Тема: Речення, його граматична основа
Мета уроку: навчити визначати граматичну основу в реченні, спосіб морфологічного вираження підмета та присудка;
розвивати вміння та навички вичленовувати граматичну основу в тексті, визначати синтаксичну роль, будувати речення і зв’язні висловлювання;
виховувати почуття любові до природи
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Методи та прийоми: проблемне навчання, пояснення нового матеріалу, робота
з підручником, вправи, аналіз, синтез
таблиці „Граматична основа речення”, „Головні члени речення”, картки
План уроку:
На дошці записані словосполучення і речення. Погляньте і скажіть, в якій колонці подані словосполучення, а в якій - речення. Обґрунтуйте свою точку зору?
Ласкавий вересень Господарює осінь
Збирай урожай Опадає листя
Зустріли новий день З’явилися перші заморозки
• Чим, на вашу думку, відрізняється словосполучення від речення?
Тема нашого уроку: Речення, його граматична основа
На уроці ми більше дізнаємось про речення та його граматичну основу, навчимося будувати речення, визначати його граматичну основу, відрізняти речення від слова і словосполучення.
- Діти, сьогодні ми помандруємо в країну Синтаксису. Але ви повинні допомогти її героям і деякі учні допоможуть нам поринути у цей казковий світ.
Казка про члени речення
Не за горами високими, не за морями глибокими, а в підручнику „Українська мова” в країні Синтаксисі жили-були дід і баба. Діда звали Підмет. Він був чоловік не багатослівний і відповідав на питання хто? і що? І була в діда Підмета одна улюблена книга. (Що це означає? - Підмети підкреслюються однією рискою).
Бабу звали Присудок. Цю жінку цікавило все. Вона задавала багато питань. Такі як що робити? що зробити?, але вона задавала й інші: хто він? що він таке? який він? Але на відміну від діда, було в баби Присудок дві найулюбленіших книжки.
В країні Синтаксисі всі звали сім’ю - Граматична основа.
Жила сім’я в найкращому будинку в країні Синтаксисі, який був збудований з дорогоцінного матеріалу: слів і словосполучень. Цей будівельний матеріал за своєю структурою та роллю був відмінний. Зі слів був побудований фундамент, а решту будинку збудовано зі словосполучень. Стоїть цей будинок як незрушна фортеця багато віків. І передається нащадкам цей дорогоцінний скарб. Ось і казочці кінець, а хто слухав - молодець.
- Отже, прослухавши цю казку, ви, мабуть, уже зрозуміли, що входить до складу речення і що називається граматичною основою речення. Але зараз я хочу звернути вашу увагу на цю чудову осінню композицію. Вона не дарма присутня на нашому уроці. Її осіннє гілля можна порівняти з синтаксичними одиницями мови. Ось, наприклад, якщо взяти одну гілку то це буде наше слово, дві і більше - це вже словосполучення, а кілька сплетених гілочок в один прекрасний вінок - це речення. Отже, ця осіння композиція буде символом нашого уроку.
Робота з підручником (сторінки 142 - 145).
Речення - найменша одиниця людського спілкування. За допомогою речення формуємо, виражаємо й повідомляємо думку. Отже, речення є засобом вираження закінченої думки.
Речення - це слово чи група слів, що передають повідомлення, запитання або пораду, прохання, наказ.
Наприклад:
Під ноги впав каштанчик кароокий. (Л. Гнатюк). Чому це так жваво струмочок співає? (Г. Бойко). Будь природі другом. Будь природі сином. (А. Камінчук).
Речення може складатися з одного слова або сполучення слів, які поєднуються між собою за змістом та граматично (за допомогою закінчень і службових слів).
Речення оформлене інтонаційно: в усному мовленні на початок і кінець речення вказує відповідна інтонація. Одне речення від іншого в усному мовленні відділяють паузами.
У писемному мовленні на таку паузу вказує велика літера, з якої записано речення, та розділовий знак у кінці речення.
Інтонацію у писемному мовлення позначає відповідний розділовий знак.
Усі слова в речення пов’язані граматично. Речення має граматичну основу. Граматична основа речення - це головні члени речення. Граматична основа має найважливіше значення для вираження думки, (таблиця)
Головні члени речення не становлять словосполучення.
Головні члени речення - підмет і присудок, (таблиця)
Підмет - це головний член речення, що означає предмет, про який говориться в реченні, і відповідає на питання: хто? що?.
Присудок - головний член речення, який означає, що говориться про підмет, і відповідає на питання: що робить підмет? що з ним робиться? який він є? хто він такий? що він таке?.
Підмет підкреслюють однією лінією (-), присудок - двома (=).
Наприклад:
Уперта працю все переможе. (Народна творчість). У роботі час швидко минає. (Народна творчість).
Підмет найчастіше виражений іменником: Козача потилиця ворогам не хилиться. (Народна творчість) або займенником у називному відмінку: Душу й тіло ми положимо за нашу свободу. (П. Чубинський).
Присудок найчастіше виражений дієсловом: Щирий козак ззаду не падає. (Народна творчість). Рідше - прикметником: Лише у рідній пісні ми живі. (П. Перебийніс) або іменником: Батько мій вкраїнець зроду.
(К. Перелісна).
V. Вправи на закріплення нових знань
Вправа (усно)
Прочитайте діалог за особами. Зі скількох речень складається кожна репліка? Назвіть речення, які складаються з групи слів. Назвіть речення, які складаються з одного слова.
Народний жарт.
Вправа (письмово)
Поставте подані слова у такій формі, щоб із них можна було скласти речення. Утворіть речення запишіть.
Вправа (письмово)
Визначити граматичну основу поданих речень, підмет і присудок. На що вказує підмет? Що виражає присудок?
Повела житами стежка неширока. Я іду у полі стежкою вузькою. Мрійно і далеко простяглась вона.
Вправа (письмово)
Перепишіть прислів'я, вставте вибраний із довідки підмет або присудок.
Довідка
Годує. Калачі. Руки. Не болять. Жаба. Соломинка.
- На які питання відповідають підмет і присудок?
- Якими частинами мови виражені підмет і присудок в кожному реченні?
Вправа (письмово)
Запишіть речення, вставивши пропущені слова. Підкреслити граматичні основи речення.
Весна ... на квіти, а хліба в осені....
Що ..., те й .... Літо на зиму ... .
Восени й горобець ....
Зима..., де літував.
Слова для довідок: посієш, спитає, багата, пожнеш, робить, позичає, багатий.
Вправа 3 (письмово)
Спишіть, виділяючи розділовими знаками межі речень. Знайдіть граматичну основу речень. Розкажіть, які зміни в природі помічаєте ви на початку осені.
Прийшов вересень після душного літа, після серпневих теплих днів настала золота осінь по узліссях ще ростуть гриби: червоногруді підосичники, зеленуватій рожеві сироїжки, слизькі грузді і запашні рижики чисте й прозоре повітря.
- Діти, ми так багато говорили про осінь і навіть символом уроку була осіння композиція. Осінь дарує нам золотисті сяйва, а я хочу роздати вам пожовкле листя з завданнями, яким ми прикрасимо вінок.
Учні виконують самостійну роботу з картками.
VI. Підсумки уроку
VII. Домашнє завдання та інструктаж до нього
Вивчити § 48.
Написати твір-мініатюру „Про що думає осінній листочок”. Визначити граматичні основи речень.