Василь Олександрович Сухомлинський «До кожного учня треба підійти, побачити його труднощі, кожному необхідно дати тільки для нього призначене завдання»«Дитина сприймає, осмислює і запам’ятовує знання тоді, коли вона їх переживає. Без емоційного ставлення до знань, без інтересу, подиву, задоволення, радості, захоплення, впевненості та інших позитивних переживань неможливе успішне навчання»
Індивідуальний підхід-це організація навчально-виховного процесу, при якій вибір способів, прийомів, темпу виховання враховує індивідуальні відмінності учнів та рівень розвитку їхніх здібностей до навчання. Диференціація (лат. differentia- різниця) означає поділ, розчленування цілого на різні частини. Сутність диференційованого підходу дозволяє побудувати систему навчання, враховуючи прийоми і методи в залежності від умов навчання.
БАЖАНОучні з дуже високими навчальними можливостями — характеризуються здатністю швидко засвоювати матеріал, з інтересом самостійно працювати, потребують завдань підвищеної складності;Учнів за їх навчальними можливостями можна умовно поділити на такі групи:учні з високим рівнем навчальних можливостей —не поступаються першій групі в засвоєнні матеріалу, але не завжди старанно закріплюють вивчене, бо їм не властива висока працездатність, потребують корекції їхньої роботи, періодичного контролю навчальної діяльності;учні з середніми навчальними можливостями — характеризуються здатністю нормально вчитися, але потребують оперативної підтримки й допомоги педагога;учні з низькими навчальними можливостями — мають низький рівень навчальної працездатності, потребують спеціального підходу педагога.абвг
З точки зору ідеальної моделі така діяльність учителя виглядає вельми привабливою, адже всі діти виконують посильну роботу, отримують реальні умови розвитку, тому особливих труднощів і негативних побічних ефектів не виникає. Однак погляньмо на це відповідно до реалій шкільного життя. На перший погляд здається, що таку елементарну диференціацію дуже просто здійснити і впровадити. Труднощі диференційованого навчання :
Значно збільшується обсяг підготовчої роботи, час виконання, підбиття підсумків: По-перше, вчитель змушений добирати спеціальні завдання для кожної групи, тобто фактично йому доводиться продумувати один урок у трьох ракурсах : " слабкий учень", " середній учень" , "сильний учень". По-друге, він має вигадувати форми й реалізовувати розподіл навантаження на уроці (інакше кажучи, працювати водночас на трьох рівнях таким чином, щоб події, які відбуваються на кожному рівні, не заважали одна одній). По-третє, він повинен контролювати темп виконання дітьми цих завдань і розробити три категоріальні системи оцінювання, де міжіндивідне зіставлення неможливе.
Таким чином, здійснення індивідуального підходу вимагає, щоб весь процес навчання та виховання будувався диференційовано, а отже, цілеспрямовано, залежно від рівня розвитку фізичних умінь. розумових здібностей, індивідуальних психічних особливостей дитини, від характеру впливу на нього оточення. Така складна і багато в чому результативна організація освітньо -виховного процесу залежить від майстерності вчителя і його великої зацікавленості в результативності своєї праці. Отже, вимагає від вчителя ретельної підготовки не тільки до уроків показових, відкритих, або тих які відвідують наставники або адміністрація, а і до поточних, робочих уроків .