Тема. Означення. Узгоджене і неузгоджене означення
Підготувала: учитель української мови та літератури Марганецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №7 Л.В.Гордієнко
Мета. Поглиблювати знання учнів про другорядний членя речення означення; дати поняття узгоджених і неузгоджених означень;формувати вміння визначати узгоджені і неузгоджені означення в реченнях; розвивати увагу, логічне мислення учнів;виховувати позитивні якості характеру: увагу, любов до людей, доброту.
Обладнання: індивідуальні картки, таблиця «Узгоджені і неузгоджені означення», тексти інформаційного диктанту.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань,умінь і навичок учнів
1. Виконання індивідуальних завдань за різнорівневими картками
Д1(А) Переписати текст. Підкреслити головні члени речення. За допомогою запитань знайти і підкреслити додатки.
Був сонячний день. Ясно було надзвичайно. Вдалині на воді лежала руда пляма. То спав кит. Пароплав обережно наблизився до нього. Наблизившись, зупинили пароплав. Тоді спустили на воду два човни.Ті човни потягли у дві сторони велику, надзвичайно міцну сіть.Тою сіттю мали обгорнути кита. (М.Трублаїні)
Д3(Б) Списати, вставляючи пропущені букви. Прямі додатки підкреслити однією лінією, непрямі – двома. Вкр..ваєт..ся багр..янцем клен. Він стоїт.. на узліс..і замріян..ий. Іноді тихо вронит..виріз..бл..н..ий свій лист. А нал..тит.. віт..р і почне бе..жал..но зр..вати красу зажур..н- ..ого клена, оголит.. його і гулят..ме серед голого гіл..я. А яка ніжна золота б..рі..ка на тлі с..нюватих ялинок, з..л..навих сосон. Вона опустила свої віти і теж жур..т..ся, що скоро пр..йдут.. холоди. (За О.Копиленком) |
Д2(Б) Переписати текст, вставляючи пропущені букви.Підкреслити додатки,вказати їх вид.
В..сна вже досягла своєї благодатної пори. Ліво/руч з..л..ніли ж..та. Право/руч – б..р..зняк. По/декуди на біло/сніжній корі б..різок ще висіли в..ликі прозорі краплини, а на бе..силій гостро/лезій траві ще р..ясніла дощова роса. З..л..нуваті стріли травинок виг..нались дугою, їхні в..ршинки х..лилис.. до землі під вагою прозорих краплин. (За Ю.Збанацьким)
Д4(В) Перебудувати речення так, щоб підмети стали додатками. Підкреслити їх, вказати вид.
1.З далекої блакитної височини розливаються пісні жайворонків.(Коп.) 2.Кожна пташка славить травень.(Коп.) 3.Учні біля школи посадили сад. 4.Юннати підготували грунт для посадки бобових культур.5.Тишу лісу порушили дзвінкі пташині голоси.
Виділені іменники поставити у давальному відмінку однини. Підкреслити орфограми.
|
2. Бесіда-опитування у формі «Закінчи речення» або гра «Дай коротку відповідь»
3. Диктант безперевної дії
Упертість – рішення, яке людина зберігає, незважаючи на його виразну помилковість чи навіть абсурдність.
Як правило, саме впертість є найпершою ознакою дорослішання підлітка.
Найчастіше підлітки виявляють упертість, коли відстоюють своє право самостійно приймати рішення.
(Перше речення диктанту попередньо записати на дошці)
Завдання. Визначити граматичну основу речення. Підкреслити додатки і вказати їх вид.
4. Словникова робота
Пояснити значення слова «абсурдність». Дібрати до нього синоніми (нісенітниця, безглуздя)
ІІІ. Мотивування навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
1. Розв’язання кросворду.
1. Вид підрядного зв’язку у словосполученні, коли головне слово вимагає від залежного слова певної відмінкової форми непрямого відмінка.
2.Відмінок, у формі якого найчастіше стоїть непрямий додаток.
3.Односкладне речення, в якому називається предмет, але ніколи не говориться про дію. Головний член речення – підмет.
4. Головний член речення, який називає діяча і відповідає на питання хто? що?
5. Синтаксична одиниця – осмислене сполучення слів або одне слово граматично й інтонаційно оформлене як закінчена цілісність.
6. Протиставний сполучник.
7. Присудок, виражений іменною частиною мови у поєднанні із дієсловом-зв’язкою.
8. Вид підрядного зв’язку між словами у словосполученні, коли головне і залежне слово узгоджуються у роді, числі і відмінку.
9. Другорядний член речення, який відповідає на питання який? чий?
8 о з н а ч е н н я
7 у з г о д ж е н н я
6 і м е н н и й
а
5 р е ч е н н я
3 п і д м е т
3 н а з и в н е
2 з н а х і д н и й
1 к е р у в а н н я
2. Виконання завдання.
Спишіть, вставляючи пропущені букви. Прочитайте речення, вилучивши з нього означення. Порівняйте обидва описи. Який із них образніший, яскравіший?
І море, і оз..ро, і синій в..сокий його бер..г, і ш..рокий степ – все було залите гар..ячим мар..вом і пр..крите таким ле..ким сивим туманц..м, що всі сутінки, всі кольори ніби зл..валис.. до/купи. Тільки з/верху ясно с..ніло пишне, л..снюче небо.
- Виходячи із завдання, сформулюйте завдання сьогоднішнього уроку.
(Попередньо записати на дошці)
Сьогоднішній урок навчить мене:
ІV.Засвоєння нових знань.Формування умінь і навичок учнів
1. Бесіда:
- На яке питання відповідає другорядний член речення означення?
- На що вказує означення в реченні?
- Якою частиною мови найчастіше виражається означення?
- Спробуйте самостійно дати визначення означенню як другорядному члену речення.
2. Виконання завдання:
із записаних речень випишіть три словосполучення «прикметник + іменник» і визначіть тип підрядного зв’язку у словосполученнях.
Наприклад:високий берег, широкий степ, гаряче марево.
3. Пояснення вчителя за таблицею «Узгоджене і неузгоджене означення»
4. Робота з підручником. Виконання вправи 127(усно) Записати у зошити виділені у вправі словосполучення, визначити тип підрядного зв’язку:
юнак з міцним підборіддям - керування;
птиці у вечірньому небі - керування;
міст через Дінець - керування.
5. Пояснення вчителя: відомості про неузгоджене означення за таблицею.
6. Творче завдання: до поданих словосполучень з узгодженими означеннями дібрати словосполучення- синоніми з неузгодженими означеннями. Ввести їх у самостійно складені речення.
Наприклад: учнівський обов’язок – обов’язок учня.
Школярські будні; геройський вчинок; людська особистість; товариська розмова; *відверта розмова (розмова про відверте); *витримана людина (людина з витримкою); * літня людина (людина в літах).
Словосполучення із зірочкою – для сильніших учнів.
V. Застосування знань учнів. Удосконалення умінь та навичок
1. Гра «Хто швидше» - вправа з ключем: випишіть словосполучення підряд у дві колонки залежно від того, яке в них означення: 1) узгоджене; 2)неузгоджене.
Інший випадок, марна спроба; хлопець в окулярах; згаслий звук; книжна істина; одяг захисного кольору; колишня пригода; видовище не із приємних; пропаща справа; щира правда; сніг з дощем; усякі бувальщини; рука товариша; статечна поведінка; густий туман.
У кожному словосполученні підкреслити другу від початку букву. З цих букв ви прочитаєте початок вислову давньогрецького байкаря Езопа:
«На гонористу людину ніхто крім неї самої не звертає уваги.»
Речення-ключ записати на дошці. Підкреслити в ньому додатки, означення, визначити їх вид.
Для учнів, які виконали вправу швидше: перебудувати виділене словосполучення з узгодженим означенням на словосполучення з неузгодженим означенням.
2. Пояснювальний самодиктант ( на дошці заздалегідь записані речення)
1. У щире сер..це щире слово знаходит.. шлях обов..язково…(І.Гончар)
2. Мабут.. кож..на людина сама повин..а шукати найкоротшу дорогу до істини. (О.Гончар)
3. Людина не/позначе..на л..юбов..ю, не/може зв..сти сер..ця добра.(В.Коротич)
4. Хто наложив на мене обов..язок будити мертвих,тішити живих калейдоскопом радощів і горя.(Л.Українка)
5. Справжня в..ічливіст.. полягає у добро/зичливому ставлен..і до людей.(Ж-Ж.Руссо)
3. Виконання диференційованих завдань
1-ша група учнів виконує вправу 130 (за підручником Н.Ющук)
2-га група – вправу 129.
4.Інформаційний диктант (усно)
_(тексти диктанту надруковані на кожну парту)
- Як пояснюється слово «вихованість» у словнику?
- Яких людей вважав вихованими А.Чехов?
- Які риси властиві вихованій людині?
5. Гра «Вибери пару» (можна провести за рядами на швидкість)
Усно утворити словосполучення, визначити вид означення з кожного словосполучення.
Доброзичливе ввічливість
Пам’яті сила
Справжня ставлення
Непоборна криниця
Бути людиною людина
Людини можливість
Досконала мрія
VІ. Підсумок уроку
1.Рольова гра «Я – редактор» (пропоную учням уявити себе редактором видання і виправити текст)Редагування тексту вправи 131 (за підручником)
2. Рольова гра «Я кореспондент» Питання товаришеві: за одну хвилину продумати кому і яке питання поставити за темою уроку
VІІ. Домашнє завдання
стор.68,69 – опрацювати;
група А – вправа 132; група В – підготувати 5 речень з теми – диктант для вчителя.
Текст інформаційного диктанту
Що таке вихованість
Спочатку звернемось до тлумачного словника: «Вихованість – це вміння поводитись». Що ж означає вміння поводитись в колективі? Бути вихованою людиною – це вміння вітатись, підтримувати в товаристві розмову, і правильно їсти, і вміння поводитись в громадських місцях.
Та неправильно мислять ті, хто вважає, що вихованість зводиться лише до гарних манер. Коли говоримо – «вихована людина», - маємо на увазі щось більш глибоке в людині, і перш за все внутрішню інтелігентність.А це означає бути тактовним, скромним, уважним до інших.
«Виховані люди, - писав до брата Антон Павлович Чехов,- поважають людську особистість,а тому завжди тактовні, лагідні, ввічливі, поступливі… Вони щирі і бояться неправди, як вогню. Не обдурюють навіть у дрібницях. Вони не хизуються, поводяться на вулиці так само, як і вдома. Вони не лізуть з відвертими розмовами, коли їх не питають.»
Бути ввічливою, вихованою, витриманою людиною не так-то легко. Тут потрібні і самодисципліна, і готовність іноді поступитися власним вигодам, звичкам і, найголовніше, почуття поваги до інших людей, до колективу, відповідальність за свої вчинки перед суспільством.
Міркуйте самі, поснідавши десь на галявині, найлегше, звичайно, «забути» там же залишки їжі, папір. Більше клопоту зібрати все це і закопати чи взяти з собою, щоб потім викинути в ящик для сміття.
Поступитися місцем у переповненому автобусі літній людині, це значить і самому відчути помітну незручність. Та без вагань це зробить кожна людина.
Вона ж не дозволить собі увімкнути магнітофон під вікнами житлового будинку. Вона знає: ми живемо у вік, коли коли і так надто гамірно, як же не оберігати тишу і спокій?
Вихованість – це не тільки ввічливість і привітність. Це і людяність. Це бути людиною серед Людей. Для цього, в першу чергу, потрібно мати таку внутрішню якість – як щирість, доброту – справжню, щедру, дійову. Несподіваний конфлікт вихована людина розв’яже швидше з гумором, ніж з досадою.
Зовнішня культура, поведінка людини не відділені глухою стіною від її внутрішнього, духовного світу. Слухання музики, споглядання творів мистецтва, читання – все це збагачує духовний світ людини, а значить, і сприяє його вихованню.