Літвінова Наталя Іванівна
Балаклійський Центр дитячої та юнацької творчості
Тема: Птахи взимку
Мета: Розвивати у дітей екологічну свідомість, допитливість, спостережливість, уяву, естетичні почуття. Виховувати любов до рідної природи, відповідальність, бажання допомагати «братам нашим меншим», почуття колективізму.
Хід заняття
- Дорогі, діти! Прослухайте, будь ласка, музичну загадку. (Звучить запис співу птахів). – Що ви почули? Чий голос звучав? (Відповіді дітей). Сьогодні ми з вами поведемо мову про птахів, про те, як вони живуть, чим живляться, як ми можемо їм допомогти, захистити їх. Тож пограємо в гру «Загадку відгадай і птаха впізнай». Прослухайте загадку і знайдіть, будь ласка, відгадку- малюнок
Презентація :
Хлопчик невеличкий
Сіру свитку має,
Шукає він зернятка,
Цвінь- цвірінь співає.
( Горобчик )
До вікна мого летить
Пташечка гарненька,
Животик жовтенький,
Голівка чорненька.
Любить сало дзьобати
Пташка - невеличка,
Зазирає в вікна к нам.
Звуть її …( Синичка )
До нас прилітають
В холодну годину,
Як сніг закружляє
У ріднім дворі.
Їдять і калину вони,
Й горобину.
В них грудки червоні,
Неначе в вогні.
( Снігурі )
Чорно-білу сукню має,
Всі новини в лісі знає,
Спритно краде ненароком.
Як пташку звати цю ?
( Сорока )
Голос має хриплуватий
Колір пір'я сіруватий,
Це розумна каркарона,
Звати пташку цю…( Ворона )
У калині ховається,
Витьохкує, заливається,
Не шпак, не горобейко,
А співучий…( Соловейко )
Службу в лісі я несу,
Лікарем я там служу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників ним здобуваю.
( Дятел )
Які ноги заввишки,
Такий дзьоб завдовжки.
Хату на хаті тримає,
Всім жабам рахунок має.
( Лелека )
Чорні гострі крила має,
Дуже швидко скрізь літає,
Над вікном гніздо будує,
В теплому краю зимує.
( Ластівка )
Над просторами полів
Високо літаю,
Своїм ніжним співом
Людей звеселяю.
( Жайворонок )
Діти відгадують загадки, показують картинки птахів, відповідають на питання: чи залишається цей птах зимувати? Що цікавого ви знаєте про нього?
Фізкультхвилинка
Кожен ранок на галяві
Пташки роблять різні вправи:
Ось стрибають на морозі
Горобчики по дорозі.
Ми їх будем рахувать:
Раз, два, три, чотири, п'ять.
І синички прилітають,
Головою повертають
Вліво, вправо, цвінь-цвірінь,
Ти журбу свою покинь.
Завітали й снігурі,
Посідали у дворі,
Люблять зернятка клювать,
Раз, два, три, чотири, п'ять.
Стали лапки зігрівать,
Їх по черзі піднімать,
Раз, два, три, чотири, п'ять,
Вище треба піднімать.
А ворона-сорока летіла - летіла,
На дерево сіла
По сторонах головою покрутила
І далі полетіла.
Діти, вам вже відомо, що птахів називають санітарами лісів і полів. А хто скаже чому? – Справді, птахи знищують надзвичайно багато личинок гусені, комах-шкідників, насіння бур'янів. Тому ми всі – і дорослі, і малі – маємо оберігати наших пернатих друзів, піклуватися про них, бо вони – цінна часточка рідної природи.
Що сталося б, якби пташки не знищували личинок комах? Так, ненажерлива гусінь з'їдала б усе листя на деревах, і дерева не родили б ані черешень та вишень, ані яблук та груш. А що ще дарують людям птахи? – Правильно, вони дарують нам свої чудові пісні.
- Як треба дбати про птахів ?- Чим ми можемо їм допомогти у важкий для них зимовий період? Правильно, треба влаштувати годівнички і стежити, щоб у них завжди був корм. У нашому садочку вихователі з батьками зробили декілька годівниць, а діти приносять птахам поїсти. Я вам розповім, що інколи можна спостерігати біля годівниці.
Проблемна ситуація. У годівниці були крихти хліба, ягоди горобини, шматочок сала. Спочатку прилетіли маленькі сірі пташки, і в годівничці не стало крихт. Потім прилетіли червоногруді пташки з темними головами – й не стало горобини. Аж нарешті до годівнички завітали жовтобокі жвавенькі пташки – й не стало шматочка сала.
- Які пташки побували в годівничці? Молодці діти, ви все правильно назвали. А зараз ми будемо робити аплікацію «Погодуємо птахів».
Практична робота
Інструктаж
Підсумок. Діти, ви дуже гарно попрацювали. А коли підете на прогулянку, погодуєте птахів? Підготуймо ж відповідну їжу для птахів. На тарілках лежить різноманітне пригощання. Виберіть, будь ласка, те, що птахи їдять і вкладіть у пакетик. Гра «Що покласти в годівницю». Діти наповнюють пакетики, і пояснюють, чому саме це пригощання вибрано.