Конспект уроку. Основні теми й мотиви творчості Омара Хаяма.(8клас)

Про матеріал
Творчий доробок краще розкриє всю багатогранність творчості О.Хайяма. Конспект має інтерактивні методи роботи на уроці літератури. Конспект має елементи STEM- ТЕХНОЛОГІЇ.
Перегляд файлу

12014406.jpgОсновні теми  й мотиви

творчості  Омара Хаяма.(8клас)

images (2).jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Основні теми й мотиви творчості Омар Хайяма (8клас)

Мета: формувати компетентності : предметні (створити умови для ознайомлення учнів з творчістю класика персько-таджицької літератури Омара Хаяма, його особистістю, а також основними темами та мотивами творчості); емоційно-ціннісна  сприяти розвитку  навичок  виразного  читання,    логічного  мислення  учнів;     виховуванню  почуття  прекрасного,  високих  моральних  якостей. Культурологічна (формувати знання імен талановитих митців  персько-таджицької літератури). Уміння вчитися впродовж життя ( планувати й організовувати власну навчальну діяльність; читати, використовуючи різні види читання; користуватися різними джерелами довідкової інформації; здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію; застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети і ситуації спілкування. Інформаційно-цифрова ( використовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань).

Очікувані результати: учні знають відомості про життєвий і творчий шлях поета,  основні теми й мотиви творчості. Висловлювати й обґрунтовувати власне ставлення до прочитаного, оцінювати й характеризувати внесок  О.Хаяма  в скарбницю  світової поезії ; користуватися різними джерелами інформації; узагальнювати й систематизувати  її.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма уроку:  урок – відкритих думок.

Обладнання: підручник із зарубіжної літератури,зошит з зарубіжної літератури,  , мультимедійна презентація,  портрет письменника, творчий антураж.

Основні терміни та поняття: ідея художнього твору, образ-символ, рубаї.

Епіграф до уроку:

Як гарно: на квітках - росинки прохолодні,

I дівчина в квітках. Ну що ж: напередодні

Було усякого - про те тепер не згадуй,

Все, що було, забудь: найкращий день – сьогодні

Омар Хайям

Хід уроку

І.Організаційний момент.

Привітання

СЛАЙД 2

Слово вчителя: зачитує епіграф

Я бажаю,щоб сьогоднішній наш урок урок і мить нашого життя були найкращими.

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя:  ( СЛАЙД 3)

Схід.  Незвичайний,  непізнаний,  таємничий.  Зі  своїми  суворими  законами,  мечетями  й  мінаретами,  з  казковими  багатствами  султанів,   дивовижними  малюнками  письменників,  загадковими  красунями,  великою  мудрістю,  своєрідною  культурою,  сутність  якої  ми сьогодні  й  спробуємо  пізнати

Метод «Storytelling»  СЛАЙД 4, СЛАЙД 5

( вчитель зачитує давньосхідну притчу)

« Давним-давно в старовинному місті жив Майстер,який мав учнів. Найздібніший з них замислився : « А чи існує таке питання, на яке Майстер не має відповіді?». Він пішов на квітучий лук, спіймав прекрасного  метелика і сховав між долонями. Він міцно тримав метелика у зімкнутих долонях і був головий у будь-який момент стиснути їх заради своєї істини. Посміхаючись,він підійшов до Майстра і запитав: « Скажіть, який метелик в моїх долонях: живий чи мертвий ?» Не дивлячись на руки учня, Майстер сказав : « Все в твоїх руках».

Слово вчителя:  СЛАЙД6

На сьогоднішньому уроці все в наших руках, будь-яка задача нам до снаги.

ІІІ.Оголошення теми та мети уроку.

Слово вчителя:

 В наших руках можливість створити на уроці таку атмосферу, в якій ми будемо творчо та креативно мислити, в цій атмосфері ми розглянемо та проаналізуємо основні теми  й мотиви творчості   Омара Хайяма. Засвоїмо поняття про особливості східної поезії та рубаї.

Тема нашого уроку звучить так : «Основні теми  й мотиви творчості    Омара Хаяма.» ( запис у зошитах)

ІV. Вивчення ново­го мате­ріалу.

Метод « Валіза думок»  СЛАЙД7

музичний супровід.

Слово вчителя: пропоную розглянути особливості лірики Сходу.

Лірики Сходу в поетичній формі проповідували право кожної людини на щастя, на свободу, на насолоду, гідність, знання істини. Вони відстоювали абсолютну цінність і неповторність життя земного, а не загробного, і, усвідомлюючи невідворотність загибелі всього живого, кликали радіти кожній миттєвості особистого буття, будь-якому прояву краси оточуючого світу. І все це – в витонченій, напрочуд музичній і ритмічній формі лірики Омара Хайяма.

 

Слово вчителя:

На сьогоднішній урок вам було дано випереджальне завдання прочитати статтю  підручнику про життєвий та творчий шлях Омара Хайяма.

Пропоную об’єднатись у группи та виконати  пошукову та систематизуючи роботу.

Інформаційне гроно  «Сузір’я Омара Хайяма» СЛАЙД8

Групова робота

( На парті лежать елементи біографій письменників Середньовічча, учні обирають серед них ті,що стосуються життя та творчості О.Хайяма)

 Слово вчителя:

Хто ж такий Омар Хаям, життя  якого овіяне легендами і дотепер залишається багато в чому таємничим і загадковим. Але зараз ми привідкриємо завісу таємничості.

Коротка біографія

Омар Хайям (18 травня 1048 — 4 грудня 1131) — перський поет, математик, філософ. Представник жанру рубаї. Повне імя Омар Хайям: Гіяс ад-Дін Абу-ль-Фатг Омар ібн Ібрагім аль-Хайям ан-Нішапурі перс. غیاث الدین ابو الفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری. Саме слово «Хайям» перською мовою означає «наметовий майстер» — це вказівка на професію його батька або діда. Датою народження Омара Хайяма вважають 18 травня 1048. Цю дату вдалось встановити за гороскопом самого Омара Хайяма, який був складений при народженні або вирахуваний пізніше. Уродженець міста Нішапура в Хорасані (нині іранська провінція Хорасан-Резаві). Омар був сином палаточників, також у нього була молодша сестра Аїша. У 8 років займався математикою, астрономією, філософією. У 12 років Омар став учнем Нішапурського медресе. Він блискуче закінчив курс мусульманського права і медицини, отримавши кваліфікацію хакіма, тобто лікаря. Але медична практика мало цікавила Омара. Він вивчав твори відомого математика і астронома Сабіт ібн Куррі, праці грецьких математиків. Дитинство Хайяма припало на жорстокий період сельджукского завоювання Центральної Азії. Загинуло безліч людей, в тому числі значна частина вчених. У віці шістнадцяти років Хайям пережив першу в своєму житті втрату: під час епідемії помер його батько, а потім і мати. Омар продав батьківський будинок і майстерню і відправився в Самарканд. У той час це був визнаний на Сході науковий і культурний центр. У Самарканді Хайям стає спочатку учнем одного з медресе, але після кількох виступів на диспутах він настільки вразив всіх своєю вченістю, що його відразу ж зробили наставником. Як і інші великі вчені того часу, Омар не затримувався довго в якомусь місті. Всього через чотири роки він покинув Самарканд і переїхав до Бухари, де почав працювати в сховищах книг. За десять років, що вчений прожив в Бухарі, він написав чотири фундаментальні трактати з математики. У 1074 році його запросили в Ісфахан, центр держави Санджар, до двору сельджукского султана Мелік-шаха I з ініціативи та при заступництві головного шахського візира Нізам аль-Мулька Омар стає духовним наставником султана. Через два роки Мелік-шах призначив його керівником обсерваторії палацу, однією з найбільших у світі. Працюючи на цій посаді, Омар Хайям не тільки продовжував заняття математикою, але і став відомим астрономом. З групою вчених він розробив сонячний календар, точніший, ніж григоріанський. Склав «Малікшахскіе астрономічні таблиці», що включали невеликий зоряний каталог. Тут же написав «Коментарі до труднощів під введениях книги Евкліда» (1077) з трьох книг; у другій і третій книгах досліджував теорію відносин і вчення про число. Однак в 1092 році, зі смертю прихильного до нього султана Мелік-шаха і візира Нізам ал-мулька все змінилося. Імперія почала ділитися на окремі держави. Кошти на обсерваторію перестали надходити. Хайям переїжджає до Нішапура, здійснює паломництво до Мекки. Останні роки життя він провів на батьківщині, у Хорасані, оточений повагою кращих людей свого часу. Помер 4 грудня 1131

Вправа «Скарбничка ерудита» Слайд 9

(Учні читають інформацію)

1.Омар Хайям був справжнім енциклопедистом свого часу: вивчав і знав математику, геометрію, фізику, астрономію, філософію, теософію, корановедення, правознавство, медицину (був лікарем при дворі намісника Хорасану), весь комплекс філологічних дисциплін (знав арабську мову та літературу), вивчав теорію музики. Мав феноменальну пам’ять та наукову ерудицію.

2. Одного разу у Ісфахані він уважно прочитав книгу 7 разів підряд, а повернувшись у Нішапур, продиктував ії. Коли виклад порівняли з оригіналом, то не знайшли великих розбіжностей.

3. Читав і перекладав праці Архімеда, Евкліда, Аристотеля.

4. Одним з найцінніших предметів, який виявився на борту приреченого на загибель корабля « Тітанік», був рукопис перського вченого і філософа  Омара Хайяма. Манускрипт в  палітурці був прикрашений тисячею дорогоцінних каменів.

5.«Вчений муж століття», «Доказ істини», «Знавець грецької науки», «Цар філософів Сходу і Заходу», імам (духовний вождь) – такий неповний перелік почесних титулів Омара Хайяма.

 Слово вчителя:

Сучасники називали Хаяма “Царем філософів Сходу і Заходу”.      Можливо тому , що в рубаї він висловлює свої думки щодо того, як потрібно жити на землі, як треба ставитися до життя, які якості виховувати в собі.

СЛАЙД 10

Познайомимося ближче з цим жанром лірики ( запис у зошити)

Визначаємо особливості жанру рубаї.

(Рубаї – це чотиривірш філософського змісту. Рубаї – це філософсько-ліричний чотиривірш, у якому три або й чотири рядки римуються між собою. Рубаї виконувалися у супроводі музичного акомпанементу, один за одним, розмежовані паузами.  Вони лаконічні, але містські, наповнені філософською думкою,  тому і називать їх перлинами мудрості.)

СЛАЙД11

Особливості рубаї як ліричного жанру.

  1.               Лаконізм – коротко, в 4 строчках, дається інформація, розкривається тема, задум поета. (коротко, стисло і влучно)
  2.               Філософська глибина – містить філософські роздуми (думки про життя світу, людини, природи, почуття, пошуки свого місця в житті ...)
  3.               Чітка ритмомелодика: 4 строчки: 1,2,4 – римуються, 3 – без рими.

 

 Слово вчителя :

Прийом критичного мислення  «Прогулянка галереєю».

Пропоную прогулятися нашою « Ліричною галереєю» . На дошці та на ваших столах представлені рубаї Омара Хайяма Прочитавши їх та проаналізувавши їх дамо відповідь на проблемне питання.

Проблемне питання: «Чим приваблюють людство рубаї Омара Хайяма?».

Щоб краще осягнути глибину змісту рубайят пропоную створити « Вебинг карти»  СЛАЙД 12

1 Аналіз лірики

Я б краще вороном  копався у ріллі,

Ніж у негідника живився при столі.

Сухим окрайчиком задовольнятись краще,

Ніж губи мазати в  чужому киселі.

Слово вчителя:

Хайям стверджує, що життя швидкоплинне, тому слід цінувати кожну його мить, не засмучуватись, при цьому використовує гіперболу (життя – це невеликий  днів запас) А піклуватися людина повинна   про те, як це життя проживе, дає своєрідні поради, що значить праведно прожити на землі. Використовує  метафори(таємниці пильно зберігай, ніж губи мазати і чужому киселі.)

До « Вебинг карти» учні записують

тема рубаї - призначення  людини, сенс  її  існування та швидкоплинність життя

Ідея-заклик до праведного життя на землі

Актуальність- не перебурливість молоді у своєму колі друзів,оточенні.

2 Я тільки й знаю, що знання шукаю,

В найглибші таємниці проникаю.

Я думаю вже сімдесят два роки-

І бачу, що нічого я не знаю.

 

Ми – сонце щастя й горя океан.

Ми справедливість любим – і обман.

Злі й добрі ми, довершені й нікчемні,

Іржаве дзеркало й Джемшидів жбан.

Слово вчителя:

Ці рубаї сповнені гордістю за людину, її здібності та можливості. Поет використовує антитези(злі–добрі,довершені-нікчемні),метафори (смерть, зав'язанамертвим вузлом),порівняння(коло всесвіту скидається на перстень). Автор упевнений , що людині під силу підкоряти будь-які вершини у світі, що мета творення - це людина, яка виблискує, мов діамант у персні світобудови. Але є таємниці, які людина розкрити не може – наприклад, таємницю смерті.

До « Вебинг карти» учні записують.

тема рубаї- віра у силу людини, її здібності та можливості , постійний пошук істин.

Ідея- Автор упевнений , що людині під силу підкоряти будь-які вершини у світі

Актуальність- Люди часто зневірюються у власних силах, але вони не знають меж своєї сили та знань.

 

3.Любов - це сонечко, що всесвіт зігріває,

Любов - чудесний птах, що в квітнику співає.

Її не знає той, хто плаче солов'єм,

Вона в душі того, хто мовчки умирає.

 

Я кохаю тебе до напівзабуття,

Світло зору мого, квіт мого почуття...

Чи бува над життя щось дорожче на світі?

Ти для мене дорожча самого життя.

Слово вчителя:

Ці рубаї розкривають велике значення кохання в житті людини. Без любові людина не може бути щасливою. Автор використовує порівняння(любов-це сонце, птах, що співає, любов дорожча самого життя), антитези(ніжність- смуток), метафори (перейду у прах, постану із праху).

До « Вебинг карти» учні записують.

Тема рубаї – значення кохання в житті людини.

Ідея- Без любові людина не може бути щасливою.

Актуальність- Знівельоване значення справжнього кохання у сучасному світі.

Слово вчителя:

 «Чим же приваблюють людство рубаї Омара Хаяма?».

( учні дають відповіді)

Слово вчителя:

Поезія Омара Хаяма приваблює сучасних читачів своїм глибоким філософським змістом, любов’ю до життя,  утвердженням права людини на особисте щастя. Бо в людях найбільшою цінністю є чесність, гідність, доброта, справедливість, незалежність та вірність у дружбі. І люди це розуміли у всі часи, розуміють вони це й сьогодні. Я впевнена, що літературна  спадщина цього поета належить сучасності й майбутньому.

ІV.Прак­тичне за­кріплен­ня вивче­ного ма­теріалу.

 Слово вчителя:

Підводячи підсумок нашої співпраці повернусь до епіграфу нашого уроку:СЛАЙД 13

Як гарно: на квітках - росинки прохолодні,

I дівчина в квітках. Ну що ж: напередодні

Було усякого - про те тепер не згадуй,

Все, що було, забудь: найкращий день – сьогодні

Людська душа,ніби витончена,тендітна квітка, яка потребує великого піклування та удосконалення.

Для неї життєво необхідна волога, що зміцтить її і не дать ій загинути.

Слайд 14

Елемент технології  « STEМ освіти» ( експериментальне послідження)

Кожна група має свої квіточки,саме вони символізують ваші душі,  полийте їх тендітні корінці, адже  на сьогоднішньому уроці ми багато чого переосмислити і змінили в собі». Кожного разу,коли ваші душі будуть сповнюватись любов’ью та повагою до оточуючих поливайте квіти, вони мають властивість збільшуватись.

V. Підсумок уроку.

Слово вчителя:

Я бажаю всім якомога більше добрих справ, гарних вчинків, мудрих рішень, праведного, гідного життя! Це, мабуть, єдина можливість залишити після себе добрий   слід на землі. А який сдід у ваших думках, серці,душі залишив відомий перський поет Омар Хайям.

Слайд 15

Метод « Слідами письменника»

( учні на слідах записують свої враження від уроку)

VІ. Домашнє завдання.

СЛАЙД 16

Обоязкове для усіх учнів

1.Вивчити напамять 3 рубайяти на вибір

На вибір

1. 1 Сторітелінг «Моя зустріч з Омаром Хайямом» ;

2.Створити та розповсюдити « Флешбук»

Приклад за посиланням у QR коді

Діккенс.png

3.Створити опитування у мережі «Instagram»  « Які поради ви знайшли у  віршах О.Хайяма». Викласти сторіс зі своїми враженнями від творчості поета.

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Левандовська Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
5984
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку