1
Заняття
«Професійної студії»
«Вибір професії - вибір долі».
з елементами тренінгу
Практичний психолог
Сіріньок Світлана Володимирівна
КЗ «Гуляйпільська загальноосвітня
школа І-ІІІ ступенів»
Мета:
Вступне слово ведучого:
Аналізуючи нормативно-правові документи з профорієнтаційної роботи, можна звернути увагу, що на жаль, більшість документів вже морально застарілі, але вони носять узагальнюючий характер. Найбільш поширеним є спільний наказ МІНІСТЕРСТВА ПРАЦІ УКРАЇНИ, МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ УКРАЇНИ, МІНІСТЕРСТВА СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ УКРАЇНИ № 27/169/79 від 31.05.95 року «Про затвердження положення про організацію профорієнтації населення».
Так за матеріалами сайту Мін.праці та соціальної політики створено раду з питань профорієнтації населення. ЇЇ завдання посилити координацію профорієнтаційної діяльності центральних органів виконавчої влади, а також підвищити роль сторін соціального діалогу в її проведенні.
«Це дозволить, - за словами міністра Людмили Денисової, - посилити вплив профорієнтації на збалансування попиту і пропозиції на ринку праці в кризових умовах, а у подальшому підвищити ефективність формування , відтворення та збереження трудового ресурсу держави».
Через деякий час ви закінчите школу, але перед кожним із вас вже зараз постає питання вибору майбутньої професії, тому використовуючи це офіційне звернення, я запитую вас.
- Як обирати професію?
Вибір професії до душі –складне і відповідальне завдання. Лише правильна відповідь на поставлене запитання допоможе вам знайти свій професійний шлях , мати задоволення від праці та реалізувати власні соціальні потреби.
Завдання 1.
Гра «Асоціація»
Мета: з’ясувати причини виникнення негативних асоціацій, виявити з чим це може бути пов’язане та проаналізувати можливі наслідки.
Назвати 1-2 поняття, які спадають вам на думку, коли чуєте слово «професія» (не робота).
Названі асоціації записуємо на дошці та обговорюємо. З вертаємо увагу, що асоціації різні і відображають особисте ставлення людини до проблеми вибору професії.
Ведучий: Правильно вибрати професію – це означає знайти таку професію , яка б відповідала зацікавленням, нахилам, здібностям та фізичним можливостям людини.
Для того, щоб правильно обрати професію ви повинні зорієнтуватись усього в трьох речах - «Хочу», «Можу», «Треба».
«Хочу» - інтереси, здібності, схильності та професійні зацікавлення.
«Можу» - професійно важливі якості , фізичні дані, здібності.
«Треба» - професії, які мають попит на ринку праці.
Для знайомства з цими складовими роздати буклети від Центру Зайнятості населення.
Ведучий: Поговоримо про ваші бажання – хто ким хотів би стати у майбутньому?
Завдання 2.
На дошці записуємо будь-яку із професій . Наприклад ви бажаєте обрати таку професію
Але в цій формулі є важливий момент. При виборі будь-якої професії бажано звернути увагу на потреби ринку праці.
Учням пропонують використати інформацію з додатку.
Ведучий: Коли ми міркуємо про переваги будь-якої професії , які мотиви для вас важать найбільше - «Хочу», «Можу» чи «Треба»?
Завдання 3. Кожен учень говорить, що для нього важить більше та записуємо рейтинг мотивів на дошці. Робимо аналіз
Що впливає на ваш вибір, або хто?
Запишемо рейтинг впливу різних чинників на ваш вибір на дошці та зробимо аналіз.
Друзі ---- Батьки---- Власні бажання---- Престиж професії т.д
Завдання 4.
На дошці складаємо таблицю.
Професія |
Освіта |
Загальна кількість учнів, |
% |
Потреби на ринку праці. (Аналіз порталу « Труд») |
Будівельник |
Профтехнічна |
2 |
10% |
80 % |
Перукар |
Профтехнічна |
1 |
|
|
Інженер |
Вища |
2 |
60% |
8% |
Вчитель |
Вища |
3 |
|
|
Механік |
Середня |
4 |
30% |
12% |
Економіст |
Вища |
5 |
|
|
Записуємо професії яким учні віддають перевагу, аналізуємо яку освіту треба отримати. Отримані результати переводимо у відсотки і порівнюємо з відповідними відсотками на ринку праці.
Інформація для роздумів: В загальній структурі попиту на фахівців 80% складають працівники робітничих професій, 12 % молодші спеціалісти і лише 8% - фахівці з вищою освітою. А розподіл учнів та студентів за рівнем навчальних закладів обернено пропорційний: 69% - у ВНЗ 3-4 рівня акредитації, 16%- у ВНЗ 1-2 рівня акредитації, 15% у середніх професійно-технічних закладах .
Фахівців-станочників: токарів, фрезерувальників, шліфувальників, - а також майстрів з ремонту обладнання, газоелектрозварювальників – працевлаштували б протягом одного дня!
Аналіз перспективи сучасного ринку праці свідчить, що суттєво зміниться перерозподіл робочої сили:
Рейтинг сфер діяльності, які надають найкращі можливості для самореалізації та кар’єрного росту.
Фінанси (37%)
Програмне, комп’ютерне обслуговування (33%)
ЗМІ (31%)
Торгівля, спорт (27%), туризм (25%)
Армія і МВФ, сфера зв’язку (18 %),
Органи державного управління (14%), органи юстиції (12%)
Будівництво (11%), промисловість, наука ( 10 %)
Охорона здоров’я (6%),
Транспорт, побутове обслуговування (3%), сфера громадського харчування(2%), благодійні організації (1,5%), ЖКГ (1,3 %), виробництво і переробка сільськогосподарської продукції (1%).
Завдання 5.
Зараз я хочу звернути увагу на світ ваших захоплень, чим вони можуть бути нам корисними та що являє собою «тезаурус» - ?
Протягом свого людина цікавиться багатьма речами і має високий рівень пізнавальної активності, фахівці вважають це головною умовою здорової психіки. З часом це зумовлює «широту інтересів» « »
та вихід на вузьку спеціалізацію « ».
Таким чином формування тезауруса людини впливає на майбутній вибір професії.
Зараз ми з вами складемо схему – портрет власних інтересів.
Що мене цікавить |
Самостійне поглиблене вивчення теми |
Майбутня професія |
Освіта |
Зв’язок з шкільними предметами |
Рослини Малювання Веб-дизайн
Тварини
|
Садові, кімнатні, паркові
Собаки |
Ландшафтний дизайн агроном т.д.
Ветеринар, кінолог |
Коледж Вища
Середня |
Біологія
Зоологія
|
Таким чином записавши свої інтереси до першої колонки, в другу - що саме цікавить, об’єднавши свої інтереси в групу можна визначити область власних професійних інтересів. Необхідно звернути особливу увагу на значення поглибленого вивчення окремих шкільних дисциплін у професійному становленні молоді.
Інформація для роздумів: Але необхідно наголосити – ринок праці потребує різнопланових спеціалістів, тому роботодавці мають власні вимоги до кваліфікації найманих робітників.
Приклад: шофер + механік + слюсар + декілька категорій А,Б, В + Особисті позитивні риси характеру, без шкідливих звичок.
Протягом життя треба опановувати різні види діяльності, зокрема ремесла, що дасть змогу додаткового заробітку( можна навести приклади за сторінками періодичних видань)
Ведучий: На закінчення нашої зустрічі хочу надати вам поради фахівців Центру Зайнятості населення. Учням роздають буклети «Як скласти резюме», « Як користуватися послугами Інтернет-порталу з працевлаштування».
« Час не стоїть на місці»- цей вислів демонструє нам як багато змін відбулося за останні 100 років. Наука відкриває нові можливості для людства, тому і в сфері професій відбулося багато змін. І кожен з вас завжди зможе знайти справу, якщо не всього вашого життя, то просто відчує радість від творчої праці, реалізує свій потенціал, стане потрібним суспільству, а головне успішною, конкурентоздатною молодою людиною.
Додаток. 10 найпопулярніших професій наступного десятиліття.