РЕАЛІЗАЦІЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ НА УРОКАХ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ
Для вдалого екологічного виховання учня необхідно виокремити екологічний потенціал кожного предмета, але найбільше уваги приділяється предметам гуманітарного циклу. Основна роль при цьому відводиться урокам української мови, під час вивчення яких і закладається наукова основа природоохоронної діяльності дитини.
Реалізувати екологічну компетентність на уроках української мови можливо через уроки мовленнєвого розвитку, використовуючи новітні інтерактивні техніки навчання, матеріал про місцевий природно-заповідний фонд Херсонщини заказник «Олександрівський» і відкритий електронний ресурс «Зелений пакет»: http://www.greenpack.in.ua/school/high/
5 КЛАС
Тема:
Урок мовленнєвого розвитку.
Письмовий твір-роздум за колективно складеним планом у художньому стилі «Чому потрібно берегти природу».
Очікувані результати:
учень/учениця
- визначає особливості художнього стилю мовлення; структурно правильно будує твір-роздум; вчиться добирати мовні засоби відповідно до задуму висловлювання і стилю мовлення;
- розвиває предметні компетентності: будувати твір-роздум, складати колективно план, ілюструвати екологічні проблеми багатством української мови;
- підвищує культуру ставлення до навколишнього середовища;
- формує в собі екологічні компетентності: уміння бережливо ставитися до природи;
– усвідомлює відповідальність за навколишній світ; робить обміркований вибір зберігати природні ресурси;
– аналізує проблему і робить висновок про відповідальне ставлення до майбутнього життя на планеті.
Тип уроку за дидактичною метою: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.
Обладнання: музичний супровід, тлумачний словник, дошка, опорна таблиця, паперові квіти, сигнальні картки, ілюстративний і роздатковий матеріал, відео «Бережімо природу».
Ресурси : (ЕБ/СР) «Зелений пакет»: http://www.greenpack.in.ua/school/high/
Ключові слова: навколишній світ, діяльність людини, екологічна катастрофа, забруднення, майбутнє життя на планеті, відповідальність, обов’язок.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
N |
Етап уроку |
Методи, прийоми |
Матеріально-технічне забезпечення |
Очікувані результати |
1. |
Організаційний момент. Емоційне налаштування. |
Метод «Квітка побажань» На квіточках учні пишуть побажання сусіду по парті й дарують її. |
Паперові квіти. Музичний супровід «Вальс квітів» П.Чайковського. |
Налаштування на позитивну роботу на уроці. |
2. |
Актуалізація опорних знань дітей, їх життєвого досвіду. |
«Веселі перегони», гра з сигнальними картками( синя – ТАК, червона –НІ): *Існує 2 типи мовлення. *Тексти художнього стилю – це твори з літератури. *Для художнього стилю характерне вживання слів у переносному значенні. *Роздум і міркування – це антоніми. *Щоб написати гарний твір, спочатку потрібно скласти план. *Заголовок не впливає на зміст твору. Учні перевіряють свої відповіді за таблицею «Типи і стилі мовлення».
|
Опорна таблиця «Типи і стилі мовлення», сигнальні картки
|
Актуалізація відомостей про стилі і типи мовлення. |
3. |
Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети, завдань уроку. |
Епіграф до уроку Інколи пейзажем ми найточніше про людину скажемо. М. Рильський Проблемне питання: *пояснити, як розумієте слова відомого поета? *як епіграф пов'язаний з темою сьогоднішнього уроку? |
Пам’ятка «Структура твору-роздуму», запис епіграфа на дошці. |
Активізація відомостей про взаємозв’язок людини і природи. |
4. |
Формування предметних і ключових компетентнос-тей. |
Метод «Асоціативний кущ» ПРИРОДА с. Олександрівка На партах в учнів є малюнки рослин, тварин, комах, риб, птахів нашої місцевості, які вони мають прикріпити на зображення природи рідного села, ненаповнене живими істотами. *Вчитель зачитує текст про флору і фауну заказника «Олександрівський» і звертає увагу, що більшість видів живої природи зникає. Проблемне питання: -Чому так відбувається? – У чому причини ? |
Фото краєвиду с. Олександрівка, малюнки рослин, тварин, комах, риб, птахів. Текст «Заказник «Олександрівський» (Додаток ). |
Розвиток уміння висловлювати свою думку. Словом, образами, фактами, прищеплюємо любов до природи. |
5. |
Хвилинка релаксації. |
Відео «Бережімо природу» (Надія .Красоткіна) |
Формування правил екологічної культури. |
|
6. |
Осмислення учнями нових знань, умінь.
|
*Метод «Фішбоун». Проблема: Вплив діяльності людини на природу. Причини: ..(2-3)……… Шляхи вирішення кожної причин..(2-3)… Висновок: природу потрібно берегти. *Орієнтовний план 1.Природа – це все те, що нас оточує. 2.Надзвичайно важливо розуміти, чому треба берегти природу. 3.Збереження природи — обов’язок кожного. *Опорний словничок: Матінка-природа,неповторний краєвид, життєдайна сила, природа – це життя,скарби життя, боляче дивитися… *Зразок твору-роздуму: Ще від народження ми прив'язані до чудесного світу природи: захоплюємося яскравими пелюстками квітів, у захваті бігаємо по зеленій траві. Я не виняток, з раннього дитинства люблю відпочивати на природі: ходити на Олександрівські скелі, плавати в Дніпро-Бузькому лимані, мандрувати мальовничими куточками Херсонщини. Останнім часом беріг лиману і прилегла територія настільки забруднилися, що боляче дивитися. Люди розкидають сміття, залишають після себе неприбране вогнище, рубають дерева й засмічують водойми… Ми – господарі нашої природи, а вона – комора сонця з усіма скарбами життя. І охороняти її - наша головна мета. Бережімо природу! |
Скелет рибини, дошка з орієнтовним планом, зразок твору |
Розвиток критичного мислення, образного мовлення, формування бережливого ставлення до природи. |
7. |
Закріплення, систематизація, узагальнення.
|
*Чи вдало підібраний епіграф до нашого уроку? * Метод «Якби я був чарівником» (кожен учень стисло пропонує варіант покращення екологічного стану). |
Метод «Якби я був чарівником |
Узагальнення здобутої Інформації. |
8. |
Підсумок уроку. Рефлексія. |
Вірш
Вам у походи ходити |
|
Уміння робити висновки щодо роботи на уроці. |
9. |
Інструктаж до виконання домашнього завдання. |
Написати твір-роздум у художньому стилі «Чому потрібно берегти природу». |
|
Уміння працювати самостійно. |
ДОДАТОК
Текст «Заказник «Олександрівський»
Олекса́ндрівський зака́зник — ландшафтний заказник загальнодержавного значення в Україні. Один з об'єктів природно-заповідного фонду Херсонської області площею 996 га.
Заказник «Олександрівський» знаходиться на побережжі та прилеглій акваторії Дніпровського лиману у межах Білозерського району Херсонської області, за 5 км на північний захід від села Олександрівка. На території заказника діє екологічна стежка, яка складається з 8 зупинок. Для всіх охочих поєднатися з природою, розширити знання про флору і фауну Херсонського краю проводяться екскурсії. Провідники розкажуть вам про трав’янисті рослини, які зростають тут: дрік скіфський, карагана скіфська, ковила українська, ковила Лессінга, ковила волосиста, водяний горіх, плавун щитолистий, целокаулон степовий. Також матимете можливість побачити тварин: аксонолайм замковий, меризія азовська, п'явка медична, махаон, джміль глинистий, балобан, зуйок морський, полоз жовточеревий, які занесені до Червоної книги України.
Не тільки наявність корисних рослин, чиста екосистема, різноманіття природних об’єктів заказника приваблюють туристів та мешканців регіону, а ще чудові зони відпочинку та відновлення сил на Дніпровському лимані.
6 КЛАС
Тема:
Урок мовленнєвого розвитку.
Особливості будови опису природи. Читання мовчки прозових і поетичних текстів, що містять описи природи, визначення в них прикметників, з’ясування їхньої ролі в описах.
Очікувані результати:
учень/учениця
- визначає особливості художнього стилю мовлення; структурно правильно будує твір-опис; вчиться добирати мовні засоби відповідно до задуму висловлювання і стилю мовлення;
- розвиває предметні компетентності: будувати твір-опис, складати колективно план;
- підвищує культуру ставлення до навколишнього середовища, розвиток естетичного смаку ;
- формує в собі екологічні компетентності: уміння бережливо ставитися до природи й відповідально до майбутнього життя на планеті;
– усвідомлює відповідальність за навколишній світ; робить обміркований вибір зберігати природні ресурси.
Тип уроку за дидактичною метою: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.
Обладнання: мультимедійна презентація, музичний супровід, тлумачний словник, дошка, опорна таблиця, перфокарти.
Ресурси : (ЕБ/СР) «Зелений пакет»: http://www.greenpack.in.ua/school/high/
Ключові слова: природні зони України, естетична насолода, майбутнє життя на планеті, відповідальність, обов’язок, охорона.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
N № |
Етап уроку |
Методи, прийоми |
Матеріально-технічне забезпечення |
Очікувані результати |
1. |
Організаційний момент. Емоційне налаштування. |
Метод «Прогноз погоди». Учитель пропонує дітям вибрати ту картинку, яка найбільш відповідає настрою в даний час. Після того, як учні вибрали, вчитель робить прогноз на урок(опади-сумно, блискавка-роздратовані, сніжинка-байдужість, сонце-радість) |
Мультимедійна презентація (слайд Метод «Прогноз погоди»). |
Налаштування на позитивну роботу на уроці |
2. |
Актуалізація опорних знань дітей, їх життєвого досвіду. |
Бесіда: -Пригадайте, яка сфера використання художнього стилю? – Яка його мета? –Охарактеризуйте лексику, властиву художнього стилю. -Пригадайте, які типи мовлення ви знаєте? |
Опорна таблиця «Типи і стилі мовлення» |
Актуалізація відомостей про стилі і типи мовлення. |
3. |
Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети, завдань уроку. |
Сьогодні ми розглянемо особливості будови опису природи. Це буде не просто урок, а й невеличка мандрівка мальовничою Україною, яку нам допоможуть здійснити видатні українські письменники — майстри художнього слова. Проблемне запитання: - Куди б ви хотіли помандрувати: в гори, в ліс, у степ? - Що очікуєте від такої віртуальної мандрівки? |
Мультимедійна презентація (слайд із зображенням, гір, лісу, степу, фото заказника «Олександрівський») |
Активізація відомостей про природні зони України. |
4. |
Формування предметних і ключових компетентностей. |
Робота у групах. Об’єднавшись у групи, учні виконують роботу з текстами: І група – текст про полонину(за М.Коцюбинським); ІІ група - «Ранок у лісі» (за М.Коцюбинським); ІІІ група – текст про степ (за М.Гоголем). Післятекстова робота: -Які типи мовлення поєднано в тексті? Свою думку аргументуйте. -Які звуки ви почули? -Які кольори побачили? -Як досягнули цього автори? -Доведіть, що це тексти художнього стилю. |
Мультимедійна презентація – слайд із текстами.
|
Уміння працювати в групах. Художнім словом прищеплюємо любов до природи, розвиваємо бережливе ставлення до неї. |
5. |
Хвилинка релаксації. |
Розгляньте картину М.П.Глущенка «Зимовий ліс» під музичний супровід. Метод художньої репрезентації природних об’єктів: -Чи співпадає настрій художника з настроєм композитора? -А з вашим? |
Мультимедійна презентація (слайд картина М.П.Глущенка «Зимовий ліс»), А.Вівальді «Пори року. Зима» |
Розвиток і прищеплення естетичних смаків. |
6. |
Осмислення учнями нових знань, умінь.
|
Робота з текстом. Нинішнього ранку дерева зацвіли. Ясени і клени, берези й дуби, горішина й калина — позацвітали. Вони позодягалися у цвіт від підніжжя стовбурів до крон, кожна гілочка цвіте, кожен сучечок… Інеєм порозцвітали дерева, стоять одухотворено ясні, й кожне видається великою квіткою, хай і холодною, таж не може зима похвалитись теплими квітами, що грають яскравими барвами.. Як три феєричні вибухи буйної фантазії зими, стоять віддалік одна від одної над річкою три верби. Їхнє текуче, спадисте гілля особливо густо обнизалось пухкою білизною… Гурт берізок, оточений молодими дубками, такий світлий і чистий, такий повітряно-легкий ... Квітки інею на кожному дереві не схожі між собою, відмінні. Особливо пишними видаються на сосні, де оточена інеєм хвоя нагадує хризантеми завбільшки з кулак. Гострі іскорки сіються донизу так, як навесні сіються пелюстки з розквітлої черешні та вишні. Коли від лісу через поле поглянеш на село, то о цій зимовій порі. Коли палає сонце і весь простір завуальований інеєм. Здається тобі село пастельною картиною, де використано тільки білий колір. За Євгеном Гуцалом |
Мультимедійна презентація (слайд з текстом) |
Розвиток образного мислення, формування бережливого ставлення до природи як об’єкта естетичної насолоди. |
7. |
Закріплення, систематизація, узагальнення.
|
Післятекстова робота: -Визначте тему і головну думку тексту. -До якого типу мовлення він належить? Свою думку доведіть. -Дайте тексту заголовок. Робота зі словником: *феєричні *спадисте(гілля) *завуальований *пастельна картина -Які із цих слів належать до запозичених? -Визначте у реченнях прикметники. Яку роль вони відіграють у тексті-описі? -Розкрийте значення висловів, вжитих у переносному значенні. -Які художні засоби використав автор? |
Тлумачний словник. |
Збагачення словникового запасу. |
8. |
Підсумок уроку. Рефлексія. |
Метод «Кошик вражень» 1. На уроці я навчився... 2. Я дізналася, що... 3. Що було цікавого на уроці? 4. Тепер я обов’язково… 5. Чи поділитесь ви з батьками своїми враженнями від уроку? Метод «Прогноз погоди» (чи змінився). |
Мультимедійна презентація (слайд «Кошик вражень», слайд Метод «Прогноз погоди»). |
Узагальнення здобутої інформації; уміння робити висновки щодо роботи на уроці. |
9. |
Інструктаж до виконання домашнього завдання. |
Різнорівневе завдання: «С» - робота з перфокартами: заповнити пропуски в творі-описі, ввівши прикметники. «Д» - з підручника «Українська література» виписати текст з описом природи, підкреслити прикметники. «В» - скласти твір - опис природи «Олександрівські скелі» у художньому стилі, використавши прикметники. |
Мультимедійна презентація (слайд з домашнім завданням), перфокартки (Додаток ). |
Уміння працювати самостійно. |
ДАДАТОК
Перфокарти
7 КЛАС
Тема:
Урок мовленнєвого розвитку.
Написання есе «Гармонія людини і природи як велика духовна цінність» у публіцистичному стилі.
Очікувані результати:
учень/учениця
- визначає особливості публіцистичного стилю мовлення; структурно правильно будує есе; вчиться добирати мовні засоби відповідно до задуму висловлювання і стилю мовлення;
- розвиває предметні компетентності: будувати есе, ілюструвати екологічні проблеми багатством української мови;
- підвищує культуру ставлення до навколишнього середовища;
- формує в собі екологічні компетентності: уміння бережливо, з повагою ставитися до природи;
– усвідомлює відповідальність за навколишній світ; робить обміркований вибір зберігати природні ресурси, жити в гармонії з природою;
– аналізує проблему і робить висновок про відповідальне ставлення до майбутнього життя на планеті.
Тип уроку за дидактичною метою: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.
Обладнання: тлумачний словник, дошка, пам’ятка-алгоритм «Як писати есе», куб, флеш-картки, мікрофон, маленький глобус, кольорові смужки.
Ресурси : (ЕБ/СР) «Зелений пакет»: http://www.greenpack.in.ua/school/high/
Ключові слова: навколишній світ, діяльність людини, екологічна ситуація, екологічна катастрофа, забруднення, гармонійне життя на планеті, взаємозалежність, відповідальність, обов’язок.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
N |
Етап уроку |
Методи, прийоми |
Матеріально-технічне забезпечення |
Очікувані результати |
1. |
Організаційний момент. Емоційне налаштування. |
Метод «Райдуга» Учитель роздає учням кольорові смужки (кольорів райдуги) і просить обрати той колір радуги, який найбільше подобається, і нехай на сьогоднішньому уроці веселка засяє всіма барвами й принесе кожному успіх. |
Кольорові смужки |
Налаштування на позитивну роботу на уроці |
2. |
Актуалізація опорних знань дітей, їх життєвого досвіду. |
Бліц-опитування (ФЛЕШ-КАРТКИ): *Які існують типи мовлення? *Що передбачає твір-роздум? *З якою метою використовуються звертання, вставні слова? *Яка їх роль у будь-якому творі? |
Флеш-картки |
Активізація про типи мовлення. |
3. |
Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети, завдань уроку. |
Учні по черзі відповідають на питання: *Для чого вам потрібно вчитися складати твори? * Що відомо про поняття есе?
Учні об’єднуються у групи і отримують куб із 6 запитаннями, щоб визначити тему есе. (Відповіді: природа, людина, гармонія, існування, екологія, цінність). Тема «Гармонія людини і природи як велика духовна цінність» . |
Мікрофон, дошка «Особливості есе»; куб із запитаннями (Додаток ).
|
Повторення і поглиблення відомостей про есе, уміння критично мислити. |
4. |
Вивчення нового матеріалу. Формування предметних і ключових компетентностей. |
*Правила написання есе: 1 етап – збір інформації за проблемою; 2 етап – аналіз інформації; 3 етап – виявлення власної точки зору; 4 етап – викладання власної думки. *Робота зі словником: Пояснення слова гармонія, добір синонімів. |
Памʼятка-алгоритм «Як писати есе», тлумачний словник. |
Збагачення словникового запасу. |
5. |
Хвилинка релаксації. |
Перегляд відео. -Які почуття викликав цей ролик? -Зі скількох уявних частин він складається? Чому? |
|
|
6. |
Осмислення учнями нових знань, умінь.
|
*Бесіда за планом: 1.Становище природи сьогодні. 2.Чому природа гине, стаються природні лиха? 3.Чи можлива екологічна катастрофа, якщо люди й далі нищитимуть природу? 4.Як люди повинні ставитися до навколишнього середовища? 5.Яких заходів слід ужити, щоб запобігти екологічній катастрофі? *Мовна розминка: -Добір звертань, вставних слів. -Зачитування висловів про природу. -Пригадування приказок, прислів’їв . *Колективна робота учнів. Метод екологічної ідентифікації: -І група складає свій твір-есе від імені дерева; -ІІ група – від імені водойми; -ІІІ група – від імені людини. *Зачитування й обговорення написаних уривків, начерків майбутнього есе. |
Дошка із записаним планом, висловами про природу. |
Розуміння гармонійної єдності людини з природою, усвідомлення необхідності дбайливого ставлення, збереження й відновлення природного середовища. |
7. |
Закріплення, систематизація, узагальнення. |
Вірш місцевого поета М.Колокота. «Дніпровський лиман»
|
Вірш місцевого поета.. |
Узагальнення здобутої інформації. |
8. |
Підсумок уроку. Рефлексія. |
Учні стають колом і, передаючи одне одному мініатюрний глобус, висловлюються: *Якщо б планета була в моїх руках, то я б… |
Маленький глобус. |
Уміння робити висновки щодо роботи на уроці. |
9. |
Інструктаж до виконання домашнього завдання. |
Відредагувати твори і записати в зошит. |
|
Уміння працювати самостійно. |
ДОДАТОК
«Кубування»
8 КЛАС
Тема:
Урок мовленнєвого розвитку. Складання допису дискусійного характеру до блога «Екологічний портрет рідного краю: що ми залишимо нащадкам?» з використанням відокремлених обставин.
Очікувані результати:
учень/учениця
- визначає особливості публіцистичного стилю мовлення; структурно правильно будує допис ; вчиться добирати мовні засоби відповідно до задуму висловлювання і стилю мовлення; образно й переконливо виражати власне ставлення;
- розвиває предметні компетентності: будувати допис, ілюструвати екологічні проблеми багатством української мови;
- підвищує культуру ставлення до навколишнього середовища;
- формує в собі екологічні компетентності: уміння бережливо, з повагою ставитися до природи;
– усвідомлює відповідальність за навколишній світ; робить обміркований вибір зберігати природні ресурси, жити в гармонії з природою;
– аналізує проблему і робить висновок про відповідальне ставлення до майбутнього життя на планеті.
Тип уроку за дидактичною метою: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.
Обладнання: тлумачний словник, дошка, пам’ятка-алгоритм «Як створити допис дискусійного характеру», м’яч, лінійка настрою, кліп М.Джексона «Пісня Землі», таблиця самооцінювання.
Ресурси : (ЕБ/СР) «Зелений пакет»: http://www.greenpack.in.ua/school/high/
Ключові слова: навколишній світ, природа рідного краю,відповідальність, обов’язок, сортування сміття, забруднення, катастрофа, екологічний портрет.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
N |
Етап уроку |
Методи, прийоми |
Матеріально-технічне забезпечення |
Очікувані результати |
1. |
Організаційний момент. Емоційне налаштування. |
«Лінійка настрою» Учитель заздалегідь готує лінійки з настроєм і на початку уроку пропонує дітям пересунути квадратик відповідно до настрою на цей момент. |
«Лінійка настрою»
|
Налаштування на позитивну роботу на уроці |
2. |
Актуалізація опорних знань дітей, їх життєвого досвіду. |
Вправа «Гаряча картопля» (вчитель кидає учням м’яч чи зім’ятий аркуш паперу): -Що ви знаєте про публіцистичний стиль? -В яких жанрах цей стиль реалізується? -Сфера вживання. -Мовні особливості цього стилю(вживання відокремлених обставин). |
«Гаряча картопля» - м’яч чи зім’ятий аркуш паперу. |
Повторення і поглиблення відомостей про публіцистичний стиль.
|
3. |
Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети, завдань уроку. |
Навчальне аудіювання (критичне ставлення до прослуханого). Текст «Чому потрібно сортувати сміття?» *Прослухати текст, визначити стиль, жанр. *Чи актуальна тема висловлення? До яких роздумів вона спонукає? *Чи тільки в газетах (стінгазетах) ми можемо розмістити таку інформацію? (Цей допис можемо розмістити у блозі, на сторінці фейсбуку чи інстаграм). |
Текст «Чому потрібно сортувати сміття?» (Додаток 1).
|
Розвиток неперервної пошукової пізнавальної активності учнів. |
4. |
Вивчення нового матеріалу. Формування предметних і ключових компетентностей |
Словникова робота: *блог ; *блог як жанр журналістики; *допис; *дискусія; *допис дискусійного характеру.
Творча робота над текстом допису: Метод екологічної турботи *якому з природних об’єктів ви хотіли б допомогти? |
Тлумачний словник, спроєктований на дошку текст «Наше село – наш дім». |
Збагачення словниково-го запасу, уміння висловлюва-ти власну думку. |
5. |
Хвилинка релаксації. |
Кліп М.Джексона «Пісня Землі» |
https://www.youtube.com/watch?v=XAi3VTSdTxU&list=PL394cu0lFs5jVdOe4w66QMetJ7bfJ_AdY&index=403
|
Розвиток міжпредмет них зв’язків. |
6. |
Осмислення учнями нових знань, умінь.
|
1.Допис дискусійного характеру «Чи загрожує екологічна катастрофа жителям с. Олександрівка?» (памʼятка-алгоритм). 2. Прийом «Аукціон ідей» *учні об’єднуються у групи, висловлюють 2-3 протилежні точки зору на обговорюване питання; *утворюються нові групи, які складаються з учасників, що займали одну і ту ж саму позицію, але з інших груп, порівнюють свої аргументи, додаючи за необхідності нові. 3.Метод «Прес» *1-2 учні від кожної групи відстоюють свою точку зору. 4.Хмара слів: *учні зачитують і виписують відокремлені обставини, які можна ввести у допис. |
Пам’ятка-алгоритм «Як створити допис дискусійного характеру», метод «Прес», хмара слів (Додаток 2). |
Уміння працювати у групах, відстоювати свою точку зору і прислухати-ся до думки інших. Розуміння гармонійної єдності людини з природою. |
7. |
Закріплення, систематизація, узагальнення. |
Зачитування й обговорення написаних начерків майбутнього допису.
|
|
Узагальнен-ня здобутої інформації. |
8. |
Підсумок уроку. Рефлексія. |
«Лінійка настрою» (чи змінилася). Вправа «Мішень оцінювання» (само оцінювання і взаємооцінювання). |
«Лінійка настрою», вправа «Мішень оцінювання» |
Уміння робити висновки та самооцінку роботи на уроці. |
9. |
Інструктаж до виконання домашнього завдання. |
Скласти допис дискусійного характеру «Екологічний портрет рідного краю: що ми залишимо нащадкам?», використовуючи чорнові записи, начерки та ввівши відокремлені обставини. |
|
Уміння працювати самостійно. |
ДОДАТОК 1
Навчальне аудіювання.
Текст «Чому потрібно сортувати сміття?»
Накопичення сміття – глобальна світова проблема, яка не оминула й Україну. На превеликий жаль, більшість українців досі не знають, як правильно поводитися зі сміттям. Про це свідчить сумна офіційна статистика.
Серед головних причин, які цьому сприяють, – відсутність «сміттєвої» культури та неусвідомлення своєї відповідальності перед планетою. Спожити продукт та викинути упаковку від нього не на землю, а до сміттєвого контейнера, замало. Треба ще сортувати сміття та менше його продукувати.
Тобто будь-яке сміття, яке створює людина у процесі життєдіяльності, можна легко перетворити на побутові відходи. А їх, наприклад, – на книги або біогаз. Так використані упаковки типу Tetra Pak або шкіри від овочів чи фруктів отримають нове «корисне» життя. Але для цього сміття треба сумлінно сортувати.
«Сміттєва» проблема існує в нашій країні через брак спеціальних заводів та підприємств. В Україні є тільки один сміттєспалювальний завод «Енергія», який знаходиться у Києві. Упаковки типу Tetra Pak переробляє лише одне підприємство у Харківській області. Заводів, які готові перетворювати відходи на біопаливо, теж небагато. Однак це не означає, що від нас із вами нічого не залежить!
Що ви можете зробити вже сьогодні?
Це дозволить хоча б трохи зменшити кількість сміття на Землі.
У наших силах усім разом зробити довкілля чистішим і красивішим. Адже нам тут жити.
ДОДАТОК 2
Хмара слів
9 КЛАС
Тема:
Урок мовленнєвого розвитку. Складання діалогів-обговорень актуальної теми «Екотуризм рідного краю в карантинних умовах».
Очікувані результати:
учень/учениця
- визначає ознаки та види спілкування, правила ведення діалогу; граматично правильно складає діалог; вчиться добирати мовні засоби відповідно до задуму висловлювання ;
- розвиває предметні компетентності: складати діалог-обговорення, ілюструвати актуальну тему багатством української мови;
- підвищує культуру спілкування, ставлення до навколишнього середовища;
- формує в собі екологічні компетентності: уміння бережливо, з повагою ставитися до природи; громадянські компетентності: повага до співрозмовника;
– усвідомлює актуальність обговорюваної теми; відповідальність за навколишній світ; робить обміркований вибір жити в гармонії з природою;
– аналізує порушену тему і робить висновок про відповідальне ставлення до майбутнього життя на планеті.
Тип уроку за дидактичною метою: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.
Обладнання: тлумачний словник, дошка, пам’ятка-алгоритм «Правила ведення діалогу», відео «Звуки Півдня. Частина 1.Так лунає Херсонщина», текст «Місце щасливих людей», буклет «Заказник«Олександрівський». Екологічна стежка».
Ресурси : (ЕБ/СР) «Зелений пакет»: http://www.greenpack.in.ua/school/high/
Ключові слова: навколишній світ, екотуризм, природа рідного краю, гармонійне життя на планеті, естетична насолода, відпочинок, усамітнення.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
N |
Етап уроку |
Методи, прийоми |
Матеріально-технічне забезпечення |
Очікувані результати |
1. |
Організаційний момент. Емоційне налаштування. |
Термометр настрою . Учитель пропонує поставити крапку на термометрі відповідно до тієї температури, на скільки учень відчуває готовим себе до уроку. Чим вищий градус – тим упевненіше почуває себе учень. |
«Термометр настрою» |
Налаштування на позитивну роботу на уроці |
2. |
Актуалізація опорних знань дітей, їх життєвого досвіду. |
*Відео «Звуки Півдня. Частина 1.Так лунає Херсонщина». *Заповнення таблиці «Сенсорне сприйняття відео». *Чого не вистачає у цьому відео, таблиці? (Відповідь: мови, спілкування). *Бліц-опитування: -Ситуація спілкування. -Що називаємо діалогом? -Які комунікативні функції діалогу? -Характерні особливості? -Структура діалогу? |
Таблиця «Сенсорне сприйняття відео» (Додаток1 ). |
Повторення і поглиблення відомостей про діалог; розвиток сенсорних відчуттів. |
3. |
Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети, завдань уроку. |
*Повторення правил ведення діалогу. *Проблемне питання «Екотуризм»- 2020 – варіант для «карантинного» усамітнення? *Словникова робота: -актуальний; карантин; -екотуризм. |
Алгоритм-памʼятка «Як вести діалог», тлумачний словник. |
Повторення і поглиблення відомостей про спілкування, діалог; збагачення словарного запасу; розвиток підприємниць-кої діяльності. |
4. |
Вивчення нового матеріалу. Формування предметних і ключових компетентностей |
Робота з текстом «Місце щасливих людей». *Мовленнєва ситуація: -Прочитати текст, визначити тип і стиль мовлення. -Обʼєднавшись у пари, скласти діалог, використовуючи основні положення поданого висловлювання. |
Текст «Місце щасливих людей». (Додаток 2). |
Уміння працювати з текстом і трансформува-ти його. |
5. |
Хвилинка релаксації. |
Буклет «Заказник «Олександрівський». Екологічна стежка». |
Буклет «Заказник«Олександрівський». Екологічна стежка»
|
Розвиток міжпредмет-них зв’язків. |
6. |
Осмислення учнями нових знань, умінь.
|
Вправа «Креативний екскурсовод»: -план зустрічі туристів; -цікаві місця твоєї місцевості; -шлях екскурсії і розповідь. *Створення діалогічних текстів |
Вправа «Креативний екскурсовод». |
Вдосконалення уміння складати діалог, використову-ючи актуальність теми. |
7. |
Закріплення, систематизація, узагальнення.
|
Зачитування й обговорення написаних діалогів. *Вправа «2 коралі і монета» |
Вправа «2 коралі і монета» |
Узагальнення здобутої інформації; уміння самооцінити роботи на уроці. |
8. |
Підсумок уроку. Рефлексія. |
Визначення рівня емоційного стану за шкалою «Термометр настрою» (чи змінився). |
«Термометр настрою». |
Уміння робити висновки.
|
9. |
Інструктаж до виконання домашнього завдання. |
Скласти діалог обговорення «Екотуризм рідного краю в карантинних умовах». |
|
Уміння працювати самостійно. |
ДОДАТОК 1
Таблиця «Сенсорне сприйняття відео»
ДОДАТОК 2
Текст «Місця щасливих людей»
Херсонщина славетна не тільки своєю красою, а й давньою історією…
Наймогутніша ріка України Дніпро(а ще її називали Борисфен, Славутич) у кінці свого шляху розливається у велику дельту – Херсонські плавні. А поєднуючись з річкою Південний Буг, утворює Дніпро-Бузький лиман. Тут, біля стрімких глинистих берегів, розташувалися Херсонські гори – одна з перлин, дарованих Богом при створені світу.
Високі глинисті береги, помережані ярами та балками, здавна приваблювали тварин, птахів, людей. Тварини знаходили тут воду та прилисток у високій траві, кущах. Птахи зупинялися під час перельоту з півночі на південь через лиман, через море. Люди ж знаходили тут простір для землеробства, вирощування винограду, торгівлі, ремесел і зручне стратегічне місце для спостереження за лиманом.
Через деякий час ці родючі землі привабили скіфів, греків. Вервечкою з різницею у кілька століть сюди потяглися сармати, римляни, готи…
Херсонські гори – це місце для натхнення, місце художників, поетів, музикантів, веселих компаній, місце для сімейних прогулянок і романтичних побачень, весільних фотосесій і кількаденного відпочинку. Це місце щасливих людей.