Урок
Тема: Риби. Різноманітність риб. Особливості будови. Розпізнання найпоширеніших риб за малюнками.
Мета: формувати уявлення учнів про риб, їх будову; ознайомити із різноманітністю риб у прісних водоймах (річках, ставках, озерах), морськими рибами та окремими представниками акваріумних риб; ознайомити з життям найпоширеніших риб та встановити, які пристосування допомагають їм існувати в водному середовищі; розвивати увагу та спостережливість учнів у процесі вивчення будови риб та їх життя; виховувати бережливе ставлення до риб, любов до природи.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: предметні малюнки, таблиці, пазли.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Хвилинка спостережень
Вправа «Погода»
ІІІ. Актуалізація опорних знань
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
Живе вона у воді,
Не ходить по землі
Плаває під мостиком,
і виляє хвостиком…(Риба)
Вправа «Усміхнись»
V. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за малюнками
- Розгляньте малюнки (лебідь, бобер, морський коник, летка
рибка, крокодил).
2. Робота з таблицею
- Що сприяє швидкому пересуванню риб у воді? (Покров із луски і слизу. Форма тіла риби відрізняється від форми тіла лебедя, бобра і крокодила.)У більшості риб тіло подовжене, стисле з боків. Голова плавно переходить у тулуб, а тулуб — у хвіст. Шиї у риби немає. З довгою і гнучкою шиєю, що відділяє голову від тулуба, тіло тварини перестало б бути цілісним і міцним клином, що легко пробиває собі дорогу в товщі води.
- Давайте розглянемо будову тіла риби. (вивішую ілюстрацію).
3. Хвилинка – цікавинка
Риба-молот
Морський коник
Риба-зебра
Риба-голка(вивішую ілюстрацію).
4. Де живуть риби?
- Де живуть риби? Чи однакова вода потрібна їм для життя?(морях та океанах, річках та озерах) (вивішую ілюстрацію).
- Риби мешкають в океанах, морях, річках і озерах, ставках. Риби – тварини, тіло яких вкрите лускою. Вони дихають киснем, розчиненим у воді. Риби морів і океанів живуть у солоній воді, а риби річок і ставків – у прісній. Риби можуть пересуватися тільки у воді за допомогою хвоста і плавців.
- Так де можуть жити рибки?
5. Гра «Де живе»
- Розгляньте малюнки, чим відрізняються різні риби? Давайте з’ясуємо де вони мешкають?
Фізкультхвилинка
Пташка високо літає,
Зайчик високо стрибає,
Тихо лис десь пробіжить,
їжачок в траві сидить.
Десь в барлозі спить ведмідь.
Всіх звіряток цих любіть!
6. Розповідь учителя
У наших річках та озерах живуть коропи, щуки, окуні, лини. Усі вони дихають повітрям,що є у воді. Харчуються ці рибки по різному. Лин, наприклад вживає тільки рослинки та не вкритий лускою. Щука їсть маленьких рибок, які зустрічаються їй у водоймі. Вона навіть може з їсти маленьку щуку. Але цей хижак має велику користь, бо поїдає тільки слабких, хворих рибок, щоб вони не розносили хвороби у воді. Тому щуку називають санітаром річки.
У морі набагато більше різних риб, але ми любимо згадувати акул, дельфінів та китів. Варто запам’ятати , що вони хоч і живуть уводі, але рибами не називаються. Головна причина полягає в тому, що,акули, не відкладають ікри, як всі інші риби, а народжують своїх малят уже схожими на себе.
Подивіться, теремок
Від води зовсім промок.
У цьому теремі плавці —
Дуже спритні мешканці. (Акваріум)
можна рослиноїдних риб тримати з рибами-хижаками.)
рухи: рибки весь час працюють ротом, захоплюючи воду; у них рівномірно піднімаються й опускаються зяброві кришки з боків голови.
— Що рибам допомагає дихати у воді? (Зябра)
— Як ви гадаєте, чому риби на суші гинуть?
— Розкажіть про дихання риб.
Учні розповідають:
1) риби дихають киснем, розчиненим у воді;
2) допомагають рибам дихати зябра, що приховані під зябровими
кришками, розташованими ззаду голови;
3) риба дихає тільки тоді, коли зябра омиваються водою.
— Ось чому риба гине на березі ріки, хоча в повітрі теж є кисень.
7. Значення риб
Важливу роль відіграють риби в господарській діяльності людини. Мільйони людей зайняті ловом, розведенням і обробкою риби, будуванням суден і виготовленням рибальського спорядження. У деяких країнах населення харчується головним чином рибою, і добробут його залежить переважно від кількості улову.
Крім продуктів живлення, риби служать сировиною для одержання ліків (риб’ячий жир), корму для худоби й птахів (кормове борошно), добрива для полів (туки), технічного жиру, клеїв, шкіри й інших продуктів, використовуваних у харчовій і легкій промисловості. Рідкісні й зникаючі види риб занесені до Червоної книги.
Однак лише цим заходом врятувати від повного зникнення багатьох видів риб навряд чи удасться. Зберегти окремо взятий вид або його популяцію неможливо без охорони усієї екосистеми в цілому. Тому одним із найперших і найважливіших заходів порятунку «червонокнижних» видів є збереження унікальних водних екосистем шляхом створення заповідників, заказників, національних парків.
VІ. Узагальнення і систематизація знань
Раська – (карась)
Порок – (короп)
Куала – (акула)
Не учи рибу плавати
Як риба у воді
Без труда не витягнеш і рибку із ставка.
VІІ. Підсумок уроку