, особистісного і творчого потенціалу суб’єктів освітнього процесу.

   Будь- які перехідні періоди життя і діяльності дітей мають свої специфічні проблеми, що потребують особливої уваги педагогів і шкільних психологів. Це стосується й переходу учнів із початкової ланки в основну. Умови навчання в середній школі висувають перед учорашніми молодшими школярами вищі вимоги до інтелектуального й особистісного розвитку, до знань і вмінь.

 Початок навчання в п’ятому класі дуже подібний до навчання в першому. Різка зміна умов навчання, різноманіття, якісне ускладнення вимог різних учителів, навіть сама зміна позиції «найстаршого» у початковій школі на «наймолодшого» в середній – досить складні випробування для психіки учнів. Вони вимагають від дитини самостійності, відповідальності.

У цей період діти часто стають більш тривожними, боязкими або, навпаки, занадто галасливими. У них може знизитися працездатність, погіршитися пам'ять, дисциплінованість. Крім того, додаткове навантаження  для учнів є адаптаційний період, який проходить у першому семестрі , а саме, у першу чверть навчального року  у п’ятому класі.   Ось чому так важливо ретельно спланувати процес адаптації в житті дитини, коли закінчується шкільне дитинство й починається отроцтво.

  Адаптація (від лат. аdарtо — пристосовую) — динамічний  процес пристосування людини до змінних умов довколишнього середовища.

Є декілька видів адаптації: адаптація в соціумі, психологічна адаптація, адаптація до школи.

     Основні фактори, які впливають на адаптацію учнів  в  5-м класі  є:

нові  умови  навчання;

• зміна соціального статусу в класному колективі;

• збільшення навчальною навантаження;

• фізіологічні зміни;

• психологічні новоутворення.

У періоді адаптації учнів до навчання в школі виділяють три етапи.

I.  Підготовчий етап проходить у 2-му семестрі в 4-му класі. У цей період ведеться спостереження за учнями під час навчання та позакласних годин,  діагностуються учні за  спеціальною  методикою.

        II. Адаптаційний етап характеризується проведенням діагностики, спрямованої на виявлення рівня адаптації до навчання.

        III. Стабілізаційний етап характеризується аналітичною діяльністю психолога. Здійснюється аналіз результатів адаптації учнів, планується стратегія подальшої роботи з учнями, які вимагають індивідуального супроводу.

Мета  дослідження : створити  педагогічні  й соціально-психологічні  умови  для успішного навчання, функціювання й розвитку в новій системі шкільних відносин  учнів  п’ятого класу.

Для досягнення  мети необхідно розв’зувати  такі  завдання:

створити  умови для успішної адаптації та психологічної готовності учнів до навчання, спілкування, пізнавального розвитку;

формувати  вміння орієнтуватися у новому навчальному простору;

організувати психолого- педагогічний суровід в період адаптації. 

Для забезпечення успішної діагностичної адаптації учнів до нового життя необхідно провести різні види робіт:             

  діагностичну,аналітичну, корекційну,просвітницьку з учителями та батьками, профілактичні заході.

Кожен із цих видів робіт має велике комплексне

значення для процесу адаптації.

На діагностичному етапі психолог отримує  первинну інформацію    адаптації в певний час. Після аналізу результатів діагностичної роботи проводиться корекційно-розвивальні вправи.

Не менш важливою є робота, яка дає змогу надати інформацію  всім учасникам, які здійснюють психолого-педагогічний супровід.                        

 

1.2.Особливості п’ятикласників, труднощі у навчанні, шляхи подолання.

     Без повноцінної адаптації немає ні внутрішньої рівноваги особи, ні впевненості в завтрашньому дні, ні людської поваги, допомоги, доброти, ні творчості – навчальної, професійної, духовної. Без неї неможлива продуктивна соціалізація, тобто щоденне розгортання процесу впровадження дитини в нові соціальні ситуації та вироблення нею власної системи ставлень до суспільного оточення.     Адаптація (від лат. аdарtо — пристосовую) — динамічний процес пристосування людини до змінних умов довколишнього середовища.

        Адаптація в соціумі засвоєння особистістю соціального досвіду суспільства в цілому й досвіду того середовища, до якого ця особистість належить.

             Процес пристосування до шкільних вимог і порядків, до нового оточення, до нових умов життя називається адаптацією до школи.

        Психологічна адаптація  процес взаємодії особистості й середовища; особистість повинна враховувати особливості середовища й активно впливати на нього, щоб забезпечити задоволення своїх основних потреб і реалізацію значимих цілей. (Перше означення)

            Психічна адаптація – процес активного пристосування людини до умов навколишнього середовища,  насамперед соціального. При успішному пристосуванні досягається стан адаптації як оптимальний рівень функціонування особистості. (Друге означення)

      Якщо середовище висуває до учня вимоги, адаптація до яких складна через його особисті або вікові особливості, може розвинутися стан соціальної, соматичної, психічної напруженості – загроза дезадаптації.

        Досліджуючи різні проблеми, які  пов'язані з навчанням дітей у школі, часто використовуємо поняття «шкільна адаптація» і  «шкільна дезадаптація». Дезадаптація, як правило, позначаються відхилення у навчальній діяльності, які проявляються у вигляді неуспішності в навчанні, порушенні дисципліни, конфліктах з однокласниками і педагогами. Це  неадекватні реакції на проблеми і стреси, несподівана і різка втрата інтересу до навчання, негативізм, асоціальна поведінка. У більшості учнів адаптація до школи проходить успішно. Але не всі учні адаптуються. Якщо учень не пройшов успішно адаптацію , в цьому випадку іде мова про дезадаптацію.

У чому ж причина? Які основні фактори можуть викликати шкільну дезадаптацію.  

 Унаслідок цього розвиваються:

     Непродуктивні форми реагування;

     Симптоми порушення поведінки;

     Емоційні розлади різного ступеня.

     Неправильні методи виховання в сім'ї.

     Соціально-педагогічна занедбаність.

     Порушення системи стосунків у класі, у школі.

     Індивідуальні особливості психічного розвитку дитини.

       Які причини труднощів у навчанні п’ятикласників:

   Це виявляється у тому, що:

  • Зростає емоційне збудження, тривожність, невротизм.
  • Знижується комунікабельність, емоційна стійкість, самоконтроль, соціальна сміливість.
  • З’являється почуття неповноцінності у стосунках із товаришами, вчителями, батьками, у поведінці загалом – надмірна сором’язливість.
  • Знижується успішність, увага й зосередженість на уроках – недостатні.
  • Виникають скарги на погане самопочуття, сон.
  • Втрачається інтерес до навчання, школи.

Вивчення  адаптації  дітей до навчання у середній ланці  психолог  працюватимуме за таким планом:

     проведення спостережень за дітьми на уроках і перервах на початку року;

     взаємодія і взаємостосунки між учнями ;

     поведінка дітей у школі та поза школою;

     які гуртки та секції відвідують  учні, їх нахили та розвиток цих нахилів;

     фізичний стан дітей;

     взаємодія і стосунки у родинах;

     яким чином використовують вільний час діти, які TV- передачі  люблять дивитися;

     питання булінга  та питання  захисту  кібербулінгу та інші питання,

які спрямовані на поліпшення умов життя учнів  у школі  та вдома;   

     пристосування учнів в умовах війни, навчання у формі онлайн.                 

 

 

 

2.1.ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОЦЕСУ АДАПТАЦІЇ П’ЯТИКЛАСНИКІВ

  «Мета виховання – навчити наших дітей обходитися без нас.»

                                                                                           ЕрнестЛегвує

   Для ефективної адаптації учнів до навчального процесу необхідно створити такі умови:

      1. Розвиток когнітивної сфери учнів для адекватного відображення     зовнішньої реальності й саморегуляції емоційного стану та поведінки.

2. Індивідуальний підхід до учня і його можливостей, щоб не послабити нервову систему, не знизити рівень само оцінювання і мотивацію до засвоєння знань.

     Для запобігання можливим негативним явищам на даному етапі розвитку особистості школяра, виявлення труднощів адаптації, слід провести спеціальні психологічні заходи і дослідження.

     Мета: виявлення потенційної «групи ризику», тобто дітей, чиє подальше навчання та виховання пов’язанні із суттєвими труднощами (діти з емоційними розладами, порушенням поведінки, зниження рівня навчальних досягнень) через дослідження таких адаптаційних процесів:

.Процес міжособистісної взаємоадаптації між окремими членами класного колективу, між колективом і кожним учителем.

Процес дезадаптації раніше сформованих і перод адаптації актуалізованих міжособистісних контактів учнів зі змінених, основних обставин навчання.

Внутрішні процеси само пристосування учнів у змінених умовах шкільного життя.

  2.2.1. Етапи адаптацій

   І етап. Підготовчий

       1.Проведення систематичних спостережень за дітьми на уроках і перервах .

 2.Батьківські збори. Психологічні особливості періодів  адаптації: форми батьківської допомоги й підтримки (психолог вересень).

3.Семінар-практикум. Проблеми адаптаційного періоду під час переходу учнів до середньої ланки школи та особливості роботи з учнями 5-х класів у системі особистісно орієнтованої освіти.(Соц-псих. служба, вчителі –прдметники, вересень. 

      2.2.2.     ІІ  етап. Психолого-педагогічне дослідження

 Адаптаційний етап характеризується проведенням діагностики, спрямованої на виявлення рівня адаптації до навчання.  Він триває, як правило, до кінця I  чверті, при цьому залежить від індивідуальних особливостей учня.

Психологічна діагностика з питань вивчення особистості проводить практичний психолог.

Проводячи  ці методики  психолог слідкує такої  мети:

  • запобігання проблемам під час переходу до  середню ланку школи;
  • урахування всіх чинників,які впливають на якість навчання;
  • допомогає учням в освоєнні нового навчального процесу;
  • створює доброзичливої атмосфери  в класі, яка дозволяє учням та вчителю зрозуміти один одного;
  • формує уміня орієнтуватися в новому інформаційному полі.

Методики які можна і проведено з учнямі

     Вивчення рівня розвитку пізнавальних процесів «Методика комплексного експрес-тестування пізнавальних здібностей при періході у середню ланку», ( цю методику можно провести у четверту чверть  4-го класу.

     Анкета  шкільної мотивації «Мотивація навчання»(модифікований варіант). 

     Анкети «Самооценка» -1, «Самооценка»-2, методика дослідження самооцінки   (Дембо Рубенштейн). 

     Діагностика «Яка у мене  воля».

     Дагностика ВАД  особистісного розвитку (ДВОР)

 авт. Карпенко . (модифікація тесту А. Еткінда),

     Анкета «Соціометрія».

     Методика  оцінки  відносин підлітка з  класом, діагностика структури взаємин в учнівському колективі, виявлення «зірок» і «знехтуваних»

     Тест  шкільної тривожності  Філіпса.

     Тест «Дерево».

     Моя сім’я ( анкета для дітей).

     Чи знаєте  ви своїх дітей? ( анкета для батьків).

     Визначення типу темпераменту як необхідної основи адаптації учня (методика Г.Айзенка).

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Майстер-класи
Додано
3 березня
Переглядів
626
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку