Психолого-педагогічний семінар на тему "Навчальне співробітництво вчителя й учня (з практики використання компетентнісно-діяльнісного підходу до організації освітнього процесу)".
поняття компетентності визначається як спроможність кваліфіковано здійснювати діяльність, виконувати завдання або роботу . При цьому дане поняття містить набір знань, навичок та відношень, що дають змогу особистості здійснювати діяльність або виконувати певні функції, що підлягають досягненню певних стандартів у галузі професії чи виду діяльності.
учень сучасного навчального закладу мусить володіти певними якостями, уміннями:- швидко адаптуватись у мінливих життєвих ситуаціях;· критично мислити;· використовувати набуті знання й вміння в навколишній дійснocтi;· бути здатним генерувати нові ідеї, приймати нестандартні рішення, творчо мислити;· бути комунікабельним, контактним у різних соціальних групах, уміти працювати в команді;· уміти уникати конфліктів та виходити з будь-яких конфліктних ситуацій;· цілеспрямовано використовувати свій потенціал як для самореалізації в професійному й особистому плані, так і в інтересах суспільства, держави;· уміти добувати, переробляти інформацію, одержану з різних джерел, застосовувати її для індивідуального розвитку й самовдосконалення;· бережливо ставитися до свого здоров'я й здоров'я інших як найвищої цінності;· бути здатним до вибору альтернатив, що пропонує сучасне життя;· уміти планувати стратегію особистого життя, орієнтуватись у системі найрізноманітніших суперечливих і неоднозначних цінностей, визначати своє кредо і свій стиль.
Сучасний урок, зорієнтований на реалізацію компетентнісно - діяльнісного підходу в навчанні, має вирішувати ряд завдань. Це зокрема:підвищення рівня мотивації учнів;використання суб’єктивного досвіду набутого учнями;ефективне та творче застосування набутих знань та досвіду на практиці;формування у учнів навичок отримувати, осмислювати та використовувати інформацію з різних джерел;здійснення організаційної чіткості та оптимізації кожного уроку;підвищення рівня самоосвітньої та творчої активності учнів;створення умов для інтенсифікації навчально-виховного процесу;наявність контролю, самоконтролю та взаємоконтролю за процесом навчання;формування моральних цінностей особистості;розвиток соціальних та комунікативних
Вимоги до структури уроку включають: Чітко визначити цілі та завдання уроку. Визначити тип уроку. Зв’язок уроку з попереднім уроком і закласти перспективу на наступний урок. Вибір оптимальних методів вивчення і закріплення нового матеріалу – виходячи з цілей і завдань уроку. Оптимальність домашнього завдання(форма , обсяг, запис у щоденники)
Вимоги до організації уроку:підготовку та використання демонстраційного і роздавального матеріалу;можливість для учнів одержувати частину завдань самостійно під керівництвом педагога;використовувати контроль і самоконтроль учнів у процесі виконання навчальних завдань; перевірку і самоперевірку після виконання ними завдання;При підготовці пояснення складних моментів
Вимоги до змісту уроку і процесу навчання включають: урок повинен сприяти розвитку пізнавальних процесів в учнів (сприйняттю, пам'яті, уваги, мислення, мовлення);формувати якості особистості школярів (дисциплінованість, акуратність, ініціативність і т. д.);урок повинен сприяти мотиву позитивного відношення учнів до навчання.
Вимоги до техніки проведення уроку :певний ритм і темп уроку оптимальний для учнів класу;сприятливий психологічний клімат на уроці (взаємна доброзичливість, готовність учителя прийти па допомогу учневі і т. д.);взаємне співробітництво вчителя й учнів, педагогічний такт;використання різних видів діяльності учнів, підтримувати інтерес до уроку.
Модуль вступного повторенняметоди. Фронтальна бесіда. Усне опитування. Робота зі схемами. Метод прогнозування. Робота з текстом підручникасамоперевіркаприйомиінтрига. Дивуй. Відстрочена загадка. Мозковий штурм. Заповнення кросвордів. Зайве слово. Лото. Групування слівзашифровкизасоби. Диктанти Тести. Навчальні посібники. Наочні посібникитаблиці
Модуль вивчення нового матеріалумета. Допомогти учням засвоїти факти та основні ідеї. Забезпечити якість вивчення нового матеріалу. Формувати вміння виділяти головне, актуалізувати, конспектувати, порівнювати, зіставляти. Забезпечити диференційований підхід. Встановити зв'язки між засвоєними та новими знаннями. методи. Поясненнякоментоване читання тексту підручника, проблемна лекція, семінар-практикум, фронтальна бесіда, дискусія, робота з книгою, посібниками, схемами, таблицями, рисунками, моделями, демонстрація презентацій. прийоми. Асоціації», «Мозкова атака», створення проблемної ситуації, використання яскравих афоризмів, порівнянь, образів, «Знаємо — бажаємо дізнатися — дізналися», «Моделі, що ожили», «Снігова грудка», «Ажурна пилка», «Акваріум», «Броунівський рух», «Два-чотири — всі разом», «Навчаючи — учусь», «Павучки», «Місткий
Модуль практикимета. Формувати вміння практичного застосування знань, умінь і навичок. Формувати й удосконалювати вміння й навички у стандартах прямого й успішного руху до накресленої мети. Забезпечити ситуацію вибору. Формувати вміння розвязувати типові завдання, формувати творчі вміння. Переносити знання і способи діяльності, життєвого досвіду в нову ситуацію.методипрактичні роботи, розв’язування завдань за зразком, метод коментування, робота з підручником та різними джерелами інформаціїприйоми. Асоціативний ряд», «Синтез думок», «Альтернатива», «Коментування», «Навчаючи – учусь», «Карусель», «Поєдинок»,»Інтелектуальний тир»,
Модуль спостереження і діагностикимета. Організувати і підтримати безперервний зворотний звязок. Одержати своєчасну інформацію про успішність просування у навчанні всіх учнів. Спостерігати за процессом засвоєння та застосування знань, умінь і навичок. Здійснювати моніторинг навчальних досягнень учнів. Формувати на кожного учня «дос’є» (залучаючи комп’ютер), до якого тільки він та вчитель мають доступ.методиспостереження, дискусія, створення проблемної ситуації тощо. прийоми«Світлофор настрою», «Зворотний зв'язок», «Релаксаційні вправи», рефлексія
Модуль домашньої роботимета. Удосконалити, узагальнити, систематизувати знання, вміння та навички. Розвивати самостійність та творче мислення. Формувати вміння самостійно засвоювати окремі питання навчального матеріалу.методивиконання вправ, письмових і графічних робіт, підготовка рефератів, доповідей, самоперевірка, індивідуальне опитування, фронтальна бесіда, робота з підручником, довідниками, додатковою літературою, використання Іnternetприйоми«Інтелектуальна розминка», «Одне завдання на двох», «Вірю - не вірю», «Так – ні», «Знайди помилку», «Вибери сам», «Ярмарок – подорож», «Заздалегідь», «Творче завдання», бліцопитування ланцюжком,
Модуль психологічного супроводумета. Узагальнити і систематизувати знання, уміння і навички. Установити загальні звязки в матеріалі, що дозволяє побачити учням тему (розділ) в цілому. Формувати вміння застосовувати набуті знання під час розвязування задач різного рівня складності. Формувати потребу до постійної самоосвіти, продуктивної творчої діяльності.методипорівняння, узагальнення, усна розповідь, бесіда, вступні, оглядові, пошукові семінари, дебати, конференції тощо. прийоми«Письмовий звіт», «Шпаргалка», «Пошта», «Перепишу параграф по-своєму», «Я – вчитель», «Інтелектуальне лото», «Ділова гра», «Аукціон ідей», «Творча робота», «Учені та їхні відкриття», «Фантастичні фігури»
Які основні складові компетентності? По-перше, знання, але не просто інформація, а швидко змінювана, динамічна, різноманітна, яку треба вміти знайти, відсіяти від непотрібної, перевести у досвід власної діяльності. По-друге, уміння використовувати це знання у конкретній ситуації; розуміння, яким чином добути це знання, для якого знання який метод потрібний. По-третє, адекватне оцінювання - себе, світу, свого місця в світі, конкретного знання, необхідності чи зайвості його для своєї діяльності, а також методу його здобування чи використання.