РЕКОМЕНДАЦІЇ ПО РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ МОЛОДШИХ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
Молодшим школярам з низькою пізнавальною активністю інтерес до навчання прищеплюють навчальні завдання цікавого характеру. Матеріали цікавого характеру можна розділити в такий спосіб:
- організаційна цікавість;
- інформаційна цікавість;
- поза навчальні завдання цікавого характеру;
- навчальні цікаві завдання [1].
Спираючись на великий досвід багатьох спеціальних досліджень та практику сучасного досвіду, можна зробити перелік умов, дотримання яких сприяє формуванню розвитку та зміцненню пізнавальної активності молодших школярів з низьким рівнем пізнавального інтересу:
• здійснювати максимальний опір на активну розумову діяльність молодших школярів;
• запровадити навчальний процес на оптимальному рівні розвитку молодших школярів;
• емоційна атмосфера навчання, позитивний емоційний настрій навчального процесу;
• сприятливе спілкування у навчальному процесі [2].
Навчальна мотивація – це сукупність мотивів, що спонукають людину до навчальної діяльності [3].
Щоб на пізнавальному етапі школярик починав діяти, необхідно створити ситуації дослідження, пошуку, гри, ситуації успіху, захопленості. Групова форма навчальної роботи створює необхідну мотивацію. Групова робота «втягує» в роботу навіть пасивних, слабо мотивованих дітей.
Методи мотивації:
Емоційні: заохочення, осуд, навчально-пізнавальна гра, створення яскравих наочно-образних уявлень, створення ситуації успіху, стимулююче оцінювання, вільний вибір завдань, задоволення бажання бути значущою особистістю.
Пізнавальні: опір на життєвий досвід, пізнавальний інтерес, створення проблемної ситуації, спонукання до пошуку альтернативних рішень, виконання творчих завдань, «мозковий штурм».
Вольові: подання навчальних вимог, інформування про обов’язкові результати навчання, формування відповідального ставлення до навчання, пізнавальні труднощі, самооцінка діяльності та корекція, рефлексія поведінки.
Соціальні: розвиток бажання бути корисним, спонукання наслідувати сильну особистість, створення ситуацій взаємодопомоги, пошук контактів та співробітництва, зацікавленість у результатах колективної роботи, взаємоперевірка, рецензування.
Пізнавальна активність і самостійність невіддільні один від одного: більш активні школярі, як правило, і більш самостійні. Недостатня власна активність учня ставить його в залежність від інших і позбавляє його самостійності.
Для учнів з середнім рівнем пізнавальної активності найбільший ефект на уроках дають ситуації, в яких учні самі повинні :
• відстоювати свою думку;
• брати участь у дискусіях та обговореннях;
• ставити питання своїм товаришам і вчителю;
• рецензувати відповіді однокласників;
• займатись навчанням відстаючих;
• пояснювати більш слабким учням незрозумілі місця;
• самостійно вибирати посильне завдання;
• знаходити декілька варіантів можливого рішення пізнавальної проблеми;
• створювати ситуації самоперевірки, аналізу особистих пізнавальних і практичних дій.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Морозова Н. Г. Учителю о познавательном интересе. М. Педагогика, 1979. с.141.
2. Булатова О. В. Умови формування познавальної діяльності учнів. (Електроний ресурс)
3. Іванова Л. А. Активизация познавальной деятельности учащихся. М. Просвещение, 1983. с.160.