. Речовини. Чисті речовини та суміші

Про матеріал
повнення відомостей про речовини, суміші та їхні властивості; навчити учнів розрізняти фізичні тіла, матеріали, речовини; повторити поняття «чисті речовини» та «суміші», основні способи розділу сумішей; продовжити знайомство з лабораторним устаткуванням і методикою проведення хімічного експерименту.
Перегляд файлу

Тема. Речовини. Чисті речовини та суміші

Цілі уроку: повторити відомості про речовини, суміші та їхні властивості; навчити учнів розрізняти фізичні тіла, матеріали, речовини; повторити поняття «чисті речовини» та «суміші», основні способи розділу сумішей; продовжити знайомство з лабораторним устаткуванням і методикою проведення хімічного експерименту.

Тип уроку: комбінований.

Форми роботи: бесіда, розповідь, демонстрації, самостійна робота з опорною схемою, робота в групах. інтерактивний прийом «Мозковий штурм», інтерактивний прийом «Точка зору», гра «Третій зайвий»,практикум «Розділи мене».

Обладнання: штатив демонстраційний, пробірки демонстраційні, спиртівка, піпетки або скляні трубки, хімічні склянки, фільтр, лійка, ділильна лійка, магніт.

Реактиви: крейда, вода, рослинна олія, натрій хлорид, цукор, пісок, залізні ошкурки.

Мультимедійні засоби навчання: Компютер, мультимедійний проектор, екран

Програмні ресурси:

 - Презентація

Друкований роздатковий матеріал:

-  Таблиця способи розділення сумішей.

- Завдання на розділення сумішей

Базові поняття й терміни: чиста речовина, суміш, відстоювання, фільтрування, кристалізація, дистиляція, фільтр, фільтрат.

Структура уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

IV. Етап засвоєння нових знань

V. Узагальнення й систематизація знань

VI. Підбиття підсумків уроку

 

VII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

IX Підбиття підсумків уроку

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

1. Привітання.

2. Перевірка присутності учнів: кількість за списком, кількість присутніх на уроці

___, відсутніх __.

3. Перевірка готовності учнів до уроку.

Етап перевірки домашнього завдання

4. Перевірка наявності в учнів виконаних письмових робіт. Обговорення питань, які

виявилися найбільш складними.

5. Розумова розминка

- Що таке проста речовина?

- Як поділяються прості речовини?

- Що таке складна речовина?

- Як поділяють складні речовини?

- Чим відрізняються прості та складні речовині?

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Створення проблемної ситуації.

Чи можна вивчати загальні властивості води, використовуючи як об’єкт морську воду?

Учні мають дійти висновку, що навіть невелика кількість домішок надає речовинам нових властивостей.

Якщо на столі розкласти різні олівці, ручки, папір, потім змішати їх, чи буде це сумішшю? (Ні вони не утворюють одне природне тіло)

IV. Етап засвоєння нових знань

Пояснення нового матеріалу

Поняття про чисті речовини й суміші. (Евристична бесіда.)

 Учитель.Кожна речовина має характерні для неї властивості. Однак ці властивості будуть цілком певні лише для окремо взятої речовини. Такі речовини називають чистими. Чиста речовина — це речовина індивідуальна, яка не містить домішок інших речовин, Ввона складається з частинок певного виду (з однакових атомів чи молекул) і тому має сталі властивості. Чисті речовини не розділяються на окремі речовини і не змінюють своїх фізичних властивостей.

Від чистих речовин слід відрізняти суміші. Суміш — це сукупність різних речовин, яка становить одне фізичне тіло, це системи, що складаються з двох і більше компонентів. Складові частини суміші називаються компонентами. Речовини, що входять до складу сумішей, зберігають притаманні їм властивості.

V. Узагальнення й систематизація знань

Закріплення нового матеріалу

1. Інтерактивна вправа «Точка зору»

Чи вважаєте ви водопровідну воду чистою?

Гра «Третій зайвий» на визначення однорідних і неоднорідних сумішей.

Знайти виграшний шлях у таблиці:

1. Класифікація сумішей. (Розповідь учителя, складання схеми.)

Учитель. Суміші поділяють на однорідні і неоднорідні. Яка між ними різниця?

Метод спостереження і порівняння «Приготування розчину цукру» і «Приготування розчину вапна».

Висновок учнів. Під час розчинення цукру наочно не можна визначити дві речовини у суміші. А у розчині вапна наочно видно речовини – воду і нерозчинне вапно, яке осідає на дно хімічного стакану. Отже, за допомогою наочного спостереження склад однорідних сумішей на відміну від неоднорідних визначити неможливо.

Суміші поділяються на однорідні й неоднорідні. Заповнимо таблицю:

 

Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні). Способи розділення сумішей.  7 клас | Передплатна агенція «Основа»

Однорідні Неоднорідні

Частки речовин можна розрізнити

(вода і пісок)

 

Частки речовин не можна розрізнити

(чай з цукром)

Учитель. Для закріплення виконаємо завдання і навчимося розрізняти однорідні і

неоднорідні суміші.

- Наведіть свої приклади сумішей. (Учні записують у зошиті та розповідають у

класі.)

Робота в групах із закріплення

Запропонуйте способи розділення нижченаведених сумішей; назвіть необхідне

обладнання.

І варіант: суміш піску та залізного порошку

ІІ варіант: суміш деревяної тирси та залізної стружки

ІІІ варіант: суміш гранул поліетилену, піску та залізного порошку

ІV варіант: суміш порошку крейди та солі

V варіант: суміш деревяних стружок та піску

VІ варіант: суміш води та олії

VI. Підбиття підсумків уроку

Підбивають підсумок уроку, виставляють оцінки.

Учитель. На сьогоднішньому уроці ми опрацювали такі поняття: чиста речовина, суміш як взаємозалежні речовини, матеріали та фізичні тіла, з’ясували чим відрізняються хімічні сполуки та суміші, основні способи розділення сумішей.

VII. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Завдання для всього класу.

Підручник ___Прочитати параграф. Відповісти на запитання до нього.

Творчі завдання:

1) Запропонуйте спосіб розділення суміші: цукор + залізні ошурки + вода + спирт.

2) Складіть суміш із речовин з вашого оточення і запропонуйте спосіб її розділення.

IX Підбиття підсумків уроку

Бесіда

Чи досягнуто мету роботи, яку ви ставили перед початком уроку? Яким чином?

Які труднощі виникали у вас під час практичної роботи?

– Сьогодні на уроці я навчився…..

– Мені було цікаво…..

– Тепер я краще знаю що……….

Учитель оцінює учнів, даючи відповідні коментарі.

 

Література:

1. Попель Хімія. 7 кл.: Підручник для загальноосвіт. навч. закл. – К.: Генеза, 2007.

2. Коршевнюк Т.В. Природознавство: підруч. для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закл. – К. :Генеза, 2013.

3. Дехтяренко С.Г. Моніторинг якості освіти: рівнева загальноосвітня підготовка учнів з хімії. 7 кл. – Запоріжжя, 2009.

 

 

docx
Додано
12 листопада 2021
Переглядів
1139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку