ПОГОДЖЕНО ЗАТВЕРДЖЕНО
.
ПЛАН РОБОТИ
СОЦІАЛЬНОГО ПЕДАГОГА
На 2021/2022 навчальний рік
ВСТУП
Соціально-психологічна служба – це спільна діяльність практичного психолога та соціального педагога.
Планування роботи соціально-психологічної служби здійснюється на підставі наказу МОН №509 від 22 травня 2018 р. «Положення про психологічну службу у системі освіти України», лист МОН від 18.07.2020 №1/9-462 «Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2020-2021 н.р.»; Лист МОН від 27.06.2019 № 1/9-414 «Деякі питання щодо створення у 2019-2020 н.р. безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок»; Лист МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480 «Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству»; Лист МОН від 24.07.2019 №1/9-477 «Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти України»; Наказ МОН №864 від 28.12.2006 «Про планування діяльності та ведення документації соціальним педагогом у роботі з дітьми-інвалідами у системі Міністерства освіти України»; Закон «Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю»; Закон «Про соціальні послуги», наказу №609 від 08 червня 2018 р. «Про затвердження примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти»; Лист МОН від 29.01.2019 №1/11-881 «Про затвердження плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти та порядку реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти»; Закон України від 7 січня 2018 р. «Про запобігання та протидію домашньому насильству».
У своїй діяльності соціально-психологічна служба керується Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», «Про забезпечення організаційно- правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», «Про протидію торгівлі людьми», Конституцією України, Загальною декларацією прав людини, Конвенцією ООН про права дитини, Етичним кодексом та іншими.
Аналітична частина
Протягом року досліджувала проблему : «Соціально-педагогічна робота з учнями , які знаходяться в складних життєвих обставинах.
Вирішення соціально-педагогічних проблем здійснювалась за основними напрямками роботи :
- діагностика;
- соціально-захисна функція;
- профілактика, у тому числі розвиток соціальних навичок;
- навчальна діяльність;
- консультування;
- зв’язки з громадськістю;
- просвіта та ін.
На початку навчального року за допомогою класних керівників було складено соціальний паспорт школи. Під час проведення індивідуальних бесід з класними керівниками та директором школи, були визначені діти, які безпосередньо потребують особливої уваги з боку соціального педагога.
З метою визначення рівня адаптації здобувачів освіти, комфортності навчання у класному колективі, а також визначення рівня мотивації навчальної діяльності було проведено комплексне соціометричне дослідження (соціометрія Дж. Морено) серед учнів 1-5 класів.
Особливу увагу приділяла профілактичній роботі, яка є системою спільних дій усіх учасників навчально-виховного процесу. З 25 листопада по 10 грудня у школі проходили заходи та акції "16 днів проти насильства". Соціально-психологічною службою було проведено: виставку дитячих малюнків "Світ без насильства"; поновлено інформаційні куточки; тренінгові заняття: "Геть насильство над дітьми", "Запобігання насиллю", "Ми - проти насильства", "Епідемія ВІЛ потребує дій", "Знаймо свої права - виконуймо свої обов'язки; групові профілактичні бесіди з учнями та вчителями: "Кримінальна і адміністративна відповідальність неповнолітніх за скоєння насильницьких дій", "Види насильства та шляхи протидії"; анкетування щодо обізнаності з питань ВІЛ/СНІДу; перегляд відеоролика "Шляхи протидії торгівлі людьми". Особливу увагу під час проведення акції приділяли питанням домашнього насильства. З метою зменшення рівня негативного впливу Інтернету на психологічне, емоційне і фізичне здоров’я дитини в рамках Дня безпечного Інтернету було проведено тренінгові заняття "Інтернет: Права. Захист. Пильність."
Протягом навчального року систематично проводились бесіди з учнями, які порушують дисципліну і пропускають заняття без поважних причин. Проводились групові та індивідуальні консультації з батьками, вчителями, учнями щодо вирішення особистих проблем та надання рекомендацій. Основна тематика звернень батьків: готовність дітей до навчання та труднощі у навчанні; вікові та індивідуальні особливості розвитку, проблеми самооцінки дитини; ціннісні орієнтації, самореалізація в житті; психологічний клімат учнівського колективу, міжособистісні конфлікти; взаємовідносини в системі «вчительучень»; взаємовідносини в системі «батьки-діти»; професійне самовизначення учнів; дитина у віртуальному просторі, комп’ютерна залежність; шляхи підвищення мотивації учнів до навчання, проблеми шкільної неуспішності; проблеми лідерства у колективі.
У 2020-2021 навчальному році оновлено картотеку соціально-педагогічного супроводу учнів, що знаходяться на внутрішньошкільному обліку. Підібрані методичні матеріали, розроблені пам’ятки для батьків та вчителів: пам’ятка для батьків майбутніх першокласників, пам’ятки для вчителів як працювати з тривожними, агресивними та гіперактивними дітьми, пам’ятка для учнів – правила підготовки до сімейного життя, рекомендації щодо розвитку творчих здібностей учнів та інші. Поновлено методичні матеріали, зокрема методики з попередження насилля в учнівському середовищі, методики вивчення пізнавальної сфери, міжособистісних відносин, визначення рівню інтелекту, індивідуальних особливостей особистості, опитувальники та анкети з профілактичної роботи (тютюнопаління, обізнаність з проблеми ВІЛ/СНІДу), проективні методики. Підібраний інформаційно-методичний матеріал з питання профілактики девіантної поведінки в закладі освіти.
Цілепокладаюча частина
Тема, над якою буде працювати заклад освіти: «Формування здорової конкурентоздатної особистості, спроможної до самовизначення, самореаізації та самовдосконалення».
Тема, над якою буду працювати в 2021-2022 .р: «Соціально-педагогічна робота щодо профілактики конфліктів у середньому шкільному віці»
Основною метою моєї роботи є створення сприятливих умов для особистісного розвитку дитини (фізичного, соціального, духовно-морального, інтелектуального), надати їй комплексної соціально-психолого-педагогічної допомоги у саморозвитку та самореалізації в процесі соціалізації, а також захист прав дитини ( соціальний, психолого-педагогічний та моральний ) у її життєвому просторі.
Переді мною, як соціальним педагогом, стоять основні такі завдання:
Пріоритетними напрямками діяльності соціального педагога в 2021-2022 н. р. будуть:
- проведення роботи щодо запобіганню явищам соціальної дезадаптації, виявлених за результатами діагностики, спостережень, запитом вчителів, класних керівників;
- сприяння створенню позитивного соціально-психологічного мікроклімату в класних колективах, проведення роботи щодо гармонізації стосунків здобувачів освіти у школі та в сім'ї;
- здійснення профілактичної роботи щодо булінгу, насильства та правопорушень в освітньому середовищі;
- здійснення соціально-педагогічного супроводу: здобувачів освіти, позбавлених батьківського піклування; здобувачів освіти, які стоять на внутрішньошкільному обліку; здобувачів освіти з особливими освітніми потребами.
ЗМІСТОВА ЧАСТИНА
№ з\п |
Напрями діяльності з учасниками освітнього процесу закладу освіти. Види та форми роботи |
Термін проведення |
Цільова група/аудиторія |
Відмітка про виконання |
1.Діагностична робота |
||||
1 |
Проведення соціальної паспортизації класів |
Вересень, січень |
1-11 класи
|
|
2. |
Складання списків дітей пільгових категорій. Уточнення та внесення змін у списки
|
Вересень, січень
|
Здобувачі освіти пільгових категорій |
|
3 |
Вивчення соціальної адаптації новоприбулих здобувачів освіти: бесіди. |
Вересень Протягом року |
|
|
4 |
Моніторинг позашкільної зайнятості дітей пільгових категорій з метою залучення до гурткової роботи |
Жовтень, лютий |
пільгові категорії |
|
5 |
Виявлення учнів, які потребують підвищеної педагогічної уваги |
Протягом року |
1-11 класи |
|
6 |
Вивчення особливостей соціально-адаптаційного періоду учнів 8-го, 10-го класів та їх психолого-педагогічний супровід |
Жовтень-листопад
|
Здобувачі освіти 8-х, 10-х класів
|
|
7 |
Вивчення міжособистісних стосунків у класних колективах:соціометричне дослідження. |
листопад
|
5 , 8, 10 класи
|
|
8 |
Вивчення особливостей міжособистісних стосунків здобувачів освіти у колективі для ефективної організації роботи класного керівника:соціометричне дослідження. |
За запитом класних керівників |
|
|
9 |
Проведення соціально-педагогічних досліджень за запитом адміністрації школи. |
За запитом адміністрації ліцею |
5-11 класи |
|
10 |
Анонімне анкетування учнів про випадки булінгу (цькування) в школі |
Кожного півріччя |
5-11 класи |
|
11 |
Вивчення професійних інтересів, профільних схильностей здобувачів освіти: - Визначення типу темпераменту за Г.С.Айзенка; - методика Профіль(модифікація карти інтересів); - тест на тип професії за Клімовим; - взнчення типу осбистості за Дж.Голландом. |
Листопад-грудень
|
9, 11 класи
|
|
12 |
Анкетування учнів для визначення соціальних тем, які вони пропонують для обговорення |
Протягом року |
5-11 класи |
|
13 |
Створення банку даних про учнів, схильних до правопорушень
|
Вересень, січень |
1-11 класи
|
|
14 |
Визначення ціннісних орієнтацій учнів старших класів (анкета «Ціннісні орієнтації»)
|
Лютий, квітень |
9-11 класи |
|
2.Соціально-перетворювальна робота |
||||
1 |
Забезпечення соціально-педагогічного супроводу: - здобувачів освіти , які перебувають у складних життєвих обставинах; - здобувачів освіти, чиї родичі постраждали внаслідок проведення АТО; - у здобувачів освіти, позбавлених батьківського піклування (за індивідуальними планами); - здобувачів освіти „групи ризику” (за індивідуальними планами); - здобувачів освіти з особливими освітніми потребами, які перебувають на інклюзивному навчанні (за індивідуальними планами. |
Протягом року |
Здобувачі освіти пільгових категорій |
|
2 |
Проведення благодійної акції «Діти дітям», яка спрямована на допомогу здобувачам освіти, які перебувають у складних життєвих обставинах. |
грудень |
Здобувачі освіти, які перебув. У СЖО |
|
3 |
Соціально-педагогічна підтримка здобувачів освіти, які потребують уваги в адаптаційний період: - бесіди зі здобувачами освіти; - бесіди з класними керівниками та вчителямипредметниками щодо профілактики соціальної дезадаптації здобувачів освіти |
Протягом року |
Новопри- булі здобувачі освіти, 1, 5, 8, 10 класи
|
|
3.Профілактична робота та розвиток соціальних навичок
|
||||
1 |
Облік відвідування учнями навчальних занять та запобігання дитячій бездоглядності |
Протягом року
|
1-11 класи
|
|
2 |
Вжиття заходів щодо подолання негативних чинників, які впливають на життєзабезпечення дитини, її моральний та соціальний розвиток: -індивідуальні та групові бесіди з питань формування культури здорового способу життя та профілактики шкідливих звичок; - індивідуальні та групові бесіди з питань формування відповідальної поведінки та профілактики правопорушень; - проведення бесід, спрямованих на ознайомлення здобувачів освіти з нормами та правилами шкільного життя; - профілактичні рейди «Урок», «Перерва»; - виховні заходи з участю представників ювенальної превенції, поліції. |
Протягом року
Листопад, березень |
8-11 класи
|
|
3
4 |
Сприяння встановленню морально-здорових стосунків і поведінки здобувачів освіти, попередженню конфліктних ситуацій, розв’язання конфліктів в класних колективах: - індивідуальні бесіди; - обговорення ситуації в класному колективі.
Профілактика насильницької та протиправної поведінки, булінгу в учнівському середовищі та запобігання домашньому насильству: - бесіди „У шкільній родині без насильства”; - бесіди „Негайно сповіщаю!”; – мовчати не треба!”; - бесіди „Відповідальність за вчинення булінгу та кібербулінгу”; - акція «Я – проти насильства»; - бесіди «Я можу зробити світ кращим»; - бесіди „Проаналізуй свою поведінку в громадських місцях: чи є вона вихованою та законослухняною?”; Перегляд відеороликів: - „Як Нік Вуйчич боровся з булінгом у своєму житті”; - „Як боротися з булінгом: поради для дітей”, „Як запобігти булінгу: поради для свідків”; - бесіда „Корисні правилапоради для профілактики і подолання кібербулінгу”; - бесіда „Як уникнути сексуального насильства”. |
Протягом року за запитом
Листопад-грудень Листопад-грудень Листопад-грудень
Грудень Грудень
Лютий
Квітень
Квітень
Квітень |
1-11 класи
5-6 класи
1-2 класи 3-4 класи 7-8 класи
5-11класи 5-6 класи
1-4 класи
5-8 класи
2-4 класи
5-8 класи
Дівчата8-11 класів |
|
5 |
«День посмішок» , присвячений Всесвітному дню профілактики самогубств: - трансляція в холі на перервах мульфільмів про цінність життя; -виготовлення загальношкільного плакату: «Я люблю життя за...»; - бесіди , присвячені цінності життя; - виховні години класних керівників з класами. |
9 вересня
|
1-11 класи
1-4 класи
5-11 класи
7-8 класи 5-11 класи
|
|
6 |
Бесіди та заняття на тему «Правила поведінки в школі у зв’язку з карантинними обмеженнями» |
вересень
|
5-9 класи |
|
7 |
Залучення школярів до активної діяльності за інтересами (спортивної, трудової, музичної тощо) |
Вересень, жовтень |
1-11 класи |
|
8 |
Всеукраїнський тиждень з протидії булінгу: - трансляція в холі на перервах мульфільмів про дружбу, взаємоповагу та взаєморозуміння; - відеоролик «Стоп булінг! Все починається з тебе!»; - виховні години класних керівників з класами; - аквагрим (за бажанням) «стоп булінг»; - круглий стіл на тему «Булінг- це норма чи виключення?». |
вересень |
1-11 класи
1-4 класи
8 клас
5-11 класи
1-11 класи
7-8 класи |
|
9 |
Інтерактивні заходи з учнями до Всесвітнього дня дітей |
20 листопада |
1-5 класи |
|
10. |
Заходи в рамках акції «16 днів проти насильства»: - виготовлення тематичних буклетів; - буклети з рекомендаціями для батьків, учнів та педагогів; - відеоролик на дану тему; - виховні години класних керівників з класами; - трансляція відеороликів на дану тему; - інформаційна 5-ти хвилинка на дану тему(радіо). |
Листопад-грудень |
1-11 класи
5-7 класи
8 клас 5-11 класи
9-11 класи |
|
11 |
Проведення заходів до Європейського дня протидії торгівлі людьми: - виготовлення тематичних буклетів; - інформаційна 5-ти хвилинка на дану тему(радіо) ; - бесіди «Як убезпечити себе» |
Жовтень |
5-11 класи |
|
12 |
Заняття з елементами тренінгу «Булінг та кібербулінг – реальна проблема сьогодення» |
Грудень |
8-9 класи |
|
13 |
Тематичні заходи «СНІД! Не залишаймося байдужими!» |
Грудень |
8-11класи |
|
14 |
Перегляд відеоролика «Не смійся з мене» до Міжнародного дня людей з особливими потребами |
Грудень |
5-7класи |
|
15 |
Ознайомлення дітей з їх соціальними правами та обов’язками |
Грудень |
1-4 класи |
|
16 |
Проведення бесід, годин спілкування з інтернет-безпеки до Дня безпечного інтернету |
Лютий
|
5-7 класи
|
|
17 |
Профілактика суїцидальної поведінки: - цикл бесід „Ти – будівник свого життя, творець свого щастя!” („Безпечний інтернет”) |
Лютий
|
7-8 класи
|
|
18 |
Формування відповідальної поведінки, культури здорового способу життя: - бесіди „Куріння: причини та наслідки”; - проведення заходів із циклу „Маршрут безпеки”; - практичні заняття з елементами тренінгу „Корисні та шкідливі звички, їх вплив на майбутнє людини”. |
Лютий
Березень
Березень |
8-9 класи
10-11 каси
5-6 класи |
|
19 |
Профілактичні бесіди, заняття, тренінги з питань здорового способу життя |
Протягом року |
1-4 класи |
|
20 |
Формування соціальної компетентності у сфері конституційних прав здобувачів освіти: - практичні заняття з елементами тренінгу „Коло твоїх прав та обов’язків”; - лекція „Права та відповідальність дитини в Україні”.
|
береень |
5-7 класи
|
|
3.Консультаційна робота
|
||||
1 |
Надання рекомендацій вчителям щодо соціальної паспортизації класів |
Вересень, лютий |
Класні керівники |
|
2 |
Консультування батьків і класних керівників стосовно адаптації учнів 1-х, 5-х класів до навчання |
Протягом року |
Батьки, класні керівники |
|
3 |
Надання рекомендацій, щодо вирішення конфліктних ситуацій |
Постійно |
Здобувачі освіти, вчителі, батьки |
|
4 |
Надання рекомендацій щодо регулювання стосунків у класних колективах, щодо ефективного розподілу ролей в органах учнівського самоврядування та залучення учнів до роботи в гуртках секціях |
Протягом року
|
Класні керівники
|
|
5 |
Консультації батьків з питань соціального статусу дитини в колективі однолітків |
Постійно
|
Батьки здобувачів освіти 1-11класів |
|
6 |
Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей |
Постійно
|
Батьки здобувачів освіти 1-11класів |
|
7 |
Консультування батьків з питань соціальних пільг і гарантій |
Протягом року |
Батьки здобувачів освіти 1-11класів |
|
8 |
Консультації з батьками новоприбулих учнів |
Протягом року |
Батьки здобувачів освіти 1-11класів |
|
9 |
Консультування з питань вибору професії (дітей пільгових категорій з метою надання допомоги у працевлаштуванні) |
Лютий-квітень |
Здобувачі освіти пільгової категорії |
|
10 |
Консультації за запитом
|
|
Учні, батьки, вчителі |
|
4.Зв’язки з громадськістю |
||||
1 |
Відвідування учнів, які пропускають заняття у школі без поважних причин |
Протягом року |
1-11 класи |
|
2 |
Відвідування учнів вдома, бесіди з батьками. Обстеження житлово-побутових умов проживання учнів пільгових категорій у складі міждисциплінарної комісії .Складання відповідних актів |
Вересень |
Здобувачі освіти пільгових категорій |
|
3 |
Співпраця з Соціальною службою у справах дітей щодо роботи з сім’ями СЖО та ішими пільговими категоріями |
Протягом року
|
|
|
4 |
Відвідування сімей, які потребують підвищеної педагогічної уваги
|
Протягом року
|
Соціальний педагог, класний керівник |
|
5 |
Взаємодія з представниками Ювенальної превенції |
Згідно запитів |
Члени комісії |
|
5.Просвітницька робота
|
||||
1 |
Проведення інформаційно-просвітницької роботи з батьками та законними представниками здобувачів освіти, схильних до протиправної поведінки: індивідуальні бесіди. |
За запитом |
|
|
2 |
Участь у загальношкільних батьківських зборах(при відсутності карантинних обмежень) |
Жовтень |
|
|
3 |
Виступи на батьківських зборах за запитом класних керівників: - „Роль батьків в проходженні процесу адаптації першокласників”; - „Школа - це простір життя дитини, тут вона не готується до життя, а живе” - „Ваша дитина – майбутній першокласник” - „Повага до особистості дитини – основа відповідального батьківства”. |
Вересень
Березень
Березень
Березень |
Батьки 1-их класів Батьки 10-их класів
Батьки 6-их класів |
|
4 |
Участь у педагогічних радах, нарадах при директору: - інформування про результати проведених соціально-педагогічних дослідженнях, їх значення і можливості подальшого використання (за винятком особистої інформації); - інформування щодо подолання негативних чинників, які впливають на життєзабезпечення дитини |
Протягом року
|
Педагогічні працівники |
|
5 |
Проведення просвітницької роботи з батьками щодо їх відповідальності за створення належних умов для навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти: індивідуальні бесіди |
Протягом року |
Батьки, опікуни |
|
6 |
Інформування про сутність жорстокого поводження й насильства та про порядок звернення в установи, організації у випадку потрапляння в такі ситуації |
Листопад-грудень |
Учні 5-11 класи |
|
7 |
Надання інформації про місцеві, регіональні, всеукраїнські телефони довіри та обов’язкове розміщення цієї інформації в закладі освіти |
Протягом року |
Учні 1-11 класів |
|
8
|
Участь у навчально-методичних семінарах соціальних педагогів та практичних психологів |
Протягом року
|
Соціальні педагоги, практичні психологи |
|
9 |
Активізація соціального і професійного самовизначення з використанням відеоматеріалів, профорієнтаційних ігор, диспутів |
Лютий, березень
|
9-11 класи
|
|
6. Організаційно-методична робота
|
||||
1 |
Складання та затвердження річного плану роботи |
Серпень-вресень |
|
|
2 |
Планування роботи на місяць, тиждень; оформлення щоденної документації |
Протягом року |
|
|
3 |
Підготовка тестових бланків для психодіагностики, анкетування |
Постійно |
|
|
4 |
Підготовка соціально-педагогічного інструментарію для здійснення діагностичної роботи. |
Протягом року |
|
|
5 |
Підготовка матеріалів для проведення профілактичних та просвітницьких заходів. |
Протягом року |
|
|
6 |
Складання актів обстеження житлово-побутових умов. |
За запитом |
|
|
7 |
Ведення обов’язкової документації. |
Протягом року |
|
|
|
7.Навчальна діяльність |
|
|
|
1 |
Факультатив «Психологія спілкування |
1 раз на тиждень |
5, 6А, 6Б класи |
|
2 |
Факультатив «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе» |
1 раз на тиждень |
7Б, 8 класи |
|