Урок української мови у 8 класі
Тема: Речення зі звертаннями, вставними і вставленими конструкціями.
Систематизація та узагальнення вивченого
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про речення зі звертаннями, вставними і вставленими конструкціями; удосконалювати пунктуаційні вміння й навички; розвивати спостережливість, уважність, кмітливість, виховувати любов до Матері, Батьківщини, рідної мови
Обладнання: дидактичний матеріал, презентації
Тип уроку: систематизація й узагальнення знань
ХІД УРОКУ
І Організація класу
ІІ Мотивація навчальної діяльності школярів
Повідомлення теми й мети уроку
Вступне слово вчителя
- Сьогоднішній наш урок я хочу почати словами відомого українського поета
Сидора Воробкевича:
Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
Тілько камінь має.
Ці слова будуть епіграфом нашого заняття.
- Скажіть, про що в них йдеться?
- Яка синтаксична одиниця передає слова даного епіграфа?
- Які бувають речення за будовою?
- Чим ускладнене перше просте речення нашого епіграфа?
- Які вони за будовою?
- Якими розділовими знаками вони виділені?
- Але речення може ускладнюватись не лише звертаннями, а й вставними словами та вставленими конструкціями.
- Сьогодні ми з вами узагальнимо й систематизуємо отримані знання про речення зі звертаннями, вставними і вставленими конструкціями та різними розділовимизнаками при них. І будемо говорити про найближчі кожній людині поняття –
Батьківщину, рідну мову.
- Запишіть сьогоднішнє число, класна робота та тему уроку.
ІІІ Закріплення вивченого матеріалу
1. Слово вчителя
- Сьогодні ви будете працювати в групах. Кожна група обирає спікера, який
відповідає за роботу всіх учнів. Та перш, ніж почнемо практичне закріплення ми проведемо незвичайний «Аукціон знань», де ви покажете свої знання з даної теми.
Групи будуть задавати питання по черзі, одна група іншій і т.д.
2. Опитування «Аукціон знань»
- Що називається звертанням? Наведіть приклад.
- У формі якого відмінка вживається звертання в реченнях?
- Охарактеризуйте звертання за будовою. Наведіть приклади.
- Які слова називаються вставними? Як вони виділяються на письмі?
- Назвіть групи вставних слів за значенням.
- Яку роль у реченні відіграють вставлені словосполучення й речення?
- А зараз закріпимо ваші знання письмово, але хочу звернути вашу увагу на те, що під час уроку ви повинні працювати плідно, бути уважними та поважати роботу своїх однокласників.
3. Творче конструювання «Утвори звертання» ( 3 хв.)
- Подані слова записати в формі кличного відмінку. Одне утворене непоширене звертання перебудувати в поширене та скласти з ним речення.
Визначити граматичну основу.
І група:
Мрія, весна, дядько, гай, Київ, вовчик.
ІІ група:
Рід, мама, доня, друг, Андрій, туман.
ІІІ група:
Тітка, Дніпро, мова, луг, командир, Галина Іванівна.
Презентація роботи
(Учень говорить, потім включаю слайд)
- Звертання не є членом речення.
4. «Юні дослідники» ( 2 хв)
- Ч и відомо вам, ювілей якого українського поета ми відзначаємо в березні цього
року?
- Також 2014 рік оголошено роком Т.Г.Шевченка. Твори поета ми читаємо,
аналізуємо, вчимо напам'ять, а сьогодні будемо розглядати його поезії.
Вам вже відомо багато різних за жанрами творів Т.Г.Шевченка, а сьогодні я хочу познайомити вас з поезією «Розрита могила», яку ви будете вивчати в старшихкласах (читаю).
- Кожна група отримує картку з завданням щодо роботи над цим уривком. ( 2 хв)
«Розрита могила»
Світе тихий, краю милий,
Моя Україно!
За що тебе сплюндровано,
За що, мамо, гинеш?
Чи ти рано до схід сонця
Богу не молилась?
Чи ти діточок непевних
Звичаю не вчила?
«Молилася, турбувалась,
День і ніч не спала,
Малих діток доглядала,
Звичаю навчала.
Виростали мої квіти,
Мої добрі діти,
Панувала і я колись
На широкім світі,-
Панувала... Ой Богдане!
Нерозумний сину
Подивись тепер на матір,
На свою Вкраїну.
І група:
Виписати з уривку поезії речення, що складається лише зі звертань.
ІІ група:
Виписати з уривку поезії непоширене звертання, що знаходиться в середині
речення.
ІІІ група:
Виписати з уривку поезії звертання, що вимовляються з підвищеним голосом.
Презентація роботи
- Крім звертань на протязі теми ми детально вивчали також і вставні слова. Тому наступне наше завдання буде стосуватись саме вставних слів.
5. Визначити речення зі вставними словами «Ускладнене речення» (3 хв.)
Виписати речення зі вставними словами.
Визначити його групу за значенням та пояснити розділові знаки.
І група:
1. Із літака видно безмежні простори рідного краю.
2. Микола треба сказати був сьогодні дуже уважним.
ІІ група:
1. Видно він тільки недавно повернувся на Батьківщину.
2. Для мене рідний край в житті багато значить
ІІІ група:
1. Треба сказати брату про побачення.
2. Значить треба добре вчити рідну мову.
- Ви повинні пам’ятати, що не всі слова можуть виступати в ролі вставних. А які саме це слова ви зараз визначите у наступному завданні.
6. Вибіркове списування «Знайди зайві слова» ( 2 хв.)
- Із запропонованих слів виберіть тільки ті, які ніколи не бувають вставними.
І група:
На щастя, навіть, по-друге, мабуть, без сумніву, майже, приблизно, принаймні.
ІІ група:
Нібито, як відомо, все-таки, либонь, по - вашому, дивна річ, мовби.
ІІІ група:
Неначе, адже, наприклад, тобто, між іншим, а втім, видно, особливо.
Презентація роботи
Ці слова ніколи не бувають вставними!
Навіть, майже, приблизно, принаймні, нібито, все-таки, мовби, неначе, адже, тобто, особливо.
7. Закріплення з елементами дослідження
- А про що ми ще не згадували сьогодні на уроці?
- Учні вашого класу досліджували функції вставлених конструкцій та виділення їх на письмі. Зараз ми заслухаємо їхні доповіді по даній темі.
І група:
Вставленими називаються такі конструкції, які вживаються для доповнення, роз'яснення чи уточнення предметного змісту речення.
Вони з'являються тоді, коли мовець помітив їх необхідність, почавши висловлювати свою думку.
Ці конструкції приєднуються до основи речення без сполучників або за допомогою сполучників сурядності (а, але, та, і) чи підрядності (як, щоб, що, бо, тобто та ін.) «Улітку під вербою біля хати (Як добре, що скінчилася зима!) Княгиня почала дітей навчати» .
Вони дуже схожі на вставні конструкції, бувають різних структурних і семантичних типів, але з’являються незаплановано, не класифікуються за певними ознаками. Вставлені конструкції є переважно реченнями, хоча за будовою можуть бути надзвичайно різноманітними.
ІІ група:
Модально-оцінні функції наближують вставлені конструкції до вставних, однак характер додаткового пояснення, залишається визначальним:
Семен Непорадний – він так звався – був кремезний козак літ тридцяти.
Іноді додаткове пояснення стає уточненням:
З-за погрібника пахло м’ятою (росло її там, густої та холодної, багато), а від хати несло духом матіоли.
Вставлені конструкції можуть бути принагідним зауваженням: «Справді, у світлому великому небі — ніколи я не бачив над собою такого неба! — в дальній далечі, у високій високості, де, мабуть, лише реактивні літають, йдуть табуни птиць»
Вони супроводять текст драматичного твору як ремарки: «Л о г в и н. Дайте ж, панотченьку, я васпоцілую в руку. (Цілує старому руку)»
За допомогою вставлених конструкцій оформляються посилання на джерело цитування: «Тищенко, коли йому по обіді Ірина показала газету (не могла не показати), прочитав її досить спокійно».
ІІІ група:
Залежно від того, як вставлені конструкції вимовляються, їх виділяють на письмі за допомогою ком, тире або дужок.
Вставлені конструкції здебільшого виділяються дужками: «Три сини, та дочка, та дорослі онуки (Від обличчя твого відірвались несила) Підняли тебе легко на дужії руки. Так, як ти їх легенько в житті проносила» (А.Малишко).
Навіть одне слово може виділятися дужками, коли воно має в собі додаткове пояснення: «За селом зелено-зелено, і по хвилях переливи червоні (од сонця)» (А.Головко).
Невеликі вставлені конструкції, які стоять переважно в середині основного речення і вимовляються підвищеним тоном, виділяються з обох боків тире:
«За вікном — згори було видно — шуміло, вирувало залите сонцем місто»
Комами з тире відокремлюються від інших членів основного речення вставлені конструкції тоді, коли на місці розриву повинна бути кома: «Не було ще такого літнього ранку, — хіба вже каміння з неба, — щоб дід Арсен, прозваний Бугилею, всидів дома»
9. Робота в групах:
- Прослухавши інформацію дослідників, закріпимо практично, виконуючи
завдання в групах.
Завдання:
1.Виписати з тексту речення зі вставленою конструкцією.
2. Визначити її функцію в цьому реченні.
І група:
Виходець із глибин народних (він був власністю поміщика – кріпосника)
геніальний юнак Кобзар – саме так його назвав народ. Упродовж усього свідомого життя Тараса гріла і спопеляла єдина, гаряча, вірна і незрадлива любов до своєї знедоленої України та її народу.
ІІ група:
У травні 1838 року Тарас стає учнем Петербурзької академії мистецтв – одного з найавторитетніших вищих мистецьких закладів у Європі. Розглянувши подані Шевченком малюнки, рада академії одразу зарахувала обдарованого юнака на навчання до четвертого класу ( усіх класів курсу малювання було шість), поминувши перші три класи – копіювання гравюр і гіпсових голів.
ІІІ група:
Тарас Шевченко – національний поет українського народу, тому кожний українець має свого Шевченка. Але - о диво! – чим більше занурюєшся у світ його поезій, записи щоденника та подробиці життя, тим більше починаєш розуміти невичерпність цього феномену нашої історії та культури.
10. Презентація роботи в групах
(Діти читають уривок і потім говорять про виписану вставлену конструкцію)
11. Творча робота
- Т.Г.Шевченко відомий у всьому світі не лише як поет, патріот своєї країни, а й художник. Тому я пропоную вам переглянути репродукції мистецької спадщини Шевченка - художника та скласти і записати одне речення зі звертаннями чи вставними словами.
ІV Підсумок уроку.
1. Домашнє завдання
Скласти два речення про Шевченка – художника зі вставленими
конструкціями
Підготуватись до контрольної роботи.
2. Оцінювання учнів