Тема. Прогулянка шкільним подвір'ям.
Мета. Уточнити й розширити уявлення дiтей про сезоннi змiни в природi; встановити причини, що зумовлюють цi змiни.
- Ознайомити з об'єктами живої і неживої природи.
- Формувати уявлення про основні зв'язки живих організмів із навколишнім середовищем.
- Виховувати бережливе ставлення до природи.
- Формувати цілісне уявлення про природу.
Тип уроку: комбінований
Форма уроку: екскурсія
Обладнання: пакетики для насіння, плодів, листочків; «чарівне віконце»; малюнок дерева (стовбур, дупло); предмети неживої і живої природи; ягоди горобини.
Хід уроку
а. Повторення правил поведінки під час екскурсії.
1) Потрібно бути дисциплінованим й уважним.
2) Слухати, що говорить учитель.
3) Поводитись тихо, щоб не налякати мешканців парку.
3) Не відокремлюватися від групи.
4) Не ламати гілок і не рвати без потреби рослини.
На дошці:
- Що таке довкілля?
- Чому воно чарівне? (Відбуваються зміни)
- Що таке екскурсія?
- Якого кольору небо? Чи є на ньому хмари?
- Чи є сонечко? Чи так само гріє, як улітку?
- Тепліше або прохолодніше повітря, ніж улітку?
Попередження дітям:
дивитися прямо на сонце не можна!
Гра «Хто я?»
- Як на зміну погоди реагують рослини?
- Чому осінь називають «годувальницею»?
- А який урожай в лісах та парках?
- Хто користується осінніми дарами лісів і парків?
Розповідь вчителя про «пташину гречку».
- А чому ми не бачимо вже ластівок, стрижів?
- Чому вони відлітають, коли навкруги ще багато комах?
Розповідь про перелітніх птахів.
Перелітні птахи помічають, що ближче до осені дні стають коротшими. Це і є для них сигналом: «пора в дорогу!»
- Що у синички в дзьобику? (Маленька пір'їнка)
- Навіщо вона віднесла у щілину стовбура дерева?
Ровповідь вчителя про дружбу рослин і тварин.Полин - ліки для тварин. Подорожник – розповсюдження рослин.
Висновок: рослини і тварини тісно пов'язані між собою. Зникнення або зменшення кількості рослин чи тварин порушує цей взаємозв'язок.
- Як називається це могутнє дерево?
- Для кого він є годувальником?
Розповідь вчителя про дуб.
Цей могутній диво-тато
Діточок зростив багато.
Діточкам шапки вдягає. (Жолуді)
Жолуді це не тільки корм для тварин .
Сойка допомагає дубові розселитися.
Зустріч з сойкою.
- Хто ще може розносити жолуді?
Діти отримують каштан, жолудь, ягоди горобини, калини, ялинову шишку, соснову шишку, плід шипшини. Вони мають знайти їхніх «батьків» - дерева або кущі, з яких взято плоди.
На 1-2 хвилини заплющіть очі і коли почуєте звук природи, підніміть палець угору. Розплющують очі й обговорюють почуте.
Чарівне віконце – це отвір у вигляді квадрату на паперовому листку.
- Уважно розгляньте листок: його краї, жилки, плямочки, у які кольори він забарвлений.
- Розгляньте стовбур дерева.
IV Підбиття підсумків екскурсії. Повернення до классу. Розповідь дітей про свої враження.
Кожен нанизує на ниточку плід горобини або листочок, який знайшов на екскурсії і розповідає про свої відчуття:
- Я милуюся небом, воно….
- Мені сподобалось дерево, воно…
- Мені сподобалась пташка, вона…
Вчитель роздає дітям малюнок: стовбур дерева с дуплом. Учні домальовують дерево з яким «подружилися»: крону, плоди.
1