Урок 38 Клас 10
ТЕМА. Реляційні бази даних, їх об’єкти.
Мета: сформувати уявлення про реляційну модель даних, типи зв'язків між даними, поняття відношення, атрибута, ключа;
сформувати поняття: відношення, атрибута, ключа, зв'язку;
розглянути: класифікацію зв'язків за множинністю та повнотою; принципи роботи; правила побудови моделі даних;
формувати вміння: будувати моделі даних; проектувати бази даних.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Наочність: підручники, зошити, дошка, комп'ютер, інструкції з ТБ в комп’ютерному кабінеті.
Програмне забезпечення: МS Access.
Базові поняття й терміни: реляційна модель, атрибут, відношення, ключ.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Перевірка завдання, заданого за підручником
2. Обговорення прикладів щодо доцільності використання бази даних у конкретних галузях
Варіанти галузей: книжковий фонд бібліотеки, кадровий склад підприємства, законодавчі акти кримінального права, сучасна музика.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування
V. Мотивація навчальної діяльності
СКБД Access дає змогу створювати об'єкти бази даних, у яких: міститиметься інформація з різних таблиць. Для цього необхідно встановити зв'язок між таблицями. Під час створення зв'язку будуть об'єднані (зв'язані) записи в цих таблицях. При цьому користуються умовними термінами, говорять про базову та залежні таблиці. В обох таблицях повинні бути поля, які мають однакові значення. Тоді зв'язком між таблицями буде ця пара полів (одне -в базовій таблиці, друге — в залежній). Зв'язані поля можуть мат: різні імена, але тип значень цих полів обов'язково має збігатися.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Пояснення вчителя. Проектування баз даних складається з концептуального, логічного і фізичного етапів. Кожний етап використовує свою модель даних.
Існує кілька методів побудови концептуальної моделі бази даних. Один із найбільш поширених методів ґрунтується на моделі, що заснована на подані предметної області у вигляді двох типів об’єктів — сутностей і зв'язків.
Сутність — це об'єкт предметної області, що є множиною елементів. Приклади сутностей — учні, предмети, гуртки. Кожний елемент сутності — це конкретний екземпляр. Сутності подаються в базі даних як таблиці. Ім'я сутності — це назва таблиці,
назви стовпців таблиці, а екземпляри — рядки таблиці.
Існує поняття ступеня зв'язку між сутностями, що належать до зв'язку.
Ступінь зв'язку визначає, яка кількість екземплярів однієї сутності може бути пов'язана з екземплярами іншої сутності, що належать до цього зв'язку.
На етапі логічного проектування сутності і зв'язки перетворюються на логічну модель даних, побудовану за законами логіки. Як ми вже згадували на першому уроці, існує кілька логічних моделей даних. Серед них виділяють реляційну, ієрархічну і мережну. Найширше тепер використовується реляційна модель. Англійською «relation» — відношення, звідси і назва моделі.
Відношення подається у вигляді таблиці, що складається з рядків і стовпців. Кожний стовпець відношення називають полем, а кожний рядок — записом. Назви полів — атрибути. На відміну від звичайної таблиці основна властивість відношення полягає н тому, що в ньому не повинно бути однакових записів. Це пов'язано :і тим, що відношення відображає назву певної множини об'єктів, а кожний запис подає елемент цієї множини. Звісно, елементи множини мають бути різними.
Атрибути (групи атрибутів) забезпечують унікальність (неповторність) кожного рядка, що називається ключем відношення. Ключів у відношенні може бути кілька.
2. Короткий запис конспекту.
3. Робота з підручником – рис. 3.7 на ст. 136, рис. 3.9, 3.11.
VI. Усвідомлення набутих знань
VII. Застосування знань, умінь і навичок.
Самостійна робота – вправа 3, ст. 141.
VII. Підбиття підсумків уроку
Учитель зачитує, узагальнює, систематизує правила, за необхідності пояснює.
Разом з учнями робимо висновок: у реляційній моделі всі об'єкти бази даних повинні бути представлені тільки відношеннями. Оскільки такими об'єктами є сутності та їх зв'язки, то необхідно вміти подавати їх у вигляді відношень
VIII. Домашнє завдання
1. Завдання за підручником: п. 3.2.
2. Вправа 4, ст. 141.