Тренінг призначений для визначення рис творчої особистості молодого вчителя; розвиток креативних і комунікативних здібностей учасників заняття; сприяння розвитку творчої уяви, допитливості та гнучкості мислення.
Чемісова Т.С.
Психолого-педагогічний тренінг
“Розвиток творчості вчителя-початківця”
Мета: визначення рис творчої особистості молодого вчителя; розвиток креативних і комунікативних здібностей учасників заняття; сприяння розвитку творчої уяви, допитливості та гнучкості мислення.
Обладнання: плакат, ручка, папір, олівці.
Завдання:
Очікувані результати.
Під час тренінгу учителі зможуть:
Таблиця 1
Структура тренінгу
№ |
Зміст діяльності |
Час |
Ресурсне забезпечення |
1. |
Відкриття заняття: привітання учасників, презентація теми, мети. Ознайомлення із регламентом роботи |
2 хв. |
Плакат з назвою, гаслом тренінгу |
2. |
Вправа на активізацію “Оплески” |
5 хв. |
|
3. |
Вправа “Моє уявлення про творчу компетентністьі вчителя” |
10 хв. |
Аркуші паперу та ручки |
4. |
Вправа “Асоціації” |
10 хв. |
Аркуші паперу та ручки, олівці |
5. |
Підсумок семінару-тренінгу. Вправа на завершення “Емоційний ланцюжок” |
3 хв. |
|
Хід тренінгу:
Тренінг – це дуже цікавий процес. Він допомагає пізнавати себе й навколишній світ, змінювати своє “Я” через спілкування, перебуваючи в неформальних і довірливих умовах. Одночасно з отриманням нової інформації на тренінгу можна обговорити незрозумілі моменти, ставити запитання, формувати навички поведінки, тобто накопичувати власний досвід.
Тема нашого тренінгу: “Розвиток творчості вчителя-початківця”. Гаслом нашої роботи будуть слова: “Творчість – запорука успіху!”. Тільки навчившись працювати творчо, ми зможемо цього навчити дітей.
Мета: сприяти створенню атмосфери доброзичливості та довіри.
Хід вправи: учасники сідають у коло. Пропонується підвестися тим, хто пропрацював у школі один рік. Якщо такі учасники є, то вони встають, а інші “нагороджують” їх оплесками. Після оплесків ті, хто встав, сідають на свої місця, а потім продовжується тренінг: “Прошу встати тих, хто…”:
Вправа “Моє уявлення про творчу компетентність вчителя” (10 хв.)
Проблему творчості розглядали багато науковців – психологів і педагогів. Вони давали різні визначення цьому поняттю, називали ознаки, за якими можна визначити творчі здібності. Кожен науковець прагнув розширити потрактування понять “творчість” і “творча особистість”. Проте немає тільки одного правильного визначення поняття “творчість”.
За С. П. Яланською, творча компетентність – найвищий рівень розвитку професійної компетентності, коли особистість здійснює професійну діяльність на творчій основі стабільно і неперервно [3, с. 60].
Подібним чином визначає творчу компетентність О.Ф. Волобуєва, на думку якої творча компетентність викладача ВНЗ – це інтегрована професійно-особистісна характеристика особистості педагога, яка забезпечує ефективність його діяльності в різноманітних ситуаціях педагогічного спілкування в умовах ВНЗ. Творча компетентність є системотвірним компонентом у структурі професійної компетентності викладача, визначальним чинником його професіоналізму [2].
Мета: визначити якості, що характеризують креативного вчителя сучасного навчального закладу.
Протягом 10 хвилин до кожної літери слів “творча компетентність” слід дібрати якості, які, на вашу думку, характеризують творчого вчителя.
Для ефективної роботи пропоную поділитися на групи.
(Після виконання творчого завдання один представник групи зачитує версію розшифровки слів “творча компетентність”).
Т – толерантний, турботливий ...
В – винахідливий, відкритий, впевнений, вольовий, відвертий...
О – оригінальний, оптимістичний, ...
Р – рішучий, розкутий, реактивний, романтичний, різний ...
Ч – чутливий, чесний, чуйний, чарівний ...
А – активний, артистичний …
К – комунікабельний, культурний …
О – організований, органічний …
М – мобільний, милосердний …
П – працелюбний, професіонал …
Е – енергійний, емпатійний …
Т – трудолюбивий, темпераментний …
Е – ерудований, емоційний …
Н – неподібний (відмінний, несхожий), неповторний …
Т – товариський, творчий …
Н – непохитний, незалежний …
І – ініціативний, інтелектуальний, інтелігентний ...
С – самостійний, свідомий, самодостатній, сумлінний ...
Т – тактовний.
Мета: підібрати асоціації до поняття “творча особистість”; назвати риси характеру, притаманні творчим людям.
За В. Моргуном, творча особистість – це людина, яка активно і цілеспрямовано перетворює природу, суспільство і свою суть, що володіє унікальним динамічним співвідношенням просторово-часових орієнтацій, потребо-вольових переживань, змісту, рівнів і форм власної діяльності, яке забезпечує свободу вибору вчинків і міру відповідальності за їх наслідки перед природою, суспільством і своєю совістю [1].
Протягом 10 хвилин подумайте і намалюйте те, із чим ви асоціюєте творчу особистість. Це може бути об’єкт живої чи неживої природи, навіть природне явище. Ви не обмежені ніякими правилами.
Єдине, що варто зауважити: вам необхідно буде пояснити свій малюнок і визначити за асоціаціями риси творчої особистості. (Робота учасників)
Підсумки тренінгу. Вправа на завершення “Емоційний ланцюжок” (3 хв.)
Мета: систематизувати інформацію, отриману на семінарі, закріпити позитивні результати тренінгу.
Учасникам пропонується осмислити спільну роботу та прокоментувати, чи збулися їхні очікування, визначені на початку семінару.
Покладіть ліву руку на плече сусіда і по черзі один за одним подякуйте сусідові ліворуч за хорошу роботу, позитивні емоції, висловіть побажання.
Висновок: На сьогоднішньому тренінгу ми краще усвідомили роль творчого вчителя, узагальнили поняття творчої компетентності, визначились з головними рисами творчої особистості у повсякденній педагогічній практиці. Бажаємо вам самоствердитися на обраному шляху.