Речовини. Чисті речовини і суміші.

Про матеріал
Мета : вивчити, що таке „речовина”, „ матеріал”, „ чиста речовина”, „ суміш” ; навчитися розрізняти чисті речовини і суміші, фізичні і хімічні властивості речовин; закріпити знання таких понять, як „ тіло”, „ агрегатний стан” речовин.
Перегляд файлу

Конспект уроку 3.

 

Тема : Речовини. Чисті речовини і суміші.

 

Мета : вивчити, що таке „речовина”, „ матеріал”, „ чиста речовина”, „ суміш” ; навчитися розрізняти

            чисті речовини і суміші, фізичні і хімічні властивості речовин; закріпити знання таких понять,

            як „ тіло”, „ агрегатний стан” речовин.

 

Обладнання: зразки речовин, сода, алюміній, вода, хімічний стакан, склянна паличка.

 

Тип уроку: вичення нового матеріалу.

 

Форми роботи: лекція, бесіда, лабораторний дослід, „ Шпаргалка”, складання таблиці, робота в

                            парах, хімічний диктант.

           

Хід уроку:

І.  Організація класа.

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності .

     Бесіда по питанням.

  1. Що оточує нас у повсякденному житті? (..... тіла)
  2. З чого складаються тіла? ( ...... з речовин)
  3. Що ж таке „ тіло” , „ речовина” ?
  4. Вводимо поняття „ матеріал”.

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

 

  1. Пояснюємо, що таке властивості речовин, їх поділ на фізичні і хімічні.

     Нині відомо майже 20 000 000 різних речовин. Одні з них — природні, наприклад вода, кисень, вуглекислий газ. Інші — добуті штучно, наприклад капрон, поліетилен, синтетичний каучук.

Як же розібратися в цій безлічі речовин? Виявляється, кожна речовина має певну сукупність властивостей, які визначають її індивідуальність.

     Властивості речовини — це певні ознаки, за якими різні речовини подібні між собою або відрізняються одна від одної.

Властивості

                                                 фізичні                                                   хімічні

                                      (можна виявити                                      (виявляються лише в процесі 

                      при безпосередньому спостереженні)               перетворення одних речовин на інші).

      Властивості речовин вивчають для того, аби знати, як дану речовину з якомога більшою користю використовувати, як правильно з нею поводитися, як її розпізнати серед інших речовин. Адже є багато речовин з небезпечними для людини властивостями: одні легко спалахують і можуть спричинити пожежу, другі — отруйні і можуть викликати хворобу і навіть загибель людини, треті — здатні вибухати і можуть завдати непоправної шкоди. Однак усі ці небезпечні властивості можна спрямувати на користь людині

 

  1. Складаємо схему - „ шпаргалку”  фізичних властивостей речовин

  1. Конкретизуємо поняття „ агрегатний стан”

     Агрегатний стан — це не фізична властивість речовини, а лише стан, у якому вона перебуває за певних умов.

     Під час переліку фізичних властивостей речовини прийнято зазначати її агрегатний стан, у якому вона перебуває за стандартних умов (за температури 298,15 К, або 25 °С, і тиску 100 кПа, або 760 мм рт. ст. (1 атм).

     Аби переконатись чи  зрозуміли ви що таке фізичні властивості,  виконаємо такі досліди.

  1. Лабораторний дослід по вивченню властивостей запропонованих речовин.

Лабораторний дослід

Виявлення фізичних властивостей речовин

     Завдання: зазнач агрегатний стан і охарактеризуй фізичні властивості двох речовин: алюміній і натрій карбонат (сода) за таким планом:

1) агрегатний стан речовини за стандартних умов;

2) колір, блиск;                    3) запах;                 4) розчинність у воді.

     Щоб визначити розчинність, наприклад соди, треба за допомогою ложки або шпателя насипати трохи соди у пробірку (тільки вкрити дно!) і долити 1 мл води. Розчинення прискорюється в разі перемішування.

• Пригадай, як треба перемішувати рідину з твердою речовиною. У разі потреби звернись до мал. 28

     Інші фізичні властивості — температуру кипіння або плавлення, твердість, густину, електричну провідність тощо можна з'ясувати, якщо потрібно, за хімічним довідником.

Аби вивчити фізичні властивості якоїсь речовини, необхідно очистити її від сторонніх домішок. У житті нам майже не трапляються чисті речовини, найчастіше ми маємо справу з сумішами речовин.

     Свої спостереження запиши у зошит у вигляді таблиці:

 

Агрегатний стан

Колір

Блиск

Запах

Розчинність у

воді

T плавлення і

  кипіння

Сода

 

 

 

 

 

Алюміній

 

 

 

 

 

 5)Ознайомлення з поняттями „ чисті речовини” і „ суміші”. Учні працюють в парах.

 

V. Закріплення вивченого. Хімічний диктант.

1) З переліку випишіть у два стовпчики  тіла і речовини:

вода, кухонна сіль, крижинка,сода, цвях, підкова, цукор.

2) З переліку випишіть у два стовпчики чисті речовини і суміші:

морська вода, кисень, повітря, цукор, сироп, молоко

3) Які ознаки відносяться до фізичних властивостей речовин?

 

VI. Домашнє завдання.

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку