Тема уроку: Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Лексикологія»
Мета уроку: систематизувати й узагальнити вивчене; вдосконалювати й розвивати вміння і навички, користуватися багатством української лексики; розвивати почуття колективізму, відповідальності за спільну справу, впевненості у свої сили; виховувати любов до рідної мови, природи, свого народу, його традицій.
Тип уроку: повторення й узагальнення вивченого (урок-змагання)
Обладнання: виставка книг про мову, словників, підручник, дидактичний матеріал, презентація.
Методи, форми і прийоми: наочні, словесні, практичні, інтерактивні («Мозковий штурм», «Робота в групах», «Робота в парах»), індивідуальні, групові, бесіда, повідомлення, робота із словником.
Девіз:
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
План уроку
I. Організаційний момент.
II. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
III. Актуалізація опорних знань.
IV. Лексична розминка.
V. Тренувальні вправи.
VI. Творче завдання.
VІІ. Робота з словниками.
VІІІ. Редагування речення.
ІХ. Творче завдання всім командам.
Х. Підведення підсумків змагання.
ХІ. Рефлексія. Підсумок уроку.
ХІІ. Завдання додому та інструктаж до нього.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Закінчилася перерва
Продзвенів чаклун – дзвінок
А тепер усі швиденько
Налаштуймось на урок.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
Ми з вами вивчили розділ «Лексикологія». Навчилися розрізняти антоніми, синоніми та омоніми визначати однозначні та багатозначні слова, пряме та переносне значення слова. Сьогодні ми підіб’ємо підсумки, узагальнимо вивчене та перевіримо, як ви підготувались до контрольної роботи.
Цей урок пройде в незвичайній формі – у формі змагання. Весь клас ділиться на дві команди, які будуть змагатися за звання кращих знавців лексикології. А змагання наші будуть проходити не просто у класній кімнаті, а у веселому садку, який ви самостійно будете створювати протягом цього чарівного уроку.
І зараз я вам хочу запропонувати почати прикрашати символ нашого сьогоднішнього уроку – дерево. На квіточках напишіть, будь ласка, чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку. Діти, написавши, приклеюють квіти.
А тепер давайте познайомимося з командами. Капітани, представте своїх гравців.
(Представлення команд, капітанів, емблем команди, девізів)
1 команда
Ми листочки зелененькі,
Маємо знання міцненькі.
Не страшні нам ці змагання,
Переможемо всіх ми без вагання.
2 команда
Ми квіточки гарненькі
І голови в нас розумненькі,
Та й завдання для нас ці не складні,
Бо правила ми знаємо усі.
IIІ. Актуалізація опорних знань (метод «Мозковий штурм»)
Слово вчителя. А зараз ми з вами трохи пограємося. Кожному з вас я даватиму квітку, задаючи при цьому запитання на одне з вивчених правил. А ви, взявши квітку, маєте відповісти на нього.
IV. Лексична розминка
За активну роботу на уроці ви будете одержувати нагороди при цьому не забувайте прикрашати символ нашого сьогоднішнього уроку.
Загадки-жарти
1 команда
2 команда
V. Тренувальні вправи
1. Естафета «Хто швидше?»
Діти отримують від вчителя фрукт, який під час виконання завдання будуть передавати один одному, виконавши, прикрасять ним дерево. Завдання написані на дошці, учні команд виходять по черзі і записують антоніми.
Дібрати антоніми до різних значень багатозначного слова.
1 команда
сухий одяг – мокрий одяг
суха погода – волога погода
сухий хліб – м’який хліб
суха мова – барвиста мова
сухе літо – дощове літо
2 команда
чисті руки – брудні руки
чиста совість – фальшива совість
чисте небо – хмарне небо
чистий сніг – брудний сніг
чиста ріка – мутна ріка
2. Гра «П’ятий зайвий»
1 команда
1. Говорить, розмовляє, регоче, базікає, мимрить, гомонить.
2. Цікавий, інтересний, допитливий, непохитний.
3. Дорога, шлях, путь, траса, шосе, діброва.
4. Славнозвісний, знаменитий, бундючний, відомий, видатний.
2 команда
1. Безмірний, гарний, прекрасний, хороший, красивий, чудовий, чарівний.
2. Небосхил, небозвід, горизонт, пуща, крайнебо.
3. Зарозумілий, гордовитий, пихатий, гонористий, тихий, бундючний, високодумний.
4. Гарно, чудесно, марно, прекрасно, добре.
3. Кросворд «Сховане слово»
Доберіть до кожного слова антонім і дізнаєтесь, яке слово сховане. Підказка усі слова-антоніми повинні починатися на літеру А.
1 команда
1. Конкретний –
2. Мирний –
3. Неохайний –
4. Відносний –
2 команда
1. Пасивний –
2. Синтетичний –
3. Неологізм –
4. Симпатичний –
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
(Відповідь: 1. Абстрактний, 2. Агресивний, 3. Акуратний, 4. Абсолютний, 5. Активний, 6. Аналітичний, 7. Архаїзм, 8. Антипатичний.)
4. «Розумне перо»
По групуйте: слова в прямому значенні запишіть в ліву колонку, а слова в переносному значенні – в праву. Складіть речення зі словами другої групи.
1 команда
Запишіть слова в прямому значенні.
Рух поїзда, синє море, золота обручка, ластівка летить, дитина іде, вовчий слід.
2 команда
Запишіть слова в переносному значенні.
Золота осінь, море квітів, вовчий апетит, час летить, підняти настрій, золотий дощ.
5. Вибірковий диктант
Послухайте поетичні рядки. Випишіть омоніми.
1 команда
Думи мої, думи мої,
Квіти, мої діти.
Виростав вас, доглядав вас.
Де ж мені вас діти?
Т. Шевченко
2 команда
Поезії ясне світило.
З тобою жить, тебе любить!
Понад сто років ти світило,
І будеш вічно з нами жить.
Т. Шевченко
VІ. Творче завдання
Складіть 2 речення з словами так, щоб ці слова були омонімами. Вчитель показує малюнки до поданих омонімів.
1 команда
Ніс, ніс.
2 команда
Бал, бал.
VІІ. Робота з словниками
Виписати із словника по 2 багатозначних слова і по 2 омоніми з їх значеннями.
VІІІ. Редагування речення
Відредагувати речення, замінивши однокореневі слова синонімами.
1команда
Тільки нероба нічого не робить.
Тільки ледар нічого не робить.
2 команда
Ледар усе життя ледарює.
Ледар усе життя не робить.
ІХ. Творче завдання всім командам
Написати твір-роздум «Дерево – унікальне творіння природи», використовуючи загальновживані або стилістично забарвлені слова.
Х. Підведення підсумків змагання
Оцінювання роботи учнів. За роботу на уроці нагородження учнів медалями.
ХІ. Рефлексія. Підсумок уроку
1. Учні одержують яблука-смайлики на яких пишуть чи сподобався урок.
2. Методика «Піднятої руки». Підніміть руку ті учні, які вважають, що вони готові до контрольної роботи з теми «Лексикологія».
ХІІ. Завдання додому та інструктаж до нього
У цей передсвятковий час,
Я завітав у ваш весняний клас.
У мене є для всіх вас подарунки
Від весни чаклунки.
Для вас малеча – писанки гарненькі,
І для гостей є подаруночки миленькі.
Я всім вам хочу побажати,
Чарівний настрій завжди мати.
Щасливих Великодніх свят!
Повторити § 8 – 14.
Достатній рівень
Підібрати приказки та прислів’я з синонімами та антонімами.
Високий рівень
Скласти вірш, використовуючи антоніми або омоніми.