Бутмарчук С.В.
практичний психолог
КЗ КОР «Фастівський ліцей-інтернат»
ВИКОРИСТАННЯ ПРИТЧ У ПСИХОЛОГІЧНОМУ КОНСУЛЬТУВАННІ
майстер–клас з оволодінням якісними технологіями психологічного консультування та психокорекції для практичних психологів
Прочитана книга – це ваш капітал,
а думки з приводу прочитаного –
це відсотки з капіталу.
МЕТА:
ЗАВДАННЯ:
РОЛЬ ПРИТЧ У РОБОТІ ПСИХОЛОГА
Притчі – лише один з інструментів, що використовуються в роботі психолога. Але інструмент цей має необмежені можливості. Кожна притча – вияв духовного досвіду людей, який сприймається відразу на декількох рівнях: інтелектуальному, емоційному та ментальному. Будь-яка притча несе в собі величезний зміст і змушує людей задуматися про різні аспекти свого життя й своїх вчинків. Завдяки притчам, історіям на знайомі та звичайні речі ми починаємо дивитися по-іншому.
У класичному розумінні притча – це коротка алегорична, образна розповідь, часто використовується в релігійно-філософських навчаннях для викладу повчальних істин. Всі подібні історії мають єдину фундаментальну рису: в них містяться важливі поради або повчальні звістки щодо тієї чи іншої специфічної проблеми. Хтось стикаючись з певною проблемою якимось чином або долає її, або зазнає поразки. Спосіб, за допомогою якого герой вирішує свою проблему, може в аналогічній ситуації бути підходящим і для інших. При цьому притча, як правило, не містить прямої настанови або моралі. Слухач сам може її вивести. Можливо, тому свої притчі Христос зазвичай закінчував словами: «Хто має вуха, щоб слухати, хай почує».
Деякі притчі несуть натхнення, інші спонукають сміятися, треті – замислитися. Вони відкривають нові життєві орієнтири, ненав'язливо пропонуючи шляхи майбутніх змін і особистісного зростання.
ПРИТЧА «ДВА ВЕРБЛЮДА»
Ідуть пустелею два верблюди. Утомилися. Зупинилися. Один верблюд дивиться на іншого, а потім як плюне на нього!
- За що? За що ти на мене плюнув? За те що я щодня працюю, без води, без їжі? Плюю на себе, на свої потреби, тягаю важкі вантажі… І за це ти на мене плюнув? – сказав ображений верблюд.
- Ти на себе плюєш – і іншим хочеться!
Притчі та інші історії активно використовуються психологами, психотерапевтами та тренерами в професійній практиці. Помічено, що вміло використані у психологічному консультуванні притчі майже не зустрічають опору і легко долають психологічні бар’єри, збудовані свідомістю клієнта. Своєчасно і правильно розказана притча може спричинити більший вплив на людину, ніж тривале пояснення причин наявних у нього проблем і можливих варіантів їх вирішення.
ПРИЙНЯТТЯ ПРАВИЛ. (5 ХВ.)
Мета: показати необхідність вироблення і дотримання певних правил для продуктивної роботи групи.
Ведучий. В пошуках істини ми часто звертаємося до мудрості минулих поколінь, до притч, легенд та приказок. Пропоную учасникам перефразувати мудрі вислови у правила роботи нашої групи.
Обговорення:
Правила записуються ведучим на імпровізованій грамоті. Приймаються чи доповнюються учасниками майстер-класу.
ВПРАВА «ОЧІКУВАННЯ» (5 ХВ.)
Мета: виявити сподівання учасників від роботи в групі й одержати зворотний зв’язок.
Ведучий пропонує учасникам кожному по черзі розповісти про свої очікування і побоювання щодо майстер-класу, а також про ресурси, які допоможуть у роботі.
ПОБОЮВАННЯ |
РЕСУРС |
ОЧІКУВАННЯ |
ВПРАВА «АСОЦІАЦІЇ» (15 ХВ.)
Ведучий. Абуль-Фарадж називав притчі розповідями, що освіжають розум і видаляють з серця горе і печаль. «Нехай вони послугують втіхою для стражденних, цілющим бальзамом для людей з розбитим серцем, путівником для люблячих настанови і кращим другом для шанувальників смішного», – писав він.
Інструкція. Запишіть перші асоціації, образи, метафори, які прийдуть вам в голову, і таким чином продовжите розпочаті пропозиції:
ВПРАВА «ЗНАЙДИ СВОЇХ» (15 ХВ.)
Мета: об’єднати учасників у групи для подальшої роботи.
Ведучий заздалегідь готує картки в кількості, що дорівнює кількості учасників. На картках надруковано різноманітні коротенькі притчі (по одній на картці). Притчі можна об’єднати в смислові групи (притчі в кожній групі пов’язані між собою за змістом, стосуються якоїсь однієї теми). Кількість притч у групі залежить від кількості учасників у команді. У результаті в групі має утворитися 3 мікрогрупи.
Групи притч:
КЛАСИЧНА ПРИТЧА ПРО ТРЬОХ МАВП. (20 ХВ.)
Ведучий демонструє учасникам керамічні фігурки трьох мавпочок. Потім ставить по одній фігурці на стіл учасникам і пропонує їм пригадати, що собою символізує кожна мавпочка.
Символи кожної з трьох мавп включено у стандарт Unicode: