"Застосування ІКТ у викладанні предметів початкової ланки НУШ"

Про матеріал
Застосування сучасних інформаційних технологій у навчанні - одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у початкових класах Нової української школи – це не просто нове віяння часу, а необхідність і пошук нового сенсу уроку. Адже сучасний урок повинен проводитися на високому рівні, тож вчитель не тільки має вміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології, а і використовувати їх на будь-якому етапі уроку.
Перегляд файлу

Застосування ІКТ у викладанні предметів початкової ланки НУШ

Модернізація системи освіти, що нині відбувається, значуща не просто сама собою як певна данина витку технічного прогресу, а як нова парадигма освіти, що з’являється на наших очах. Завдяки спільним зусиллям учених, керівників освітніх закладів, учителів цей процес має привести до створення нового інформаційно-освітнього середовища кожного навчального закладу, а потім і країни загалом. Оскільки центральну позицію освітнього процесу будь-якого закладу посідає класно-урочна система, модернізаційні зміни висувають нові вимоги до уроку. Застосування сучасних інформаційних технологій у навчанні - одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу. В умовах інформаційного суспільства дитина ще задовго до навчання у школі має справу з комп’ютерними технологіями, які активно входять до її найближчого інтелектуального оточення.

Інформаційно-комунікаційні технології (далі – ІКТ) – це технології організації освітнього процесу з використанням новітніх електронних засобів навчання, зокрема комп’ютерів, що спрямовані на заохочення та мотивацію учнів до навчання, отримання необхідних знань і подальшої освіти та самоосвіти. Використання ІКТ вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, висуває нові вимоги до професійної майстерності викладання предмета, чіткої організації роботи з кожним учнем під час освітнього процесу.

Під поняттям «інформаційно-комунікаційні технології» у початковій школі розуміється сукупність різноманітних технологічних інструментів і ресурсів, які використовують для забезпечення процесу комунікації та створення, розповсюдження, збереження та керування інформацією, що забезпечує ефективний процес навчання учнів початкової ланки.

Нова українська школа передбачає формування у школярів ключових компетентностей, зокрема інформаційно-комунікаційної компетентності, для реалізації творчого потенціалу й соціалізації в умовах інформаційного суспільства.

У процесі використання ІКТ з метою розвитку у молодших школярів ключових компетентностей значно зростають вимоги до професійної діяльності вчителя. Окрім базових знань, потрібних для здійснення педагогічної діяльності в умовах НУШ, учителю потрібно стати агентом змін, оволодіти основами роботи із сучасними цифровими пристроями, уміти застосовувати ІКТ та можливості мережі Інтернет для реалізації мети Нової української школи.

Кожен учень по-різному освоює нові знання. Тепер, в умовах Нової української школи, з використанням комп'ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальні запити кожного учня. Тож одним із головних завдань початкової школи є застосування ІКТ у процесі вивчення більшості навчальних предметів у межах програми.

Необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працювала на уроці, бачила плоди своєї праці і могла їх оцінити.

Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним. Таким чином, упровадження ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей робить більш цікавим і ефективним.

Застосування комп’ютера на уроках у початковій школі має декілька режимів:

- демонстраційний (демонстрація певної навчальної інформації);

- індивідуальний (організація індивідуальної роботи учнів);

- комбінований (застосування на одному уроці і демонстрації, і індивідуальної роботи).

У початковій школі ІКТ можна використовувати на будь-якому етапі уроку: у процесі перевірки домашньої роботи, актуалізації знань, вивчення нового матеріалу, закріплення, повторення вивченого, контролю, оцінювання. Але при підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, що це урок, а значить, складає план уроку, виходячи з його цілей. Комп'ютер не повинен замінювати вчителя, а тільки його доповнювати. Тож при відборі навчального матеріалу педагог повинен дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін.

Основні професійні інструменти вчителя початкових класів – це дитяча книжка (у тому числі і підручник) і живе усне мовлення, розраховане на сприйняття учнями молодшого шкільного віку. Та не лише цим потрібно користуватися під час підготовки до уроків. Треба намагатися використовувати різноманітні дидактичні засоби, наочні посібники для того, щоб учень зміг краще зрозуміти матеріал, осягнути ті моменти, які хотів виділити вчитель. Плануючи свій урок, передусім потрібно відмовитися від уроків-копій відомих поурочних розробок, і звернути увагу на різноманітні педагогічні засоби та прийоми із застосуванням комп’ютерних програм, що дають змогу перевести на новий етап і підготовку вчителя до уроку, та і сам урок. Адже застосування комп’ютерної техніки робить урок привабливим і по-справжньому сучасним.

За допомогою комп’ютера можно успішно виготовляти та роздруковувати для кожного учня, пари чи групи наочні посібники (малюнки, схеми, таблиці), які багато в чому допоможуть дітям в плані розуміння фактичного змісту твору. У цьому випадку школярі мають змогу не лише чути голос вчителя, але й дивитись на самих персонажів, аналізувати причинно-наслідкові зв’язки, виражально-зображувальні засоби, що їх застосував автор. Звичайно, такий вплив відразу на декілька органів чуттів, у різноманітних формах покращить процес сприймання учнями почутого і побаченого. Щодо уваги учнів, то треба зауважити, що за невмілого використання педагогом на уроці будь-якого засобу (чи то малюнка, чи то грамзапису) можливе зниження дитячої уваги, і тут на допомогу має прийти педагогічна майстерність учителя, його вміння вчасно запропонувати те, з чим він хоче працювати.

Адже сучасний урок повинен проводитися на високому рівні і вчитель має вміти використовувати інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ), тож, насамперед, йому необхідно навчитися планувати, проводити та аналізувати урок з використанням ІКТ.

Отже, використання інформаційно-комунікаційних технологій у початкових класах Нової української школи – це не просто нове віяння часу, а необхідність і пошук нового сенсу уроку. Робіть навчання дійсно сучасним та інтерактивним!


Список використаних джерел:

  1. Антонова О. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у 1-2 класах НУШ. Видавництво: Генеза
  2. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / Автор-укладач Н.П. Наволокова. – Х.: Основа, 2011.- 176с.
  3. Пометун О. І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: наук. – метод. посібн./О. І. Пометун, Л. В. Пироженко. К.: Видавництво А.С.К., 2004. 192 с.

 

docx
Додано
2 лютого 2022
Переглядів
1050
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку