Іванківська ЗОШ І-ІІІ ступенів №2смт Іванків Київська область. Урок зарубіжної літератури . 6 клас. Тема уроку: Роберт Бернс (1759-1796). «Моє серце в верховині…». Ідея любові до батьківщини у вірші Р. Бернса. Антитеза (рідний край – чужина). Елементи фольклору (традиційні образи, постійні епітети, повтори та ін.). Вчителя зарубіжної літератури Васильєвої Людмили Анатоліївни
Номер слайду 2
Назвіть зображені предмети. Встановіть, якої країни це неофіційні символи?
Номер слайду 3
Так, ми в Шотландії. Знайомство з національним поетом Шотландії Р. Бернсом. Завдання: Опрацювати статтю підручника, с.195-196. Переглянути відеоролики про життєвий шлях поета за посиланнями: Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=j. OZ4 Pl-Yo. B4 Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=v. LPk. L0 SCt. Sg. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=q. Xjv. EPAG1 X4
Номер слайду 4
Записати в зошити візитівку поета
Номер слайду 5
Виразне читання поезії «Моє серце в верховині». Читання по 1-ї строфи, аналіз. Моє серце в верховині і душа моя,Моя дума в верховині соколом буя,Моя мрія в гори лине наздогін вітрам,Моє серце в верховині, де б не був я сам. Яку особливість побудови цієї строфи ви побачили? / Так, ви помітили, що кожен рядочок цієї строфи починається зі слова «Моє»./«Моє» - яка це частина мови? Використовуючи займенник, що хотів підкреслити поет? Спробуйте перечитати строфу, роблячи логічний наголос на «моє». З якою метою використано на початку кожного рядка строфи займенник «моє»?Такий художній засіб виразності називається анафора. Записати визначення в зошити: Анафора – єдинопочаток.
Номер слайду 6
Виразне читання поезії «Моє серце в верховині». Читання 2-ї строфи, аналіз. 2. Будь здорова, верховино, любий рідний край,Честі й слави батьківщино, вольності розмай!Хоч іду я на чужину, повернуся знов,Моє серце в верховині і моя любов. Яка частина мови частіше використовується у цій строфі? /Так, це іменник./Що для ліричного героя його батьківщина? Виписати синоніми до слова Батьківщина. /Батьківщина: верховина, рідний край, честі й слави батьківщина, вольності розмай. Виписати антонім до слова батьківщина, використаний автором. / Батьківщина – чужина./ Антитеза – художнє протиставлення.
Номер слайду 7
Виразне читання поезії «Моє серце в верховині». Читання 3-ї строфи, аналіз. 3. Прощавайте, сині гори, білії сніги,Прощавайте, темні звори й світлії луги!Прощавайте, пущі дикі й тіняві гаї,Прощавайте, буйні ріки й бистрі ручаї!Який художній засіб, уже знайомий вам, використано при побудові цієї строфи? /Так, анафора./. З якою метою її використано?Виписати всі слова-означення: «сині гори, білії сніги», «темні звори й світлії луги», « пущі дикі й тіняві гаї», «буйні ріки й бистрі ручаї!». Пригадайте , термін, що означає «художнє означення». / Так, це епітет./Зверніть увагу, в попарному використанні епітетів прослідковується комбінація синонімів : « пущі дикі й тіняві гаї», «буйні ріки й бистрі ручаї!». і антонімів: «сині гори, білії сніги», «темні звори й світлії луги»Епітет – художнє означення.
Номер слайду 8
Виразне читання поезії «Моє серце в верховині». Читання по 4-ї строфи, аналіз. 4. Моє серце в верховині і душа моя,Моя дума в верховині соколом буя,Моя мрія в гори лине наздогін вітрам,Моє серце в верховині, де б не був я сам. Що ви помітили, прочитавши останню строфу? / Так вона, повторює строфу 1-шу, тому вірш ніби обрамлений з двох боків. /З якою метою, на вашу думку, це зроблено?То ж якими почуттями пройнято вірш? / Гарячим почуттям любові до рідної Шотландії, до її дивовижної недоторканої природи ./
Номер слайду 9
Підсумовуємо: Записати в зошити. Візитівку Р. Бернса; Літературознавчі поняття та приклади з поезії Р. Бернса:анафора;антитеза;Епітет. Вивчити напам’ять поезію Р. Бернса «Моє серце в верховині»
Номер слайду 10
Додаткові ресурси: Пісня «Моє серце в верховині». Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=by. FVSk. O5 Ue. IУрочистості до святкування ювілею Р. Бернса. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=np. K8 Qfn. Nd4k. Мелодія волинки. Режим доступу: