Реляційні бази даних, їхні об'єкти

Про матеріал
Урок спланований за новою програмою 2018 року для 10 класу, але використовую підручник Рівкінд 11 клас рівень стандарту, бо нових нема.
Перегляд файлу

Урок 38        Клас 10

 

ТЕМА. Реляційні бази даних, їх об’єкти.

Мета: сформувати уявлення про реляційну модель даних, типи зв'язків між даними, поняття відношення, атрибута, ключа;

сформувати поняття: відношення, атрибута, ключа, зв'язку;
розглянути: класифікацію зв'язків за множинністю та повнотою; принципи роботи; правила побудови моделі даних;

формувати вміння: будувати моделі даних; проектувати бази даних.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Наочність: підручники, зошити, дошка, комп'ютер, інструкції з ТБ в комп’ютерному кабінеті.             

Програмне забезпечення: МS Access.

Базові поняття й терміни: реляційна модель, атрибут, відношення, ключ.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1.   Перевірка завдання, заданого за підручником

2.   Обговорення прикладів щодо доцільності використання бази даних у конкретних галузях

Варіанти галузей: книжковий фонд бібліотеки, кадровий склад підприємства, законодавчі акти кримінального права, сучасна музика.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування

  1. Що таке БД? Де використовуються БД?
  2. Що означає сутність?
  3. Назвіть типи зав’язків між сутностями предметної галузі.
  4. Що таке модель «сутність-зв’язок».?

V. Мотивація навчальної діяльності

СКБД Access дає змогу створювати об'єкти бази даних, у яких: міститиметься інформація з різних таблиць. Для цього необхідно встановити зв'язок між таблицями. Під час створення зв'язку будуть об'єднані (зв'язані) записи в цих таблицях. При цьому користуються умовними термінами, говорять про базову та залежні таблиці. В обох таблицях повинні бути поля, які мають однакові значення. Тоді зв'язком між таблицями буде ця пара полів (одне -в базовій таблиці, друге — в залежній). Зв'язані поля можуть мат: різні імена, але тип значень цих полів обов'язково має збігатися.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Пояснення вчителя. Проектування баз даних складається з концептуального, логічного і фізичного етапів. Кожний етап використовує свою модель даних.

Існує кілька методів побудови концептуальної моделі бази даних. Один із найбільш поширених методів ґрунтується на моделі, що заснована на подані предметної області у вигляді двох типів об’єктів — сутностей і зв'язків.

Сутність — це об'єкт предметної області, що є множиною елементів. Приклади сутностей — учні, предмети, гуртки. Кожний елемент сутності — це конкретний екземпляр. Сутності подаються в базі даних як таблиці. Ім'я сутності — це назва таблиці,

назви стовпців таблиці, а екземпляри — рядки таблиці.

 

Існує поняття ступеня зв'язку між сутностями, що належать до зв'язку.

Ступінь зв'язку визначає, яка кількість екземплярів однієї сут­ності може бути пов'язана з екземплярами іншої сутності, що на­лежать до цього зв'язку.

На етапі логічного проектування сутності і зв'язки перетворю­ються на логічну модель даних, побудовану за законами логіки. Як ми вже згадували на першому уроці, існує кілька логічних моделей даних. Серед них виділяють реляційну, ієрархічну і мережну. Найширше тепер використовується реляційна модель. Англійською «relation» — відношення, звідси і назва моделі.

Відношення подається у вигляді таблиці, що складається з ряд­ків і стовпців. Кожний стовпець відношення називають полем, а кожний рядок — записом. Назви полів — атрибути. На відміну від звичайної таблиці основна властивість відношення полягає н тому, що в ньому не повинно бути однакових записів. Це пов'язано :і тим, що відношення відображає назву певної множини об'єктів, а кожний запис подає елемент цієї множини. Звісно, елементи мно­жини мають бути різними.

Атрибути (групи атрибутів) забезпечують унікальність (неповторність) кожного рядка, що називається ключем відношення. Ключів у відношенні може бути кілька.

2. Короткий запис конспекту.

3. Робота з підручником – рис. 3.7 на ст. 136, рис. 3.9, 3.11.

 

VI.  Усвідомлення набутих знань

  1. Вправа Перевірте себе – ст. 139.
  2. Виконайте завдання – 1, 2,

 

VII. Застосування знань, умінь і навичок.

 Самостійна робота – вправа 3, ст. 141.

 

VII. Підбиття підсумків уроку

Учитель зачитує, узагальнює, систематизує правила, за необ­хідності пояснює.

Разом з учнями робимо висновок: у реляційній моделі всі об'­єкти бази даних повинні бути представлені тільки відношеннями. Оскільки такими об'єктами є сутності та їх зв'язки, то необхідно вміти подавати їх у вигляді відношень

VIII. Домашнє завдання

1. Завдання за підручником: п. 3.2.

2. Вправа 4, ст. 141.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Соколенко Надія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Івашків Ольга
Додано
22 лютого 2019
Переглядів
6390
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку