Стиль сімейного виховання, його зміст й мета найчастіше формуються несвідомо, на основі установок, традицій, що наслідуються із батьківських сімей. Але в порівнянні з попередніми роками, реалії сьогодення розвинули такий феномен, як аномія, що суттєво відбивається на стані сучасної української сім'ї.
Під аномією розуміють такий психічний стан індивіда й усього суспільства, при якому колишні ідеологічні основи, нормативні й ціннісні орієнтації, соціально-психологічні стереотипи поведінки виявляються зруйнованими, а нові формуються хаотично та безсистемно. Батьки, практично не маючи уявлення про сучасні соціально-адаптивні стратегії, не можуть впливати на дітей необхідним чином, психологічно й соціально підтримувати їх, що порушує внутрішню сімейну гармонію.
Категорія сім'ї |
Причини й ознаки соціального неблагополуччя дитини |
Зміст діяльності соціального педагога |
1. Сім’ї, в яких є діти, що знаходяться під опікою |
Емоційно напружена атмосфера: взаємні непорозуміння, негативна реакція на вчинки, прояв нетерпимості |
|
2. Сім'ї з дітьми, що мають обмежені можливості (дітьми-інвалідами) |
Низька адаптація в середовищі однолітків Сім'я має фінансові труднощі через непрацездатність одного або обох батьків, при цьому мають невелику грошову допомогу на дитину та великі матеріальні витрати на лікування |
|
3. Сім'ї з батьками-інвалідами |
||
4. Неповні сім'ї |
Сім'я має фінансові труднощі. У відсутність другого батька не завжди повноцінно реалізуються виховні і комунікативні функції сім'ї, у дитини можуть виникати утруднення із статевою ідентифікацією |
- законодавча просвіта |
5. Багатодітні сім'ї |
Низьке матеріальне становище сім'ї Недостатнє забезпечення харчуванням, одягом, житлом, інше. Обмежені можливості отримання дітьми повноцінної спеціальної або вищої освіти |
- соціально-педагогічний патронаж, (контроль міжособистісних стосунків в сім'ї, емпатійного ставлення до дитини, контроль навчальної успішності дитини, її зайнятості в позаурочний і канікулярний час); - надання юридичної допомоги: інформація про права і пільги. |
6. Малозабезпечені сім'ї: • з низьким рівнем доходу; • з безробітними батьками |
Дитина в такій сім'ї часто має погані матеріально-житлові умови У сім'ї створюється напружена психоемоційна атмосфера |
- надання юридичної допомоги: інформація про права і пільги; - надання матеріальної допомоги; - організація дозвілля і літнього відпочинку дітей; - працевлаштування неповнолітніх; - соціально-педагогічний патронаж, (контроль міжособистісних стосунків в сім'ї, емпатійного ставлення до дитини, контроль навчальної успішності дитини, її зайнятості в позаурочний і канікулярний час) |
7. Неблагополучні сім'ї: • педагогічно неспроможні; • етично неблагополучні; • є залежність членів сім'ї від психоактивних речовин; • сім'ї, що практикують жорстоке поводження з дітьми |
Мають місце глибокі конфлікти між членами сім'ї, в які втягується дитина. Порушуються права і інтереси дітей. Використовуються деструктивні методи виховання. Емоційна атмосфера в сім'ї та методи виховання травмують психіку дитини, негативно впливають на її навчання та повноцінний розвиток. |
|
8. Сім'ї переселенців/ мігрантів
|
Відсутність знань про свої права і соціальні пільги. Емоційно напружена атмосфера в сім'ї. Культурні, релігійні розбіжності. |
|