Поширення солей в природі та їхнє практичне значення. Фізичні властивості середніх солей. Хімічні властивості середніх солей.

Про матеріал
Урок надає можливість учням закріпити знання учнів про склад середніх солей, вміння складати формули середніх солей; розглянути поширення солей у природі, їхні фізичні властивості; розглянути використання солей; звернути увагу учнів на солі, які найчастіше застосовуються у побуті.
Перегляд файлу

Тема. Поширення солей в природі та їхнє практичне значення.

Фізичні властивості середніх солей. Хімічні властивості середніх солей.

 

Мета: закріпити знання учнів про склад середніх солей, вміння складати формули середніх солей;

розглянути поширення солей у природі, їхні фізичні властивості;

розглянути використання солей;

звернути увагу учнів на солі, які найчастіше застосовуються у побуті;

розвивати логічне мислення, спостережливість, допитливість, розширювати кругозір.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

 

 

Методи навчання: розповідь, нестандартні та творчі завдання, робота з таблицею, наочний(демонстрація),інтерактивні методи «Мікрофон»

 

Обладнання та реактиви: штатив для пробірок, пробірки, кальцій карбонат, хлоридна кислота, таблиця розчинності, картки-додатки, зразки солей.

 

 

 

ХІД УРОКУ:

 

  1.                      Актуалізація знань, мотивація.

Ця речовина дала назву цілому класу сполук.

Історію цієї речовини можна порівняти з історією нафти та золота.

До першої половини ХIХ століття вона вважалась рідкісним продуктом,нерівномірно розподіленим між народами земної кулі. В Африці за неї купували рабів, золото, слонову кістку. Ще в середні віки ціна міцного робітника в Африці дорівнювала шматку цієї речовини розміром з його ступню. В Індії цю речовину можна було обміняти на сапфіри.

Більшість народів світу вклонялися цій речовині як символу самого життя, вічності та сталості, благополуччя й миру

В деяких країнах цю речовину використовували як гроші.

У давнину люди приписували цій речовині священні властивості, пов’язували її з добрими духами. У багатьох країнах збереглася традиція ставити перед гостями цю речовину як символ дружби та гостинності. Існує давня традиція: зустрічати дорогих гостей хлібом та …

Отже, я думаю, ви вже знаєте, про яку речовину йдеться. Звичайно, це натрій хлорид або, як ми говоримо в побуті, кухонна сіль.

 

 

  1.      Вивчення нового матеріалу.
    1.                           Застосування солей.

Сьогодні ми здійснимо туристичну подорож до країни Соляндії.

Ми побуваємо у деяких містах цієї країни, познайомимось з традиціями, населенням. Отже, починаємо. Спочатку ми побуваємо у місті Сульфатному. Населяють це місто сульфати, тобто солі сульфатної кислоти. Вони надзвичайно працьовиті й талановиті. Наприклад, натрій сульфат і калій сульфат працюють у склоробній промисловості. Окрім того, натрій сульфат приймає участь у виробництві соди, а калій сульфат сприяє кращому росту рослин як калійне добриво.

Не менш енергійним є алюміній сульфат. Ця сіль застосовується для очищення води, у паперові, текстильній, шкіряній галузях промисловості

Відомими у місті сульфатами є барій сульфат та кальцій сульфат. Вони обидва виконують важливі функції у медицині. Барій сульфат – рентгеноструктурний матеріал, а кальцій сульфат незамінний при лікуванні переломів. І це ще не все. Кальцій сульфат – будівельний матеріал, барій сульфат – наповнювач у виробництві паперу і каучуку.

Одним із почесних сульфатів є мідний купорос. Він і засіб захисту рослин, і джерело добування міді високої чистоти.

Деякі сульфати закодовані. Якщо вам зустрінуться написи Е-515 та Е-520

знайте, що це вже відомі нам калій сульфат та алюміній сульфат при виконанні функцій харчової добавки.

А тепер завдання:

1) учні, які народилися взимку, складають формули солей, про які йшлося у повідомленні, і три способи добування алюміній сульфату;

2) учні, які народилися влітку, складають формули солей, про які йшлося у повідомленні, і три способи добування купрум (II) сульфату;

3) учні, день народження яких восени, готують подібне повідомлення про хлориди та нітрати, використовуючи підручник;

4) учні, які народилися навесні, готують повідомлення про застосування карбонатів та ортофосфатів, також користуючись підручником.

2. Відповіді учнів кожної групи та обговорення.

3. Солі в природі.

Наша подорож триває. Зараз ми побуваємо з вами на лоні природи. Адже, зрозуміло, що солей тут ми знайдемо багато.

Всім відомо, що вода морів і океанів на смак солоно-гірка. Це тому, що в ній міститься багато різних солей. Навіть є спеціальна міра – солоність, яка визначається вмістом солей в одиниці об’єму морської води. 100 г морської води у середньому містять 3,5 г солей, серед яких є лідери – натрій та магній хлориди.

Якби висохли всі моря, то залишилося стільки б солей, що можна було б побудувати по всьому екватору стіну висотою 282 м та шириною 1,5 км.

Прісна вода також містить солі, але тут вже переважають солі кальцію та магнію (в основному карбонати та сульфати).

Найбільш солоною є вода Червоного моря.

Морська вода непридатна для пиття через високий вміст мінералів, для виведення яких з організму потрібно води більше, ніж її випита кількість. Однак після дистиляції, що знижує солоність, таку воду можна пити.

Багато солей є і в земній корі. Більшість із них силікати.

Кожен чув про сталактити і сталагміти. Це такі кам’яні бурульки, які можна побачити у печерах. Краплі сталактитів і гігантські сталагміти всередині печер – найвідоміші вапнякові чудеса. Ці печери утворюються внаслідок того, що кисла дощова вода розчиняє і забирає з осадової породи вапняку кальцій карбонат. І ось що утворюється.

 

 

 

 

  

 

 

 

Солі також можуть бути і дорогоцінним камінням. Саму численну групу утворюють силікати, що включають топаз, циркон, гранат, турмалін і багато інших мінералів.

Серед ювелірних каменів є представники фосфатів – бірюза, карбонатів – кальцит і арагоніт. Перли і корали складені також в основному карбонатами.

БІРЮЗА

ГРАНАТ

ТУРМАЛІН

 

ТОПАЗ

Найбільша морська перлина («Перлина Аллаха») важить 6,370 кг.

Властивості перлів були відомі ще цариці Клеопатрі. Ось як пише про це Г.Р.Хагард у своєму романі «Клеопатра»:

«…Вона вийняла з вуха одну з тих величезних перлин … і … опустила перлину в оцет. Запанувала  тиша, вражені гості, завмерши, спостерігали, як незрівнянна перлина повільно розчиняється в міцному оцті. Від неї не залишилося і сліду…»

Чому перлина розчиняється в оцті, зараз ми зясуємо. Адже ми переходимо до розгляду хімічних властивостей солей..

  1. Хімічні властивості солей.

Оцет – це розчин оцтової кислоти. Отже, солі реагують з кислотами.

У вас на столах є реактиви, і ви зараз виконаєте дослід, подібний до того, який зробила Клеопатра. Тільки замість перлів у вас кальцій карбонат, а замість оцту – хлоридна кислота.

Що спостерігаєте? Який газ виділяється? Чому він утворюється?

Складіть рівняння реакції.Назвіть продукти реакції.

Сіль + кислота = нова сіль + нова кислота.

Користуючись додатком № 1, зробіть висновок, у якому випадку солі реагують з кислотами.

ДОДАТОК № 1

Кислота + сіль = нова сіль + нова кислота

Реагуюча сіль утворена слабшою або більш леткою кислотою.

Ряд кислот за їхньою силою

HCIO4>HNO3>HCI>HBr>HI>H2SO4>H2SO3>H3PO4>HF>HNO2>

>CH3COOH>H2CO3>H2S>H2SiO3

Леткі кислоти: HF↑, HCI↑, HBr↑, HI↑, H2S↑, HNO3↑.

Нестійкі кислоти:

H2CO3 → CO2↑ + H2O;

H2SO3→ SO2↑ + H2O;

2HNO2→ NO↑ + NO2↑ + H2O.

 

 

  1. Фізичні властивості кислот.
    1. демонстрація зразків солей;
    2. користуючись додатком № 2, охарактеризуйте фізичні властивості солей.

ДОДАТОК № 2

Вставте пропущені слова.

  1. Солі – йонні сполуки, тому за звичайних умов є …

(кристалічними)

  1. У більшості солей … температури плавлення.

(високі)

  1. Солі мають …колір.

(різний)

  1. За розчинністю у воді солі поділяють на розчинні, … та нерозчинні.

(малорозчинні)

5.Солі натрію і … добре розчиняються у воді.

(калію)

6.Нерозчинним у воді сульфатом є …

(барій сульфат)

7. Солі … кислоти всі розчиняються у воді.

(нітратної)

8.Нерозчинним у воді хлоридом є …

(арґентум хлорид)

9.Кальцій карбонат є … у воді.

(нерозчинним)

10.Барій сульфіт є … у воді.

(малорозчинним)

 

  1. Закріплення знань.

1. Метод «Мікрофон».

Кожен учень складає речення зі словом «солі» і передає умовний мікрофон наступному учню.

2.Вікторина.

Учитель запитує, учні відповідають.

ДОДАТОК № 3

ВІКТОРИНА

1.Назвіть сіль, що складається з алюмінію та кислотного залишку сульфатної кислоти.

2.У воді родиться і води боїться.

3.Солі якої кислоти всі розчиняються уводі?

4.Тривіальна назва натрій хлориду.

5. Солі карбонатної кислоти – це  …

6. Що за чиж на чорнім полі креслить носом білий слід ?

7. Водний розчин цієї солі має красиве рожеве-фіолетове забарвлення та допомагає у багатьох випадках – при ангінах і стоматитах, у разі харчових отруєнь, для обробки виразок та опіків. Назвіть цю сіль.

8. Хліб із … не свариться.

9. Чоловік без друга, що їжа без …

 

3.Робота з додатком № 4.

Учні працюють в парах, взаємоперевірка.

ДОДАТОК № 4

Які з солей, що виражені формулами, реагують з хлоридною кислотою?

В-I: а) MgCI2, б) K2CO3; в) Na2S;

B-II: a)CaCO3;б) ВаS; в) Na2SO4.

Cкладіть відповідні рівняння реакцій.

4. Гра «Хто швидше?»

Робота з додатками № 5 та № 6.

ДОДАТОК № 5

  1. Na2SiO3 – натрій … (силікат).
  2. Ba(OH)2 – ця речовина належить до класу … (основ).
  3. Спосіб розділення однорідних сумішей - … (дистиляція).
  4. Назва хімічного елемента з порядковим номером № 47 (Аргентум).

З перших літер відгаданих слів утвориться тривіальна назва солі Na2CO3 –сода.

ДОДАТОК № 6

Заповніть таблицю

 

Хімічна формула

Хімічна назва

Тривіальна назва

Na2CO3

 

 

KMnO4

Калій перманганат

 

 

 

Кухонна сіль

 

 

Мармур, вапняк

NaNO3

 

Натрієва селітра

 

 

Кальцієва селітра

 

 

Калієва селітра

 

  1. Осмислення, узагальнення та систематизація знань учнів.

Наша сьогоднішня подорож до країни Соляндії завершується, але на наступному уроці ми її продовжимо.

Що вам найбільше сподобалося сьогодні на уроці?

Про що ви хотіли б дізнатися на наступному уроці?

 

  1. Домашнє завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
12 листопада 2021
Переглядів
1532
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку