Тема. Рей Дуглас Бредбері «Усмішка». Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні
Мета: ознайомити учнів із фактами біографії американського письменника –
фантаста; засвоїти поняття про новелу як літературний жанр; розвивати
навички аналізу прозового твору, виразного читання; сприяти морально–
етичному вихованню учнів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет Р.Д.Бредбері, словник літературознавчих термінів.
Я повинен примусити вас
повірити у любов, у життя …
Р.Д. Бредбері
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми, мети уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Слово вчителя.
У сучасній світовій літературі Рея Дугласа Бредбері називають письменником – фантастом №1. А ще його можна назвати великим оптимістом, бо він вірить, що людина здатна змінити світ на краще, зробити його гарним і справедливим.
Ви мали випереджальне завдання : прочитати вступну статтю про Рея Бредбері. Які факти з життя і творчості вразили вас найбільше?
Сьогодні ви маєте можливість поспілкуватися з американським письменником – фантастом.
2. Рольова гра «Інтерв’ю з письменником»
Учень 1. Містере Бредбері, яким був ваш шлях на літературний Олімп?
Рей Бредбері. У 1925 році тітка подарувала мені на Різдво фантастичний комікс «Жив – був одного разу». І відтоді книги мене захопили. Потім вона прочитала мені книжки Л.Френка Баума про чудову країну Оз, а мати познайомила мене з творами Едгара По. Далі дійшла черга Едгара Райза Барроуза з його захоплюючими романами про пригоди Тарзана у джунглях і про подвиги Джона Картера на Марсі. А світ наукової фантастики відкрився мені у 1928 році, коли я прочитав оповідання «Світ гігантських мурашок», опублікований у першому випуску журналу Гуго Гернсбека «Дивовижні історії». З тієї пори моя уява потрапила у полон до країни фантазій.
Учень 2. У якому віці ви почали писати?
Рей Бредбері. Коли я почав писати, мені було стільки ж, як і вам. У 12 років я написав свою власну версію продовження «Марсіанського воїна», не маючи змоги його придбати через скрутне матеріальне становище. А в 16 років опублікував оповідання «Дилема Холлербохема», де порушується проблема людського існування. Перша збірка оповідань вийшла у світ у 1947 році.
Учень 3. Кого Ви вважаєте своїми вчителями у літературі?
Рей Бредбері. У мене їх дуже багато! Перший - Герберт Велс. Він вплинув на багатьох. Коли я був підлітком, його твори друкували в усіх науково – фантастичних журналах. Навчаючись в університеті, зустрічав багатьох великих письменників тридцятих – сорокових років, і вони стали моїми вчителями. Це Едмонд Гамільтон, Лі Брекет, Роберт Ханлайн. І, звісно, Айзек Азімов, Артур Клайк та Карл Сагал. Ми товаришуємо вже багато років. А взагалі, я вважаю, що всі, хто писав у цьому жанрі, були моїми вчителями.
Учень 4. Містере Бредбері, чому саме наукова фантастика стала вашим улюбленим жанром?
Рей Бредбері. Наукова фантастика – засіб співвіднести себе з життєвою реальністю, з космосом, об’єднати все це разом, зібрати воєдино. Я вважаю, що наукова фантастика бере свій початок з тих малюнків, що залишили на стінах печер давні люди, які намагалися вирішити якісь проблеми. Ми – діти тих печерних людей. Як і вони, ми мріємо і втілюємо в життя мрії, і від того самі змінюємося.
Учень 5. Містере Бредбері, що побажали б Ви сучасним читачам?
Рей Бредбері. Мрійте! Саме мрії спонукають людей до змін, змушують робити оточуючий світ кращим і справедливішим.
Учень 6. Шановний містере Бредбері! Ми щиро вдячні вам за цікаву і змістовну розмову. Бажаємо Вам фантастично творчих злетів і здійснення мрій !
3. Слово учителя.
Літературна спадщина Рея Бредбері велика. Він написав понад 800 творів, серед яких романи, повісті, оповідання, п’єси, кіно-, радіо-, телесценарії, нариси, передмови, вірші. Майже всі вони про драматичність існування людини. Людина завдяки своїй гордині прагне стати господарем Всесвіту, вона змагається з оточуючим світом: вбиває тварин, винищує рослини, створює «техніку» винищення усього живого. Але коли людині вдається усмирити свою гординю, вона раптом бачить в оточуючому світі не ворога, а партнера, і любить його, і робить усе можливе для його розквіту. Постійний вибір між Добром і Злом – приречення людини, яка у Рея Бредбері зазнає несподіваних іспитів. Новела «Усмішка» якраз і показує, що може статися, якщо людина стає на сторону Зла.
4. Виразне читання тексту твору.
5. Бесіда за змістом.
- Де і коли відбувається дія твору?
- Яким зображено майбутнє у новелі? Чи подобається воно вам? Чому?
- Знайдіть у тексті приклади, які допомагають нам уявити картину майбутнього.
- Якими автор змалював людей майбутнього?
- Якими були свята у городян?
- Як реагували люди на подібні дійства?
- Що можна сказати про цих людей? Чи щасливі вони?
6. Творче завдання.
- Уявіть, що вам випала нагода потрапити ось у таке майбутнє. Опишіть, будь ласка, що ви побачили? Чи можете ви щось порадити людям майбутнього?
7. Словникова робота.
Твір Рея Бредбері називають новелою. Що ж це за жанр і які ознаки він має?
Новела (італ. Novella – новина) – невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом. Новелі властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів. До композиційних особливостей новели відносять: напружений сюжет, наявність чіткої та згорненої композиції, перевага сюжетної однолінійності, зведення до мінімуму персонажів, несподівана розв’язка.
8. Дослідницьке завдання.
- Згадайте, що називається оповіданням?
(Оповідання – це невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на певному епізоді (зрідка кількох) із життя одного персонажа ( іноді кількох). Невеликі розміри оповідання вимагають нерозгалуженого, однолінійного, чіткого за будовою сюжету. Описи стислі, лаконічні. Важливу роль відіграє художня деталь.)
- Доведіть, що твір «Усмішка» є новелою. Знайдіть риси, що відрізняють
новелу від оповідання (на основі визначень).
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
Бесіда
- Які питання хвилюють Рея Бредбері?
- Чому його твори мають таку велику популярність?
- Яке ставлення Бредбері до цивілізації, котру він зобразив у новелі «Усмішка»?
V. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Закінчіть речення:
- Мене вразило у творі…
- Я хотів би ( хотіла б), щоб…
- Урок допоміг мені…
VІ. Оцінювання
VІІ. Домашнє завдання
Переказувати зміст новели «Усмішка»; дібрати цитати для характеристики образу Тома.