20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Риби. Різноманітність риб. Особливості будови. Розпізнання найпоширеніших риб за малюнками.

Про матеріал
Урок з природознавства для учнів 1 класу метою якого є формувати уявлення учнів про риб, їх будову; ознайомити із різноманітністю риб у прісних водоймах (річках, ставках, озерах), морськими рибами та окремими представниками акваріумних риб; ознайомити з життям найпоширеніших риб та встановити, які пристосування допомагають їм існувати в водному середовищі; розвивати увагу та спостережливість учнів у процесі вивчення будови риб та їх життя; виховувати бережливе ставлення до риб, любов до природи.
Перегляд файлу

Урок

Тема: Риби. Різноманітність риб. Особливості будови. Розпізнання найпоширеніших риб за малюнками.

Мета: формувати уявлення учнів про риб, їх будову; ознайомити із різноманітністю риб у прісних водоймах (річках, ставках, озерах), морськими рибами та окремими представниками акваріумних риб; ознайомити з життям найпоширеніших риб та встановити, які пристосування допомагають їм існувати в водному середовищі; розвивати увагу та спостережливість учнів у процесі вивчення будови риб та їх життя; виховувати бережливе ставлення до риб, любов до природи.

Тип уроку: комбінований

Обладнання:  предметні малюнки, таблиці, пазли.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Хвилинка спостережень

Вправа «Погода»

  • Яка зараз пора року?
  •  Який місяць?
  • Тепло чи холодно надворі?
  • Який стан неба?
  •  Яка температура повітря?
  • Чи були сьогодні протягом дня опади?
  • Чи із задоволенням ішли сьогодні до школи? Чи гарний був настрій? Сподіваюсь, що наш урок принесе вам тільки позитивні емоції!

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  • Якою буває природа? (живою та неживою)
  • Жива природа це …(каміння, земля, вода, повітря, хмари)
  • Нежива природа це…(рослини, тварини, люди)
  • Які ознаки мають живі організми? (ріст, рух, живлення)
  • Які умови для життя живим організмам необхідно? (повітря, вода, світло, тепло, їжа).
  • Чого на Землі більше: води або суші?
  • Хто живе у воді?(багато живих організмів – рослини і тварини )

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

  • Відгадайте загадку

 

Живе вона у воді,

Не ходить по землі

Плаває під мостиком,

і виляє хвостиком…(Риба)

Вправа «Усміхнись»

  • На уроці вчителька запитала:
  • Яких риб ви знаєте?
  • Мокрих та слизьких – відповів Вовчик.
  • А чим покрите тіло риби Вовчику?
  • Водою…
  • Отже сьогодні на уроці ми ознайомимось дізнаємось хто такі риби, що світ риб дуже різноманітний, ознайомимось з будовою риб, дізнаємось де живуть риби.

V. Вивчення нового матеріалу

1. Робота за малюнками

-  Розгляньте малюнки (лебідь, бобер, морський коник, летка

рибка, крокодил).

  •  Хто на них зображений?
  •  Що об'єднує цих тварин? (Життя цих тварин пов'язане з водою.)
  •  Назвіть тільки риб. За якими ознаками ви визначили приналежність цих тварин до риб? (вивішую ілюстрації)
  • У батьків і діток вся одежа з копійок. Яка в рибок одежа? (Луска, тіло риб вкрите лускою.)
  • Розглянемо рибку (вивішую ілюстрацію). Як розташовується на тілі риб луска?(рядами, краї лусочок налягають один на одний, це полегшує їм плавання, за лускою можна визначити вік риби).

2. Робота з таблицею

- Що сприяє швидкому пересуванню риб у воді? (Покров із луски і слизу. Форма тіла риби відрізняється від форми тіла лебедя, бобра і крокодила.)У більшості риб тіло подовжене, стисле з боків. Голова плавно переходить у тулуб, а тулуб — у хвіст. Шиї у риби немає. З довгою і гнучкою шиєю, що відділяє голову від тулуба, тіло тварини перестало б бути цілісним і міцним клином, що легко пробиває собі дорогу в товщі води.

- Давайте розглянемо будову тіла риби. (вивішую ілюстрацію).

3. Хвилинка – цікавинка

  •  Поміркуйте, чому так названі морські риби, зображені на малюнках.

Риба-молот

Морський коник

Риба-зебра

Риба-голка(вивішую ілюстрацію).

4. Де живуть риби?

- Де живуть риби? Чи однакова вода потрібна їм для життя?(морях та океанах, річках та озерах) (вивішую ілюстрацію).

- Риби мешкають в океанах, морях, річках і озерах, ставках. Риби – тварини, тіло яких вкрите лускою. Вони дихають киснем, розчиненим у воді. Риби морів і океанів живуть у солоній воді, а риби річок і ставків – у прісній. Риби можуть пересуватися тільки у воді за допомогою хвоста і плавців.

- Так де можуть жити рибки?

5. Гра «Де живе»

- Розгляньте малюнки, чим відрізняються різні риби? Давайте з’ясуємо де вони мешкають?

Фізкультхвилинка

Пташка високо літає,

Зайчик високо стрибає,

Тихо лис десь пробіжить,

їжачок в траві сидить.

Десь в барлозі спить ведмідь.

Всіх звіряток цих любіть!

6. Розповідь учителя

У наших річках та озерах живуть коропи, щуки, окуні, лини. Усі вони дихають повітрям,що є у воді. Харчуються ці рибки по різному. Лин, наприклад вживає тільки рослинки та не вкритий лускою. Щука їсть маленьких рибок, які зустрічаються їй у водоймі. Вона навіть може з їсти маленьку щуку. Але цей хижак має велику користь, бо поїдає  тільки слабких, хворих рибок, щоб вони не розносили хвороби у воді. Тому щуку називають санітаром річки.

У морі набагато більше різних риб, але ми любимо згадувати акул, дельфінів та китів. Варто запам’ятати , що вони хоч і живуть уводі, але рибами не називаються. Головна причина полягає в тому, що,акули, не відкладають ікри, як всі інші риби, а народжують своїх малят уже схожими на себе.

  • А зараз давайте поговоримо про акваріумних рибок.
  •  Відгадайте загадку.

Подивіться, теремок

Від води зовсім промок.

У цьому теремі плавці —

Дуже спритні мешканці. (Акваріум)

  • Чи спостерігали ви за акваріумними рибками? Чим вони зазвичай зайняті?
  •  Чи мешкають в акваріумах інші тварини? Назвіть їх.
  •  Що потрібне мешканцям акваріума?
  •  Для чого в акваріум поміщають рослини?
  • Чи усіх риб можна тримати в одному акваріумі? Чому? (Не

можна рослиноїдних риб тримати з рибами-хижаками.)

  •  Постежте за диханням риб. Можна побачити їх дихальні

рухи: рибки весь час працюють ротом, захоплюючи воду; у них рівномірно піднімаються й опускаються зяброві кришки з боків голови.

— Що рибам допомагає дихати у воді? (Зябра)

— Як ви гадаєте, чому риби на суші гинуть?

— Розкажіть про дихання риб.

Учні розповідають:

1) риби дихають киснем, розчиненим у воді;

2) допомагають рибам дихати зябра, що приховані під зябровими

кришками, розташованими ззаду голови;

3) риба дихає тільки тоді, коли зябра омиваються водою.

— Ось чому риба гине на березі ріки, хоча в повітрі теж є кисень.

7. Значення риб

Важливу роль відіграють риби в господарській діяльності людини. Мільйони людей зайняті ловом, розведенням і обробкою риби, будуванням суден і виготовленням рибальського спорядження. У деяких країнах населення харчується головним чином рибою, і добробут його залежить переважно від кількості улову.

Крім продуктів живлення, риби служать сировиною для одержання ліків (риб’ячий жир), корму для худоби й птахів (кормове борошно), добрива для полів (туки), технічного жиру, клеїв, шкіри й інших продуктів, використовуваних у харчовій і легкій промисловості. Рідкісні й зникаючі види риб занесені до Червоної книги.

Однак лише цим заходом врятувати від повного зникнення багатьох видів риб навряд чи удасться. Зберегти окремо взятий вид або його популяцію неможливо без охорони усієї екосистеми в цілому. Тому одним із найперших і найважливіших заходів порятунку «червонокнижних» видів є збереження унікальних водних екосистем шляхом створення заповідників, заказників, національних парків.

VІ. Узагальнення і систематизація знань

  1. Гра «Відгадай загадку – покажи відгадку»

Раська – (карась)

Порок – (короп)

Куала – (акула)

  1. Гра – пазли «Збери рибку»
  2. Робота над прислів’ями

Не учи рибу плавати

Як риба у воді

Без труда не витягнеш і рибку із ставка.

VІІ. Підсумок уроку

  • Яких тварин називають рибами? Наведіть приклади.
  • Якою є істотна ознака риб?
  • Де живуть рибки?
  • Як людина використовує рибу?

 

docx
Додано
13 лютого
Переглядів
174
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку