Заняття з учнями підліткового віку та батьками

Про матеріал
Робота з батьками та дітьми. Мета:психологічна просвіта та виховання ціннісних орієнтацій сімї Завдання: - профілактика здорового способу життя - вивчення ціннісних орієнтацій батьків та дітей - вивчення методів конструктивної взаємодії батьків з дітьми
Перегляд файлу

 

 

 

 

«Професійна студія»

 

Заняття за участю батьків та учнів школи

 

“Причини дитячих невдач, або шлях до успіху.“

 

Практичний психолог

Сіріньок Світлана Володимирівна

КЗ «Гуляйпільська загальноосвітня

 школа І-ІІІ ступенів»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета:психологічна просвіта та виховання ціннісних орієнтацій сімї.

- профілактика здорового способу життя

- вивчення ціннісних орієнтацій сім’ї

- вивчення методів конструктивної взаємодії.

План.

  1. Сім’я – колиска духовного народження людини.
  2. Мозковий штурм ” Навіщо молодій людині здоров’я? ”
  3. Вивчення ціннісних орієнтацій сім’ї.
  4. Завдання “Модель ЦО сучасної молодої людини“
  5. Фізичні покарання та причини молодіжної злочинності .
  6. Тренінг батьківської ефективності ”Режисура сімейного виховання.”
  7. Рольові ігри з учасниками студії.

 

Хід заняття.

 Ведучий психолог:

Життя - це, звісно, дорога, і на ній вистачає перешкод.

Чи зможуть наші діти самостійно знайти свій шлях. Життя повне моментів, коли потрібно робити вибір - в школі, спорті, на  роботі, з друзями.

Іноді вибрати дуже легко, іноді це вдається важко.

Найкраще за все приймати рішення керуючись мудрістю .

Мудрість - це знання того, що краще за все підходить для тебе, та застосування цього знання до власного життя.

Сьогодні ми з вами поговоримо про важливі у нашому житті істини.

  • Як виховувати дитину , коли її весь час виховує вулиця, телебачення, реклама та Інтернет, а також багато іншого.
  • Які виховні впливи застосовувати, щоб бути почутим та навчитись вирішувати, а не загострювати конфлікти.
  • І як власне вплинути на атмосферу сімейного кола, щоб почувати себе затишно.

 

Сьогодні в нашій студії присутні батьки вихованців нашої школи та діти, учні різних вікових груп.

У батьків є досвід власного життя, та свої правила виховання власних дітей. (Представити учасників).

У дітей - попереду життя «з багатьма невідомими », дорога з перешкодами, з необхідністю робити власний вибір. (Представити учасників).

 Тема, яка нас сьогодні об’єднала “Причини дитячих невдач, або шлях до успіху.“

Розкриваючи тему нашої зустрічі хочу звернути вашу увагу на такі увагу  на факти із освітніх сайтів.

Інформація на дошці.

  • Охорона здоров'я людини та виховання здоро­вих дітей були основними проблемами в усі часи.

 

У Статуті Всесвітньої організації охорони здоров'я (ВООЗ) записано: «Здоров'я — це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб або фі­зичних вад».

  •        Потребою кожної людини є здоровий стан ор­ганізму та здорові умови довкілля.

Діти й підлітки ще не замислюються, що здо­ров'я слід берегти і для цього потрібні знання та навички здорового способу життя.

  •        Наркоманія як соціальне явище XX. а тепер і XXI століття, руйнівною силою б'є по найбільш незахищених верствах нашого суспільства: дітях та молоді. Велику загрозу несуть дітям легальні наркотики: алкоголь та нікотин.
  •        Нині алкоголь — найпоширеніший наркотик у нашому суспільстві. Особливо велику тривогу фахівців і громадськості викликає споживання ал­коголю серед підлітків та молоді. Адже саме в цей період формуються основи самостійного доросло­го життя, взаємини з іншими людьми і світом, сві­тогляд громадянина.

 

  •        Тютюнокуріння —• друга після алкоголю роз­повсюджена в підлітковому середовищі форма ле­гальної наркоманії. Понад 1/3 учнів у віці 12—17 років хоча б раз пробували курити. На жаль, дуже багато курців серед дівчат і жінок.
  •        Проте найважливіша проблема, з якою зустрі­лося людство у XX ст. та з якою ввійшло в XXI ст., — це проблема СНІДу. Перед цією хво­робою беззахисні дорослі й діти, багаті та бідні, чо­ловіки і жінки, люди різних рас та різного віроспо­відання.
  •        Саме тому головним завданням вихован­ня можна вважати формування у дітей та підлітків ранньої психологічної установки на дбайливе став­лення до власного здоров'я та активну діяльність щодо його підтримання.

 

 

 

Вправа 1. «Мозковий штурм»

Прошу вас висловити будь-які думки  з цього питання :

«Навіщо молоді здоровий спосіб життя ? »

Так основою життєвого успіху для кожної людини є її здоров’я яке закладається і формується з раннього дитинства і до старості .Формування культури здоров’я починається з сім’ї , так-як наші школярі - це майбутні батьки і поки що навчаються , то образ здорової сім’ї важливо формувати у них вже зараз.

Завдання 2 .

Сьогодні ми з вами визначимо , що необхідно сучасній молодій людині , щоб прожити довге, щасливе та повноцінне життя?

Побудуйте модель ЦО сучасної молодої людини, за допомогою запропонованих цінностей.

Запитання.

  • Що ви закладете у фундамент цієї будівлі?
  • Що буде вершиною?
  • Які стовпи ви вважаєте найбільш цінними  у житті  молодої людини?

Безымянный

Завдання 3.

Поки учасники працюють , я хочу звернутись до глядачів із запитаннями .

  • Що я можу сьогодні зробити для свого майбутнього?
  • Що саме головне в житті?
  • Без чого можна обійтися
  • Головні проблеми підліткового віку.

 

Давайте звернемо увагу на дані дослідження проведеного в нашій школі серед підліткових класів.

Дані висвітлюються на дошці.

  • Що саме головне в житті?

1-Дружба, бажання мати справжніх друзів

2- кохати та бути коханими

3- навчання, сім’я, кар’єра.

  • Без чого можна обійтися ?
  1. без хвороб, гарних оцінок
  2. гарних стосунків з батьками, без фанатизму.
  3. Матеріальної забезпеченості

 

Головні проблеми підліткового віку.

  1. вибір професії, гроші, непорозуміння та конфлікти.
  2. Відсутність спілкування, любов та взаємовідносини з коханою людиною
  3. Смерть, компанії.

 

Серед головних  проблем наших дітей виділяються : непорозуміння, конфлікти .

Висновки зроблені вченими , що займаються проблемами здоров’я дітей та молоді звучать як засудження :постійна напруга, участь дітей у сімейних конфліктах викликають порушення регуляції основних фізіологічних функцій.Давайте знову звернемось до статистики  (дані на дошці).

Найчастіші засоби покарання

  • фізичні-11,4%
  • моральні-79%
  • інше-10%

Відносини в сім’ї

- постійні сварки-1%

- дружні – 55%

- іноді бувають сварки 45%

Найчастіші методи виховання в сім’ї

  • обіцяють винагороду -11%
  • пояснюють як себе треба поводити -58%
  • хвалять-40%
  • забороняють робити те, що подобається-15%
  • кричать, сваряться, обзивають-3%

 

Проблема невміння конструктивно взаємодіяти, будувати свої стосунки призводить до зростання дитячої злочинності .

Зверніть увагу на  статистичні дані по нашому району за останні 10 місяців.

(на дошці).

За 2007 рік було скоєно 35 злочинів проти 30 за 2006 рік.

32-адміністративних порушення

19- випадків бродяжництва

8- крадіжки

3- нетверезий стан

5-хуліганство

2- на превентивному обліку

Що змушує цих дітей покинути власну родину, знаходити  інтерес у спілкуванні з байдужими до їхньої долі людьми?

Що отримують вони в результаті спілкування зі сторонніми людьми.

Розглянемо  та проаналізуємо життєву ситуацію, вивчимо  декілька психологічних прийомів конструктивної взаємодії.

Вправа 4. «Аналіз життєвих ситуацій»

Яскрава та приваблива 13 річна дівчина, яку привели до психолога після невдалої спроби втекти з власної сім’ї, видала красномовний коментарій відносно відносин зі своєю мамою.

«Справа дійшла до того, що ми перестали ділитися з батьками навіть такими дрібницями,  як шкільні оцінки. Я боялася, що завалила екзамен, та призналася мамі, що відповідала погано. Вона запитала:»Чому?»- і почала кричати . І тоді я почала її обманювати . Я терпіти не можу неправди, але я це робила, і в решті решт це мені стало набридати . Ми розмовляли як зовсім чужі люди - ніхто із нас не виказував своїх істинних почуттів. Ми говорили зовсім не те що думали»

Це типовий приклад того, як діти відмовляються ділитись своїми проблемами з батьками.

Діти дізнаються із власного досвіду , що розмовляти з батьками безглуздо і навіть небезпечно.

 В результаті безліч батьків втрачають можливість тисячі можливостей допомогти своїм дітям впоратися зі своїми труднощами.

Яка ваша думка?

  • Чому діти так часто не покладаються на своїх батьків , як на джерело підтримки?
  • Чому діти перестають розмовляти з батьками про такі речі , які їх дійсно хвилюють?
  • Чому лише рідко яким батькам вдається підтримувати довірливі стосунки зі своїми дітьми?

 

За останні роки психологи знайшли відповіді на деякі з цих запитань.

Завдяки дослідницькій роботі та практичному досвіду ми починаємо усвідомлювати  з яких саме інгредієнтів складаються довірливі взаємостосунки .

Можливо, важливіший із них є «мова  схвалення»

Метод «Мова схвалення».

Якщо людина здатна відчувати та виражати своє схвалення , він наділений здатністю надавати ефективну допомогу.

Його схвалення іншої людини - тобто прийняття його таким, який він є – є важливим фактором розвитку таких взаємостосунків , в рамках яких інша людина здатна зростати, розвиватись, вчитись вирішувати свої проблеми , рухатись в напрямку душевної рівноваги, ставати більш продуктивним та розкривати себе в повній мірі.

Ось один із парадоксів на світі: якщо людина відчуває , що його схвалюють , він розкріпачується , починає думати про те, як йому стати кращим  та реалізувати свої здібності в повній мірі. Чому батьківське схвалення так позитивно впливає на дитину? Більшість батьків цього не усвідомлюють, вони вважають, що кращій спосіб допомогти дитині – це сказати їй, що саме ми в ній не схвалюємо.

В результаті більшість батьків при вихованні дітей покладаються на мову несхвалення: засудження, критика, моралізування та інше.

Ще одним наслідком несхвалення є  відчуження дітей від батьків. Діти перестають з ними розмовляти. Мова схвалення робить дітей більш відкритими, вона спонукає їх ділитися своїми почуттями та проблемами.

Навчившись виражати словами внутрішнє почуття схвалення , батьки впливають на дитину таким чином , що вона вчиться схвалювати саму себе та усвідомлювати власну значимість . Батьки суттєво впливають на його розвиток, та реалізацію потенціалу, закладеного в ньому генетично. Вони прискорюють його рух від залежності до самостійності.

 Важливим наслідком схвалення є закріплення в дитині почуття, що його люблять, а це є найбільш ефективний  засіб, який застосовується як для душевного так і фізичного зцілення.

Метод «Пасивне слухання як вираження схвалення»

Мовчання - «пасивне схвалення » є могутнім невербальним засобом робити повідомлення , і може бути ефективно використано для того, щоб людина відчула , що її схвалюють.

Вправа 5.  «Рольова гра»

Учасникам дають діалог, який вони повинні розіграти.

В цьому короткому діалозі продемонстрована  вся цінність мовчання . Це допомогло дитині надати вихід негативним емоціям, прийти до самостійного рішення проблеми. Мовчання мами сприяло цьому моменту розвитку і  як не розумно було б як би все звелося б до  звичайних зауважень, критики, істерики.

 Кожен з батьків повинен добре вивчити власні словесні реакції на дітей, так як саме в них ховається ключ від батьківської ефективності .

 

 

Метод «Ключ від дверей»

Одним із найбільш ефективних та конструктивних способів реакції на емоційні та проблемні повідомлення дітей  є цей метод . Він запрошує дитину розділити  власні проблеми, почуттями.

-Ну-ну

-О!

- Це ж треба

- Цікаво

- Серйозно

Інші більш відверто запрошують на розмову

  • Розкажи мені  я хотів би почути
  • А як ти сам вважаєш.
  • Давай це обговоримо
  • Цікаво, що ти сам про це думаєш

Діти як і дорослі люблять поговорити і  охоче це роблять, коли їх запрошують на розмову

 

Метод «Активного слухання » .

Люди вважають, що можна позбутися своїх почуттів, якщо їх постійно придушувати, насправді це відбувається тоді, коли їм дають їх відкрито висловити .

Цей метод сприяє зрозуміти свої почуття . І як тільки людям вдається виразити свої почуття, ті не рідко зникають .

Цей метод сприяє потеплінню взаємостосунків поміж батьками та дітьми. Коли батьки нарікають, що діти не хочуть їх слухати, то можна здогадатись, що вони самі погано вміють слухати власних дітей.

«Рольова гра »

(Присутнім в студії батькам та дітям роздають папірці на яких вказана їх роль та слова діалогу).

Звісно сьогодні ми не можемо охопити більшості ефективних способів конструктивної взаємодії, але розглянуті сьогодні методи, за умови їх прийняття та розуміння допоможуть вам налагодити атмосферу сімейних стосунків, знайти шляхи порозуміння з дітьми .

Рольова гра №1

Ситуація 1

  1. дуже емоційна донька
  2.  спокійна мама

 

  1. Мене сьогодні визивали до директора
  2. Да?

1-Ага , вчитель сказав, що я дуже багато розмовляю на уроках

2- зрозуміло

1- Терпіти не можу цей предмет, весь час розповідають про якісь незрозумілі речі.

2- Гм.

1- Ну не можливо так сидіти та нічого не робити! Можна з глузду з’їхати Коли вчитель розповідає про якісь дурниці, ми з Машою розповідаємо один-одному анекдоти , О, це самий найгірший предмет!

2- Мовчить

1- З хорошими вчителями у мене гарні стосунки , але коли мені потрапляє такий Як цей …

2- Поводить плечима.

1- Ну, ясна річ, краще б мені було б з цим змиритися. Адже , якщо я буду з кожним сваритися, я не отримаю гарних балів , і не зможу піти навчатися  коли хочу. Виходить, я сама собі роблю гірше.

 

Ситуація 2 - конструктивна

  1. дуже емоційна донька
  2.  спокійна мама

 

  1. Мене сьогодні визивали до директора
  2. Да?

1-Ага , вчитель сказав, що я дуже багато розмовляю на уроках

2- зрозуміло

1- Терпіти не можу цей предмет, весь час розповідають про якісь незрозумілі речі.

2- Гм.

1- Ну не можливо так сидіти та нічого не робити! Можна з глузду з’їхати Коли вчитель розповідає про якісь дурниці, ми з Машою розповідаємо один-одному анекдоти , О, це самий найгірший предмет!

2- Мовчить

1- З хорошими вчителями у мене гарні стосунки , але коли мені потрапляє такий Як цей …

2- Поводить плечима.

1- Ну, ясна річ, краще б мені було б з цим змиритися. Адже , якщо я буду з кожним сваритися, я не отримаю гарних балів , і не зможу піти навчатися  коли хочу. Виходить, я сама собі роблю гірше.

Рольова гра №2

Ситуація 1

1-старша сестра 2- менша

1-Таня, я бачу тобі не дуже приємно говорити про своїх друзів.

2- Так, не дуже.

1- Але в тебе є справжній друг

2- Так є , Настя. А ІНШІ- НАВІ НЕ ЗНАЮ

1-  Ти відчуваєш, що інші можуть тебе підвести.

2- Так, мабуть.

1- Ти не знаєш як їх сприймати

2- Так.

1- А вони до тебе добре ставляться

2- Та ні –я б не сказала . Як би вони до мене добре ставилися, то не примушували б позичати  гроші в сусідів .

1- Да? Ти вважаєш, що нормальні люди так не роблять.

2- Авжеж не роблять! Он Настя  не товаришує з ними  і навчається добре, а мені навіть уроки ніколи робити.

1- Ти стала гірше вчитися.

2- Вчителька навіть додому дзвонила мамі .

1- Мама, звісно дуже засмутилася, тобі її шкода.

2- я дуже люблю маму  і не хочу її засмучувати, але нічого з собою зробити не можу  весь час сама починаю сварки.

1- Ти розумієш, що сваритись погано, але щось в середині тебе штовхає сказати грубість , образити когось.

2- Я нікого не хочу ображати. Навпаки, мені весь час здається що образити хочуть мене .

 Весь час чомусь повчають.

  1. Тобі здається, що тебе ображають і повчають.
  2. Так. Потім я розумію, що вони хочуть як краще.
  1. Ти розумієш це, але не хочеш показувати.
  2.  Так, а то будуть вважати, що я їх завжди у всьому буду слухатись.

1- Товариші з твоєї компанії теж не хочуть слухати своїх батьків.

2Вони їх навіть обманюють.

  1. Навіть обманюють. Якщо обманюють батьків, то що їм варто обманути друзів…
  2. Татак. Я тепер зрозуміла. Вони з грошима теж мене обманули, віддавати не збираються . Все вони мені набридли, і я їм в очі скажу , що вони за люди!

 

Ситуація 2 - конструктивна

  1. старша сестра 2- менша

1-Таня, я бачу тобі не дуже приємно говорити про своїх друзів.

2- Так, не дуже.

1- Але в тебе є справжній друг

2- Так є , Настя. А ІНШІ- НАВІ НЕ ЗНАЮ

1-  Ти відчуваєш, що інші можуть тебе підвести.

2- Так, мабуть.

1- Ти не знаєш як їх сприймати

2- Так.

1- А вони до тебе добре ставляться

2- Та ні –я б не сказала . Як би вони до мене добре ставилися, то не примушували б позичати  гроші в сусідів .

1- Да? Ти вважаєш, що нормальні люди так не роблять.

2- Авжеж не роблять! Он Настя  не товаришує з ними  і навчається добре, а мені навіть уроки ніколи робити.

1- Ти стала гірше вчитися.

2- Вчителька навіть додому дзвонила мамі .

1- Мама, звісно дуже засмутилася, тобі її шкода.

2- я дуже люблю маму  і не хочу її засмучувати, але нічого з собою зробити не можу  весь час сама починаю сварки.

1- Ти розумієш, що сваритись погано, але щось в середині тебе штовхає сказати грубість , образити когось.

2- Я нікого не хочу ображати. Навпаки, мені весь час здається що образити хочуть мене .

 Весь час чомусь повчають.

  1. Тобі здається, що тебе ображають і повчають.
  2. Так. Потім я розумію, що вони хочуть як краще.
  1. Ти розумієш це, але не хочеш показувати.
  2.  Так, а то будуть вважати, що я їх завжди у всьому буду слухатись.

1- Товариші з твоєї компанії теж не хочуть слухати своїх батьків.

2Вони їх навіть обманюють.

  1. Навіть обманюють. Якщо обманюють батьків, то що їм варто обманути друзів…
  2. Татак. Я тепер зрозуміла. Вони з грошима теж мене обманули, віддавати не збираються . Все вони мені набридли, і я їм в очі скажу , що вони за люди!

 

 На закінчення  хочу додати:

«Нарікають старі на молодих опісля, а самі, не хто інший, сіяли своє гірке жниво!

Думають, що з дітей можна зробити все бійкою та лайкою, як уже підростуть, та й роблять тільки ницих рабів, а в будучині - бунтівників.

 Ні, хто хоче з своїх дітей діждати собі втіхи, той учи їх релігії хатньої з самого малечку, вчи тоді ще , як вони в тебе немовлятка, та не одними словами, а також і самим ділом . Коли бажаєш  бути святинею  в очах у твоїх дітей, то нехай і вони будуть святинею тобі.

Не оскверни їх ока і вуха ділом і словом ледачим. Нехай діти звикнуть бачити в тобі не одну силу, а також правду і благість .

Хата мусить бути першою школою і першою церквою чоловікові. Тільки тому буде праведна користь із шкільної  і церковної науки, хто вийшов із хорошої хати.  »

Пантелеймон  Куліш (1819-1897)- великий мислитель, історик, письменник, народознавець, педагог, творець сучасної української абетки.

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Майстер-класи
Додано
26 січня 2019
Переглядів
621
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку