Рекомендації дітям та вихователям щодо виконання домашнього завдання вихованцями центру реабілітації

Про матеріал

Комунальний заклад Херсонської обласної ради

«Центр соціально – психологічної реабілітації дітей»



Рекомендації дітям та вихователям щодо виконання домашнього завдання вихованцями центру.



Підготувала:

Практичний психолог Ткаченко Л. М.

Херсон – 2015



Рекомендації щодо виконання домашнього завдання

Головне призначення домашнього завдання:

  • виховання вольових зусиль дитини, відповідальності та самостійності;
  • опановування навичками навчальної праці, виражене в різних способах навчальної діяльності;
  • формування вміння добувати необхідну інформацію з різних довідників, словників та інших джерел;
  • формування дослідницьких умінь учня (зіставлення, порівняння, припущення, побудова гіпотези і т. д.).

Самостійно виконувати домашнє завдання це:

  • зорієнтуватися в обсязі завдань, які належить виконати;
  • спланувати порядок дій, що треба зробити спочатку, а що потім і т. д.;
  • розподілити час (уявити, скільки приблизно часу займе те чи інше завдання);
  • зрозуміти, яке завдання стоїть перед ним при виконанні конкретного завдання;
  • застосувати необхідні навички й знання для виконання тієї чи іншої задачі;
  • скласти алгоритм дій, який допоможе у випадку утруднення при виконанні завдання.

Пам'ятка: як допомогти дитині у виконанні домашнього завдання:

  • готуючи дитину до самостійності, особливо молодшого школяра, почніть з бесіди: налаштуйте на позитивний лад. Обговоріть, що перед виконанням домашнього завдання треба провітрити кімнату, вимкнути телевізор, музику і всі відволікаючі фактори. потрібно прибрати зі столу іграшки та все, що не належить до школи. Приготувати те, що потрібно для виконання завдання (підручники, зошити і т. д.);
  • завдання краще виконувати в той день, коли його задали, щоб не забути пройдене на уроці;
  • задані уроки необхідно розподіляти рівномірно по днях тижня, щоб не було «то густо, то пусто»;
  • інтенсивне виконання якогось одного уроку не повинно тривати більше ніж 30 хвилин, тому до виконання деяких завдань потрібно повертатися кілька разів;
  • між виконанням різних завдань має бути перерва від 10 до 20 хвилин;
  • бажано, всі завдання зробити в будні, щоб у вихідні повноцінно відпочити.

На замітку вихователю:

  • не перетворюйте виконання дитиною домашніх завдань в знаряддя тортур. Для виконання домашнього завдання необхідно формувати позитивну мотивацію. За добре виконане домашнє завдання, треба заохочувати, хвалити дитину;
  • допомагайте дитині при виконанні домашнього завдання тільки тоді, якщо вона цього потребує;
  • не виконуйте завдання за дитину, краще нехай вона взагалі домашнє завдання не зробить, ніж ви зробите його;
  • формуйте у дитини культуру інтелектуальної праці, підкажіть, скеруйте дитину, на додаткову літературу, яку можна використати для якісного виконання домашніх завдань;
  • консультуйтеся з вчителями-предметниками, якщо бачите, що дитина відчуває труднощі у виконанні домашніх завдань.

Час для виконання домашнього завдання

Уроки треба виконувати в один і той же час. Оптимальним і найбільш продуктивним вважається час з 16 до 18 годин. Середня тривалість активної уваги першокласника до 20 хвилин, в учнів 4-х класів трохи вище. Потім працездатність починає падати, потрібен відпочинок. За 2 години підготовки уроків можна зробити 2-3 перерви по 5 хвилин кожна.

Найважчими вважаються уроки навчання грамоті, математики, іноземної мови, інформатики (але частіше це індивідуально).

Тому краще готувати домашні уроки так:
1-й урок – уроки середньої складності
2-3-й уроки – уроки максимальної складності
4-й урок – найлегший.

Може статися так, що дитина витрачає багато часу на виконання домашнього завдання. Причини цього слід шукати в поганій організації даного процесу, недостатнього контролю з боку вихователя або особливостей психіки дитини. У цьому випадку слід звернутися за консультацією до вчителя або психолога.

Алгоритм виконання домашнього завдання:

  • ознайомтеся зі змістом домашнього завдання до початку роботи, приготуйте все необхідне;
  • вирішіть, в якій послідовності краще виконувати завдання: усні завдання повинні чергуватися з письмовими;
  • якщо на уроці по вивченій темі робилися якісь записи, їх обов'язково треба переглянути перед виконанням завдання (це допоможе згадати виклад даної теми вчителем);
  • прочитайте завдання;
  • складіть (при необхідності) план виконання завдання. Складання плану дозволяє досить легко впоратися з його виконанням;
  • не забувайте про самоконтроль! Самоконтроль потрібно проводити не тільки після закінчення роботи, але і безпосередньо в ході неї, щоб не тільки виявити помилки, але і встановити їх причин. Перевіряти свої знання і способи дій потрібно і через деякий час, щоб з'ясувати міцність засвоєння навчального матеріалу.

Деякі приклади алгоритмів вирішення шкільних завдань

Як скласти план тексту:

1.Знайди в тесті начало, основну частину, кінцівку.

2.Поміркуй, як одним реченням можна описати зміст кожної частину тексту.

3.Запиши речення в такій послідовності, як описано події – то і буде план тексту.

4.Перевір, чи за цим записом зрозуміло, що в творі і чи можна буде його переказати, щоб не упустити головного, зберегти зв'язок між частинами.

Вчимось читати правильно:

1.Коли читаєш, уважно назви звуки, що позначають букви, які ти бачиш.

2.Слідкуй уважно за словами в рядочку, не переставляй їх.

3.Будь уважним до кожного слова, коли читаєш.

4.Намагайся не повертатися слова, яке ти вже прочитав і якщо ти його зрозумів.

5.Намагайся коли читаєш мовчки не шепотіти, не ворушити губами.

Вчимось правильно і швидко списувати (виконуй це тренування періодично):

1.По-перше, прочитай уважно речення.

2.Прочитай ще раз і назви орфограми.

3.Спробуй переказати речення по пам'яті з орфограмами.

4.Напиши речення по пам'яті.

5.Перевір речення.

Вчись готувати усні завдання:

1.Згадай, що по даній темі ти дізнався на уроці.

2.Прочитай те, що задали в підручнику. Те, що було не зрозуміло, прочитай ще декілька разів.

3.Поміркуй, що головне в тому, що ти прочитав, склади план розповіді.

4.Вчись якісно користуватися підручником. Коли читаєш підручник, звертай увагу на частини тексту, на заголовки параграфів. Користуйся питаннями, які є після кожного тексту.

Вчись самостійно виконувати вправи:

1.По-перше, прочитай завдання до вправи та вправу.

2.Поміркуй, яке правило треба згадати, щоб виконати завдання.

3.Знайди це правило (або правила) і повтори або вивчи, якщо не знаєш його.

4.Уважно роздивись приклади правила чи зразок, якщо є у вправі.

5.Виконай вправу.

6.Перевір ще раз виконану вправу. Якщо впевнений, що ти зробив все, що міх, можна здавати.

Вчимось розв'язувати задачі:

1.Уважно прочитай текст задачі.

2.Абстрагуйся, уяви собі те, про що в ній пишеться.

3.Повтори умови задачі. Обміркуй, що кожне дане, число пояснює і повтори запитання задачі.

4.Запиши задачу коротко або зроби малюнок, схему, склади таблицю.

5.Поміркуй чи достатньо даних, щоб однією дією знайти відповідь задачі.

6.Поміркуй, що можна дізнатися спочатку, а про що потім. Склади план розв'язання задачі (усно).

7.Запиши розв'язання. Поміркуй, як можна перевірити, що одержаний результат правильний.

8.Запиши розв'язання та відповідь.

Як перевіряти свою роботу та уникнути помилок:

1.Перевіряючи, треба чітко знати, що саме перевіряти і як це перевіряти: учись працювати за зразком і зіставляти виконане зі зразком.

2.Визнач складність роботи до початку її виконання.

3.Визнач попередньо послідовність дій.

4.Пригадай, як виконував подібні завдання.

5.Складне завдання поділи на частини. Складну задачу розклади на прості.

6.Спочатку добре подумай, а потім виконуй!

Важливо! Для більш ефективного запам'ятовування та освоєння інформації потрібно використовувати наочні матеріали: схеми, таблиці, малюнки та інше. Активно залучайте дітей до обговорювання, навіть якщо дитина помилилася, конструктивно направляйте в необхідному напрямку. Не критикувати, не соромити!!! Підбадьорювати, спонукати до дії, творчості!!!

Список використаних джерел:

  • 1.Бех І. Д. Вибрані наукові праці. Виховання особистості. Чернівці: Букрек, 2015. 640 с.
  • 2.Ведмідь Н. М. Мотивація навчальної діяльності молодших школярів: теорія, досвід. Раївка, 2010.
  • 3.Зміст поняття «домашня робота». Нормативно-правове забезпечення організації домашніх завдань. Сайт: StartPedahohika.
  • 4.Куницька О. П. Самопідготовка як засіб створення оптимальних психолого-педагогічних умов для індивідуального розвитку школярів: метод. рекомендації. Х., 2014. 32 с
Перегляд файлу

Комунальний заклад Херсонської обласної ради

«Центр соціально – психологічної реабілітації дітей»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рекомендації дітям та вихователям щодо виконання домашнього завдання вихованцями центру.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

Практичний психолог Ткаченко Л. М.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Херсон – 2015

 

 Рекомендації щодо виконання домашнього завдання

 

Головне призначення домашнього завдання:

 

  • виховання вольових зусиль дитини, відповідальності та самостійності;
  • опановування навичками навчальної праці, виражене в різних способах навчальної діяльності;
  • формування вміння добувати необхідну інформацію з різних довідників, словників та інших джерел;
  • формування дослідницьких умінь учня (зіставлення, порівняння, припущення, побудова гіпотези і т. д.).
     

Самостійно виконувати домашнє завдання це:

 

  • зорієнтуватися в обсязі завдань, які належить виконати;
  • спланувати порядок дій, що треба зробити спочатку, а що потім і т. д.;
  • розподілити час (уявити, скільки приблизно часу займе те чи інше завдання);
  • зрозуміти, яке завдання стоїть перед ним при виконанні конкретного завдання;
  • застосувати необхідні навички й знання для виконання тієї чи іншої задачі;
  • скласти алгоритм дій, який допоможе у випадку утруднення при виконанні завдання.

 

Пам'ятка: як допомогти дитині у виконанні домашнього завдання:

 

 

  • готуючи дитину до самостійності, особливо молодшого школяра, почніть з бесіди: налаштуйте на позитивний лад. Обговоріть, що перед виконанням домашнього завдання треба провітрити кімнату, вимкнути телевізор, музику і всі відволікаючі фактори. потрібно прибрати зі столу іграшки та все, що не належить до школи. Приготувати те, що потрібно для виконання завдання (підручники, зошити і т. д.);
  • завдання краще виконувати в той день, коли його задали, щоб не забути пройдене на уроці;
  • задані уроки необхідно розподіляти рівномірно по днях тижня, щоб не було «то густо, то пусто»;
  • інтенсивне виконання якогось одного уроку не повинно тривати більше ніж 30 хвилин, тому до виконання деяких завдань потрібно повертатися кілька разів;
  • між виконанням різних завдань має бути перерва від 10 до 20 хвилин;
  • бажано, всі завдання зробити в будні, щоб у вихідні повноцінно відпочити.

 

На замітку вихователю:

 

  • не перетворюйте виконання дитиною домашніх завдань в знаряддя тортур. Для виконання домашнього завдання необхідно формувати позитивну мотивацію. За добре виконане домашнє завдання, треба заохочувати, хвалити дитину;
  • допомагайте дитині при виконанні домашнього завдання тільки тоді, якщо вона цього потребує;
  • не виконуйте завдання за дитину, краще нехай вона взагалі домашнє завдання не зробить,  ніж ви зробите його;
  • формуйте у дитини культуру інтелектуальної праці, підкажіть, скеруйте дитину, на додаткову літературу, яку можна використати для якісного виконання домашніх завдань;
  • консультуйтеся з вчителями-предметниками, якщо бачите, що дитина відчуває труднощі у виконанні домашніх завдань.

 

 

 

Час для виконання домашнього завдання

 

Уроки треба виконувати в один і той же час. Оптимальним і найбільш продуктивним вважається час з 16 до 18 годин. Середня тривалість активної уваги першокласника до 20 хвилин, в учнів 4-х класів трохи вище. Потім працездатність починає падати, потрібен відпочинок. За 2 години підготовки уроків можна зробити 2-3 перерви по 5 хвилин кожна.

Найважчими вважаються уроки навчання грамоті, математики, іноземної мови, інформатики (але частіше це індивідуально).

Тому краще готувати домашні уроки так:
1-й урок – уроки середньої складності
2-3-й уроки – уроки максимальної складності
4-й урок – найлегший.

Може статися так, що дитина витрачає багато часу на виконання домашнього завдання. Причини цього слід шукати в поганій організації даного процесу, недостатнього контролю з боку вихователя або особливостей психіки дитини. У цьому випадку  слід звернутися за консультацією до вчителя або психолога.
 

Алгоритм виконання домашнього завдання:

 

  • ознайомтеся зі змістом домашнього завдання до початку роботи, приготуйте все необхідне;
  • вирішіть, в якій послідовності краще виконувати завдання: усні завдання повинні чергуватися з письмовими;
  • якщо на уроці по вивченій темі робилися якісь записи, їх обов'язково треба переглянути перед виконанням завдання (це допоможе згадати виклад даної теми вчителем);
  • прочитайте завдання;
  • складіть (при необхідності) план виконання завдання. Складання плану дозволяє досить легко впоратися з його виконанням;
  • не забувайте про самоконтроль! Самоконтроль потрібно проводити не тільки після закінчення роботи, але і безпосередньо в ході неї, щоб не тільки виявити помилки, але і встановити їх причин. Перевіряти свої знання і способи дій потрібно і через деякий час, щоб з'ясувати міцність засвоєння навчального матеріалу.

 

 

Деякі приклади алгоритмів вирішення шкільних завдань

 

Як скласти план тексту:

 

  1. Знайди в тесті начало, основну частину, кінцівку.
  2. Поміркуй, як одним реченням можна описати зміст кожної частину тексту.
  3. Запиши речення в такій послідовності, як описано події – то і буде план тексту.
  4. Перевір, чи за цим записом зрозуміло, що в творі і чи можна буде його переказати, щоб не упустити головного, зберегти зв'язок між частинами.

 

Вчимось читати правильно:

 

  1. Коли читаєш, уважно назви звуки, що позначають букви, які ти бачиш.
  2. Слідкуй уважно за словами в рядочку, не переставляй їх.
  3. Будь уважним до кожного слова, коли читаєш.
  4. Намагайся не повертатися слова, яке ти вже прочитав і якщо ти його зрозумів.
  5. Намагайся коли читаєш мовчки не шепотіти, не ворушити губами.

 

Вчимось правильно і швидко списувати (виконуй це тренування періодично):

 

  1. По-перше, прочитай уважно речення.
  2. Прочитай ще раз і назви орфограми.
  3. Спробуй переказати речення по пам’яті з орфограмами.
  4. Напиши речення по пам’яті.
  5. Перевір речення.

 

Вчись готувати усні завдання:

 

  1. Згадай, що по даній темі ти дізнався на уроці.
  2. Прочитай те, що задали в підручнику. Те, що було не зрозуміло, прочитай ще декілька разів.
  3. Поміркуй, що головне в тому, що ти прочитав, склади план розповіді.
  4. Вчись якісно користуватися підручником. Коли читаєш підручник, звертай увагу  на частини тексту, на заголовки параграфів. Користуйся питаннями, які є після кожного тексту.

 

 

Вчись самостійно виконувати вправи:

 

  1. По-перше, прочитай завдання до вправи та вправу.
  2. Поміркуй, яке правило треба згадати, щоб виконати завдання.
  3. Знайди це правило (або правила) і повтори або вивчи, якщо не знаєш його.
  4. Уважно роздивись приклади правила чи зразок, якщо є у вправі.
  5. Виконай вправу.
  6. Перевір ще раз виконану вправу. Якщо впевнений, що ти зробив все, що міх, можна здавати.

 

Вчимось розв’язувати задачі:

 

  1. Уважно прочитай текст задачі.
  2. Абстрагуйся, уяви собі те, про що в ній пишеться.
  3. Повтори умови задачі. Обміркуй, що кожне дане, число пояснює і повтори запитання задачі.
  4. Запиши задачу коротко або зроби малюнок, схему, склади таблицю.
  5. Поміркуй чи достатньо даних, щоб однією дією знайти відповідь задачі.
  6. Поміркуй, що можна дізнатися спочатку, а про що потім. Склади план розв’язання задачі (усно).
  7. Запиши розв’язання. Поміркуй, як можна перевірити, що одержаний результат правильний.
  8. Запиши розв’язання та відповідь.

 

Як перевіряти свою роботу та уникнути помилок:

 

  1. Перевіряючи, треба чітко знати, що саме перевіряти і як це перевіряти: учись працювати за зразком і зіставляти виконане зі зразком.
  2. Визнач складність роботи до початку її виконання.
  3. Визнач попередньо послідовність дій.
  4. Пригадай, як виконував подібні завдання.
  5. Складне завдання поділи на частини. Складну задачу розклади на прості.
  6. Спочатку добре подумай, а потім виконуй! 

 

 Важливо! Для більш ефективного запам’ятовування та освоєння інформації потрібно використовувати наочні матеріали: схеми, таблиці, малюнки та інше. Активно залучайте дітей до обговорювання, навіть якщо дитина помилилася, конструктивно направляйте в необхідному напрямку. Не критикувати, не соромити!!! Підбадьорювати, спонукати до дії, творчості!!!

 

 

 

 

Список використаних джерел:

  1. Бех І. Д. Вибрані наукові праці. Виховання особистості. Чернівці: Букрек, 2015. 640 с.
  2. Ведмідь Н. М. Мотивація навчальної діяльності молодших школярів: теорія, досвід. Раївка, 2010.
  3. Зміст поняття «домашня робота». Нормативно-правове забезпечення організації домашніх завдань. Сайт: StartPedahohika.
  4. Куницька О. П. Самопідготовка як засіб створення оптимальних психолого-педагогічних умов для індивідуального розвитку школярів: метод. рекомендації. Х., 2014. 32 с

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
30 січня 2023
Переглядів
429
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку