Біологія. 9 клас
(70 год – 2 год на тиждень, з них 2 год – резервні)
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Компетентності, що формуються |
Примітки |
Коригуюче повторення основних питань курсу біології 8класу (4 години) |
||||
1 |
|
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції Первинний інструктаж з БЖД |
Спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися впродовж життя, соціальна та громадянська компетентності, екологічна грамотність і здорове життя. |
|
2 |
|
Будова та функції репродуктивної системи. Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл. |
||
3 |
|
Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції. |
||
4 |
|
Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров’я. |
||
Вступ (2 год.) |
||||
5 |
|
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук. |
Спілкування державною мовою, математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, соціальна та громадянська компетентності, екологічна грамотність і здорове життя, інноваційність. |
|
6 |
|
Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень. |
|
|
Тема 1. Хімічний склад клітини (8 год) |
||||
7 |
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки. |
Спілкування державною мовою, спілкування іноземними мовами, математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, екологічна грамотність і здорове життя. |
|
8 |
|
Поняття про біологічні макромолекули – біополімери. Органічні молекули. |
|
|
9 |
|
Вуглеводи та ліпіди. |
|
|
10 |
|
Білки, їхня структурна організація та основні функції. |
|
|
11 |
|
Ферменти, їхня роль у клітині. Лабораторні дослідження №1: Властивостей ферментів |
|
|
12 |
|
Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. |
|
|
13 |
|
АТФ. |
|
|
14 |
|
Практична робота № 1. Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот |
|
|
Тема 2.Структура клітини (5 год.) |
||||
15 |
|
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії. |
Спілкування державною мовою, математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, екологічна грамотність і здорове життя, інноваційність. |
|
16 |
|
Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана, цитоплазма та основні клітинні органели. |
|
|
17 |
|
Ядро, його структурна організація та функції. |
|
|
18 |
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина. |
|
|
19 |
|
Лабораторна робота №1 1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин. |
|
|
Тема 3.Принципи функціонування клітини (6год.) |
||||
20 |
|
Обмін речовин та енергії. Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах. |
Спілкування державною мовою математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здорове життя, інноваційність |
|
21 |
|
Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання. |
|
|
22 |
|
Фотосинтез: світлова та темнова фаза. |
|
|
23 |
|
Хемосинтез. |
|
|
24 |
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах |
|
|
25 |
|
Контрольна робота з тем "Хімічний склад клітини.","Структура клітини.", "Принципи функціонування клітини" |
|
|
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової інформації (11 год) |
||||
26 |
|
Гени та геноми. Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів. |
Спілкування державною мовою, спілкування іноземними мовами, математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, соціальна та громадянська компетентності, екологічна грамотність і здорове життя, інноваційність.
|
|
27 |
|
Транскрипція. |
|
|
28 |
|
Практична робота№2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції |
|
|
29 |
|
Основні типи РНК. |
|
|
30 |
|
Генетичний код. Біосинтез білка |
|
|
31 |
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК. |
|
|
32 |
|
Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. |
|
|
|
|
Лабораторні дослідження №2: фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі). |
|
|
33 |
|
Мейоз. Рекомбінація ДНК. |
|
|
34 |
|
Статеві клітини та запліднення. Етапи індивідуального розвитку. |
|
|
35 |
|
Узагальнення знань з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації» |
|
|
Тема 5. Закономірності успадкування ознак ( 10 год) |
||||
36 |
|
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі. |
Спілкування державною мовою, спілкування іноземними мовами, математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, соціальна та громадянська компетентності, екологічна грамотність і здорове життя, інноваційність
|
|
37 |
|
Закони Менделя. |
|
|
38 |
|
Практична робота № 3 Складання схем схрещування. |
|
|
39 |
|
Ознака як результат взаємодії генів. Поняття про зчеплення генів і кросинговер. |
|
|
40 |
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю. |
|
|
41 |
|
Форми мінливості. Лабораторні дослідження №3 мінливості в рослин і тварин |
|
|
42 |
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій. |
|
|
43 |
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування. Сучасні методи молекулярної генетики. |
|
|
44 |
|
Проект. Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня) |
|
|
45 |
|
Узагальнення з теми «Закономірності успадкування ознак» |
|
|
Тема 6. Еволюція органічного світу (7 год) |
||||
46 |
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики. |
Спілкування державною мовою, спілкування іноземними мовами, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, соціальна та громадянська компетентності, обізнаність та самовираження у сфері культури, екологічна грамотність і здорове життя, інноваційність.
|
|
47 |
|
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін |
|
|
48 |
|
Механізми видоутворення.
|
|
|
49 |
|
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна. Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції. |
|
|
50 |
|
Еволюція людини. Етапи еволюції людини. |
|
|
51 |
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя |
|
|
52 |
|
Узагальнення з теми «Еволюція органічного світу» |
|
|
Тема 7. Біорізноманіття (розглядається опційно, 3 год) |
||||
53 |
|
Основи еволюційної філогенії та систематики.
|
Спілкування державною мовою, спілкування іноземними мовами, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, соціальна та громадянська компетентності, екологічна грамотність і здорове життя.
|
|
55 |
|
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти. Неклітинні форми життя: віруси.
|
|
|
55 |
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів. |
|
|
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (6 год) |
||||
56
|
|
Екосистема. Різноманітність екосистем. Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах. |
Спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, соціальна та громадянська компетентності, екологічна грамотність і здорове життя, інноваційність
|
|
57 |
|
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори. |
|
|
58 |
|
Стабільність екосистем та причини її порушення. |
|
|
59 |
|
Біосфера як цілісна система. Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища. |
|
|
60 |
|
Проект (дослідницький) Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості |
|
|
61 |
|
Контрольна робота з тем "Біорізноманіття"," Надорганізмові біологічні системи" |
|
|
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини ( 5 год) |
||||
62 |
|
Поняття про селекцію. Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин. |
Спілкування державною мовою, спілкування іноземними мовами, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, соціальна та громадянська компетентності, екологічна грамотність і здорове життя, інноваційність. |
|
63 |
|
Одомашнення тварин. Методи селекції тварин |
|
|
64 |
|
Огляд традиційних біотехнологій. Основи генетичної та клітинної інженерії. |
|
|
65 |
|
Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині. |
|
|
66 |
|
Генетично модифіковані організми |
|
|
Узагальнення |
||||
67 |
|
Основні загальні властивості живих систем |
Спілкування державною мовоюосновні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися впродовж життя, екологічна грамотність і здорове життя.
|
|
68 |
|
Єдність живих систем різних рівнів
|
|
|
69 |
|
Повторення вивченого матеріалу
|
|
|
70 |
|
Повторення вивченого матеріалу
|
|