Негативні прояви – це явище неоднозначне: від звички запізнюватися на уроки до проявів агресії та протиправних суспільних дій. Над попередженням таких явищ щоденно працюють вчителі, класні керівники, спеціалісти психологічної служби, педагоги – організатори. Під час декади оновлено куточки спеціальної реклами щодо питань профілактики наркоманії, алкоголізму, тютюнопаління, ВІЛ-інфекції, пропаганди здорового способу життя, для учнів проведено заходи щодо попередження споживання наркотичних речовин, слабоалкогольних, алкогольних напоїв, щодо формування здорового способу життя та відповідального ставлення до репродуктивного здоров’я та його збереження, а саме:
цикл бесід, годин спілкування, годин психолога, виховних заходів, інформаційних вісників, в тому числі в режимі онлайн через Google Meet, Zoom з профілактики алкоголізму, тютюнопаління, наркоманії;перегляд короткометражних відеороликів з подальшим обговоренням: «Куріння як соціальна проблема», «Молодь проти паління», «Про шкідливість наркотиків», «Знати, щоб жити», «Що каже молодь про здоровий спосіб життя», «Відповідальність починається з мене»;конкурси презентацій, відеороликів агітбригад серед учнів 6-8 класів «Ми пропагуємо здоров’я», «Бути здоровим чи ні - твій вибір!», «Крок до майбутнього через здоровий спосіб життя», «Здоров’я виглядає так!»;виставки малюнків з теми «Боротьба зі шкідливими звичками - справа всіх і кожного»;корекційно - ігрові вправи «Здорова дитина – багата Україна», вправи щодо попередження конфліктних ситуацій, зняття емоційного напруження.
Для того, щоб результативно організувати профілактичну роботу з дітьми, необхідно знати про них якомога більше: починаючи від морального клімату у сім’ї і закінчуючи захопленнями та мріями дитини. Поведінка підлітка у суспільстві часто залежить від того, у якій сім’ї виховується дитина, які моральні та соціальні пріоритети має родина.
Робота учителів з батьками – вагомий аспект у вихованні підростаючого покоління. Змінити ситуацію пасивності батьків, їх низької зацікавленості і байдужого «відбуття» зможе різноманітність форм проведення батьківських зборів, обов'язкове включення батьків в діалог, запрошення фахівців різних профілів. Доцільно застосовувати діагностичні методики по виявленню різних ознак і їх оцінці, пам'ятки і рекомендації для батьків.
Мета циклу батьківських зборів — запобігання випадкам правопорушень підлітків. Завдання: «Занурення» учасників зборів в проблему. Вітпрацювання алгоритмів власних моделей поведінки. Інформаційна і емоційна підтримка батьків в запобіганні очікуваним і передбаченим труднощам родинного виховання, пов'язаних з кризами дорослішання дітей, небезпекою залучення до шкідливих звичок. Всі збори проводяться не більше 1-1,5 години (перевищення вказаних кордонів, швидше за все, приводитиме до наростання внутрішнього занепокоєння і напруги учасників, що навряд чи сприятиме їх продуктивності). Як логічний підсумок батьківських зборів служить вручення батькам інформаційних листівок, пам'яток.
Рекомендації з проведення батьківських зборів: • батьківські збори мають просвіщати батьків, а не констатувати помилки і невдачі дітей у навчанні • тема зборів повинна враховувати вікові особливості дітей; • збори повинні мати як теоретичний так і практичний характер: аналіз ситуацій, тренінги, дискусії, ділові ігри, тощо; • збори - не місце для обговорення та осуду дітей • при підготовці та проведенню батьківських зборів психологу необхідно дотримуватись всіх етапів.
АЛГОРИТМ РОБОТИ З ДІТЬМИ, ЩО ПОТРЕБУЮТЬ ПІДВИЩЕНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ УВАГИ (діти девіантної та адитивної поведінки, діти з функціонально неспроможних сімей) 1. Виявлення учнів, що потребують підвищеної педагогічної уваги (присутність девіантної та адиктивної поведінки, резистентність, опір виховним діям) та вивчення їх індивідуальних психологічних якостей (додаток № 1 ) та ведення індивідуальних карток учнів, які потребують особливої педагогічної уваги, а також поновлення списків неблагополучних сімей. (додаток № 2 ) 2. Вивчення взаємовідносин учнів в колективі, в мікроколективі, міжгрупові зв'язки (соціометрія, тестування тощо). (додаток № 1 ) 3. Обстеження житлово-побутових умов функціонально неспроможних сімей та дітей девіантної та адиктивної поведінки, складення актів.
4. Виявлення причин, що привели до девіантної чи адиктивної поведінки, резистентності та ін. (анкетування, індивідуальні бесіди з учнем, його батьками, друзями тощо). 5. Складення психолого-педагогічної характеристики учня. 6. Організація роботи штабу з профілактики правопорушень та зміцнення дисципліни, введення до його складу органів самоврядування школи.(додаток 3) 7. Ведення систематичного обліку роботи з дітьми, які потребують підвищеної педагогічної уваги, та з функціонально неспроможних сімей.
8. Контроль за відвідуванням учнів девіантної поведінки класними керівниками. Підбиття підсумків відвідування на нараді при директорові. 9. Вивчення ступеня дотримання вчителями педагогічного такту в спілкуванні з учнями, дотримання педагогічної принциповості в оцінюванні поведінки, знань, умінь і навичок учнів. 10. Здійснення активних форм роботи (диспутів, вікторин, літературних і тематичних вечорів, рингів, дискусій та ін.), спрямованих на формування в учнів загальнолюдських цінностей та рис загальнолюдської моралі. 11. Проведення індивідуальної роботи з учнями, що потребують підвищеної педагогічної уваги та їх батьками
⦁ Узгодження спільного плану роботи з кримінальною міліцією та службою у справах неповнолітніх. Спільна робота навчального закладу з відділом кримінальної міліції з питань профілактики правопорушень. ⦁ Засідання методоб'єднання класних керівників з питань профілактики правопорушень та роботи з дітьми, що потребують підвищеної педагогічної уваги. ⦁ Працевлаштування дітей, що потребують підвищеної педагогічної уваги, після закінчення навчального закладу. Виявлення потреб учня в підвищеній педагогічній увазі
Мета: співпраця школи і сім'ї у вирішенні проблеми збереження і зміцнення психічного здоров'я підлітків. Завдання: Осмислення значущості психічного здоров'я школяра як компонента його здоров'я в цілому, виявлення причин порушень психічного здоров'я підлітків. Відпрацювання алгоритму взаємодії школи і сім'ї по збереженню і зміцненню психічного здоров'я школярів і формуванню ціннісного відношення їх до здоров'я. Форма проведення: «круглий стіл» з елементами ситуаційної гри.
Етап підготовки. Формування питань для обговорення: Що таке психічне здоров'я? Які загальні причини порушення психічного здоров'я підлітка? Як виключити стресогенні чинники в практиці родинного виховання? Діагностування школярів і батьків: Анкета «Оцінка напруженості»; Комплексна анонімна анкета підлітка; Тест-проба для виявлення адаптаційних можливостей організму; Тест-анкета орієнтаційної оцінки риски порушення здоров'я учнів; підготовка пам'яток для батьків з метою використання їх в практиці родинного виховання.
Хід проведення. Шановні батьки! Ми з вами вже неодноразово і цілком обгрунтовано зверталися до проблеми збереження і зміцнення здоров'я наших дітей. Предметом нашої сьогоднішньої розмови буде - психічне здоров'я школярів. У чому його проблема? Чому цей предмет, за оцінками багатьох психологів, такий актуальний? Приведу декілька позицій, що підтверджують цю актуальність.
Отже, ми визначили проблему, а тепер визначимо міру обізнаності в ній. Для цього вам, шановані учасники, за тиждень до зборів було запропоновано відповісти на низку запитань, що мають відношення до проблеми психологічного здоров'я школярів. Зараз роздам вам бланк анкет з вашими відповідями і відповідями на них же нашого психолога. Порівняєте їх і оцініть рівень свого володіння інформацією з проблеми.
Анкета для батьків «Психічне здоров'я»Який сенс Ви вкладаєте в поняття «здоров'я»? Що у вашому розумінні, є психічне здоров'я людини? Якщо людина знає про прийоми підтримки здоров'я, чи означає це, що він обов'язково веде здоровий спосіб життя? Що таке стрес? До чого, по-вашому, зводиться турбота про здоров'я взагалі і про психічне здоров'я зокрема? Від чого залежать сила і тривалість стресу? Чим небезпечний стрес? Що таке дістресс?
Ваш власний психологічний стан, шановані батьки, в значній мірі визначає рівень вашого спілкування з дітьми, комфортність їх перебування у сімейному колі. Зараз я вам пропоную визначити ваше стресогенне навантаження. Я пропоную вам тест, розроблений американськими дослідниками Т. Холмсом Р. Рое. У нього включені як позитивні, так і негативні стресогенні чинники.
Вправа «Лист –зверенння до самого себе» Зараз я прошу вас, дорогі учасники, написати лист звернення до самого себе, коротке, всього 5-6 рядків. Хай уявним автором буде ваше дитя. А предметом звернення — чинники родинного стресу. Час на роботу — 5-7 хвилин. Після закінчення, якщо у когось з батьків виникає бажання, він своє звернення прочитає. Я пропоную вам таку гру. У мене в руках - імпровізований мікрофон. Той з вас, в чиї руки він потрапить, коротко, впродовж 30 секунд, згадує стресогенну ситуацію зі свого дитинства.
Психолог: А тепер, шановані батьки, я познайомлю вас з результатами анкетування, яке дало визначити показник психічного здоров'я. На одній з наших зустрічей підліткам був запропонований тест-анкета для самооцінки чинників риски погіршення здоров'я. Його бланки з обробленими результатами я вам зараз роздам.
Методика самооцінка шкільних ситуацій Кондаша. Шкала тривожності Сирса Бланки двох наступних анкет ми пропонуємо вам, шановані батьки, для самостійної оцінки психологічного стану ваших дітей. До них приведені детальні інструкції, вони досить прості. Але, якщо виникнуть питання, а також в разі низької оцінки результату, ви можете звернутися за порадою до психолога школи (називаються дні і годинник прийому і номер телефону).
Пам'ятка «Як зберегти психічне здоров'я дитяти» Завжди знаходьте час поговорити з дитиною. Цікавтеся її проблемами, вникайте в складнощі, що виникають у неї, обговорюйте їх, давайте поради. Не чиніть тиску на дитину, визнайте її право самостійно приймати рішення, поважайте право на самостійне рішення. Навчіться відноситися до дитини як рівноправного партнера, який доки просто володіє меншим життєвим досвідом. Не принижуйте дитину криком, виключіть з практики родинного виховання «психологічні ляпаси».
Не вимагайте від дитини неможливого в навчанні, поєднуйте розумну вимогливість з похвалою. Радійте разом з підлітком навіть маленьким успіхам. Усвідомте, що підліток не завжди адекватний в своїх вчинках через фізіологічні особливості. Умійте прощати, «лікуйте» добром. Не порівнюйте підлітка з іншими, успішнішими дітьми, цим ви знижуєте самооцінку. Порівнюйте його з ним же самим, але менш успішним. Стежте за виразом свого обличчя, коли поводитеся з дитиною.
Сторінка друга „Алкоголь”1 учень Пияцтво у наших предків вважалося тяжким злочином. Жінка, що пригубила чарку, втрачала повагу до себе. А сьогодні вже нікого не шокують і не обурюють юні дівчата, що сміливо прикурюють одна в одної або у старших людей. І запах спиртного від дівчини чи юнака не бентежить оточуючих. Це, начебто, невід’ємні риси так званої сучасної молодої людини.
2 учень Чи відомо вам, що горілка не є традиційним російським напоєм? Цей напій був завезений до Росії 500 років тому та мав міцність 14 %. Напій цей привезли генуезці. У дохристиянській Русі випивали алкогольні напої лише у трьох випадках: на похороні, при народженні дитини, з приводу перемоги над ворогом
3 учень Пияцтво – загальна біда. За даними вчених, перше знайомство з алкоголем і формування позитивного відношення до його вживання, у більшості випадків, відбувається у сім’ї (від 60 до 82 %). Неповнолітнім, щоб стати алкоголіками, достатньо вживати не менше одного разу на тиждень протягом одного року. Доля алкоголю може бути при цьому відносно невелика, всього 100 г горілки або 200 – 300 г міцного вина.
⦁ У суді громадянин Злотник Віктор Іванович звинувачувався у скоєнні хуліганських дій по відношення до потерпілого Солоного О. П. Підсудному загрожує від трьох до восьми років позбавлення волі у колонії посиленого режиму. Злотник просить суд пом’якшити вирок, мотивуючи це тим, що на час скоєння злочину він був у стані сильного алкогольного сп’яніння і не пам’ятав, що коїть. Чи вплине цей аргумент на користь підсудного?
Дайте варіанти відповіді⦁ Діти усім класом пішли у туристичний похід. Дійшли до місця, розбили табір, і дівчата стали готувати обід. До Андрія підійшли друзі: Сергій, Женя, Вітя. «Пішли з нами», - сказав Женя і показав щось заховане під курткою. Андрій не зразу, але побачив пляшку з вином. «Ні», - сказав він…
Учитель. Закінчити наш усний журнал мені хочеться словами Джека Лондона: «Початок шляху – чарка, затяжка тютюновим димом, один укол; середина – випиваючи компанія, легка затяжка сигаретами; кінець – у тюрмі за вбивство у п’яному вигляді, у стані наркотичної ейфорії, психіатрична лікарня, могила від випадкової «легкої хвороби». Наступний захід розрахований на тих учнів, хто вже вивчає або вивчав правознавство і знає Закони України, що вивчаються у курсі даного предмета.