Дослідницька робота як умова розвитку творчих особливостей учнів
Зразок пам’ятки роботи з джерелом
1. Ознайомтеся з історичним джерелом. Чим
воно значиме для розв’язання поставленого завдання (чи проблеми)?
2. Визначте час і місце появи джерела (якщо в поясненні до тексту джерела інформація відсутня — за допомогою довідкової літератури чи інтернет-ресурсів). Ким був написаний документ і з якою метою?
3. Про який історичний факт, явище чи напрям життя суспільства розповідає історичний документ? Визначте головну ідею змісту документа.
4. Встановіть, чи був автор учасником або ж очевидцем (сучасником) цих подій. Наскільки можна довіряти авторові, чи є текст тенденційним, тобто чи є в ньому явні ознаки упередженості чи перекручування. вдання.
5. Виділіть зі змісту документа найголовніше і запишіть у зошит. Якщо деякі поняття, значення окремих слів вам незрозумілі, зверніться до довідкової літератури, інтернет-ресурсів або до коментарів (за наявності), що супроводжують текст.
6. Встановіть важливість інформації, отриманої за допомогою історичного джерела, для розв’язання поставленого завдання. Порівняйте документ з іншими документами з того ж питання і встановіть, що є спільного, а що відмінного, чи є протиріччя в основних положеннях; наскільки отримана інформація відповідає матеріалу підручника. Чи є в тексті факти, що дають підстави вам вважати цей документ достовірним джерелом інформації?
7. Переконайтеся, які раніше відомі вам гіпотези чи висновки може підтвердити чи спростувати це джерело.
8. Встановіть, які нові гіпотези, узагальнення можна зробити на його підставі.
Дослідницька робота як умова розвитку творчих особливостей учнів
Зразок пам’ятки роботи з джерелом
1. Ознайомтеся з історичним джерелом. Чим
воно значиме для розв’язання поставленого завдання (чи проблеми)?
2. Визначте час і місце появи джерела (якщо в поясненні до тексту джерела інформація відсутня — за допомогою довідкової літератури чи інтернет-ресурсів). Ким був написаний документ і з якою метою?
3. Про який історичний факт, явище чи напрям життя суспільства розповідає історичний документ? Визначте головну ідею змісту документа.
4. Встановіть, чи був автор учасником або ж очевидцем (сучасником) цих подій. Наскільки можна довіряти авторові, чи є текст тенденційним, тобто чи є в ньому явні ознаки упередженості чи перекручування. вдання.
5. Виділіть зі змісту документа найголовніше і запишіть у зошит. Якщо деякі поняття, значення окремих слів вам незрозумілі, зверніться до довідкової літератури, інтернет-ресурсів або до коментарів (за наявності), що супроводжують текст.
6. Встановіть важливість інформації, отриманої за допомогою історичного джерела, для розв’язання поставленого завдання. Порівняйте документ з іншими документами з того ж питання і встановіть, що є спільного, а що відмінного, чи є протиріччя в основних положеннях; наскільки отримана інформація відповідає матеріалу підручника. Чи є в тексті факти, що дають підстави вам вважати цей документ достовірним джерелом інформації?
7. Переконайтеся, які раніше відомі вам гіпотези чи висновки може підтвердити чи спростувати це джерело.
8. Встановіть, які нові гіпотези, узагальнення можна зробити на його підставі.
Інтерпретація та аналіз політичної карикатури
1. Розгляньте уважно карикатуру. Яка дата її створення? Якій історичній події чи якому явищу вона присвячена?
2. Чи упізнаєте ви персонажів карикатури? Завдяки чому? Що вони роблять? Як вони одягнені? Наскільки реалістично чи гіперболізовано зображені персонажі? Якими засобами цього досяг художник?
3. Опишіть предмети, зображені на карикатурі. Наскільки реалістично чи нереалістично вони зображені?
4. Визначте символи, використані в карикатурі. Що вони означають? Чому художник їх зобразив?
5. Що означає підпис під карикатурою? Чи збігається він із сюжетом малюнка? Яке ставлення відображає карикатурист до персонажів чи події?
6. Які ідеї та політичні погляди, на ваш погляд, сповідує автор малюнка? Що дає підстави так думати? Чи згодні ви з інтерпретацією персонажів, подій, явищ, яку подає автор карикатури?
7. Що ви знаєте про цю історичну подію, явище, зображених на карикатурі історичних осіб з інших джерел інформації?
8. Яку нову інформацію ви отримали під час аналізу карикатури? Порівняйте її з тим, що вже знали.
Пам’ятка для самостійної роботи з картинами
1.Хто автор картини, плаката? Коли створена? Чи був автор сучасником тих подій?
2.Що зображено (сцена повсякденного життя, політична подія, історична особа тощо)?
3.Яка, на вашу думку, мета створення твору?
4.Коли відбувалися події? З чого це випливає?
5.Дайте характеристику зображеним особам. До яких соціальних груп вони належать?
6.Наскільки об’єктивно чи суб’єктивно характеризує сюжет картини події того часу, століття, епохи? Чи є це зображення типовим для епохи?
Інтерпретація та аналіз політичної карикатури
1. Розгляньте уважно карикатуру. Яка дата її створення? Якій історичній події чи якому явищу вона присвячена?
2. Чи упізнаєте ви персонажів карикатури? Завдяки чому? Що вони роблять? Як вони одягнені? Наскільки реалістично чи гіперболізовано зображені персонажі? Якими засобами цього досяг художник?
3. Опишіть предмети, зображені на карикатурі. Наскільки реалістично чи нереалістично вони зображені?
4. Визначте символи, використані в карикатурі. Що вони означають? Чому художник їх зобразив?
5. Що означає підпис під карикатурою? Чи збігається він із сюжетом малюнка? Яке ставлення відображає карикатурист до персонажів чи події?
6. Які ідеї та політичні погляди, на ваш погляд, сповідує автор малюнка? Що дає підстави так думати? Чи згодні ви з інтерпретацією персонажів, подій, явищ, яку подає автор карикатури?
7. Що ви знаєте про цю історичну подію, явище, зображених на карикатурі історичних осіб з інших джерел інформації?
8. Яку нову інформацію ви отримали під час аналізу карикатури? Порівняйте її з тим, що вже знали.
Пам’ятка для самостійної роботи з картинами
1.Хто автор картини, плаката? Коли створена? Чи був автор сучасником тих подій?
2.Що зображено (сцена повсякденного життя, політична подія, історична особа тощо)?
3.Яка, на вашу думку, мета створення твору?
4.Коли відбувалися події? З чого це випливає?
5.Дайте характеристику зображеним особам. До яких соціальних груп вони належать?
6.Наскільки об’єктивно чи суб’єктивно характеризує сюжет картини події того часу, століття, епохи? Чи є це зображення типовим для епохи?
Дослідницька робота як умова розвитку творчих особливостей учнів
Етапи дослідження:
– визначення досліджуваної історичної проблеми,
– ознайомлення з відповідними джерелами та їх опрацювання,
– власне проведення історичного дослідження,
– аналіз результатів дослідження, остаточне узагальнення,
формулювання висновків,
– оформлення результатів дослідження.
План аналізу документу
1. Встановіть, до якого типу писемних джерел належить документ
(літопис, спогади, наказ, програма, характеристика подій тощо).
2. Визначте мету написання документу, його основні ідеї.
3. Встановіть основні показники документу ( хронологія, статистика, демографія тощо), виявіть динаміку тих процесів, які вони характеризують.
4. Розкрийте пріоритетні напрями діяльності історичної постаті,
суспільної групи тощо.
5. Визначте, як у лексиці документу відображається історична епоха,
якій він належить.
6. Оцініть ставлення автора до постатей, подій, процесів, які він розкриває в документі , які його позиції вразили вас найбільше?
Дослідницька робота як умова розвитку творчих особливостей учнів
Етапи дослідження:
– визначення досліджуваної історичної проблеми,
– ознайомлення з відповідними джерелами та їх опрацювання,
– власне проведення історичного дослідження,
– аналіз результатів дослідження, остаточне узагальнення,
формулювання висновків,
– оформлення результатів дослідження.
План аналізу документу
1. Встановіть, до якого типу писемних джерел належить документ
(літопис, спогади, наказ, програма, характеристика подій тощо).
2. Визначте мету написання документу, його основні ідеї.
3. Встановіть основні показники документу ( хронологія, статистика, демографія тощо), виявіть динаміку тих процесів, які вони характеризують.
4. Розкрийте пріоритетні напрями діяльності історичної постаті,
суспільної групи тощо.
5. Визначте, як у лексиці документу відображається історична епоха,
якій він належить.
6. Оцініть ставлення автора до постатей, подій, процесів, які він розкриває в документі , які його позиції вразили вас найбільше?