Психолого-педагогічний семінар «Від розвитку творчих здібностей вчителя до формування креативності»

Про матеріал
Психолого-педагогічний семінар «Від розвитку творчих здібностей вчителя до формування креативності» Мета: розвивати уяву, креативне та логічне мислення; виховувати доброзичливість, вміння працювати в команді, налагоджувати тісну взаємодію; закріпити знання педагогів про творчість та креативність.
Перегляд файлу

Психолого-педагогічний семінар

«Від розвитку творчих здібностей вчителя до формування креативності»

Мета:  розвивати уяву, креативне та логічне  мислення; виховувати доброзичливість, вміння працювати в команді, налагоджувати тісну взаємодію;  закріпити знання педагогів про творчість та креативність.

Хід тренінгу

Тренер. Усім відомо, що учительська професія нелегка, це важка праця, яка з кожним роком все ускладнюється, а об’єми роботи збільшуються. Тому  сьогоднішня тема «Розвиток творчих здібностей вчителя до формування креативності» є однією із актуальних проблем в сучасній освіті.

Педагог, який отримує задоволення від своєї роботи, володіє високим рівнем працездатності, активності, творчості, прагне до вдосконалення. Творча особистість педагога є визначним фактором виявлення та розвитку творчих можливостей учасників освітнього процесу.

Одним із критеріїв педагогічної творчості педагога є його прагнення та уміння створити сприятливі умови для плідної співпраці з дітьми, що забезпечать їм емоційний комфорт, саморозвиток і можливість самореалізації в освітньому процесі.

Творчість, активність, ініціативність — дуже важливі риси для сучасної людини. Успішність педагога значною мірою залежить від його вміння нестандартно мислити, знаходити раціональні шляхи розв'язання проблем, мати відверту позицію щодо ставлення до себе та інших, бути впевненим у власних силах, мати дитячу сприйнятливість і відкритість до всього нового.  Справжній учитель повинен пам’ятати, що основним і кінцевим результатом педагогічної діяльності є сам учень, розвиток його особистості.

Педагог, який вірить в успіх справи, як правило, його досягає.

Як стати гарним учителем? Що для цього потрібно? Талант? Мистецтво? Майстерність? Усе це звичайно потрібно, адже майстерність і талант – це на 99% наслідки наполегливої праці.

Недаремно В. О. Сухомлинський сказав: «Ми маємо  справу з найскладнішим, неоціненним, найдорожчим, що є в житті, - з людиною. Від нас, від нашого вміння, майстерності залежить її життя, здоров’я, розум, характер, воля, громадянське та інтелектуальне обличчя, її місце і роль у житті, її щастя».

 На  підтвердження  цього ми з вами проведемо психолого-педагогічний семінар практикум (тренінг) за ідеями В. Сухомлинського. Спробуємо створити умови, в яких кожен із вас максимально зможе наблизитися до педагогічної майстерності, спробуємо скласти модель творчого вчителя. 

Вправа  «Творчій псевдонім»

Тренер. А тепер, оскільки у нас творча зустріч, і всі присутні в певному розумінні креативні митці, я пропоную вам придумати творчий псевдонім під яким ви сьогодні будете працювати. Перед вами лежать бейджі і кольорові олівці. Оформіть бейджі з псевдонімом і надіньте його на шию. Після цього ви представитеся і ми почнемо роботу під новими творчими іменами. Приступайте.

Учасникам розкладаються картонні бейджі на ниточці,  і кольорові олівці. Треба зобразити на бейджі свій псевдонім. Після виготовлення бейджів учасники представляються, надівають їх на шию.

Обговорення правил роботи

Група озвучує та приймає правила ро­боти на тренінговому занятті. Правила

закріплюються на демонстраційному стенді, який добре видно кожному з учасників:

  • діяти за принципом «тут і тепер»;
  • дотримуватися принципу добровільної активності;
  • позитивно ставитися до себе та до інших;
  • бути відкритим і відвертим під час спіл­кування;
  • говорити лише від свого імені;
  • дотримуватися принципу толерантності в роботі;
  • діяти за правилом: Я + Ти = Ми;
  • цінувати свій час і кожного;
  • дотримуватися принципу конфіденційності.

Очікування. Вправа «Моє сузір’я»

Мета: виявлення сподівань учасників, актуалізація концепції тренінгу.

Допомогти учасникам визначитися з власними очікуваннями від тренінгу.

Обладнання: вирізані з кольорового паперу зірки (по дві на кожного учасника), клей, великий плакат темно-синього кольору ( два склеєних аркуші фліпчарту) з написом вгорі «Моє сузір’я».

Тренер звертає увагу учасників на мету та завдання тренінгу, ознайомлює їх, в разі необхідності відповідає на запитання.

На наступному етапі учасники отримують по дві кольорові зірки, на яких вони записують свої очікування: на одній - від тренінгу в цілому, а на другій –свій настрій.

Потім по колу учасники проговорюють свої очікування, а тренер клеїть зірки утворюючи сузір’я, але таким чином, щоб обидві зірки кожного учасника були поруч. Наприкінці вправи проводиться загальне обговорення.

Притча про мудрого вчителя В. О. Сухомлинського

Саме з притчі Василя Олександровича Сухомлинського «Про мудрого вчителя» ми продовжимо нашу роботу.

Проблемне завдання: замисліться над тим, кого ми можемо назвати справжнім учителем.

Тренер зачитує притчу «Притча про мудрого вчителя» В. О. Сухомлинського

Був учитель немічний та худий. Жилисті були руки його, і сумна мережа зморшок зборознила  високе чоло. Але очі вчителя, коли він говорив, блищали світло й чисто, сила випромінювалася з них. Коли говорив учитель, неначе стіна розсувалася перед людьми, і хід сонця розумів, і спів пташок, і ярість тварин, і життя будь-якої істоти на землі. І були в нього три учні. Молоді вони були та любили життя. Усе, що знав, передавав їм учитель.

Коли прийшов час їм іти, він сказав: «Я навчав вас багато років. Ось шлях. Він веде до селища. Я вже старий і не піду з вами. До того ж я знаю кожен камінь цього шляху. Через три доби ви повернетеся до мене й розкажете, що саме знайшли в кінці шляху».

Пройшло три доби. Прийшов перший учень. «Мене ласкаво зустріли,- сказав він, – називали мене вчителем, дивувалися моїм знанням, щедро пригощали в кожній хаті». «А якого кольору очі в дітей цього селища?» – спитав учитель. «Не знаю, – відповів учень, – бо в перший день я випив стільки прекрасного духмяного вина, що всі очі здавалися мені однаковими». «Повертайся в селище, – наказав старий, – ти ще зможеш оволодіти ремеслами, але вчителем ти не станеш ніколи».

Повернувся до вчителя другий учень. «Я був вражений красою жінок у селищі, – промовив він, – проте є там одна краща за всіх у світі, я готовий до будь-якої жертви заради неї». І сказав тоді йому  вчитель: «Ти будеш люблячим чоловіком, можливо, ти станеш гідним батьком, але вчителем ти не станеш ніколи».

І побачивши третього учня, спокійно дивився на нього вчитель, як дивляться люди, які вже дізналися про каміння шляху великого, на тих, хто лише вступає на цю путь. «Я дізнався, що діти бувають голодні, – вимовив юнак ледве чутно. Я дізнався, як вони плачуть і як важко розкрити їхні серця. Біль і тривога оселилися в моїй душі. Я нічого не знаю. Я знову твій учень».

Але, обійнявши юнака, учитель сказав: «Ти вже не учень. Ти – учитель!»

Дискусія на тему  «Учитель. Хто він?»

Правила дискусії

Я озвучую певну точку зору, а ви повинні пояснити, чи погоджуєтеся ви з почутим і чому, або ж спростовуєте, обґрунтувавши свою відповідь. Я щоразу буду звертатися до конкретної людини, а інші, якщо є що сказати, повинні доповнити відповідь колеги.

Отже, учитель. Хто він? Чи погоджуєтеся ви з тим, що:

 Учитель завжди лікар…

 Учитель, безумовно, художник…

 Учитель завжди актор…

 Учитель – скульптор…

 Учитель – великий психолог…

 Учитель – талановитий режисер…

 Учитель щодня суддя…

 Учитель, на жаль, чиновник…

 Учитель – клоун …

 Учитель – мудрий філософ…

 Учитель – письменник…

 Учитель буває інженером…

 Учитель – кат… (катує незнання)

 Учитель – космонавт…

 Учитель – бухгалтер й економіст…

 Учитель – творець…

 Учитель, безумовно, диригент…

 Учитель іноді священик…

 Учитель, на жаль, буває дресирувальником…

 Учитель – ілюзіоніст…

 Учитель – висококваліфікований менеджер…

В. О. Сухомлинський зазначав: «Людина тільки тоді стає людиною, коли вона любить людей.

Любити людей! Жити так, щоб ваша серцевина була здоровою, чистою та сильною. Бути справжньою людиною – це значить віддати всі сили своєї душі в ім’я того, щоб люди навкруги тебе були кращими, духовно багатшими; щоб у кожній людині, з якою ти зустрічаєшся в житті, залишалося щось гарне від тебе, від праці твоєї душі».

Вправа «Бачення творчого вчителя»

Мета: визначити якості, що характеризують креативного сучасного вчителя.

Тренер. Вправа називається «Бачення творчого вчителя». Протягом 5 хвилин до кожної літери слова «творчість», «креативність» добираєте якості, які, на вашу думку, характери­зують творчого вчителя.

Для ефективної роботи пропоную поділи­тися на чотири групи за допомогою лічилки «Троянда, ромашка, лілія, троянда»

(Після виконання творчого завдання один представник групи зачитує версію розшифровки слова «творчість» та «креативність»)

Т-толерантний, терплячий, трудолюбивий…

В-винахідливий, відкритий, впевнений, вольовий, відвертий, відповідальний…

О-оригінальний, оптимістичний, організований, органічний…

Р-рішучий, розкутий, реактивний, романтичний, різний …

Ч-чутливий, чесний, чуйний, чарівний, чудесний…

І-ініціативний, інтелігентний, інтелектуальний, ірраціональний…

С-самостійний, свідомий, самодостатній, сумлінний, сміливий…

Т-товариський, турботливий, тактовний, талановитий…

Ь

 

К-комунікабельний, компетентний, компанійський…

Р-рішучий, ризикований, раціональний, різносторонній…

Е-ефективний, енергійний, ерудований, емпатичний …

А-активний, акуратний, авторитетний…

Т-толерантний, тактовний, терпимий…

И-

В-винахідливий, великодушний, впевнений, витривалий, всебічний…

Н-незвичайний, наполегливий, надійний…

І-інтелигентний, інтуїтивний, імпровізований…

С-свідомий, скромний, совісний…

Т-толерантний, тактовний, терпимий, товариський…

Ь

Молодці, за допомогою логічного мислення, яке притаманне творчому та креативному сучасному вчителю, ви змогли знайти так багато асоціацій.

Творчий вчитель спонукає до творчості учнів. Творчий вчитель вносить новизну, оригінальність у свою щоденну роботу. Це сприяє розкутості учнів, розкріпаченню їхньої творчої уяви, а це і є передумова формування творчих особистісних якостей. А головне –  сприяє кращому засвоєнню нового матеріалу.       

Головна особливість творчої людини — це віра у власні сили та у свої можливості.

Інформаційне повідомлення

Креативність (від лат. creatio – створення) – творчі здібності людини, що характеризуються здатністю до принципово нових ідей. Креативність– це здатність породжувати незвичні ідеї, відхилятись від традиційних схем мислення, швидко вирішувати проблемні ситуації.

Принцип креативності у роботі педагога та в навчально-виховному процесі полягає у максимальній орієнтації на творче начало та у навчальній діяльності, засвоєнні власного досвіду творчої діяльності. Тут мова йде не просто про просте «видумування» завдань по аналогії, а передусім мається на увазі формування в учнів здатності самостійно знаходити рішення завдань, які не зустрічались раніше, самостійне «відкриття» нами нових способів дій.

Креативна здатність ґрунтується на творчій фантазії, яка є синтезом уяви та емпатії (перевтілення).

Завданням педагога є активізація цієї творчої фантазії, яка в свою чергу активізує креативність та розвиває вроджені творчі здібності.

Можна зауважити, що головним завданням педагога є активізація усіх своїх креативних здібностей і вироблення мотивації до здійснення навчально-виховного процесу засобами творчості, тобто пошуку креативних шляхів до розвитку власного творчого потенціалу та креативності вихованців.

Вправа «Портрет креативного педагога» (створення лепбука)

Мета: визначення якостей, які характеризують творчого педагога, розвиток творчої уяви.

Тренер об’єднує педагогів у дві підгрупи, кожна із яких повинна створити лепбук під назвою «Портрет креативного педагога». Після створення лепбуку, представник від кожної підгрупи презентує свій лепбук, називаючи якості, які характеризують творчу особистість.

Вправа «Межі моєї креативності»

Вправа дає можливість усвідомити межі креативності

Кожен предмет має своє пряме призначення. Наприклад, олівцем ми пишемо, або ж малюємо. Але часто ми використовуємо предмети не за призначенням. Наприклад: олівцем можна притримати папери на столі; як тримач для волосся.

Завдання:

Назвати нестандартний спосіб використання даного предмета.

Предмети: кулькова ручка, чашка, указка, газета, ложка, книжка, рушник, фольга, пластикова пляшка, магніт, резинка для волосся.

Легко Вам було?

Чому було важко?

Творчість та креативність сучасного вчителя також проявляється через швидкість та гнучкість мислення.

Вправа «Чарівний глечик»

Тренер. Колеги! Пропоную вам дістати по одному папірцю з чарівного глечика (вази, мішечка), який підкаже, що на вас чекає сьогодні або що вам потрібно зробити найближчим часом. Ці побажання чарівно впливають на настрій, підбадьорюють, надають упевненості.

Тобі сьогодні особливо пощастить!

Життя готує тобі приємний сюрприз!

Усе складається для тебе найкращим чином!

Сьогодні твій день, щасти тобі!

Сьогодні Фортуна з тобою разом!

Пам'ятай: ти народилася, щоб бути щасливою!

Сьогодні очікуй прибутку!

Люби себе такою, якою ти є, — неповторною!

Потурбуйся про здоров'я свого тіла!

Зроби собі подарунок, ти на нього заслуговуєш!

Вищі сили оберігають тебе!

У тебе є все, щоб насолоджуватися життям!

Усе, що потрібно тобі, легко приходить до тебе!

Усі твої бажання та мрії реалізуються, повір у це!

Сьогодні з тобою спокій і радість!

Шановні колеги, ми маємо побажання для вас, але спочатку послухайте легенду Василя Олександровича Сухомлинського «Хто найкращий майстер на землі».

Легенда Василя Олександровича Сухомлинського «Хто найкращий майстер на землі»

Це було дуже давно. В одному селі в Україні дівчата й жінки вирішили показати свою майстерність. Домовилися, що в неділю всі прийдуть на сільський майдан і кожна принесе найкраще, що вона зробила своїми руками: вишитий рушник, мереживо, скатертину, одяг тощо.

У призначений день усі дівчата й  жінки прийшли на майдан, принесли безліч цікавих речей. У старих, які мали назвати найкращих майстринь, очі розбігалися.

Дружини й дочки багатіїв принесли вишиті золотом покривала, тонкі мережані фіранки, на яких були вив’язані дивовижні птахи. Але переможницею стала дружина бідняка Марина. Вона не принесла ні вишитого рушника, ні мережив, хоча все це чудово вміла робити. Вона привела п’ятирічного сина Петруся. А він приніс жайворонка, якого сам вирізав із дерева, приклав жайворонка до губ, і той защебетав, як живий. Усі завмерли, ніхто не поворухнувся. Усіх зачарувала пісня, і раптом у блакитному небі заспівав живий жайворонок, якого привабив спів із землі.

Учитель не робить кар’єри… Він приходить у школу вчителем і йде в тому ж званні. Він – артист, але його глядачі й слухачі не аплодують йому, він лікар, але його пацієнти не завжди хочуть лікуватися. То де йому взяти сили для щоденного натхнення? Тільки в усвідомленні ВЕЛИЧІ своєї справи. А велич у нашому розумінні полягає в тій меті, яку ми з вами визначили і яка так співзвучна з ідеями В.О. Сухомлинського: створення школи радості!

Педагогічна спадщина В. О. Сухомлинського дуже різнопланова, немов кольори веселки. Зараз ми пропонуємо вам вибрати один із її кольорів, щоб побачити, який настрій у вас після нашої зустрічі.

А чому ми обрала веселку, скажемо віршем:

Веселка – символ згоди людства з Богом –

Сім кольорів земних у собі вміщає,

І кожен з них риси людини своїм цвітінням визначає.

Добро – червоний,

радість – жовтий,

зелений, то усе живе.

Натхнення – колір голубий,

лиш фіолетовий – сумний.

Проте оранжевий – мов сонце,

тепло душі в собі несе.

А синій – строгості, та в міру,

бо добре, коли в міру все.

Дякуємо за увагу!

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
15 квітня
Переглядів
33
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку