Реалізація наскрізних змістових ліній на уроках англійської мови

Про матеріал
Досвід роботи вчителя англійської мови щодо реалізації наскрізних змістових ліній на уроках .
Перегляд файлу

 

 

Реалізація наскрізних змістових ліній на уроках англійської мови

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель англійської мови Тахтаулівського НВК ім. Самійла Величка Полтавський району Полтавської області

Миць Катерина Михайлівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОЛТАВА - 2022

ЗМІСТ

 

ВСТУП ............................................................................................................... 3

Розділ 1. РОЛЬ ЗМІСТОВИХ ЛІНІЙ У ВИКЛАДАННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ .................................................................................................................... 5

1.1. Загальні поняття …………………………………………………………. 5

    1.2. Відображення змістових ліній у навчальних програмах, формах і методах викладання англійської мови…………………………………………................ 6

 

Розділ 2. ЗМІСТОВІ ЛІНІЇ ТА КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ.................................................................... 10

2.1.  Реалізація змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» на уроках англійської мови..................................................... 12

2.2. Реалізація змістової лінії «Громадянська відповідальність» .............................................................................................. 14

ВИСНОВКИ...................................................................................................... 18

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ...................................................... 20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

 

Освіта є невід’ємною частиною суспільства і в центрі уваги завжди був і буде  всебічний розвиток особистості,  формування  її  світогляду, умінь та навичок. Змінюється  суспільство – змінюється й освіта. На сучасному етапі освіта це не тільки великий багаж знань та результати тестів, зараз на головний план виходить формування в школярів ключових компетентностей, під якими розуміють сукупність знань та навичок, яких потребує учень для самовизначення, загального розвитку та самореаліції.

Формування таких компетентностей співвідноситься з наскрізними лініями:

  • «Екологічна безпека та сталий розвиток»
  • «Громадянська відповідальність»
  • «Здоров’я та безпека»
  • «Підприємливість та фінансова грамотність»

Названі наскрізні теми мають бути впровадженні через кожен навчальний предмет. Викладання іноземних мов зараз зайняло важливе місце в системі освіти, так як в зв’язку з активними соціальними та інформаційно-технічними змінами в сучасному житті,  існує нагальна потреба в міжнародному та міжкультурному спілкуванні. Необхідно сприяти міжнародній взаємодії та забезпечити доступ до світового відкритого інформаційного простору.

         Тому ми повинні сформувати готовність та здатність учня до міжкультурної комунікації, що є не тільки вміння спілкуватися, але й уміння користуватися інформацією, володіти мовними техніками та навичками взаєморозуміння на міжкультурному рівні, а також розвинути необхідні якості для взаємодії з представниками інших культур.

       Ще Сенека говорив: « Ми навчаємося не для школи, а для життя», тому впровадження нових змістових ліній покликане на те, щоб перебудувати зміст і цілі навчального процесу таким чином, щоб освіта стала здатна до вчасної підготовки людей до нових умов існування та могла дати їм такі знання й уміння, які дозволили б не тільки успішно адаптуватися у новому соціальному та інформаційному середовищі, але й активно впливати на нього в інтересах збереження й подальшого розвитку людського суспільства та довкілля.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розділ 1. РОЛЬ ЗМІСТОВИХ ЛІНІЙ У ВИКЛАДАННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

 

  1.           Загальні поняття

      За визначенням із навчальних програм 5-9 класів, інтегровані змістові лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів; їх необхідно враховувати при формуванні шкільного середовища.

     Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.

     Мета наскрізних ліній забезпечити розвиток ключових компетентностей, які є важ-ливими для учня і для суспільства.

    Як учитель-практик, я переконана, що застосовування компетентісного підходу та реалізація інтегрованих змістових ліній за сучасними підручниками з англійської мови, із застосуванням сучасних технологій дасть можливість сформувати необхідний рівень навчальних досягнень отримувачів освіти та соціалізувати їх .

     Завданням роботи є показати, як застосування інтегрованих змістовних ліній нових програм з англійської мови впливає на соціалізацію особистості, з’ясувати соціально-культурну наповненість вправ і завдань, та простежити як вони впливають на становлення соціалізації особистості та які ефективні технології, форми та методи краще застосувати для цього.

    Наскрізні змістові лінії:

· спільні для всіх начальних предметів;

· є засобом інтегрування навчального змісту;

· співвідносяться з окремими ключовими компетентностями;

· сприяють формуванню ціннісних і світоглядних орієнтацій учня.

    Впровадження у навчальний предмет наскрізні змістові лінії, передбачає розв’язування завдань реального змісту, виконання міжпредметних навчальних проектів, роботу з різними джерелами інформації.

    Сучасна освіта направлена на компетентісний та особистісно орієнтований підходи до навчання, отримання учнями умінь і навичок, необхідних сучасній людині для успішної самореалізації у професійній діяльності, особистому житті, громадській активності.

    Першочергове завдання вчителя англійської мови—сформувати готовність та здатність учня до міжкультурної комунікації, уміння користуватися інформацією, володіти навичками взаєморозуміння, а також розвивати необхідні якості для взаємодії з представниками інших країн і культур.

    Як показує практика, впровадження змістових ліній дає можливість підготувати учнів до нових умов існування, забезпечує знаннями й уміннями, які дозволять їм успішно адаптуватися у новому соціальному та інформаційному середови-щі. Вони зможуть активно впливати на нього в інтересах збереження й подальшого розвитку людського суспільства та довкілля, тобто соціалізуватись.

 

  1.           Відображення змістових ліній у навчальних програмах, формах і методах викладання англійської мови.

    Інтегровані змістові лінії є наскрізними, бо проходять через всю систему шкільної освіти. Я думаю, що ці наскрізні змістові лінії не аксіома, вони будуть мобільними, змінюватимуться у залежності від досліджень, моніторингової роботи, аналітичних робіт, вимог часу, змін програм та інших суб’єктивних та об’єктивних факторів. Можливо їх буде скільки ж, як ключових компетентностей.

    Наприклад, ось так змістові лінії відображені у програмі 1 класу.

1. Громадянська відповідальність; My Family, Friends and Me • Моя сім’я, друзі та я. Holidays • Свята Happy Birthday! • 3 днем народження! How Old Are You? • Скільки тобі років? School • Школа. It Is My Classroom • Це моя класна кімната.

2. Здоров'я і безпека Winter Holidays • Зимові свята. Happy Easter! • Щасливого Ве-ликодня! I Like Tea • Я люблю чай.

3. Підприємливість та фінансова грамотність Toys • Іграшки. Let's Ride a Bike! • Покатаймося на велосипеді! Let's Play in the Sandpit. What Day Is It Today? • Який сьогодні день ? Menu • Меню. Food • їжа. Have You Got a Fish Sandwich? • У тебе є сендвіч із рибою? In the Cafe • У кав'ярні. At Home • Удома. What Is in Your Schoolbag? • Що у твоєму портфелі?

4. Екологічна безпека та сталий розвиток Му Pets - Мої домашні улюбленці,

What's in Your Lunchbox? - Що у твоєму ланч-боксі? It Is Our School - Це наша школа.

    Пріоритетну роль у соціалізації учня відіграють активні й інтерактивні технології та методи навчання, що стимулюють творчість, ініціативу, самостійне та критичне мислення учнів і базуються на принципі багатосторонньої взаємодії. У процесі навчання школярів необхідно передбачати систему навчальних ситуацій, в яких на практиці використовуються засвоєні соціальні знання, вміння та цінності (руханки, ігрові моменти, командна взаємодія, розповідь для свого сусіда, цікава ситуація та ін.).

     Однією з найпродуктивніших педагогічних технологій формування соціальної компетентності учнів є проектна діяльність, яка передбачає безпосереднє застосування набутих знань у практичній ситуації. У початковій школі учні, зазвичай, виконують міні-проекти: About Me, My Family Tree, My Friends, My Toy, My Pet, Healthy Food, My Hobby. Проектна технологія дає змогу розв’язувати низку дидактичних і виховних завдань:

  • розвиток пізнавальних умінь, умінь самостійно конструювати свої знання;
  • орієнтуватися в інформаційному просторі;
  • розвивати критичне мислення.
  • В процесі вивчення англійської мови в початковій школі учні набувають наступні соціокультурні знання й уміння:
  • знання назв англомовних країн (the UK/ Great Britain/ England, the USA/ America, Australia та ін.)
  • знання загальних визначних місць Лондона, України а також культурних ре-алій та символів найбільших країн світу;
  • знання деяких свят, які відзначаються в англомовних країнах (Christmas, Mother’s Day, Easter Day, Thanksgiving Day);
  • знайомляться з аутентичними англійськими віршами, казками;
  • розвивають уміння відтворювати напам’ять невеличкі вірші та римівки, спі-вати пісні англійською мовою;
  • засвоюють знання та уміння дотримуватись правил ввічливості та звертань у ситуативному спілкуванні при зустрічі, допомагаючи по господарству, в школі, у крамниці, у спільній грі (вживання та вибір привітань; вживання та вибір форм звертання; вживання та вибір вигуків, коротких відповідей).

    Наскрізні змістові лінії програми можна реалізовувати через відповідні форми роботи:

  • методи інтегрування допомагають зрозуміти, що все в житті взаємопов'я-зане, і отримані на інших уроках знання можуть знадобитися будь-коли; (на-приклад, знання про природні явища чи захоплення мистецтвом)
  • кооперативне навчання формує лідерські якості, соціальні вміння, вміння працювати в команді;
  • рольові та ділові ігри ефективні тому, що наближають ситуацію до реально-го життя;
  • проектні технології формують творче мислення, почуття відповідальності, вміння працювати в команді та презентувати результати своєї роботи;
  • інтерактивні методи забезпечують активну діяльність учнів на уроці;
  • дослідження мотивують та активізують учнівство до пізнання нового;
  • звернення до власного досвіду учнів перетворює їх на активних учасників навчального процесу та пов'язує навчання з життям;
  • самооцінювання формує здатність до самоаналізу, вміння бачити власні по-милки;
  • взаємооцінювання виховує вміння порівнювати, аналізувати, оцінювати інших та сприймати критику на свою адресу.

      Справді, творча робота допомагає школярам навчитися спостерігати за на-вколишнім, за діяльністю людей, глибоко усвідомлювати результати своїх до-сліджень, аналізувати їх, узагальнювати, доводити правильність своїх су-джень і думок. Таким чином, відбувається реалізація зв’язку мовлення з мис-ленням, оскільки в процесі розвитку мовлення учня розвивається й культура його мислення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розділ 2.

ЗМІСТОВІ ЛІНІЇ ТА КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

 

         Реалізація наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» пов’язана з формуванням в учнів готовності оцінити наслідки діяльності людини на природне середовище, розуміння того, що природу слід берегти, готовність брати участь у заходах з охорони довкілля, усвідомлення важливості цього для майбутніх поколінь. Говорячи про сталий розвиток ми розуміємо розвиток, який дозволяє нашому поколінню задовольнити свої потреби без шкоди для можливості майбутнім поколінням задовольняти свої. Під час роботи над темами «Довкілля», «Природа», «Подорожі», «Транспорт», «Охорона здоров’я» можна формувати розуміння що людина – це частина природи і її існування напряму залежить від природного середовища, яке слід берегти. Доцільно проводити різноманітні проекти, інтегровані уроки, нестандартні уроки, використовувати власні приклади та приклади з життя учнів.

       Реалізація наскрізної змістової лінії «Громадянська відповідальність» спрямована на формування відповідального громадянина нашого суспільства, здатного до міжкультурного спілкування та взаємодії. Учні повинні знати свої права та обов’язки. Крім цього важливо навчити учнів співпрацювати в групах, бути відповідальними, знаходити потрібні способи діяльності та моделі поведінки для досягнення своєї мети, але  при цьому не порушуючи права інших. Сприяти цьому може робота в групах над різноманітними творчими завданнями. Командна робота сприяє формуванню вмінь якісно співпрацювати, розвиває творчі здібності, впевненість та лідерство.

        Реалізація наскрізної змістової лінії «Здоров’я та безпека» направлена на збереження здоров’я підростаючого покоління. Це раціональне, здорове харчування, безпечна поведінка та ведення здорового способу життя. Реалізація цієї лінії має починатися з організації уроку: цікаві форми роботи, зміна діяльності, активні методи, фізкультхвилинки, хвилини релаксації повинні мати місце на кожному уроці. Важливо сформувати у дітей негативне ставлення до наркотиків, насильства, шкідливих звичок, навчити розрізняти безпечну та небезпечну поведінку та її наслідки не тільки в житті, а й в мережі Інтернет, розрізняти правдиву та перебільшену інформацію. Для реалізації цієї змістової лінії можуть бути використані теми « Їжа», «Спорт», «Здоров’я», «Інтернет», «Відпочинок та дозвілля».

        Реалізація наскрізної змістової лінії  «Підприємливість та фінансова грамотність» забезпечить здатність учнів планувати та розробляти різні завдання, представляти себе та свої досягнення, приймати рішення, робити розрахунки. Під час вивчення тем «Одяг», «Харчування», «Здоров’я», «Моя родина» варто ознайомлювати учнів з лексикою, що стосується покупки та споживання товарів, міжнародні стандарти розмірів, види продажу  та оплати товарів та інші спеціальні терміни, які можуть знадобитися людині в сучасному світі.

        Ключові компетентності можна розвивати на кожному уроці через відповідні форми роботи:

  • інтерактивні методи, які забезпечують активну діяльність учнів на уроці;
  • методи інтегрування, що допоможуть учням зрозуміти, що все в житті взаємопов’язане і отримані знання можуть знадобитися в будь-яку мить;
  • кооперативне навчання, яке формує соціальні вміння, лідерські якості, вміння ефективно працювати в колективі;
  • рольові та ділові ігри, що є дуже ефективними при вивченні іноземної мови, так як стимулюють учнів до іноземного спілкування;
  • проектні технології, дають змогу сформувати творче мислення, почуття відповідальності, вміння злагоджено працювати в команді та презентувати результати своєї роботи;
  • методи «змішаного навчання»,  поєднання традиційного та дистанційного навчання, що вже стало невід’ємною частиною нашого стрімкого інформаційно-технічного прогресу;
  • вихід за межі класу на екскурсію або дослідження мотивує та активізує дітей до пізнання нового;
  • звернення до досвіду учнів, що перетворить їх на активних учасників навчального процесу та пов’яже навчання з життям;
  • відповідні форми оцінювання: самооцінювання, яке формує здатність до самоаналізу, вміння бачити власні помилки та взаємооцінювання, що виховує вміння порівнювати, аналізувати, оцінювати інших та сприймати критику в свою адресу.

            Отже, ми повинні сформувати творчу та відповідальну особистість, що вмітиме швидко пристосовуватись в мінливому світі, буде здатна постійно навчатися та критично мислити та генеруватиме нові ідеї.

 

1.1. Реалізація змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» на уроках англійської мови

      Згідно з Новим Державним Стандартом [1], окрім формування основних компетентостей в учнів, вчителі з усіх предметів у процесі навчання та виховання мають розкривати та розвивати певні ідеї, що у сукупності формують ціннісні орієнтації та установки учнів, їх світогляд. До інтегрованих змістових ліній відносять: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я та безпека», Підприємливість та фінансова грамотність».

     Серед вищезазначених ліній виділяю наскрізну лінію «Екологічна безпека та сталий розвиток» у зв’язку зі змінами екологічної ситуації на гірше в Україні, де рівень забрудненості в деяких областях досягає надзвичайних показників. Саме дана змістова лінія передбачає формування в учнів екологічної свідомості, соціальної активності, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства; орієнтує на сприймання природи як цілісної системи, взаємозв’язок людини і навколишнього середовища, готовність оцінити наслідки діяльності людини на природне середовище, готовність брати участь у заходах з охорони довкілля, усвідомлення важливості цього для майбутніх поколінь[2].

         Навчальною Програмою для загальноосвітніх навчальних закладів з іноземної мови для 10-11 класів [3] передбачено такі теми ситуативного спілкування, що безпосередньо пов’язані із впровадженням даної наскрізної лінії, а саме: «Природа і погода», «Наука і технічний прогрес», «Дозвілля і спорт», але впровадження даної змістової лінії можливе не лише під час вивчення вищезазначених тем, а й під час розгляду майже кожної теми, рекомендованої Програмою. Однією з переваг сучасних уроків англійської мови є те, що діти мають можливість спілкуватися, проводити диспути та висловлювати свої думки. Тому під час уроків можна використовувати такі методи як бесіда, диспут або дискусія, рольові ігри, робота в групах. Також дієвим видом роботи для учнів старшої школи можуть стати проекти, дослідницькі завдання або різноманітні творчі змагання, особливо на заняттях, які присвячено вивченню європейської культури, звичаїв і т.ін. Доцільною вважається наступна тематика: «Чим відрізняється українське суспільство від англійського», «Звички європейських людей, які допомогли б змінити нашу країну на краще», «Що робить англійців/європейців успішними?», «Ідеальна країна – це яка?» та багато інших.

     Розгляд даних тем вищезазначеними способами матиме великий вплив на свідомість учнів, адже під час підготовки до виступу школярі присвячують велику кількість часу та зусиль пошуку інформації, яка їх зацікавить, і в результаті залишить відбиток у підсвідомості. Під час презентації власного проекту/відстоювання аргументів у дискусії учні краще усвідомлюють власні аргументи саме для того, щоб певним чином перемогти опонента або отримати максимальну оцінку. І звичайно після цікавого уроку школярі будуть обговорювати його і на перерві, що матиме закріпляючий ефект у формуванні екологічної культури.

     Отже, впровадження наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток» є необхідною складовою уроків іноземних мов. Для формування в учнів свідомого ставлення до завдань та сутності екологічної безпеки під час уроків можна застосовувати такі методи як бесіда, дискусія, гра, робота в групах. До головних завдань впровадження зазначеної наскрізної лінії можна віднести орієнтування на готовність оцінити наслідки діяльності людини та її вплив на природне середовище, формування в учнів соціальної активності та екологічної свідомості.

 

1.2. Реалізація змістової лінії «Громадянська відповідальність»

       В межах наскрізної змістової лінії «громадянська відповідальність»      на уроках англійської мови відбувається розвиток соціальної та громадянської компетентності. Це спрямовано на формування відповідального члена громади й суспільства, який розуміє принципи і механізми їх функціонування, а також демонструє готовність до міжкультурної комунікації. Я реалізую НЗЛ «громадянська відповідальність» під час вивчення англійської мови відповідно до принципів дитиноцентризму та концентричного представлення тематичного матеріалу, що передбачає виклад матеріалу та залучення до практичної діяльності у напрямку від дитини (центр) до навколишнього світу. Зона пізнання та розвитку дітей поступово, покроково розширюється, поглиблюються у таких сферах: «Я», «Ми (родина, друзі)», «Школа», «Громада», «Країна», «Світ».

       Разом із концентричним представленням матеріалу розвиток соціальної та громадянської компетентності у процесі вивчення англійської мови в школі може відбуватися через навчання на трьох рівнях: засвоєння знань про громадянську відповідальність («навчання про»), розвитку розуміння і ставлення до громадянської відповідальності («навчання для розвитку розуміння та ставлень»), а також через здобуття практичного досвіду громадянської відповідальності («навчання через досвід»).

Навчання про іноземну мову як засіб:

  • мислення та самопізнання людини, формування її внутрішніх переконань, ставлень та ціннісних настанов;
  • спілкування людини та потребу користуватися нею для контакту з іншими;
  • підвищення загальноосвітнього і культурного рівня особистості та власного добробуту в майбутньому;
  • активізації діалогу культур (рідної та іншомовної), що передбачає усвідомлене оволодіння іноземною мовою, тобто адекватне використання досвіду, набутого у вивченні рідної мови та інших навчальних предметів;
  • іноземну мову у контексті міжкультурної парадигми, що передбачає навчання мови народу, який нею спілкується, та ознайомлення з його культурою, історією, реаліями та традиціями – такий підхід зумовлює формування готовності до міжкультурної комунікації.
  • Навчання для розвитку розуміння і особистого ставлення:
  • розуміння власних індивідуальних особливостей та потреби подальшого самовдосконалення у сфері володіння іноземною мовою;
  • відчуття свободи висловлювати свої думки, почуття та ставлення;
  • •готовності брати участь в іншомовному спілкуванні;
  • толерантності у спілкуванні з іншими;
  • активності в утвердженні демократичних цінностей;
  • готовності давати обґрунтовану оцінку особливостям життєдіяльності у демократичному суспільстві, презентувати свою роль у його розвитку;
  • ставлення до іноземної мови як засобу спілкування, поваги до народу, носія цієї мови, його культури, звичаїв і способу життя;
  • усвідомлення важливості розвитку культури спілкування, прийнятої в сучасному цивілізованому суспільстві;
  • усвідомлення учнями та ученицями значущості іноземної мови для життя у мультилінгвальному та полікультурному світовому просторі.
  • Навчання через практичний досвід:
  • використання різноманітних стратегій для задоволення власних іншомовних комунікативних намірів і самостійного вивчення іноземних мов;
  • взаємодії з текстом: уміти читати і розуміти зі слуху автентичні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння змісту;
  • взаємодії з іншими, а саме: спілкуватися усно, письмово та за допомогою засобів електронного спілкування; переконувати, аргументувати, досягати взаєморозуміння у ситуаціях міжкультурного спілкування; переконувати засобами іноземної мови у важливості дотримання прав людини; розв’язувати конфлікти у комунікативних ситуаціях; обирати й застосовувати доцільні комунікативні стратегії відповідно до різних потреб;
  • роботи з різними видами інформації, зокрема й електронними, здійснення пошукової діяльності (знаходити, сприймати, аналізувати, оцінювати, систематизувати, зіставляти різноманітні факти та відомості) («Громада»-сфера);
  • обговорення своєї громадянської позиції та своїх поглядів щодо різноманітних соціальних проблем як у власній країні, так і у світовому просторі, а також питань про свою роль і місце у сучасному мультилінгвальному та полікультурному середовищі з обґрунтуванням поглядів конкретними прикладами із життя світової спільноти.

     Активності/вправи, спрямовані на розвиток такої складової компетентності, як знання самого себе та критична самооцінка, подаються відповідно до принципів дитиноцентризму та концентричного представлення тематичного матеріалу, що передбачає виклад матеріалу та залучення до практичної діяльності у напрямку від дитини (центр) до навколишнього світу,

       Так, у 5 класі учень занурюється у процес усвідомлення власних індивідуальних особливостей та своїх уподобань; у 6 класі – досліджує не тільки здібності, уміння та знання свої власні й інших людей, а й шляхи (як?) та місця (де?) отримання знань і навичок; у 7 класі – аналізує свої бажання та потреби у середовищі, обґрунтовуючи власні погляди конкретними прикладами із життя; у 8 класі учень/иця усвідомлює, що людина є частиною усього світу, і практикує уміння спиратися на різноманітні знання і досвід інших людей для розуміння власної особистості; у 9 класі – усвідомлює готовність нести відповідальність за свої дії та аналізує проблемні ситуації на різних рівнях, від особистого до глобального. Таким чином, діти отримують можливість подивитися на себе, дослідити власну особистість крізь лінзи «Знання самого себе та критична самооцінка» у режимах «Я», «Інші (родина, друзі)», «Школа», «Громада, країна», «Світ» та краще, глибше зрозуміти себе у світлі інших.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВКИ

 

      Отже, реалізація наскрізних змістових ліній на уроках англійської мови насамперед забезпечує формування та розвиток соціальної та соціокультурної компетентностей в учнів. Таким чином досягається основна мета навчання іноземної мови у загальноосвітніх навчальних закладах—формування в учнів комунікативної компетенції, базою для якої є комунікативні уміння, сформовані на основі мовних знань і навичок. На уроках англійської мови я намагаюся формувати в учнів уміння і навички іншомовного спілкування, передбачити досягнення ними такого рівня комунікативної компетенції, який би був достатнім для здійснення спілкування у певних комунікативних сферах, орієнтуватися у соціокультурних аспектах країни, мову якої вивчають.

    Згідно новим Державним стандартам, шкільна програма з іноземної мови містить низку тем і питань культурних реалій спільноти, мова якої вивчається, у межах тематики ситуативного спілкування, пов’язаної з повсякденним життям та його умовами, нормами поведінки та соціальними правилами поведінки, тобто, що безпосередньо пов’язані з проблематикою соціалізації, наприклад: «Я, моя сім’я, друзі», «Шкільне життя», «Свята і традиції» тощо. Учитель іноземної мови, не порушуючи логіки вивчення предмета, може наповнити новим соціалізуючим змістом й інші теми, а також через методи та засоби навчання впливати на формування та розвиток соціальної та соціокультурної компетентностей в учнів.

    З метою соціалізації особистості при вивченні англійської мови ключовою залишається соціокультурна тематика, яка безпосередньо впливає на формування соціалізації особи.

    Вчитель має формувати особистість, яка б чітко усвідомлювала: «Хто Я?», «З якою метою існую?», «Яка суть мого життя?»... І далеко не останню роль у цьому сенсі відіграє поняття соціалізації. «Соціалізація – процес, який, із одного боку, передбачає засвоєння індивідом соціального досвіду, адаптацію до соціального середовища, засвоєння його традицій, норм і цінностей, а з другого – це процес активної діяльності, включення в соціальне середовище.

Вважаю, що реалізація змістових ліній на уроках іноземної мови—основний шлях до успішної соціалізації дитини.

    Наскрізні змістові співвідносяться з окремими ключовими компетентностями та сприяють формуванню цінностей і світогляду учня. Їх необхідно враховувати при формуванні шкільного середовища.

     Впровадження у навчальний предмет наскрізних змістових ліній передбачає розв'язування завдань реального змісту, виконання міжпредметних навчальних .проектів, роботу з різними джерелами інформації. Викладання іноземних мов займає важливе місце в системі освіти в зв'язку з активними соціальними та інформаційно-технічними змінами в сучасному житті, збільшеною потребою в міжнародному та міжкультурному спілкуванні. Тож, головний наголос в оновлених навчальних програмах з іноземних мов було зроблено на змістові лінії:  « Екологічна безпека та сталий розвиток »;  « Громадянська відповідальність »;  «Здоров'я та безпека»;  «Підприємливість та фінансова грамотність».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

 

  1. Державний Стандарт для початкової школи, затвреджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87 [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://dano.dp.ua/attachments/article/303/Державний%20стандарт%20початкової%20освіт и.pdf
  2. Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 10 – 11 класи від 19.09.2017 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/2018- 2019/inozemni-movi-10-11-19.09.2017.pdf
  3. Навчальна Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з іноземної мови для 10-11 класів. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-10-11-klas/1-inozst.pdf
  4. Лист МОН України № 1/11-5966 від 01.07.2019 Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2019/2020 навчальному році.
  5. Нові програми середніх загальноосвітніх навчальних закладів 3. Постанова КМ України від 20.04.2011 №462 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти» 4. Постанова КМ України від 23.11.2011 №1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти»
  6. Наказ Міністерства освіти і науки України №1272 від 08.10.19 Про затвердження типових освітніх програм для 1 -2 кл. закладів загальної середньої освіти.
  7. «Наскрізні лінії в освіті та їх реалізація на уроках англійської мови» Любченко О. М., ФМЛ № 27, м. Харків

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Радєва Ірина Ігорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0