Релігійні вірування та усна народна творчість східних слов'ян.

Про матеріал

В основі релігійних уявлень давніх слов'ян, органічно пов'язаних із землеробством і навколишньою природою, було уявлення про боротьбу двох начал -- світлого і темного, благотворного і злого. Найдавніші дохристиянські уявлення людей, як правило, повязувались із господарськими інтересами і грунтувалися на вірі в особливу силу тих чи інших явищ природи, а у деяких випадках - на вірі в їх надприродну силу. Через віру, шляхом виконання магічних дій, людина намагалася захистити врожай, забезпечити спокій домашнього вогнища, вилікувати хворого. Словом, людина виступала тут переважно як активне начало, а не тільки як жертва сил природи.

Перегляд файлу

Релігійні вірування та усна народна творчість східних слов'ян.

Слов'янський народ вважається в історії порівняно молодим. Під власним ім'ям вони вперше згадуються в письменних джерелах лише з VI століття.

В основі релігійних уявлень давніх слов'ян, органічно пов'язаних із землеробством і навколишньою природою, було уявлення про боротьбу двох начал -- світлого і темного, благотворного і злого. Найдавніші дохристиянські уявлення людей, як правило, повязувались із господарськими інтересами і грунтувалися на вірі в особливу силу тих чи інших явищ природи, а у деяких випадках - на вірі в їх надприродну силу. Через віру, шляхом виконання магічних дій, людина намагалася захистити врожай, забезпечити спокій домашнього вогнища, вилікувати хворого. Словом, людина виступала тут переважно як активне начало, а не тільки як жертва сил природи.

Стародавні слов'яни ніколи не були об'єднані ні політично, ні економічно, і навряд чи вони могли мати спільних богів, загальні культи. Очевидно, у кожного племені були свої предмети шанування, і навіть у кожного роду свої. Але, звичайно, багато що було однаковим або схожим у різних племен.

У далеку епоху, коли основним заняттям слов'ян було полювання, а не землеробство, вони вірили, що дикі тварини - їх прабатьки. У кожного племені був свій тотем, тобто священна тварина, якій плем'я поклонялося. Господарем язичницького лісу був ведмідь - найсильніший звір. Він вважався захисником від усякого зла і покровителем родючості. Серед домашніх тварин слов'яни найбільше шанували Коня, адже колись предки більшості народів Євразії вели кочовий спосіб життя.

З плином часу людина все більше звільнявся від страху перед світом тварин, і звірині риси в образах божеств поступово почали поступатися місцем людським. Божествами вологи і родючості у слов'ян були русалки.Відомо чимало домашніх божеств, на чолі яких стояв домовик. Якщо господарі були старанні, він до блага додавав благо, а за лінощі карав лихом. Віра в домового тісно перепліталася з вірою в те, що померлі родичі допомагають живим.

Найбільш грізним вважався владика підземного і підводного світу - Змій. Найдавнішим верховним божеством чоловічим слов'ян був Род, якому поклонялися всі народи. Род був богом неба, грози, родючості. Супутницями Роду були Рожаниці - безіменні богині родючості, достатку, хранительки життя. Кілька століть одним з найбільш шанованих на Русі був Дажбог - бог сонячного світла, родючості, і Бог літа і щастя. Хорс - божество сонячного світила. Семаргл - крилатий пес, охоронець посівів, бог коренів, насіння, паростків. Жіночими божествами родючості, добробуту, весняного розквіту життя були Лада і Леля. Лада - богиня шлюбу, достатку, часу дозрівання врожаю. Ладу називали «матір'ю Лелі». Леля - богиня незаміжніх дівчат, богиня весни і першої зелені. Макош - богиня землі, врожаю, жіночої долі, великої матері всього живого. Чоловічим божеством родючості, торгівлі і звірів був Велес (Волос). Серед загальнослов'янських богів родючості особливе місце займають войовничі боги, яким приносили криваві жертви. Це Ярило і Перун. Ярило - бог весни і веселощів. Слов'янським громовержцем був Перун - бог-воїн.

Віддзеркаленням язичницького світогляду є магічні заклинання, прохання до богів, підкріплені жертвопринесеннями кожному з богів. Але були – ще й людські жертвоприношення на Русі. Одним богам приносили кашу, мед, хліб, а на честь інших (Перун) заколювали бика.

Усна народна творчість

Важливим явищем культурного життя Київської Русі стала поява літератури: історичної, філософсько-публіцистичної, юридичної, художньої та церковної. Ще до виникнення писемності у східних слов'ян існувала багата усна народна творчість: обрядові пісні, перекази, замовляння, заклинання, епічні та ліричні пісні. Особливого поширення набули за давнини епічні пісні-билини, що виконувались під музику. Розвиток фольклору на Русі був тісно пов'язаний з віруваннями народу, які до введення християнства мали анімістично-магічний характер.

Язичницька релігія створювала не тільки обряди, а й стала підґрунтям для створення поетичних форм обрядового фольклору, одним з найстаріших видів якого є міфи. Бони були поширені і за часів Київської Русі, про що свідчать їх уривки у писемній та усній передачі. Заклинання і замовляння виникли з віри первісної людини в чарівну силу слова.

Із зростанням Київської Русі, зростав у народі й інтерес до минулого, до подій та діячів давно минулих часів. Виникали згадані вже історичні перекази, що передавались усно і поширювались у формі героїчних билин. Улюбленими героями билин Київського циклу (безпосередньо пов'язані зі славним градом Києвом та князем Володимиром) були воїни-богатирі: Ілля Муромець, Добриня Никитич, Альоша Попович. Творив і виконував билини власне народ.

До календарної поезії можна віднести зразки народної творчості, пов'язаної зі зміною пори календарного року — весни, літа, осені, зими. До такої поетичної творчості належать колядки і щедрівки зимою, веснянки, русальні, купальні, обжинкові й інші пісні весни і літа. Переважна більшість їх пов'язана з народженням, смертю і воскресінням природи.До обрядової поезії належить усна народна творчість, насичена в основному весільними й поховальними обрядами-піснями. В обох з них відображено язичницькі вірування та звичаї, які пізніше продовжували співіснувати поряд з християнськими.

Природну основу літератури XV ст. становила усна народна творчість: пісні, перекази, легенди, заговори і заклинання. Особливе місце посідали пісні-билини. Відомі билини Київського і Новгородського циклів. Усну народну творчість формували думи, балади, історичні пісні, обрядові, родинно-побутові ліричні пісні, казки, загадки, прислів’я, приказки. В усній народні творчості відомі такі думи, як: "Дума про козака Голоту”, "Дума про Марусю Богуславку”, "Дума про Самійла Кішку, "Пісня про Байду, "Ой Морозе, Морозенку”.

 

doc
Додано
12 серпня 2018
Переглядів
5157
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку