Змішане навчання або blended learning — це поєднання навчання у навчальному закладі із дистанційною формою, у тому числі онлайн. Змішане навчання (англ. “Blended Learning”) – це поєднання традиційних форм аудиторного навчання з елементами електронного навчання, в якому використовуються спеціальні інформаційні технологіїДистанційне навчання — сукупність сучасних технологій, що забезпечують доставку інформації в інтерактивному режимі за допомогою використання ІКТ від тих, хто навчає, до тих, хто навчається
Ефективно організоване змішане навчання має безліч переваг: Дає можливість гнучкості для усіх учасників процесу;Розвиває в учнях проактивний підхід до навчання, де викладач більше не є джерелом інформації, а лише фасилітатором;Підсилює цифрові навички дітей та спонукає їх бути самостійними здобувачами освіти;Дає викладачам нагоду зробити навчання більш індивідуальним (пристосувати процес навчання та оцінювання відповідно до індивідуальних особливостей кожного учня).
Важливим етапом у процесі дистанційного та змішаного навчання є оцінювання навчальних досягнень учнів. Оцінювання - це процес встановлення рівня навчальних досягнень учня (учениці) в оволодінні змістом предмета, уміннями та навичками відповідно до вимог навчальних програм. Об'єктом оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти є знання, вміння та навички, досвід творчої діяльності учнів, досвід емоційно-ціннісного ставлення до навколишньої дійсності.
Система оцінювання у змішаному навчанні має три складові: Постійне оцінювання вчителем та самооцінювання учнями, щоб відстежувати поступ і планувати наступні цілі та завдання;Підсумкове оцінювання вчителем — здійснюється наприкінці семестру та року, оцінку зазвичай вносять у шкільні документи;Підсумкове оцінювання навчальним закладом чи регіональними\національними інституціями — здійснюється для здобуття певного свідоцтва чи рівня.
Процес і інструменти оцінювання повинні давати усім учням рівні можливості показати свої компетенції і розуміти власний поступ у навчанні. Усі нові інструменти оцінювання слід презентувати учням поступово і впевнитись, що усі розуміють його механізм. Самооцінювання значно підвищує мотивацію учнів та розвиває відчуття відповідальності за навчальний процес. Blended learning є дуже гнучкою структурою, тож і оцінювання також може бути різноманітним: слід поєднувати індивідуальні оцінки із оцінюванням групової роботи і командних проєктів; оцінювання може здійснювати як вчитель, так і онлайн-інструмент.
Аналіз роботи викладачів математиків та особистого досвіду використання тестів у навчальному процесі показують, що систематичний облік знань з застосуванням тестової технології у поєднанні з традиційними формами контролю значно активізує розумову діяльність учнів, підвищує культуру логічних перетворень та письмових розрахунків.
У навчальному процесі тест на різних етапах уроку може виконувати наступні функції:1. Контролююча – визначення стану знань і умінь учнів, рівня їх розумового розвитку, а також дослідження рівня засвоєння прийомів пізнавальної діяльності та навичок раціональної організації навчання.2. Навчальна – вдосконалення знань і умінь, їх систематизація. У процесі тестування учні повторюють і закріплюють вивчений матеріал. Вони не тільки відтворюють раніше вивчене, але й застосовують знання і вміння в нових ситуаціях.
У навчальному процесі тест на різних етапах уроку може виконувати наступні функції:3. Діагностична – отримання інформації про помилки, недоліки і прогалини в знаннях і уміннях учнів і про причини їх виникнення, а також про кількість та характер помилок.4. Розвиваюча – стимулювання пізнавальної активності учнів і розвиток їх творчих здібностей через особливим способом підібрану систему завдань.
У навчальному процесі тест на різних етапах уроку може виконувати наступні функції:5. Орієнтована – отримання інформації: рівень та глибина засвоєння і вивчення навчального матеріалу окремим учнем і класом в цілому. 6. Виховуюча – виховання в учнів відповідального ставлення до навчання, дисципліни, акуратності, чесності(доброчесності).
Така система включає тести наступних видів :• Базові тести.• Діагностичні тести.• Тематичні тести.• Підсумкові тести. Проведення базових, діагностичних і тематичних тестів дозволяє здійснювати проєктування просування учня з рівня на рівень на основі об'єктивних показників (результатів тестування) з метою підготовки його до підсумкового тестування як формі зовнішнього контролю.
Теоретичні основи тестування були розроблені англійським психологом Ф. Гальтоном у 1883 роціПерший стандартизований педагогічний тест було складено американським психологом Е. Торндайком. Для перевірки знань учнів тести (scale books) почали застосовуватися в 1864 Дж. Фішером у Великобританії
Етапи створення тестових завдань. Визначення мети тестування. Відбір змісту навчального матеріалу. Складання запитань та їх компоновка. Складання варіантів відповідей, які разом з правильними мають і неправильні. Складання інструкції для учнів. Створення системи перевірки, обробки та аналізу результатів.
Програми для проведення тестування знань учнів. Google. Forms – частина офісного інструментарію Google. Drive. Один з найшвидших способів створити своє опитування або тест. Достатньо описати завдання, обирати тип питання і зберегти отриману форму. Одержаний тест можна відправити по електронній пошті або вбудувати на власний сайт. Форми є безкоштовним програмним забезпеченням – для використання ресурсу потрібно тільки мати акаунт Google.
Програми для проведення тестування знань учнів. На Урок– онлайн-ресурс для тестування. Вчитель може створювати тести особисто, або користуватися вже готовими. Можливі різні формати проходження тесту: дистанційно, як домашнє завдання або в режимі реального часу. Є такі цікаві додаткові функції, як флеш-картки та відповідності. Результати тестів, які проходять учні,відображаються в особистому кабінеті вчителя.
Graph це простий інструмент для математики, який допомагає вам графічно відображати функції і вносити зміни в зроблені вами графіки.Інтерфейс програми показує координатну площину, що налаштовується, в головному вікні, а зліва знаходяться різноманітні операції, які ви можете зробити. На додаток, Graph дозволяє вам виконувати над функціями деякі математичні операції. Наостанок, важливо відзначити, що у вас є можливість копіювати і вставляти графіки в інші програми, такі як редактори растрової графіки, що дозволяє додавати коментарі до презентації або пояснення матеріалу.
Переваги тестування. Висока технологічність, що забезпечує розробку, проведення та підрахунок результатів із застосуванням комп'ютерної техніки;У випадку відсутності технічних засобів, легкість підрахунку правильних відповідей забезпечують ключі, що заощаджують час педагога. Об'єктивність оцінювання, що застерігає від упередженого ставлення і забезпечує рівні умови суб'єктам навчального процесу під час тестового контролю.
Переваги тестування4. Простота процедури проведення тестування та обробки отриманих результатів.5. Використання кількісних показників для визначення рівня засвоєння матеріалу.6. Чіткість та однозначність умов тестових задач, що забезпечує рівність у сприйнятті їх змісту.7. Одночасність перевірки знань усіх здобувачів освіти групи.
Висновки. Отже, сьогоднішнє покоління учнів відрізняється деякими особливостями, коли дітей дуже важко зацікавити та здивувати. Вважається, що використання комп’ютерних форм тестування значно посилює мотивацію навчання. Під час використання ІКТ у математиці та, зокрема, електронних сервісів тестування значно зростає активність роботи учнів на уроках, з’являється дух конкуренції та бажання успішно скласти тести і підвищується інтерес до самостійної роботи.
На сьогодні тест є одним із видів перевірки знань учнів. Особливо об’єктивним є тестування за допомогою комп’ютерів. Тестування дозволяє контролювати навчальний процес на кожному занятті, індивідуалізувати підхід до кожного учня, не витрачати часу на рутинну працю з підрахунку балів, повністю автоматизувати процес навчання за індивідуальними програмами.