ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор
Школи №
_______________
|
ПОГОДЖУЮ
Методист РНМЦ
_______________
|
Річний план
роботи практичного психолога
Школи
м. Києва Дарницького району
Черняк Валерії Володимирівни
на 2020-2021 навчальний рік
Вступ
Склад психологічної служби школи № 160:
-
- 1 психолог, працює на одну ставку,
-
- 1 соціальний педагог, працює на одну ставку.
Нормативні документи, на яких ґрунтується діяльність практичного психолога
-
Конституція України
-
Декларація прав людини
-
Конвенція про права дитини
-
Закон України «Про освіту»
-
Закон України «Про загальну середню освіту»
-
Етичний кодекс психолога
-
Наказ МОН від 20 квітня 2001 р. № 330 Про затвердження Положення про експертизу психологічного і соціологічного інструментарію, що застосовується в навчальних закладах Міністерства освіти і науки України
-
Лист Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» Міністерства освіти і науки України від 27.07.2020 № 22.1/10-1495 “Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2020/2021 н. р.“.
-
Лист Міністерства освіти і науки України від 18.07.2019 №1/9-462 “Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2019/2020 н.р.”
-
Лист МОН України № 1/9-472 від 24.07.2019 «Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти України».
-
Лист МОН від 05.09.2018 № 1/9-529 “Про документацію працівників психологічної служби у системі освіти України”
12. Лист МОН від 07.08.2018 № 1/9-487 “Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2018-2019 н.р.”
13. Наказ МОН від 31.05.2018 № 555 “Про затвердження Положення про Всеукраїнський конкурс авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів “Нові технології у новій школі”
14. Наказ МОН від 22.05.2018 № 509 “Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України”
15. Лист МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480 “Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству”
16. Лист ІМЗО від 15.05.2018 № 22.1/10-1529 “Про курси підвищення кваліфікації практичних психологів та соціальних педагогів”
17. Лист МОН від 20.04.2018 № 1/9-252 “Про підготовку аналітичної довідки щодо діяльності психологічної служби у системі освіти України”
18. Наказ ІМЗО від 20.12.2017 № 75 “Про утворення робочої групи з удосконалення науково-методичного супроводу професійної діяльності фахівців психологічної служби”
19. Наказ МОН від 08.08.2017 № 1127 “Про затвердження Плану заходів Міністерства освіти і науки України щодо розвитку психологічної служби системи освіти України на період до 2020 року”
20. Лист МОН від 28.07.2017 № 1/9-414 “Про забезпеченість фахівцями психологічної служби системи освіти та пріоритетні напрями діяльності у 2017-2018 навчальному році”
21. Наказ МОН України від 03.07.2017 № 948 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28 липня 2017 року за № 930/30798) “Про внесення змін деяких наказів Міністерства освіти і науки України і Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України”
22. Наказ МОН від 02.03.2017 № 334 “Про унормування діяльності психологічної служби системи освіти”
Аналітична частина
1. Аналіз досягнутих результатів
Виходячи із функціональних обов’язків та професійних можливостей практичних психологів закладів середньої освіти отримано наступні результати діяльності:
-
З метою адаптації батьків та учнів перших класів виступила на конференції для батьків першокласників з практичними порадами для покращення адаптаційного періода.
-
З метою визначення рівня готовності до школи першокласників мною була проведена скринінг – діагностика О. Єкжанової. Одним із завдань методики є визначення рівня інтелектуального розвитку дитини, який розглядається на даному віковому етапі, як сукупність достатнього розвитку, словарного запасу, рівня довільної уваги, оперативної пам’яті, процесів мислення, загальної обізнаності. . В результаті досліджень було виявлено, що в цілому рівень готовності дітей до школи – достатній.
Надані поради вчителям, щодо створення умов успішної адаптації. А також, рекомендовані вправи:
-
«Абетка почуттів» - з метою навчити учнів виражати свої почуття, визначити ставлення до школи;
-
«Дерево» - з метою активізувати візуальні, аудіювальні, кінестетичні відчуття, розвивати впевненість;
-
« Опануй себе». Мета якої: виробити навички самоконтролю (цю вправу також було рекомендовано і учням середньої та старшої школи з підвищеним рівнем конфліктності та агресивності). Надана інформація для вчителів перших класів про можливі психологічні причини труднощів.
-
З метою ефективності роботи та профілактики дезадаптації та розвитку стресостійкості в учнів вивчено рівень тривожності за допомогою тесту шкільної тривожності Філліпса, який надає змістовну характеристику кожного синдрому (чинника):
-
загальної тривожності у школі;
-
переживання соціального стресу;
-
фрустрації потреби в досягненні успіху;
-
страх самовираження;
-
страх ситуації перевірки знань;
-
страх невідповідності очікуванням оточення;
-
низької фізіологічної опірності стресові;
-
проблеми і страхи у стосунках з учителями. Останнім надані поради « ПРАВИЛА РОБОТИ З ТРИВОЖНИМИ ДІТЬМИ» та рекомендована вправа «Повітряна Кулька», мета якої – є управління станом м'язової напруги і розслаблення.
-
Для діагностики професійного самовизначення учнів 9 класів я використала такі методики:
-
«Диференційно-діагностичний опитувальник(ДДО)» який є однією із найвідоміших методик для визначення інтересів і нахилів учнів, він дає важливі відомості для попереднього орієнтування в інтересах і нахилах в рамках відомої класифікації професій;
-
«Опитувальник професійних переваг» (А. Йовайши), який спрямований на дослідження інтересів і прагнень особистості;
-
методика «Профіль», яка визначає напрями професійної діяльності;
-
«Опитувальник типу мислення» - можливість прогнозування успішності в конкретних видах професійної діяльності. Надала поради учням щодо їх схильностей та інтересів. В індивідуальних консультаціях, батькам 9 класів були надані розгорнуті відповіді щодо успішності навчання в профільних класах або коледжах.
-
Надала консультативно-методичну допомогу всім учасникам освітнього процесу з питань виховання підлітків та створення сприятливих психологічних умов для їх розвитку.
-
Здійснила психологічну профілактику, спрямовану на своєчасне попередження відхилень в становленні особистості, попередження та подолання труднощів у міжособистісних стосунках, допомогу у розв’язанні конфліктів.
-
Шляхом групової психолого-педагогічної корекції вдалося знизити рівень конфліктності у міжособистісних стосунках класних колективів серед учнів.
-
Шляхом індивідуальної консультативної роботи з батьками надано психологічні рекомендації щодо профілактики відхилень у становленні особистості дитини та подолання труднощів у міжособистісних стосунках у сім’ї.
2. Аналіз змісту діяльності (структурно-функціональний опис):
Загальна мета діяльності практичного психолога даного навчального закладу – сприяння розвиненню та становленню психічно здорової особистості дитини. Формування та розвиток індивідуальних особливостей кожної дитини, допомога їй у виробленні свідомого ставлення до майбутнього життя. Профілактика та подолання агресивної поведінки учнів.
Виходячи з даної мети та основних функцій діяльності практичного психолога в минулому навчальному році виконано наступні завдання:
-
Виходячи із планування заходів щодо психолого-просвітницької функції здійснено психологічну просвіту педагогічного колективу за тематиками: «Адаптація першокласників», «Психологічні особливості формування учнівського колективу», «Адаптація 5-х класів», «Профільний вибір 9-х класів»; учнів середніх та старших класів за темою «Профілактика правопорушень та негативних явищ в школі», «Один колектив-одна сім’я», «Креативність», «Стоп агресії»; батьків за тематиками: «Вікові особливості першокласників та шляхи їх психологічної підтримки», «Психологічні особливості підліткового віку», «Групи ризику в інтернеті», «Адаптація першокласників», «Адаптація 5-х класів», «Профільні нахили учнів 9-х класів»
-
Проведено психодіагностику, спрямовану на психологічне обстеження підлітків та класних колективів, вчасне виявлення підлітків «групи ризику», негативних психологічних особливостей підлітків (високий рівень агресивності, тривожності, неадекватну самооцінку тощо).
-
Шляхом індивідуальної консультативної роботи надано психологічну допомогу Батькам та учням, що опинились у кризовій життєвій ситуації, а також інформаційну допомогу батькам щодо особливостей сімейного виховання обдарованих підлітків.
Вказані види діяльності відповідають прогнозуванню діяльності психологічної служби школи.
Цілепокладаюча частина
-
Дотримуватись в роботі принципу дитиноцентризму.
-
Здійснення психологічного супроводу першокласників та п’ятикласників, спостереження за адаптацією новоприбулих учнів; профільна орінтація учнів 9-х класів.
-
Психологічний супровід старшокласників – особистісна зрілість, профорієнтаційна робота.
-
Формування культури та виховання толерантної позиції у відносинах з оточуючими; проведення бесід з профілактики шкідливих звичок.
-
Створення позитивного психологічного клімату в учнівських колективах, що сприяє розкриттю та реалізації творчих здібностей учнів.
-
Допомога класним керівникам у формуванні ціннісних орієнтацій колективів, згуртуванні учнівських колективів.
7. Допомога батькам у свідомому вихованні дітей.
8. Співробітництво з адміністрацією і педагогічним колективом школи через педради, засідання, індивідуальні бесіди, бесіди-довідки тощо.
Змістова частина
1.ПСИХОДІАГНОСТИЧНА РОБОТА
№
|
Зміст роботи з учнями (дітьми), педпрацівниками, батьками, адміністрацією навчального закладу
|
Термін проведення
|
Де і з ким проводиться
|
1.
|
Первинне обстеження майбутніх першокласників до шкільного навчанняі.
-
Дослідження шкільної зрілості дітей, що вступають до школи
|
Квітень-травень
|
Майбутні першокласники
|
2.
|
Анкетування батьків майбутніх першокласників
|
Квітень - травень
|
Батьки майбутніх першокласників
|
3.
|
Групове консультування батьків про вікові особливості першокласників та шляхи їх психологічної підтримки.
|
Червень,
серпень
|
батьки першокласників
|
4.
|
Контроль за адаптацією першокласників до школи:
-
відвідування уроків, спостереження за мікрокліматом у класному колективі, стилем спілкування учнів з учителем та один з одним.
-
Психологічна діагностика емоційного стану та мотивації навчання учнів
-
Бесіди з учителями з метою виявлення дітей. Які мають ознаки дезадаптації
|
Протягом року
|
1 класи
|
5.
|
Виявлення причин що перешкоджають адаптації першокласника
- психологічне дослідження індивідуальних особливостей першокласників: а) скринінг-діагностика О.Єжанової; б) проективна методика «Будинок, Дерево, Людина»
- спостереження за поведінкою
- бесіди з батьками про особливості сімейного виховання
|
Протягом року
|
1 класи
|
6.
|
Психологічне супроводження дітей, які мають ознаки дезадаптації.
|
Протягом року
|
1 класи
|
7.
|
Діагностика схильностей, інтересів першокласників які навчаються за програмою «Росток»: а) скринінг-діагностика О.Єжанової; б) проективна методика «Будинок, Дерево, Людина»
|
Вересень-листопад
|
1А, 1Б класс
|
8.
|
Індивідуальне психологічне консультування молодших школярів
|
На запит
|
Молодші школяри
|
9.
|
Рівень готовності до навчання на новому ступені:
- мотиваційної;
- Розумової активності;
- Емоційно-вольової;
- соціальної
А) Діагностика інтелектуального розвитку дитини здійснюється за допомогою тесту вербального розвитку на основі субтестів Амтхауера( 4 субтести);
Б) окремий субтест «Числові ряди»;
В) методика ДВОР
|
Березень-травень
|
4 класи
|
10.
|
Контроль за адаптацією учнів 5-х класів до нових умов навчання:
-
Дослідження мікроклімату у класному колективі, структури взаємовідносин.
-
Діагностика 5-класників з метою оцінювання їхнього рівня адаптації за допомогою теста шкільної тривожності Філліпса
-
Бесіда з учителями, з метою виявлення дітей, які мають ознаки дезадаптації.
Відвідування уроків з метою дослідження взаємодії вчителя з учнями
|
Жовтень-грудень
|
5 клас
|
11.
|
Психодіагностика учнів що опинились у складних життєвих ситуаціях
|
На запит
|
Всі учасники навчального процесу
|
12.
|
Діагностика інтересів професійного самовизначення учнів 9, 11 класів. Для діагностики професійного самовизначення використовують:
-
«Диференційно-діагностичний опитувальник(ДДО)»;
-
«Опитувальник професійних переваг» (А. Йовайши;
-
Методика «Профіль;
-
«Опитувальник тип мислення.
|
березень-квітень
|
9,11класи
|
13.
|
Контроль за адаптацією учнів 10-х класів до нових умов навчання
|
Жовтень- листопад
|
10 клас
|
14.
|
Запити з боку учнів, батьків, вчителів, адміністрації школи.
|
Протягом року
|
|
15.
|
Труднощі шкільної адаптації:
- у навчальній діяльності;
- порушення поведінки;
- емоційна напруженість;
- порушення здоров’я
|
Листопад-грудень
|
10 класи
|
16.
|
Дослідження особливостей розвитку особистості обдарованих дітей:
-
Інтелектуальних, творчих здібностей
Емоційних станів(тривожноті, фрустрації)
|
Протягом року
|
Учні школи
|
2.ПСИХОЛОГІЧНА ПРОСВІТА
№
|
Зміст роботи з учнями (дітьми), педпрацівниками, батьками, адміністрацією навчального закладу
|
Термін проведення
|
Де і з ким проводиться
|
1.
|
«Людина починається з добра»
|
Березень
|
Учні молодшої школи
|
2.
|
«Культура спілкування з ровесниками»
|
Грудень
|
Учні школи
|
3.
|
Протидія булінгу
|
Вересень
|
Учні школи
|
4.
|
Виступ на батьківських зборах «адаптація учнів до навчання у 5-х класах»
|
Листопад
|
Батьки
|
5.
|
Нарада: «адаптація учнів до навчання у 1-х,5-х класів»
|
Листопад
|
Педагоги
|
6.
|
Батьківські збори: «адаптація майбутніх першокласників до навчання у першому класі»
|
Серпень
|
Батьки
|
3.ОРГАНІЗАЦІЙНО - МЕТОДИЧНА РОБОТА
№
|
Зміст роботи з учнями (дітьми), педпрацівниками, батьками, адміністрацією навчального закладу
|
Термін проведення
|
Де і з ким проводиться
|
1.
|
Складання річного плана роботи
|
Вересень
|
|
2.
|
Аналітичний звіт
|
Вересень
|
|
3.
|
Статистичний звіт
|
I півріччя
II півріччя
|
|
4.
|
Підготовка матеріалів для проведення:
- діагностики;
- тренінгів;
- просвітницької роботи;
- батьківських зборів;
- педагогічних нарад.
|
Згідно річного плану ЗНЗ
|
|
5.
|
Робота в районній бібліотеці СШ №274
|
Постійно
|
|
4. Самоосвіта.
№
|
Зміст роботи з учнями (дітьми), педпрацівниками, батьками, адміністрацією навчального закладу
|
Термін проведення
|
Де і з ким проводиться
|
1.
|
Міський центр сїм’ї «Родинний дім»
|
Протягом року
|
|
2.
|
Центр практичної психології і соціальної работи ІППО ім. Грінченка
-
Семінари
-
Круглий стіл
-
«Творча група»
-
«супервізійна група»
|
Протягом року
|
|
3.
|
Центр сім’ї Дарницького району
|
Протягом року
|
|
4.
|
Міська соціальна служба для дітей і молоді (Довженко 2)
|
Протягом року
|
|
5.
|
Центр по роботі з жінками (Мельнікова 20)
|
Протягом року
|
|
6.
|
Дім вчителя
|
Протягом року
|
|
5. Робота з сім’ями яки опинилися у складних життєвих обставинах.
№
|
Зміст роботи з учнями (дітьми), педпрацівниками, батьками, адміністрацією навчального закладу
|
Термін проведення
|
Де і з ким проводиться
|
1.
|
Надання психологічної допомоги в адаптації до нових умов навчально-виховного процесу і встановлення нових соціальних зв’язків у навчальному закладі
|
Протягом року
|
За запитом
|
2.
|
Проведення:
- спостереження;
- просвітницької роботи;
- консультацій;
- розвивальної роботи;
-діагностичної роботи.
|
Протягом року
|
Учні та батьки
|
3.
|
Індивідуальний супровід шляхом впровадження психологічних ігор
|
Протягом року
|
За запитом
|