Конспект уроку 3.
Тема : Речовини. Чисті речовини і суміші.
Мета : вивчити, що таке „речовина”, „ матеріал”, „ чиста речовина”, „ суміш” ; навчитися розрізняти
чисті речовини і суміші, фізичні і хімічні властивості речовин; закріпити знання таких понять,
як „ тіло”, „ агрегатний стан” речовин.
Обладнання: зразки речовин, сода, алюміній, вода, хімічний стакан, склянна паличка.
Тип уроку: вичення нового матеріалу.
Форми роботи: лекція, бесіда, лабораторний дослід, „ Шпаргалка”, складання таблиці, робота в
парах, хімічний диктант.
Хід уроку:
І. Організація класа.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності .
Бесіда по питанням.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Нині відомо майже 20 000 000 різних речовин. Одні з них — природні, наприклад вода, кисень, вуглекислий газ. Інші — добуті штучно, наприклад капрон, поліетилен, синтетичний каучук.
Як же розібратися в цій безлічі речовин? Виявляється, кожна речовина має певну сукупність властивостей, які визначають її індивідуальність.
Властивості речовини — це певні ознаки, за якими різні речовини подібні між собою або відрізняються одна від одної.
Властивості
фізичні хімічні
(можна виявити (виявляються лише в процесі
при безпосередньому спостереженні) перетворення одних речовин на інші).
Властивості речовин вивчають для того, аби знати, як дану речовину з якомога більшою користю використовувати, як правильно з нею поводитися, як її розпізнати серед інших речовин. Адже є багато речовин з небезпечними для людини властивостями: одні легко спалахують і можуть спричинити пожежу, другі — отруйні і можуть викликати хворобу і навіть загибель людини, треті — здатні вибухати і можуть завдати непоправної шкоди. Однак усі ці небезпечні властивості можна спрямувати на користь людині
Агрегатний стан — це не фізична властивість речовини, а лише стан, у якому вона перебуває за певних умов.
Під час переліку фізичних властивостей речовини прийнято зазначати її агрегатний стан, у якому вона перебуває за стандартних умов (за температури 298,15 К, або 25 °С, і тиску 100 кПа, або 760 мм рт. ст. (1 атм).
Аби переконатись чи зрозуміли ви що таке фізичні властивості, виконаємо такі досліди.
Лабораторний дослід
Виявлення фізичних властивостей речовин
Завдання: зазнач агрегатний стан і охарактеризуй фізичні властивості двох речовин: алюміній і натрій карбонат (сода) за таким планом:
1) агрегатний стан речовини за стандартних умов;
2) колір, блиск; 3) запах; 4) розчинність у воді.
Щоб визначити розчинність, наприклад соди, треба за допомогою ложки або шпателя насипати трохи соди у пробірку (тільки вкрити дно!) і долити 1 мл води. Розчинення прискорюється в разі перемішування.
• Пригадай, як треба перемішувати рідину з твердою речовиною. У разі потреби звернись до мал. 28
Інші фізичні властивості — температуру кипіння або плавлення, твердість, густину, електричну провідність тощо можна з'ясувати, якщо потрібно, за хімічним довідником.
Аби вивчити фізичні властивості якоїсь речовини, необхідно очистити її від сторонніх домішок. У житті нам майже не трапляються чисті речовини, найчастіше ми маємо справу з сумішами речовин.
Свої спостереження запиши у зошит у вигляді таблиці:
|
Агрегатний стан |
Колір Блиск |
Запах |
Розчинність у воді |
T плавлення і кипіння |
Сода |
|
|
|
|
|
Алюміній |
|
|
|
|
|
5)Ознайомлення з поняттями „ чисті речовини” і „ суміші”. Учні працюють в парах.
V. Закріплення вивченого. Хімічний диктант.
1) З переліку випишіть у два стовпчики тіла і речовини:
вода, кухонна сіль, крижинка,сода, цвях, підкова, цукор.
2) З переліку випишіть у два стовпчики чисті речовини і суміші:
морська вода, кисень, повітря, цукор, сироп, молоко
3) Які ознаки відносяться до фізичних властивостей речовин?
VI. Домашнє завдання.