Презентація відкритого уроку з виробничого навчання Професія: Слюсар з ремонту колісних транспортних засобів Тема програми: Технічне обслуговування автомобілів Тема уроку: Технічне обслуговування кривошипно-шатунного та газорозподільного механізмів
ТЕХНІЧНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ КРИВОШИПНО-ШАТУННОГО ТА ГАЗОРОЗПОДІЛЬНОГО МЕХАНІЗМІВ
Номер слайду 2
Якщо хочете чогось навчитися – робіть це! Р. Шенк.
Номер слайду 3
У процесі експлуатації автомобіля його функціональні властивості поступово погіршуються внаслідок спрацьовування, корозії, пошкодження деталей, утомленості матеріалу, з якого їх виготовлено, й под. В автомобілі виникають різні несправності (дефекти), що знижують ефективність його експлуатації. Для запобігання появі дефектів і своєчасного усунення їх автомобіль піддають технічному обслуговуванню та ремонту.
Номер слайду 4
Технічне обслуговування (ТО) – це комплекс операцій для підтримання автомобіля в працездатному чи справному стані під час використання його за призначенням, стоянки, зберігання або транспортування. ТО як профілактичний захід здійснюється примусово в плановому порядку через точно встановлені періоди використання автомобіля. За періодичністю, переліком і трудомісткістю виконуваних робіт розрізняють такі види ТО автомобілів: щоденне - ЩТО;перше – ТО-1;друге – ТО-2;сезонне - СТО.
Номер слайду 5
Технічне обслуговування двигуна. Справний двигун розвиває повну потужність, працює без перебоїв при повних навантаженнях і на холостому ходу, не перегрівається, не димить і не пропускає оливу та охолодну рідину крізь ущільнення. Несправність можна визначити діагностуванням за зовнішніми ознаками без розбирання двигуна.1. Ознаки несправності КШМ:- сторонні стуки та шуми;- зниження потужності двигуна;- підвищена витрата оливи;- перевитрата палива; - поява диму у відпрацьованих газах тощо.2. Ознаки несправності ГРМ: - нещільне прилягання клапанів до гнізд; - неповне відкривання клапанів; - спрацьовування шестерень розподільного вала, штовхачів, напрямних втулок; - збільшення поздовжнього зміщення розподільного вала; - спрацьовування втулок і осей коромисел.
Номер слайду 6
Актуалізація опорних знань. Показ відеофільму “Будова двигуна”.- Фронтальне опитування учнів:- Що таке двигун внутрішнього згорання?- Назвіть механізми та системи двигуна.- Призначення КШМ.- Будова КШМ.- З яких металів та матеріалів виготовлені деталі КШМ?- Призначення ГРМ.- Будова ГРМ.- З яких металів та матеріалів виготовлені деталі ГРМ?- Правила з БЖД та ОП.
Номер слайду 7
3. Підготовчі роботи ЩТО: – зовнішній огляд двигуна і прослуховування його роботи на різних режимах; - заправлення паливом, мастильним матеріалом та охолодною рідиною. ТО–1: контрольно-діагностичні роботи;кріпильні, мастильні та інші. ТО-2:підтягнути гайки кріплення головки циліндрів (на холодному двигуні за допомогою динамометричного ключа); зусилля під час затягування має становити 100 - 112 Н;перевірити тепловий зазор клапанів на холодному двигуні ( 0.15-0.20 );перевірити компресію в циліндрах двигуна за допомогою компресометра (1.1-1.3 МПа).
Номер слайду 8
Показ нових прийомів трудової діяльності, пояснення характеру і послідовності роботи учнів на уроці. Показ відеофільму “Регулювання теплового зазору, перевірка компресії та підтягування головки блоку циліндрів двигуна.”Підтягування головки блока циліндрів (ГБЦ):підтягнути гайки кріплення головки блока циліндрів на холодному двигуні за допомогою динамометричного ключа;-зусилля під час затягування має становити 100 - 112 Н;підтягувати різьбові з’єднання слід рівномірно, без ривків, у точно визначеному порядку для кожного типу двигуна;- затягувати гайки кріплення головки блока циліндрів треба від центра поступово переміщуватись до країв.
Номер слайду 9
2. Регулювання теплового зазору клапанів на автомобілі ВАЗ- 2103.- зняти повітряний фільтр;- зняти кришку клапанів;- встановити поршень наприкінці такту стискання (щоб клапани були закриті);- перевірити тепловий зазор і в разі потреби відрегулювати його;- встановити поршень у ВМТ 4 циліндра, перевірити зазори на 6 і 8 клапанах. Далі прокрутити колінчастий вал на 180 град., при цьому розподільний вал прокрутиться тільки на 90 град. Для зручності робіт на шестерні розподільного валу є мітки через кожні 90 град., відповідні ВМТ певного циліндра;- прокрутити колінчастий вал на 180 град., Встановити поршень у ВМТ 2 циліндра, при цьому перевірити тепловий зазор на 4 і 7 клапанах;- прокрутити колінчастий вал на 180 град., до співпадіння наступної мітки на шестерні розподільного валу з відливом на головці блока циліндрів, при цьому встановити поршень у ВМТ 1 циліндра, і перевірити тепловий зазор на 1 і 3 клапанах;- прокрутити колінчастий вал на 180 град., встановити поршень у ВМТ 3 циліндра, і перевірити тепловий зазор на 2 і 5 клапанах.
Номер слайду 10
3. Перевірка компресії двигуна за допомогою компресометра:-прогріти двигун (також можна на холодному двигуні);-викрутити свічки ;-повністю відкрити дросельну й повітряну заслінки;-встановити гумовий наконечник компресометра в отвір свічки;-прокрутити колінчастий вал на 8…10 обертів, стежачи за показами компресометра; після прокручування колінчастого вала у справному циліндрі компресія має становити 1.1-1.3 МПа (11-13 атм).
Номер слайду 11
Тести. Звідки починається нумерація циліндрів рядного двигуна?- від шківа колінвала;- від маховика колінвала;- з правої сторони.2. В якій послідовності підтягуємо головку блоку циліндрів?- з лівої сторони;- з правої сторони;- від центру.3. З яким зусиллям підтягуємо болти та шпильки головки блоку циліндрів?- 25 Н;- 55 Н;110 Н.4. Тепловий зазор у автомобілях ВАЗ 2101 – ВАЗ 2107 повинен бути?- 0.15 мм;- 0.25 мм;- 0.35 мм. 5. В яких автомобілях встановлюють тепловий зазор між важелем привода клапана і кулачком розподільного вала?- КАМАЗ- 740;- ВАЗ- 2112; ВАЗ- 2103.6. Якою повинна бути компресія в карбюраторного двигуна?- 0.50-0.70 МПа;- 1.1-1.3 МПа;- 2.1-.3.5 МПа.
Номер слайду 12
Техніка безпеки. - Для підтягування гайок кріплення слід користуватися справними інструментами й добирати ключі точно за розмірами гайок. Не дозволяється працювати гайковими ключами з непаралельними, спрацьованими губками. Забороняється відкручувати й закручувати гайки ключами завеликих розмірів з підкладанням металевих пластинок між гранями гайки та ключа, подовжувати рукоятки ключа, приєднуючи інший ключ або трубу. Пуск двигуна треба здійснювати стартером, як виняток – пусковою рукояткою. Аби уникнути травмування кисті, рукоятку слід брати так, щоб всі пальці правої руки розташовувалися по один бік ручки. - Повертати колінчастий вал треба тільки знизу вгору, довкола – забороняється.
Номер слайду 13
Розподіл учнів за робочими місцями. Повідомлення про критерії оцінювання виконуваних робіт. Підведення підсумків вступного інструктажу. Поточний інструктаж (самостійна робота учнів):самостійна робота учнів над виданими завданнями;цільові обходи майстра робочих місць учнів;прийом та оцінювання виконаних робіт;прибирання робочих місць. Заключний інструктаж:аналіз діяльності учнів у процесі всього уроку;оцінка роботи учнів, її об’єктивне обґрунтування;аналіз причин помилок учнів та пропозиції засобів по їх усуненню;видача домашнього завдання.