Самооцінювання: дієві поради, що допоможуть навчити учнів критично оцінювати свої досягнення
Як працює ця методика оцінювання знань, та як навчити учнів об’єктивно оцінювати свої успіхи.
Самооцінювання у сучасній школі є невіддільним елементом навчання, оскільки воно надає можливість учням виявляти свої сильні й слабкі сторони, визначати потреби, навчатись відповідальності та прагнути до самовдосконалення.
Я працюю в Новій українській школі і використовую методику само оцінювання, яка вчить учнів об’єктивно оцінювати свої успіхи. Алгоритм наступний, простий і корисний:
Практична реалізація: учні самостійно співвідносять власні результати з розробленими критеріями оцінювання та аналізують власні результати.
Цей етап має найбільшу цінність, адже у процесі аналізу власних успіхів дитина має змогу побачити особистий розвиток та успіх, усвідомити ефективність своєї діяльності тощо.
Визначення певних критеріїв оцінювання підкаже дітям, які знання необхідно опанувати, а проблемні запитання від вчителя допоможуть сформувати траєкторію навчальних дій.
Приклади проблемних запитань:
Дитині складно аналізувати власні результати, тому варто ставити запитання, які допоможуть учню максимально об’єктивно оцінити свої досягнення:
Ефективні форми самооцінювання:
Бланки, журнали, анкети самооцінювань для учнів
Наприкінці окремого завдання чи взагалі після уроку пропоную учням приділити декілька хвилин заповненню обраної вами форми аналізу знань.
Форма орієнтовно може мати такий список завдань:
Експрес-картки для самооцінювання
Щоб кожен учень максимально об’єктивно зміг оцінити власний поступ, надрукуйте експрес-картки та використовуйте їх за потреби – наприклад, після опанування нового матеріалу.
Якщо вам ще складно оцінити рівень знань учнів, їхні відповіді будуть доречною підказкою під час планування наступного конспекту уроку.
Шкала самооцінювання
Така шкала може бути горизонтальною або вертикальною. Головне, щоб учні розуміли принцип взаємодії. Найпростіший варіант оформлення – використання таких фраз:
Діаграма оцінювання з цеглинками лего
Це варіант, коли дитина оцінює відповідну результативність своєї роботи за допомогою цеглинок, побудованих у вигляді діаграми. Одна цеглинка – мала результативність, більша кількість цеглинок – відповідно, рівень засвоєних знань став вище. За такою схемою можна аналізувати свої успіхи впродовж одного уроку, або всього навчального дня. Кольори на позначення рівня успішності у навчанні учні обирають самостійно.
Вправа «Малюнок мого успіху»
Запропонуйте учням оформити у вигляді малюнка, коміксу або казки етапи отримання певних знань. Робота займе декілька хвилин, але результат такої вправи допоможе дізнатись, що для учнів є найскладнішим чи незрозумілим та на що необхідно звернути увагу ще раз.
Метод «Зіркове небо»
Для роботи необхідно підготувати паперовий макет зіркового неба та паперові зірочки більшого розміру (завдання до актуальної теми, які кріпляться вчителем у кінці уроку) та меншого розміру (аспекти навчальної діяльності учнів). Учні приклеюють свої зірочки максимально близько/далеко до великої зірки – відповідно до розуміння отриманої інформації. У такий спосіб вчитель зможе проаналізувати глибину обізнаності учнів у тій чи тій темі.
Метод «Мішень»
Такий метод допомагає учням порівняти власну оцінку своєї діяльності з оцінкою вчителя. Спочатку діти у зошитах малюють мішень: три частини мішені заповнює учень (у кожній частині фіксується окремий аспект навчальної діяльності на уроці), у четвертій частині своє враження фіксує вчитель.
У кінці уроку діти занотовують результати своєї роботи у відповідних частинах мішені, а вчитель заповнює свій сектор. Цей метод позитивно вплине на сприйняття як успіхів, так і невдач і допоможе учням сконцентруватись на своїх силах, а не порівнювати себе з іншими учасниками освітнього процесу.
ВИСНОВКИ: Формувальне оцінювання вимагає системності, має бути вбудоване в повсякденне шкільне життя. Це потребує новітніх підходів до організації навчального процесу й послідовної побудови нової культури оцінювання – у центрі яких учень / учениця та їхні індивідуальні потреби пізнання.
Самооцінювання - інструмент ЯК та ЯКИМ чином покращити якість освіти кожного здобувача в Новій українській школі!!!