QR код і ментальні карти та їх використання на уроках біолоії.

Про матеріал
QR код і ментальні карти та їх використання на уроках біолоії У сучасному світі вчитель повинен відповідати новим тенденціям і трендам.
Перегляд файлу

Лавринчук Вікторія Григорівна 

Вчитель біології

Школа I-III ступенів № 9

Оболонського району м.Києва

 

QR код і ментальні карти та їх використання на уроках біолоії

У сучасному світі вчитель повинен відповідати новим тенденціям і трендам.  

Метод «ментальна карта»-діаграма застосовують для представлення слів, ідей, завдань, пов’язаних між собою та розташованих по радіусу навколо ключового слова або ідеї. Він використовується для генерування, візуалізації, структурування і класифікації ідей та як допомога у вивченні й організації матеріалу, при вирішенні проблеми, прийнятті рішення. Діаграма представляє семантичні або інші зв’язки між порціями інформації. Елементи діаграми розташовані інтуїтивно згідно з важливістю концепта та організовані у групуваннях, підрозділах і зонах. Цей метод може використовуватися викладачами для пояснювання концепцій інноваційним шляхом, також дуже часто його використовують під час уроку-лекції. Ментальні карти робляться швидко та легко запам’ятовуються завдяки їх візуальній якості.

Ментальна карта (mind map, асоціативна карта, інтелект-карта, картазнань) будується на основі ключових слів або картинок, які відображають частини головної ідеї. На відміну від асоціативної карти, у когнітивних і концептуальних карт центральна ідея – основа концепції – може бути не представлена в моделі або на малюнку, але вона сприймається і розшифровується у процесі детального опису. Ментальні карти вирізняються деревовидною структурою з декількома ярусами вузлів, причому асоціативні зв’язки можуть не відповідати рівню категоризації і бути конкретизовані.

Така карта дозволяє зобразити певний процес або ідею повністю, а також утримувати одночасно у свідомості значну кількість даних, демонструвати зв’язки між окремими частинами, запам’ятовувати (записувати) матеріали та відтворювати їх навіть через тривалий термін у системі знань про певний об'єкти чи у певній галузі.

Цей спосіб має багато переваг перед звичайними загальноприйнятими способами запису. На відміну від лінійного тексту, карти знань не лише зберігають факти, але і демонструють взаємозв'язки між ними, тим самим забезпечуючи швидше і глибше розуміння матеріалу.

Використання карт знань в навчальному процесі дає такі можливості:

      поліпшити пам’ять, нагадати факти, слова й образи;

      генерувати ідеї;

      надихнути на пошук рішення;

      продемонструвати концепції і діаграми;

      аналізувати результати або події;

      структурувати роботу (реферат, доповідь);

      підбивати підсумки зробленого;

      організовувати взаємодію при груповій роботі або у рольових іграх; ефективно структурувати і опрацьовувати дані.

      Основні принципи створення карт знань:

      об'єкт уваги (вивчення) сфокусовано в центральному образі;

      основні теми і ідеї, пов'язані з об'єктом уваги, розходяться від центрального образу у вигляді ідей;

      гілки пояснено й позначено ключовими образами і словами;

      ідеї наступного порядку (рівня) також зображено у вигляді гілок, що відходять від центральних гілок і так далі;

      гілки формують зв'язану вузлову структуру (систему).

Таким чином, карти знань — це зручний інструмент для відображення процесу мислення і структуризації даних у наочній формі. Їх можна використати, щоб фіксувати ті думки та ідеї, які проносяться в голові, коли ви роздумуєте над яким-небудь завданням. І навпаки, вони дозволяють так оформити інформацію, що мозок легко буде її сприймати. Бо карти знань відображають природний спосіб мислення.

Одна з таких новинок - це QR код.  QR код «QR - Quick Response - Швидкий Відгук» - це двомірний штрих-код (бар-код), що надає інформацію для швидкого її розпізнавання за допомогою камери на мобільному телефоні.

Огляд переваг використання QR-кодування у навчальному процесі, а також програм для зручного створення та сканування кодів такого типу.

Мабуть, вам неодноразово на очі потрапляли графічні піксельні коди, які розміщують на рекламних буклетах, у транспорті, на вітринах чи у супермаркетах. А чи знаєте, що такі зображення надають безліч можливостей, у тому числі у навчальному процесі?

QR-код (з англійської Quick Response Code «швидкий відгук») – це графічне зображення, в якому зашифрована певна інформація, посилання на сайт чи окрему його сторінку.

Такі графічні позначки є вдосконаленням лінійних штрих-кодів. Однак на відміну від них, QR-коди дозволяють отримати миттєвий доступ до будь-якої інформації з мережі інтернет за допомогою смартфонів.

На відміну від штрих-коду, сканування якого можливе за допомогою тонкого лазерного променя, зчитування QR-коду відбувається за допомогою звичайної камери типового смартфона. Для цього на ньому має бути попередньо встановлена відповідна програма-сканер.

Сканування зображення QR-коду відбувається на кшталт розпізнавання обличчя у мережі фейсбук.

Інструкція, як використовувати QR-коди.Із залученням QR-кодів можна зашифровувати та отримувати швидкий доступ фактично до будь-якої інформації у мережі інтернет: відео на YouTube, певної геолокації на Google картах, e-mail, посилання на сторінку профілю у соціальних мережах, аудіофайл, книгу тощо. Або у такий спосіб може бути закодовано невеличкий текст чи номер телефону, який можна «зчитати» навіть без доступу до мережі інтернет.

Переваги використання QR-кодування:

      швидко: дозволяє отримати миттєвий доступ до закодованої інформації;

      зручно: вміщує великі об'єми відомостей у невеликому зображенні (4296 символів, а це більше, ніж 2 аркуші машинописного тексту);

      просто: розміщувати код можна на будь-якій рівній поверхні (аркуш, стіна, підлога, бетоноване шкільне подвір'я тощо).

Сучасні учні практично не уявляють життя без смартфона. Адже з його використанням сучасними підлітками здійснюються більшість повсякденних дій: спілкування у соціальних мережах, переглядання фільмів, розваги, пошук потрібної інформації, прослуховування музики тощо. 

На дерева і чагарники на нашій ділянці ми прикріпили ламіновані таблички з описом рослини.  Роздавальні матеріали по різноманіттю тварин доповнили голосами птахів та тварин.  Проходячи повз портрета вченого, учні можуть, використовуючи код, познайомитися з його біографією.

За допомогою QR-кодів можна урізноманітнити навчальний процес наступним чином:

      кодування посилань на домашні завдання чи практичні роботи (наприклад, якщо їх виконання передбачає використання гуглформи, гугл-диску тощо);

      проведення квесту, підказки до кожної схованки якого будуть зашифровані у вигляді відповідного QR-коду;

      організація виставки у класі чи коридорами школи, інформацію до експонатів якої можна отримати після сканування відповідного QRкоду.

      розміщення коридорами школи відповідних кодів, кожний з яких буде містити посилання на непересічні факти, цікаві статті тощо;

      розміщення кодів на підручниках чи книгах у бібліотеці з посиланнями доступу до електронної версії відповідного видання.

Існують спеціальні програми як для створення відповідних кодів, так і для їх миттєвого сканування. З легкістю створити код можна з використанням програми QRcodes.

За допомогою цієї програми можна кодувати таку інформацію: текст; візитівка; посилання; E-mail.

Переваги QRcodes:

      програма безкоштовна;

      інтуїтивно зрозумілий інтерфейс;

      функція комбінування кольорів фону та кодованого зображення;

      можливість обрання розміру та кута повороту QR-коду.

Також для створення власних кодів можна використовувати Qr-code generator. Ця програма передбачає дещо ширший діапазон можливостей (створення статичного чи динамічного кодів, додавання логотипу, можливість вивантаження растрового та векторного зображення коду тощо). Однак, на відміну від QRcodes, цей сервіс за виключенням стартової сторінки, є англомовний.

На сервісах Google Play та App Store можна знайти безліч програм, які створенні для сканування QR-кодів.

У висновку можна відзначити, що QR-код не є якимось, як прийнято зараз говорити, «трендом», а застосовується вже досить довгий проміжок часу.  Він простий і зручний у використанні, а кількість методів застосування безмежно, як уже говорилося, все залежить тільки від фантазії людини.  Що стосується освіти, то це дуже ефективний метод залучень дітей до навчально-пізнавальної діяльності, адже 21 століття - це століття високих інформаційних технологій і більшість людей мають якісь кошти, які дозволяють вважати даний код в лічені секунди і отримати докладну інформацію або про товар,  або про якусь навчально-пізнавальної задачі.Учні стали активніше користуватися телефонами саме з освітньою метою.

 

Список використаних джерел:

1.     Аксьонова О. В. Досвід використання методу інтелект-карт в економічному навчанні / О. В. Аксьонова // Удосконалення змісту та форм організації навчального процесу відповідно до міжнародних стандартів : зб. матеріалів наук.-метод. конф., 2–4 лют. 2005 р. : у 2 т. / М-во освіти і науки України, Київ. нац. екон. ун-т ; [редкол.: А. М. Колот, С. В. Степаненко, О. О. Субіна, Т. В. Гуть]. – Київ : КНЕУ, 2005. – Т. 2. – С. 3–7.

2.     Безуглий Д. Прийоми візуального подання навчальної інформації / Д. Безуглий // Фізико-математична освіта. Науковий журнал. – Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2014. – № 2(3). – С. 7–15.

3.     Биков В.Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти [Електронний ресурс] / В.Ю. Биков // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2010. – № 1(15). – Режим доступу: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/ article/view/25/13/ 

4.     Бугайчук К. Л. Використання QR кодів у навчальному процесі вищих навчальних закладів / К. Л. Бугайчук // Інформаційні технології: наука, техніка, технологія, освіта, здоров’я (MicroCAD-2012) : матеріали ХХ міжнародної науковопрактичної конференції (15–17 травня 2012, м. Харків). – Харків, 2012. – С. 42.

5.     Шаповал С. Перспективи використання матричних кодів в освітньому процесі / С. Шаповал, Р. Романенко, Н. Форостяна //Вісник КНТЕУ.–К. :КНТЕУ, 2011.–№ 5. – С. 98–106.

6.     QR-Коди в освіті [Електронний ресурс] /А. Скрипка– Режим доступу http://www.edutainme.ru/post/qr-kody-v-obrazovanii/

Ментальна карта клас Ссавці( 7 клас)

 

Використання QR-кодів на уроках біології

 

pdf
Додано
24 травня 2020
Переглядів
1190
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку